Skoda Rapid opvolger als Golf concurrent.

leon-cupra

Forumguru
Nee, een tweede naam/type geeft meer keus en dan waarschijnlijk meer klanten.


En voor jou, je Octavia is een RS, een leuke auto, bewust gekozen en gekocht, mag ik aannemen, maar de andere voiture is een Superb, als auto van/voor de zaak, in lease.
Hoeveel Fabias en Rapids zullen er geleased zijn?
hoeveel Golfs zijn geleased en hoeveel particulier? Meerderheid is geleased. Aangezien de nieuwe golf concurrent in dezelfde prijscategorie zit als de golf zal deze ook dan vnl geleased worden omwille van de prijs. Dit zal ook geen type particuliere wagen worden aangezien zijn prijsklasse. Dan zou het ook stom zijn om een bestaande naam uit een lagere prijsklasse te gebruiken in een duurdere prijsklasse. Wat gaat de particuliere rapid klant zeggen als hij zijn rapid 5000euro duurder moet betalen? " wat is hij duur geworden, ik zoek wel anders." En wat zal de golf klant zeggen? Hij connecteert een rapid met een goedkopere, minder kwalitatieve wagen want hij kent deze wagen zo uit het verleden. Deze klant gaat terug lekker een golf rijden. Meer status en voor dezelfde prijs.

Zie maar naar de marketing en brandname strategie van BMW. De 4 is eigenlijke en 3, de 2 is een 1, de 6 is een 5, ... En de klant betaalt graag extra voor dat hoger cijfertje, maar andersom ... de prijs van de 4 een 3 kopen .... Neen, ben je zooootttt???
Dit is net hetzelfde verhaal met de rapid en een golf. Opwaarderen van de rapid zou het stomste zijn wat ze maar kunnen doen bij Skoda.
 

CharlesTucker

Forumguru
Vergeet niet dat Skoda verder kijkt dan Nederland, de perceptie van potentiele kopers in andere landen kan heel anders zijn dan hier. Zo was de Toyota Corolla hier toch een beetje een bejaardenauto, terwijl het in Japan juist de auto voor de cool kids was, met een Corolla was je iemand, als beginner. Later als je ouder werd moest je dan naar de Lexus, dat dan weer wel. En dat weet ik van relatief jonge engineers bij Toyota R&D (die na een opleiding eerst een jaar bij de dealer moeten verkopen om klanten te leren kennen, voordat ze bij R&D mogen werken).

Wat die Rapid, Golf en Octavia betreft, ik weet niet of de Octavia door veel mensen als concurrent van de Golf gezien wordt, de Octavia is aanzienlijk groter, en daarmee veel meer een familie auto dan de Golf. Ik denk dat mensen die op zoek zijn naar ruimte toch veel eerder naar de Octavia kijken dan naar de Golf, en als ze nog steeds bang zijn voor het oostblok-imago van Skoda naar de Ford Focus of zo. Hoeveel Golf Variants zie je rijden? Maar als je de ruimte niet nodig hebt, en je bent tweeverdiener, dan kijk je waarschijnlijk toch weer eerder naar een Audi of andere andere premium, en als je dat te duur vindt, tweedehands. Dus voor Nederland zie ik ook niet zo veel ruimte voor een luxere/duurdere Rapid eigenlijk, maar in het buitenland kan dat zomaar anders zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
@CharlesTucker , in heel de wereld denken de meeste klanten hetzelfde op gebied van prijs. Als je een goedkoper model nu veel duurder moet betalen, haken de klanten af. De rapid mag dan nog eventueel populairder zijn in andere landen, een bepaald goedkoop model merkelijk duurder verkopen in een hogere prijsklasse gaat niet. De rapid heeft een bepaald imago opgebouwd en dat veranderen is marketing technisch zeer moeilijk.

Zie naar bmw, het is niet voor niets dat hun duurdere variant een hoger cijfertje krijgt. Zie ook naar de Arteon. Waarom denk je dat vw de arteon niet meer passat CC noemt. Net om geen connectie meer te hoeven maken met de goedkopere passat variant (ondanks dat de arteon een passat is).

De octavia is een concurrent van de golf, maar uiteraard meer van de variant. De octavia is een beetje ruimer achterin maar voor de rest is het een evenwaardige concurrent (de variant dan hé). Dus als skoda een golf-concurrent (niet-variant) zou maken, zou ik het logisch vinden dat ze het octavia noemen. Of ze moeten het design totaal laten verschillen van de octavia, maar dan lijkt het mij logisch om een nieuwe naam te nemen om zo het toekomstig imago volledig te kunnen bepalen.
 

CharlesTucker

Forumguru
@leon-cupra, dat ben ik absoluut allemaal met je eens, maar ik vraag me oprecht of men dit in andere landen ook met ons eens zal zijn, misschien wel. Overigens, het was me eerder niet opgevallen, maar in het oorspronkelijke bericht van @MaxN staat "Volgens Favey plakt Skoda volgend jaar een andere naam op de Rapid-opvolger", dus marketing-technisch moet daar wel wat mogelijk zijn, het wordt kennelijk geen vernieuwde Rapid, maar een (voor veel mensen) nieuw model. Ik zou trouwens zelf wel, over een paar jaar dan, geinteresseerd in een iets kleinere Octavia, maar wel met dezelfde kwaliteit en luxe/comfort, dus zo'n hoger geplaatste Rapid (of hoe die dan ook gaat heten) zou eventueel wel een optie voor mij zijn. Maar ik ben blij dat ik geen marketing-man bij zo'n bedrijf ben, lijkt me knap lastig :)
 

leon-cupra

Forumguru
@CharlesTucker , op gebied van prijsveranderingen zal een chinees niet anders denken dan een Europeaan. Als je morgen voor je olé-koek de hogere prijs van een leo-koek moet betalen, ga je een leo-kopen en niet meer die olé-koek, ondanks dezelfde kwaliteit. Gaat hem dan gewoon over "status" en marketing.

Maar eigenlijk is de titel verkeerd van het artikel. Rapid verdwijnt gewoon en er komt een nieuw model.
Maar met dergelijke persberichtgeving zullen ze wss de rapid-eigenaars aan het brainwashen zijn. Als er een model verdwijnt moeten deze eigenaars uiteraard iets anders kunnen kopen.
 

Blackokkie2

Forumguru
Als die nieuwe Rapid dan toch groeit naar Octavia maten, waarom dan niet een derde Octavia-model? Dus een hatchback naast de nu bestaande liftback en stationwagen.
 

leon-cupra

Forumguru
Als die nieuwe Rapid dan toch groeit naar Octavia maten, waarom dan niet een derde Octavia-model? Dus een hatchback naast de nu bestaande liftback en stationwagen.
Zou ik het meest logische vinden als men met de nieuwe rapid wilt concureren met de golf hatchback.
Die nieuwe rapid moet niet groeien, mooi tussen de Fabia en Octavia laten.
In Be is de rapid geen succes omwille van die redenering. Klanten die komen kijken voor een rapid gaan buiten met een octavia. Voor dat klein beetje opleggen, krijg je veel meer bij de octavia.
 

Handige Harry

Forumguru
In Be is de rapid geen succes omwille van die redenering. Klanten die komen kijken voor een rapid gaan buiten met een octavia. Voor dat klein beetje opleggen, krijg je veel meer bij de octavia.

Gaat niet om het geld.
Fabia is mij iig te klein, de Octavia te groot.

Voor onze wensen is dit gewoon de goede maat

Als ik de keus heb dan word de volgende weer een rapid hatchback, dus ik hoop dat die nog terug komt
 

EdK

Forumguru
Tsja maar in Nederland is de prijs naar een Octa een grotere stap dan in België
En ik praat dan niet in Lease termen maar in privé koop dan ligt de Rapid dichter bij de Fabia
En ik heb ook de twee tegen mekaar afgewogen , maar heb uiteindelijk voor de Fab gekozen vanwege ze grotere kofferruimte.
Maar goed doordat de prijzen in België anders liggen dan in Nederland kan het bij jullie weer net anders liggen...
 

leon-cupra

Forumguru
Tja de rapid is gewoon een "mosselen noch vis"-verhaal. Te klein voor gezinnen en te groot als tweede wagen. En qua prijs, denk dat alleen in NL de prijzen zoveel hoger liggen dan in de meeste andere EU landen. Dus ergens ook logisch dat er een einde komt aan de rapid en dat ze een ander gat in de markt gaan opvullen.
 

servies

Forumguru
Tja de rapid is gewoon een "mosselen noch vis"-verhaal. Te klein voor gezinnen en te groot als tweede wagen.
Onzin... Ik heb bij de aanschaf destijds eigenlijk op dezelfde manier gekeken als @EdK , wij hadden de bagageruimte niet meer zo hard nodig (geen kinderwagen meer) dus kozen we voor de Rapid: vrijwel dezelfde prijsklasse en iets meer de nadruk op de binnenruimte dan de Fabia.
En qua prijs, denk dat alleen in NL de prijzen zoveel hoger liggen dan in de meeste andere EU landen. Dus ergens ook logisch dat er een einde komt aan de rapid en dat ze een ander gat in de markt gaan opvullen.
De prijsverhoudingen liggen hetzelfde in Duitsland. Het enige verschil is: in Duitsland kun je 'm wel fatsoenlijk zelf configureren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

TurboT

Forumguru
9129C43B-EC27-4DA8-922D-4B487D17F562.jpeg 51226B62-2FC6-449E-8203-BC6B70AF95AC.jpeg 632E865B-3DA5-4590-83B5-5D7AB3F272CF.jpeg Ik vind als gezinsauto de Rapid beter passen dan de Fabia III. Althans als je de binnenruimte belangrijk vindt.

Als ik het zo goed begrijp gaat VAG de nieuwe Rapid bij de Golf positioneren en de huidige Rapid als de Felicia positioneren
 
Bovenaan Onderaan