Skoda Superb Combi 1.5 TSI

Cordoba

Forumguru
Dat de nieuwste techniek alleen in de premiummerken gebruikt wordt is niet helemaal waar. Als je bijvoorbeeld kijkt naar gebruikte (nieuwe) platforms, of motoren zie je soms dat je die als eerste bij een budgetmerk verschijnen. Dat heeft vaak gewoon te maken met wanneer die nieuwe techniek klaar is om toegepast te worden in een produktieauto en wanneer een nieuw model uit komt. Dat betekent soms eerst een budgetmerk, soms een premiummerk met een nieuw platform of motortype. De achtergrond is ook logisch: het is veel duurder om een nieuw model van een budgetmerk eerst met een oude motor uit te brengen, en dan 1 of 2 jaar later alles nog eens engineeren om alsnog een hedendaagse motor in te passen. Voor een bodemplaat geldt dat nog veel sterker: als je die verandert kun je het totale ontwerp in de prullenbak gooien en van voor af aan beginnen.

Als het gaat om comfort en veiligheid zie je wel veel meer dat de nieuwste technieken voorbehouden zijn voor de premium merken/modellen.
 

philippe bakker

Forumguru
Chris is die superb van binnen stiller dan een Octavia? Want dat kan in mijn rs ( ook als sport afstaat) veeeeel beter vind ik. En heb je al met die hybride gereden ?
 

sitechris

Donateur
Nee, nog niet met de hybride gereden maar ken de motor wel uit vorige generatie GTE (Passat en Golf). Voor daily use een fijn blok.

En idd, de S3 is stiller dan de O3.
 

Stevala

Actief lid
Je krijgt niet veel keuze door de fabrikant. Bezine is 1.5tsi of 2.0tsi en dan nog eens 4x4... Meer verbruik, onderhoud duurder, slijtage banden. Om voornamelijk in de lage landen te rijden zal een 1.5tsi wel volstaan. Een 2.0 tsi is natuurlijk nog beter. Ik heb proefgereden in kodiaq 1.5tsi en was verrast door de vinnige motor. Ik kom nu van 1.9tdi met evenveel koppel 250Nm maar 50pk minder 100pk. Het hangt er ook vanaf wat je al gewoon bent denk ik. Downsizing is nu eenmaal de tendens maar ik denk niet dat ze een motor ontwikkelen en in een auto monteren als die slecht zou presteren. Beter gaat altijd natuurlijk... Voor ieders budget een keuze en rijden doen ze allemaal.
 
Bovenaan Onderaan