Skoda Tuning ervaringen

Volvo_440_turbo

Senior Member
En is die vriendin inmiddels ook gechipt? Of ingeruild voor een sneller type? :)
Lol, ze is het ondertussen wel gewoon hoor... ondertussen heeft ze haar eigen auto dus veel rijdt ze niet meer mee, het is een erfenis van grootvader, een C3 1.4 HDI, ding is wel heel traag, ook gedacht aan chiptuning, maar die transmissie voelt gewoon te fragiel aan en het kleine blokje heeft al meer dan 160000 km met het nodige oliezweet langs alle kanten.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
@Volvo_440_turbo , ben jij Ewout op autoweek? Je stijl van berichtjes en je sprintjes kwamen me bekend voor.
Is het sprint-topic gestopt op autoweek?
Jups, dat ben ik, het topic is daar niet echt actief meer.
De reden van de sprintjes en de tussensprintjes die ik weergeef is omdat er mensen behoorlijk sceptisch zijn, zou ik ook zijn als ik weinig kennis van zaken heb. De auto is per slot van rekening op de dyno gegaan. Prijs per pk heb ik een correcte prijs betaald. 400 euro voor ongeveer +50Nm en +20pk, standaard zat hij al op een 150 pk en een 350Nm
Wat betreft powerboxen en chiptuning heb ik behoorlijk mijn huiswerk gedaan eer ik er aan begon. Omdat er veel rommel op de markt is maar ook veel kwaliteit tegenwoordig. In het geval van mijn Skoda ben ik maar half en half tevreden, maar uiteindelijk is het een meer dan vlotte auto geworden.
Volgende keer denk ik wel dat ik ga wachten tot de auto buiten garantie is en dan voor echte chiptuning gaan,toch nog net iets beter. En het hangt er ook vanaf welke soort lease ik kies... deze wagen was een financiële lease. Dan is de auto pas na afbetaling jou eigendom.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
@Volvo_440_turbo, je verbloemt je ervaringen zo hard dat het inderdaad 'ongeloofwaardig' wordt.
Een 170pk O2 dm.. tja zal idd vlot zijn maar verre van een 'bom'.

Dat is jou mening, je hebt er niet mee gereden, jij was er niet bij... altijd welkom voor een testritje in de buurt van Brussel, als je wil trommel ik mijn maat met zijn Suberb 190pk op, kunnen we nog eens vergelijken en zullen we het ineens filmen.

Een bom is het inderdaad niet, ik heb al genoeg achter het stuur van échte bommen gezeten om te kunnen vergelijken, maar hij is wel vlotter dan verwacht. En technisch gezien zou het inderdaad niet kunnen dat ie zo snel is, maar zoals ik eerder aanhaalde heeft die powerbox al wel een software update gekregen, ik dacht zelfs 2 updates. Hierna is ie niet op de dyno gegaan.

De Nederlandse dealer (Stentuning) waar ik de powerbox kocht via internet nodigde me zelfs uit om de powerbox gratis op maat te laten herprogrammeren zodat ik 190pk zou hebben. 2 redenen waarom ik er niet ben op ingegaan, het is bijna 3uur rijden en met 190 pk ga je het ding al wel serieus belasten volgens mij, zeker als je weet dat ik op vakantie soms lange tijd boven de 200km/h rij. De olie wordt dan redelijk heet...

Toen ik een nieuwe kabelboom zocht bleek dat een gerenommeerde tuner hier om de hoek, zeker geen prutser, ook Speed-Buster verkoopt, nl PPE performance, een tuner die oa bekend is om BMW's voor het circuit te tunen

In jullie land is er ook een bekende tuner die deze powerboxen verkoopt, ik dacht dat dit JD tuning was.
Andere bekende namen, ABT heeft er verkocht, of ze dit nu nog doen, mag je zelf op de website checken, Carlsson, Novidem, AC schnitzer en zeker nog vele anderen...

Waarom? Chiptunen wordt moeilijker en dit is een makkelijkere oplossing. Voor de 1.5TSI bestaat al wel een box, maar nog geen chiptuning dacht ik?

Toen ik indertijd bij Heinz mijn Mazda op de dyno ging zetten was hij verbaast van het resultaat van de speed-buster powerbox, hij overwoog ook om dit te doen voor de ontunebare merken indertijd zoals Toyota en Mazda, of ie het uiteindelijk gedaan heeft weet ik niet.
 

philippe bakker

Forumguru
Een superb 190 TDI daar moet ik hem nog niet voor in S stand zetten en ik geef een klein dotje gas en ik Zie die niet meer. Een 2lit TDI is toch echt niet de referentie van snel zijn ?
 

leon-cupra

Forumguru
@Volvo_440_turbo, ik heb een 170pk superb gehad, daarna een 308pk sterke RS. Die laatste is een snelle bak. Hoe die sprintte naar de +220... Onvoorstelbaar. De superb was ook best vlot maar om er zo lyrisch over te zijn en doen zoals jij doet over een 170pk O2....  :pieker::pieker:
Het siert je dat je zo enthousiast ben over je O2 en de powerbox maar hier zit je tussen liefhebbers die het 1 en ander gewoon zijn....

Ps ben zelf van BE
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Daar ben ik me zeker van bewust, enne, ik ben ook wel wat gewoon hoor, meermaals mogen rondrijden met een maat zijn MX5 turbo die gemeten in 4,5 sec naar de honderd ging, na een half uur kruip je daar uit vol adrenaline en knikkende benen, dat kan ik je verzekeren. Toen ik erna terug in mijn mazdaatje 323 kroop met powerbox leek het alsof ik in een zeepkist stapte. Zijn ongeveer 1000 kilo wegende MX5 had tussen de 235 en de 300 pk afhankelijk van de setting, kon ie met een kastje regelen. Ik heb zelfs eens een van de remblokjes in brand gekregen, bizar!

Mijn Volvo 480 turbo had grotere injecteurs en een grotere turbo, wist ik niet toen ik hem tweedehands kocht, niemand van mijn vrienden wilde geloven dat ik daar een gechipte 330d meer naar huis reed en dergelijke, tot dat later de waarheid aan het licht kwam, degenen die mijn motor na een kapotte bak overkochten maten 250pk en je weet wat een 480 turbo weegt...

Met enkele Lexussen met een 280 pk heb ik ook gereden, was op een Toyota testdag.

Mijn gebuur had een 535d, eerste generatie toendertijd, gingen we sportwagens mee pesten op de autoweg. Zelf heb ik er wel nooit mee mogen rijden.

Mijn schoonbroer rijdt met een 240 pk sterke Audi A5 3.0 TDI, daar durf ik zelfs geen sprintje tegen trekken... da's een ander niveau en ook andere prijsklasse.

Een van mijn beste vrienden heeft een gechipte Audi a6 2.7 tdi, een break, nog niet mee meegereden, maar hij was wel onder de indruk van mijn wagen toen hij met mij meereed. Ik moet er wel bijvertellen dat hij 360000 km op de klok heeft en dat er wellicht veel paardjes weg zullen zijn.

Onze Saab 900 turbo met 185 pk vond ik redelijk vlot, tot dat ik de Skoda in mijn handen kreeg.


Wat betreft mijn auto, voor een diesel is het een meer dan vlotte bak, maar ik heb het gevoel dat mensen hier mijn diesel in hun hoofd vergelijken met hun benzinewagen genre RS , da's appelen met peren vergelijken. In een automagazine gaan ze ook geen diesel met een benzine vergelijken...

Het topic gaat hier over een powerbox en wat een powerbox kan, de voor- en nadelen, ik denk dat ik meer dan genoeg objectief ben geweest wat dit betreft. Ben je toevallig uit het Brusselse? Dan passeer ik wel eens, ben vaak ook in het Leuvense, soms in het Antwerpse[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
@Volvo_440_turbo , ben ne west-fluut (alé nen geemigreerde oost-vlaming) en in het brusselse ga je mij amper zien ;)
En ik beweer niet dat je octavia niet vlot is. Zal best zijn met 170pk.

Goei keuze, want hier in het Brusselse is het soms wat triestig, moet je hier niet echt zijn, blijf je hier beter weg of blijf je best in de betere wijken. Ik moet vaak in de 'leuke' wijken zijn voor het werk, da's ook een van de redenen dat ik een onopvallende wagen verkies waar een kras op mag komen... Parkeer je je BMW of Audi in Anderlecht waar ik vaak moet zijn dan mag je er van op aan dat je hem wel eens bekrast of helemaal niet terug zal vinden. Mijn 'lievertjes' kwamen vaak filmpjes tonen van auto's die ze gestolen hadden om gaan te joyriden. Zonder rijbewijs wel te verstaan want ze zijn minderjarig. Mijn Skoda met powerbox is daar relatief veilig, wie wil nu zo'n saai ding? :D
 
Ik zit er aan te denken mij octavia 1.2 te laten chippen om zuiniger te gaan rijden en wat extra pk,s zijn er mensen die het al hebben laten doen en wat zijn de ervaringen

Wordt de auto echt zuiniger ¿

En zijn er mensen die ervaring hebben met atm tunning¿
 

MaxN

Donateur
Als je hierover zoekt op het forum zul je er veel over horen.
De meeste auto's worden iets zuiniger, maar dit ligt ook erg aan je eigen rijgedrag, dus je rechter voet.

Ik heb geen ervaring met ATM, maar onze buurman is er met zijn Mercedes geweest voor een standaard tuning.
De meeste zullen je hier adviseren om naar een tuner als JD, TVS of VAGtechniek(heeft deze maand korting) te gaan.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
@Volvo_440_turbo Bevalt te tuningbox een beetje?
Ik heb het hier al uitgebreid over gehad maar ik zal het even samenvatten:

Met mijn Mazda had ik geen enkel probleem met mijn powerbox van speed-buster indertijd.
Met mijn Skoda kleine problemen die niet onoverkomelijk waren
nl: kabelboomproblemen + de box heeft een software update nodig gehad wegens defect, was wel gratis, de nieuwe kabelboom niet en dan was het nog niet opgelost, ik heb een extra massadraad van mijn gasklep naar mijn accu moeten trekken. Door die gasklepfoutmelding en dus problemen met mijn gasklep kreeg ik problemen met mijn roetfilter, heel bizar.
De laatste twee jaar bij een temperatuur van hoger dan 28 graden start de auto moeilijk
Ik zeg er wel bij dat ik de box op stand 7 heb gekregen waarbij hij nu op 9 staat

Buiten het warmstartprobleem heb ik de laatste jaren geen enkel probleem gehad en bolt hij perfect en vele soepeler, vooral bij hogere snelheden is het een groot verschil, vooral in 6de die nu een 'trekvitesse' is geworden, geen olieverbruik of andere problemen. De auto heeft ongeveer 170000 km, waarvan ongeveer een 8000 km zonder box, kan zijn dat ik er in het laatste geval 1000km naast zit omdat hij wegwas voor een software update.

Verbruik is iets hoger, maar niet veel. Komt ook omdat ik het vermogen gebruik.

Sinds het gebruik van de powerbox fluit mijn turbo harder, maar die houdt het nog uit, voor hoe lang is wel de vraag.

Tractieproblemen bij nat en zelfs droog weer zijn wel dagelijkse kost als ik op het gas ga wegens de smalle bandjes.

De box is aangesloten op de injectie, turbo en nokkenas

Er zouden nu nieuwere boxen op de markt zijn die chiptuning bijna evenaren hoorde ik van mijn leverancier:)

Dat was het :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Voor het verbruik alleen hoef je het niet te doen, al is mijn ervaring (en die van anderen) dat het verbruik wel een pietsie gunstiger wordt, mits de rijstijl grosso modo gelijk blijft
 
Bij apec laten doen,belgie. Tevens egr dicht.

was je daar tevreden? Ik zou overwegen mijn 1.6 tdi 2014 superb combi te laten doen maar moet zeggen dat ik wel wat schrik heb dat ik de motor nie overbelast. (wil niet zoals mijn vorige auto, niet getuned, een nieuwe motor moeten plaatsen)
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik heb mij geïnformeerd bij PPE, Heinz en Br-performance in België voor het wegschrijven van het EGR, allen zeggen ze dat dit problemen kan geven met regeneratie, ik citeer Heinz wat hij doormailde.

"In theorie wel, alleen speelt de EGR klep wel een actieve rol bij de regeneratie van de dpf en deze kan hierdoor moeite hebben om op temperatuur te komen"

De andere twee tuners kwamen met een gelijkaardig verhaal af waarbij eentje me vertelde dat het EGR softwarematig nooit helemaal dicht kan. Hij blijft altijd een beetje open.

Als dit klopt het EGR eruitzwieren, dit samen met je routfilter en dit in de software aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan