Skoda Tuning ervaringen

Havana

Forumguru
Net zo illegaal als met enorme velgen rijden, tuning, etc.... je voldoet niet meer aan de typegoedkeuring.

Het rijden zonder DPF is altijd al illegaal geweest, daaraan verandert niks per 1 juli.

Het gaat om het verwijderen.

In 2019 zal er waarschijnlijk wel een aanpassing van de APK komen die nadelig kan uitpakken voor de doorprikkers. Maar goed, oplossingen daarvoor liggen al klaar...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Havana

Forumguru
Dat is waar. De apk eisen zijn nog niet gewijzigd, maar wel in de maak.
Welke oplossingen die klaar liggen bedoel je @Havana?
Ik sprak laatst een garagehouder en die vertelde me dat ze een universele einddemper klaar hebben liggen waar ze een roetfilter in hebben gezet. Dat is een mogelijke oplossing.

Een andere oplossing zou een additief kunnen zijn: tank leegpompen, paar liter speciale brandstof erin. Ik betwijfel of dit een werkbaar alternatief kan zijn maar goed.

Dit soort trucjes zijn niet helemaal legaal; het is echter wel schering en inslag bij de APK. Daarmee probeer ik het niet goed te praten overigens, het is slechts een constatering.

Het verbod zal er wel toe leiden dat het doorprikken langzaam uitsterft. Als gerenommeerde partijen het niet meer aanbieden dan zullen velen de gok niet meer wagen. Nu heeft de minister dit eerder geprobeerd te verbieden, maar dat werkte niet omdat er bij de APK toch geen controle op was. Het gevolg was dat beunhazen een enorme markt zagen en dat is voor de staat ook niet goed.

Veel tuners zijn er nu al min of meer mee gestopt (o.a. Hartog en RICA bijvoorbeeld).
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Dan ben je bij veel auto's wel ff bezig. Bij mijn oude O2 moest het subframe los...

Ik denk dat de we BOVAG dankbaar moeten zijn. Die zullen flink hebben gelobbyd om de deeltjesteller (die door TNO was geadviseerd aan de minister) te voorkomen. Dat zou namelijk een zeer forse investering zijn voor alle APK-keuringsstations.
 

Fmoon

Forumguru
Twijfel of ik naar JD zou gaan voor 300pk en 420nm. Zou het het geld waard zijn? :-p twijfels.
 

sandurtjuh

Forumguru
Lekker naar TVS gaan voor 330pk & 550 Nm (en jep, dit kan op de standaard bak, vandaar dat je bij TVS moet wezen). Verder is het echt niet leuk hoor, auto's beteuterd achterlaten of mee kunnen rijden met ze terwijl die wagens 2 tot 3 keer zoveel kosten :deuk:
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Haha. Ja ik zie vele voordelen, maar ben zwaar allergisch voor problemen.. ik weet niet of ik deze op me af ga roepen. Lijkt me niet, maar er blijft een rood mannetje zitten op mn schouder die het blijft roepen DOE HET NIET.
 

0ri0n88

Forumguru
Dacht precies hetzelfde @Fmoon !
Ben toch genezen van die gedachte en mijn dsg schakelt weer helemaal top en niet zo belachelijk snel naar de 7e versnelling is echt voor het behoud van je dsg. Motortuning moet je zelf invullen of je dat wenst
Proberen is vrijblijvend en vind je het niks laat je gewoon je oude software erop zetten.

Edit: er is binnenkort een groupbuy vanuit het forum en dat scheelt ook weer een paar knaken ;)
 

Spierings

Forumguru
Dsg update is altijd aan te raden, ook zonder motortuning...

De wagen schakels op betere momenten waardoor deze beter in de powerband zit en daardoor veel beter oppakt en sneller lijkt..
 

Fmoon

Forumguru
Oké helder. Ben er redelijk van overtuigd dat er niet perse sneller wat stuk zal gaan of er problemen zullen optreden... In het buitenland lijkt me dat erg vervelend.

Ik hoop op een snel berichtje terug en ga dan de afspraak bevestigen :-) gewoon doen denk ik maar.
 

sandurtjuh

Forumguru
Oké helder. Ben er redelijk van overtuigd dat er niet perse sneller wat stuk zal gaan of er problemen zullen optreden... In het buitenland lijkt me dat erg vervelend.

Ik hoop op een snel berichtje terug en ga dan de afspraak bevestigen :-) gewoon doen denk ik maar.
Dat zijn de keuzes die je zelf moet maken. Natuurlijk slijt het sneller als jij elke dag vol gas loopt te vlammen of de motor niet warm laat worden, maar dat is zonder tuning (motor/dsg) ook het geval (misschien zelfs nog wel meer). Waar wil je gaan?
 
Bovenaan Onderaan