Skoda succesvoller dan de andere VAG-merken....

anilv26

Senior Member
Ik zou zeggen verkoop meer škoda's en maak je verlies een stuk kleiner VW .
Triest verhaal weer van VAG, zucht.
 

EdK

Forumguru
VAG moet lekker zo doorgaan, dan verkopen ze helemaal geen AUdi , Skoda, VW meer en alleen aan @ertromp de laatste Seat...
Maar hadden we een jaar of wat terug niet een melding dat Skoda weer terug moest naar een basic wagen ?
Maar vervolgens komen ze met de Kodiaq de karoq en wat er nog allemaal voor luxewagens meer bij komen...
 

Bakkertje

Forumguru
nog even en ik ben niet meer welkom hier met m'n VW @Blackokkie2 hahahaha

Overigens ben ik van mening dat (in NL in ieder geval) de prijzen van Skoda en VW elkaar al niet zoveel meer ontlopen.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat er ook bij Audi minder verdiend wordt. Audi is volgens mij vn oudsher toch wel de cashcow van VAG, door de hogere marges dan bij vw, seat en skoda. Maar blijkbaar heeft Skoda dermate meer volume dat het zelfs die marges overstijgt.
 

EdK

Forumguru
Overigens ben ik van mening dat (in NL in ieder geval) de prijzen van Skoda en VW elkaar al niet zoveel meer ontlopen.
Denk je ?
Als ik een skoda full options neem dan heb ik voor minder geld nog steeds meer wagen tov de VW

Heb een tijdje terug een rit gemaakt in een Polo ( ruilwagen zakelijk ) met een 3cil 1000cc TSI
En was redelijk kwa optie's maar thuiskomend even bij VW op site gaan kijken en dat polootje wat ik had gereden kwam op een ruime 26K ( kom op voor een polo )
En nu met me fabia 3 combi heb ik meer optie's voor toch echt een stuk minder euries hoor.
Oké zit wel een lichtere PK versie in mijn Fab tov de Polo, maar dat trek ik wel weer recht bij VAG Techniek.

En dit baseer ik dan wel op het privé aanschaffen van een Skoda.
Dat het in Lease anders kan uitvallen is mogelijk.
 

Bakkertje

Forumguru
ja dat denk ik @EdK
Ik heb wel eens de prijslijsten in detail naast elkaar gelegd van een Passat en een Superb en als je die gelijk aankleedt dan scheelt het niet veel. In een VW vind je in highline trim bijvoorbeeld standaard leer / alcantara en ACC, 2 opties die je op een S3 best wat geld kosten. En dan is er nog een hele lijst aan kleine dingen als standaard LED verlichting, antilek banden (standaard) etc. Ow en vergeet ook de opties niet die je op een VW wel kunt krijgen maar op een Skoda niet (active info display, en verlengbare ergonomische stoelen).

En nee ik zeg niet dat een VW voordeliger is, ik zeg alleen dat het verschil niet heel groot is. Waar Skoda eerst een "budget" merk was, moet je er nu ook serieus geld voor neerleggen.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd zie ik weinig bijzonders aan dit verhaal: door het succes van Skoda zitten de fabrieken in Tjechie vol, maar zijn de Duitse productielijnen minder bezet. Dan kun je zeggen dat de Duitse productielijnen maar een deel van hun capaciteit aan Skoda ter beschikking moeten stellen (dat voorkomt onnodige investering in een nieuwe Tjechische productielij), en dat klikt meer 'simply clever'.

Als je hetzelfde verhaal anders definieert, dan is het 'Skoda moet zijn productie naar Duitsland verplaatsen, en wordt daardoor duurder door de hogere arbeidskosten'. Dus zoals ik het zie, hetzelfde verhaal, alleen belicht vanuit een ander standpunt.
 

EdK

Forumguru
Ow en vergeet ook de opties niet die je op een VW wel kunt krijgen maar op een Skoda niet (active info display, en verlengbare ergonomische stoelen).
Tsja daar kan Skoda niets aan doen, dat is de VAG versobering die VAG (VW) wil bij Skoda.
Als Skoda vrij in alle magazijnen zou kunnen pakken bij VAG dat ze in staat zijn om een betere wagen neer te zetten dan VW en uiteindelijk nog financieel aantrekkelijker.

Maar al die snufjes aan elektronica op de wagens van tegenwoordig zijn voor groot deel niet aan mij besteed.
Denk dat ze bij velen niet als een hulpmiddel worden gezien maar dat men er blind op vertrouwd en met minder aandacht in het verkeer rijd hierdoor.
En het in vele gevallen dan schijn veiligheid word..
Maar goed ik ga straks weer voor meerdere jaren verder met een Skoda (4e ) en over een jaar of 4 gaan we wel weer zien of de 5e dan ook een Skoda word of dat het een geheel ander merk opeens voor de deur staat.

Want we kakken nu wel op Dacia, maar ook die verbeterd steeds meer en ook dit zal blijven doorgaan, en tsja misschien hebben ze dan wel een heel aantrekkelijke wagen voor minder dan een VAG wagen..
Deze keer is bv Suzuki ook in beeld geweest ....
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar al die snufjes aan elektronica op de wagens van tegenwoordig zijn voor groot deel niet aan mij besteed.
Denk dat ze bij velen niet als een hulpmiddel worden gezien maar dat men er blind op vertrouwd en met minder aandacht in het verkeer rijd hierdoor.
En het in vele gevallen dan schijn veiligheid word..
200% eens!!! :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Eerlijk gezegd zie ik weinig bijzonders aan dit verhaal: door het succes van Skoda zitten de fabrieken in Tjechie vol, maar zijn de Duitse productielijnen minder bezet. Dan kun je zeggen dat de Duitse productielijnen maar een deel van hun capaciteit aan Skoda ter beschikking moeten stellen (dat voorkomt onnodige investering in een nieuwe Tjechische productielij), en dat klikt meer 'simply clever'.
Productie overhevelen, lijkt mij ook niet zo eventjes simpel uit te voeren. Daarvoor zullen ook redelijke investeringen voor nodig zijn en tijd. Robotten die dienen geprogammeerd te worden, logistiek die aangepast moet worden, nieuwe programma's voor de lijnen, ...
Het zal dan eerder zijn: productie model X weg uit tjechie en volledig opstarten in DE. Maar als ze dat doen, gaat VW de tjechische overheid op hun dak krijgen (vervallen er mss gunstige fiscale regimes), gaat men onrust zaaien in de fabriek, stakingen, vakbonden op hun achterste poten, ...

Denk dat ze met de stijging van de onderdelen beide partijen "tevreden" willen stellen: tjechische werkgelegenheid gegarandeerd en meer financiele middelen (winst) in de duitse economie. En wie mag de rekening betalen : de toekomstige Skoda-koper
 

Cordoba

Forumguru
@leon-cupra Productie overhevelen doe je niet in een week, maar vergelijk het met de productie van een nieuwe modelgeneratie op een bestaande lijn. Dat gebeurt vaak voor een flink deel in de fabrieksvakantie, al zit daar natuurlijk wel een voorbereiding aan, aan de andere kant moet je niet overdrijven: veel robots zullen in een Duitse fabriek met dezelfde of bijna dezelfde programmering kunnen draaien als in een Tjechische fabriek. Huidige productielijnen zijn behoorlijk flexibel, kijk bijvoorbeeld naar de fabriek in het Limburgse Born waar gewoon verschillende automodellen (en merken) van dezelfde band konden lopen. Aan de andere kant, als bijvoorbeeld VAG de productie van de Mii en de Up weghaalt uit Tjechie, dan komt er nog steeds geen Skoda minder uit die fabriek (al zal logische wijze dan ook de Citigo mee gaan met die verhuizing). Je maakt trouwens nog een denkfout: het gaat niet om het sluiten van fabrieken in Tjechie, maar de uitbreiding ergens anders doen (dus geen ontslagen in Tjechie).
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , denk dat je het allemaal veel te simplistisch voorstelt. Zal in de realiteit knap lastig zijn om de productie snel even over te hevelen en zal een serieuze investering vragen. Daarmee, moest VW beslissen om productie te verhuizen, zullen ze niet 1 deel van de productie maar de productie van 1 model verhuizen net omwille van de complexiteit en de kosten. En dan zit je wel met ontslagen in Tjechie.
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , denk dat je het allemaal veel te simplistisch voorstelt. Zal in de realiteit knap lastig zijn om de productie snel even over te hevelen en zal een serieuze investering vragen. Daarmee, moest VW beslissen om productie te verhuizen, zullen ze niet 1 deel van de productie maar de productie van 1 model verhuizen net omwille van de complexiteit en de kosten. En dan zit je wel met ontslagen in Tjechie.
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK om nog even terug te komen op mijn verhaal over de prijs van een Skoda vs die van een VW..
In 2009 heb ik een Superb besteld in Ambition Business 1.6 tdi, met elektrische stoel verstelling in het lava blauw. Die auto kostte toen 33600 euro.
Ter vergelijk als ik nu een ambition business superb met 1.6 tdi bestel met elektrische stoelverstelling en ook in lava blauw, dan kost die auto 36210 euro.

Een passat in comfortline business kost vandaag met metallic lak 38209 euro.
Die Passat kocht je in 2012 (oudere prijslijst kan ik niet vinden) 36625 euro

Wat ik ermee wil zeggen is dat Skoda de laatste jaren steeds kostbaarder is geworden en dat het gat met een "vergelijkbare" VW kleiner wordt. En die 2000 euro die tussen de Passat en de Superb zit is in basis uitvoering, ik ga er niet nog een keer doorheen om het allemaal tot achter de komma gelijk te proberen te maken.

Overigens staat dat los van wat je wel of niet nodig hebt aan foefjes als je het mij vraagt
 

Canon-Eye

Forumguru
En wie mag de rekening betalen : de toekomstige Skoda-koper
En wat is dáár dan mis mee? ALLE rekeningen worden toch door de kopers betaald - en geheel vrijwillig ook nog. Dat hoort ook zo trouwens, in een vrije markteconomie.

Zolang je niet verplicht bent om (weer) een Skoda te kopen zie ik het probleem niet: op het moment dat je aan een andere auto toe bent is het een kwestie van zoveel mogelijk van je wensen proberen te realiseren binnen het beschikbare budget.
Oftewel: gewoon op dat moment prijzen en het daarvoor gebodene tegen elkaar afwegen. En dan zie ik wel waar ik uitkom... :pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
En wat is dáár dan mis mee? ALLE rekeningen worden toch door de kopers betaald - en geheel vrijwillig ook nog. Dat hoort ook zo trouwens, in een vrije markteconomie.

Zolang je niet verplicht bent om (weer) een Skoda te kopen zie ik het probleem niet: op het moment dat je aan een andere auto toe bent is het een kwestie van zoveel mogelijk van je wensen proberen te realiseren binnen het beschikbare budget.
Oftewel: gewoon op dat moment prijzen en het daarvoor gebodene tegen elkaar afwegen. En dan zie ik wel waar ik uitkom... :pardon:
als Skoda-liefhebber heb ik graag een Skoda die voor mij nog steeds betaalbaar is en blijft. Met dergelijke strategien wordt een Skoda binnen dit en 10jaar nog enkel voor de leaserijder en de zelfstandigen.

En een wagen is voor mij niet enkel een gebruiksobject, het is ook mijn hobby. En als ik morgen geen VAG product meer kan kopen, ga ik met een serieus probleem zitten. Zie mij niet onmiddellijk in een citroen, peugeot,.. rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zie mij niet onmiddellijk in een citroen, peugeot,.. rijden.
Geloof me, daar is heus wel mee te leven hoor.
Ik heb verreweg het grootste deel van de jaren sinds 1970 in diverse VAG-produkten gereden: VW's, Audi's en Skoda's in verschillende maten - en met plezier inderdaad. Maar in de privésfeer hebben we er ook (na 2x NSU Prinz) verder altijd een Citroën of Renault bij gehad - en met minstens evenveel plezier en even weinig problemen, kan ik je verzekeren.

Vooroordelen helpen je niet verder...
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , het is misschien raar zeggen, maar in een VAG-product rijden is als thuis komen. Heb niets anders gekend. Op de oprit van mijn vader heeft niets anders gestaan dan Audi en VW (buiten een paar uitzonderingen na die héél snel weg gingen net door niet hetzelfde gevoel te hebben dan bij een VAG). Denk nog liever in een oude VAG te rijden dan in een nieuwe Fransoos.

Dat je ook geen problemen kan hebben met een ander merk kan ik perfect inkomen (maar daar gaat het mij ook niet om), maar het is gewoon de "sfeer" en het "gevoel" bij een VAG-wagen dat ik niet kan terugvinden in een ander merk.
 
Bovenaan Onderaan