Skoda Tuning ervaringen

Fabiola347

Actief lid
Over apparte boxen kan ik meepraten.
Ik heb zelf de 1.2tsi 90pk.
Heb er met 3000 km een chiptuning box in laten zetten door ventura tuning.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er heel erg tevreden mee ben. Echt een vermogenswinst. Maar zou niet kunnen zeggen hoeveel pk hij erbij heeft gekregen maar merkbaar verschil.
Inmiddels zitten er na bijna 4 jaar 550000 {Nulletje teveel?) km op de teller en helemaal geen problemen gehad. Dus moet zeggen was het geld meer als waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Nog iets dat in mij te boven kwam:
Vele jaren geleden bracht ik ooit een bezoek bij de de chiptuner Kempower die beweerde een kist vol powerboxen te hebben van ontevreden klanten, dat het een rommel was.
Natuurlijk sprak ie voor zijn winkel en ik denk dat de powerboxen toen wegens trage processoren ook niet zo geavanceerd waren. Ook bestond toen al veel weerstandsrommeltuning.
Hij vertelde dat zijn chiptuning enkel werkte als je het nodig had en op het gas ging.
Alhoewel dat ik met mijn Mazda TDVI (DITD) destijds (enkele jaren later na mijn bezoek bij Kempower) toch een goede ervaring had met een powerbox waar chiptuner Heinz toch lof voor had nadat ik de auto bij hem op de testbank heb gezet. Mijn Mazda powerbox was ook van Speed-Buster en werkte ook maar enkel als je het gas wat dieper induwde. Ik heb die toen in Zwitserland gekocht, alhoewel het een Duits merk is.
Mijn mazda gaf in de laagste toeren heel veel koppel extra. Naarmate het toerental steeg kwam verminderde het extra koppel wel tot ergens een 20Nm koppel extra, maar dat 'deerde' niet want de auto was bijzonder soepel geworden. Uiteindelijk had ik ook niet zo heel veel pk's extra maar de auto was wel totaal veranderd qua rijervaring en was met minder pk's sneller als een Golf tdi 110 pk. Voor zover ik me kon herinneren had ik bijna mijn maximum vermogen al bij een 3000 tr/min tot 4500tr/min (relatief vlakke vermogenkromme dus). 106pk of zo was dit (standaard had ie 90pk). Ik ga eens zoeken of ik hier nog iets van terug kan vinden op mijn pc.
Japanse auto's waren volgens hem niet te chiptunen en hij overwoog ook voor Japanners powerboxen te gebruiken.
Die powerbox van mijn Mazda zat enkel op de injectie, vermits een turbodiesel op luchtoverschot werkt was dat vaak voldoende. Maar dan heb je soms wat meer roet (nu kan dat wel een probleem geven met al die regenaratietoestanden natuurlijk). Nu, toendertijd werkte veel chiptuners ook enkel op de injectie waarbij ze bij hoog en bij laag beweerde niet aan de turbo te komen.
Wat is het verschil tussen chiptuning en powerboxtuning in dit geval vraag ik me af? Turbo's destijds waren niet elektronisch geregeld dacht ik?
Soit, in beide gevallen worden signalen veranderd. Zowel bij chiptuning en powerboxtuning kan het fout gaan natuurlijk.
Met de Mazda heb ik toen in totaal 230000km gereden met die powerbox, ik heb wel eens de turbo zelf veranderd omdat er een beetje speling op zat, maar eigenlijk was het niet nodig. Een keer is een EGR klep kapot gegaan maar dat bleek een fabrieksfout.
Kanttekening hierbij was dat ik als jonge gast mijn auto nogal mishandelde, warmrijden deed ik nooit en vermits het weinige verkeer en de zo goed als onbestaande flitscontroles heeft het autootje wel afgezien. Toen ik hem verkocht zat er wel wat speling op de bak.
Ondertussen hebben we hier een Passat gekocht op de zaak en die op maat laten chiptunen, zelf kan ik niet oordelen want ik heb met de auto nog niet gereden. De broer van mijn medevennoot wel en vertelde me dat het verschil toch niet zo serieus was. Het gaat wel over een 1.6 TDI en een break, geen lichte auto dus. Volgens de tuner zou ie getuned zijn via een 'patch'-methode en onopspoorbaar... maar dat wil ik eerst zien, dan geloven...
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
mazda meting.PNG Gevonden, de cijfertjes die ik daarnet gaf klopten niet helemaal, het is ondertussen al wel 20 jaar geleden of zo... Standaard moest de Mazda 220Nm geven maar deed ie niet. De 30Nm extra koppel voelde wel een serieus verschil en in de laagste toeren zie je dat het verschil vrij hoog is.
 
Ook ik heb besloten na veel lezen op dit forum om mijn Yeti 16TDI bij VVT in Marum te laten tunen.
De lovende berichten van dit bedrijf en de ervaringen op dit forum vanwege de egr problemen hebben mij hiertoe gebracht.:thumbsdown::lezen::sterretjes::dankje:
Mijn auto heb ik vorige week gekocht en moet morgen dus naar de dealer voor de terugroepactie die staat vermeld bij de RDW.
Vanwege de vele meldingen over de falende EGR klep, stuk lopende verstuivers hebben de doorslag gegeven.
De kosten zijn zo hoog daarvan dat de tuning dit meer dan compemseert, en dan ook nog de eventuele brandstof besparing.
Hopelijk is de nieuwere sjoemelsoftware upgrade beter geworden in de afgelopen jaren, lees er niet veel meer van na de Tros tv uitzending van 2017. De meeste meldingen komen ook uit deze tijd, hopelijk is dit aangepast maar hier vind ik niets over.:koffie:
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik ben curieus. Naar het schijnt, bij mijn powerbox toch, moet je even rijden eer je serieus verschil voelt, de powerbox moet zich eerst 'aanpassen' eer ie vol vermogen zou leveren. Beweert mijn leverancier toch.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @EdK , al degene die hun auto's weigeren te laten ontsjoemelen, of die DPF delete en EGR wegschrijven hebben laten doen, zullen worden aangepakt. In BE weet ik dat ze er met bezig zijn, denk dat NL ook die kant op gaat.
 

Fabiola347

Actief lid
Ja ik kan eigenlijk ook niet oordelen, ik heb ook eens een auto(tje) laten chippen via de computer.
Maar resultaat was niet bevredigend.
Denk dat dat meer aan de auto lag dan aan de tuner(Toyota Aygo)

Maar ik ben er sterk over aan het denken om de box eruit te halen en hem bij vagtechniek te laten chippen. En dan kan je het verschil wel merken.
 
Dus de egr wegschrijven is dan ineens strafbaar, maar dan moet men dit bij apk gaan checken.
Maar wat is dan wijsheid om te gaan doen?
Dan heeft tunen ook niet echt het voordeel meer, alleen dat ie meer power krijgt en waarschijnlijk iets zuiniger zal worden.
Maar het probleem met de egr zal dan blijven, of krijgt de motor door het tunen een schonere verbranding, wat de vervuiling van de egr klep doet voorkomen?
 

oco1979

Forumguru
1.6tdi na tuning moet je zeker voelen.
Mijne S2 is vooral in de hernemingen goed te voelen. Extra koppel van 250Nm naar 320Nm voel je toch wel redelijk goed.
Tis natuurlijk geen sportcar geworden.
 

oco1979

Forumguru
Klopt @EdK , al degene die hun auto's weigeren te laten ontsjoemelen, of die DPF delete en EGR wegschrijven hebben laten doen, zullen worden aangepakt. In BE weet ik dat ze er met bezig zijn, denk dat NL ook die kant op gaat.

DPF zijn ze al mee bezig(sommige keuringsstations hebben nieuwe meettoestelen)
Weigeren ontsjoemelen zal een melding staan. Is bij wet niet van moeten(belgie)
Vermogen gaan ze op vermogentestbank moeten zetten.
 

oco1979

Forumguru
Dus de egr wegschrijven is dan ineens strafbaar, maar dan moet men dit bij apk gaan checken.
Maar wat is dan wijsheid om te gaan doen?
Dan heeft tunen ook niet echt het voordeel meer, alleen dat ie meer power krijgt en waarschijnlijk iets zuiniger zal worden.
Maar het probleem met de egr zal dan blijven, of krijgt de motor door het tunen een schonere verbranding, wat de vervuiling van de egr klep doet voorkomen?

Egrklepwerking kan je met een diagnosetoestel perfect zien of die werkt of niet.
Zou deze werking teniet laten doen.
Als in de toekomst toch controle op gebeuren,kan je die even terug laten zetten.
Je kan dan al die tijd rijden zonder egrwerking.
 

oco1979

Forumguru
inderdaad,dat zou moeten meevallen.
Afspreken met je tuner.
Dat is originele file terugzetten.(kan niet lang duren)

We zijn nog niet zo ver.
Al die tijd dat je kan rijden gechipt is mooi meegenomen.
 
Heb de Yeti inmiddels laten tunen door VVT te Marum, is inderdaad een wereld van verschil.
Hij heeft nu onderin aardig meer vermogen, en pakt veel lekkerder op.
De EGR klep zo laten instellen dat ie alleen met het regenereren van de katalysator en koude start werkt en anders niet.
Goede service daar en kennis van zaken.
 
Inmiddels een kleine week verder.

Wat een heerlijk verschil en wat een mooie garage!
Het is echt overduidelijk van 0 naar 100 scheelt echt een hoop. Ben bewust pas na 19:00 terug richting gelderland gereden om een mooi lang stuk 130 mee te pakken.

Onwijs blij mee :)!
 

Fabiola347

Actief lid
Helaas geen korting voor mij.
Heb gemaild en gevraagd voor een stage 1+
Maar helaas, wel op de stage 1 korting maar als je dat plusje wil betaal je helaas de volle mep.
Dus word toch nog even doorsparen en wachten op betere tijden, dat corona uit de lucht is.
Anders had ik uiteraard ook meteen een afspraak gemaakt
 
Bovenaan Onderaan