Skoda Rapid opvolger als Golf concurrent.

MaxN

Donateur
Skoda zou de opvolger van de Rapid hoger in het segment willen plaatsen als concurrent van de Golf.
Uitsluitend als hatchback!

Skoda gooit het met de volgende generatie van de Rapid over een andere boeg. De auto wordt hoger in de markt gezet en wordt meer een rivaal voor de Volkswagen Golf.
Skoda bracht in 2012 de Rapid op de Europese markt, de productieversie van de Mission L Concept die aanvankelijk alleen als vijfdeurs liftback verscheen maar die later ook als Spaceback beschikbaar kwam. De Rapid werd in de markt gezet als een relatief goedkope en vooral ruime aanbieding die min of meer tussen het B- en C-segment in viel. Volgens het Engelse Autocar, dat gesproken heeft met Skoda's hoofd van de verkoop- en marketingafdeling Alain Favey, slaat Skoda met de nieuwe Rapid een andere weg in.

Volgens Favey plakt Skoda volgend jaar een andere naam op de Rapid-opvolger, een auto die puur en alleen als hatchback op de markt komt. De auto komt op het MQB-platform te staan en wordt hoger in de markt gezet dan de huidige Rapid. Het resultaat: een auto die moet concurreren met cocnerngenoot Volkswagen Golf. In feite heeft Skoda met de Octavia al een C-segmenter in huis, maar waar die auto alleen als liftback en als stationwagon leverbaar is, moet de Rapid-opvolger met zijn meer traditionele hatchbackvorm als Golf-alternatief gaan fungeren. De komende maanden wordt ongetwijfeld meer duidelijk over Skoda's plannen.

Skoda levert de Rapid, die vorig jaar werd opgewaardeerd, alleen nog als Spaceback in ons land. In China is de auto overigens ook nog als vierdeurs sedan leverbaar. In ons land zijn sinds 2012 6.213 Rapids verkocht. In 2014 beleefde de auto zijn topjaar, toen vonden 1.296 exemplaren een eigenaar.
Bron autoweek.nl
 

MaxN

Donateur
Tja ik vind de Octavia ook een concurrent van de Golf al is deze groter en ruimer.
Prijstechnisch is dat toch dezelfde auto?
 

Handige Harry

Forumguru
De rapid heeft/had geen sedan maar een hatchback.

Ik vind het echt jammer dat die niet meer leverbaar is


De andere variant is de spaceback.
 

Japanese Power

Donateur
"Hoger in t segment, als concurrent van de Golf", en NIET "hoger in t segment DAN concurrent Golf"
Jaja, ik kan heus wel lezen hoor.
Maar dat woordje als druist nu juist in tegen de geldende regels dat VW boven Skoda staat in alles en Skoda het ondergeschoven VAG-kindje is. En nu komen ze naast elkaar te staan, althans: volgens Autoweek...
 

leon-cupra

Forumguru
Dat ze het dan ook gewoon octavia noemen. Is een model met een zeer goede naamsbekendheid, reputatie, ... als ze het een andere modelnaam geven zal je terug credits moeten opbouwen bij het clienteel. Uiteindelijk speelt de Octavia ook in het segment van de golf.
 

leon-cupra

Forumguru
Maar de Rapid heeft zeker evenveel 'historie' als de Octavia.
En die laatste 'concurreert' al wat langer met autos in het 'Golf-segment'.
Dus: misschien is er wel over nagedacht;).
Hoogste verkoopcijfer van de Rapid in NL: 1.200 stuks in 2014 daarna terug dalend.
Vergelijkend met de octavia in dat jaar: 14.000 stuks.
Octavia heeft ook al een bepaald (positief) imago opgebouwd. Tegenwoordig krijg je een :thumbsup:als je octavia rijdt. Bij Rapid horen vele niet-autokenners het donderen in Keulen. Het mag mss iets anders zijn in NL, maar hier in BE is de Rapid amper verkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

AGTon

Forumguru
Dat zou mooi zijn, en als ze slim zijn bij skoda dan maken ze direct een station variant. Vult het gaatje mooi op tussen de fabia en de octavia.
 

B.Stuurder

Forumguru
Jaja, ik kan heus wel lezen hoor.
Maar dat woordje als druist nu juist in tegen de geldende regels dat VW boven Skoda staat in alles en Skoda het ondergeschoven VAG-kindje is. En nu komen ze naast elkaar te staan, althans: volgens Autoweek...
Niet qua prijs waarschijnlijk. Dan zal de Rapid een "poor man's Golf" worden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat zou mooi zijn, en als ze slim zijn bij skoda dan maken ze direct een station variant. Vult het gaatje mooi op tussen de fabia en de octavia.
Nee, want ze gaan hierdoor de Rapid naast de Octavia zetten, die geen hatchback versie kent, maar wel een station......
 

MaxN

Donateur
@B.Stuurder De Octavia is er alleen als hatchback en station ;)
De "sedan" is een hatchback, alleen noemen wij in NL en B denk ik ongeveer elke auto met een rechte achterkant zoals een normale golf, leon, enz een hatchback.

En ik denk dat opvolger uitsluitend een HB is zodat deze niet in het vaarwater van de Octavia komt.
 

B.Stuurder

Forumguru
@MaxN De functionaliteit is van een HB ja, maar het gaat meer om het uiterlijk denk ik. Zoals de Superb vroeger uitkwam met die dubbele functie in de achterklep, zodat mensen in een Sedan konden rijden en toch de HB functionaliteit hadden.
Ik denk dat het uiterlijk van de nieuwe Rapid als aanvulling is bedoeld op esthetisch vlak op de Octavia om zo inderdaad niet in het vaarwater te komen. Een HB wordt toch als een sportievere auto gezien dan een Sedan, misschien wel dankzij de Golf van oudsher...
 

MaxN

Donateur
Ik denk dat als Skoda idd met een echte HB komt dat dit best een verkoopsucces kan zijn.
Niet voor niets half NL en B rijdt in zo'n auto.
En de Skoda's doen het sowieso erg goed de laatste jaren.
 

SuperBeeb

Forumguru
Jaja, ik kan heus wel lezen hoor.
Maar dat woordje als druist nu juist in tegen de geldende regels dat VW boven Skoda staat in alles en Skoda het ondergeschoven VAG-kindje is. En nu komen ze naast elkaar te staan, althans: volgens Autoweek...
Ok, dan begreep ik je opmerking verkeerd. Maar binnen VAG wordt er ook nu al vrolijk op los geconcurreerd: Superb-Passat, Leon-Golf, Fabia-Ibiza-Polo etc. Staan qua formaat naast elkaar, maar in prijs, afwerking, opties etc toch elk met een eigen positie. Zo zou je de Rapid dus best kunnen positioneren als goedkoper, eenvoudiger alternatief voor de Golf.
 

B.Stuurder

Forumguru
Zo zou je de Rapid dus best kunnen positioneren als goedkoper, eenvoudiger alternatief voor de Golf.
Goedkoper, ja, eenvoudiger, ik weet het nog zo net niet.
Mijn Octavia is véél geavanceerder dan de Passats en A4 van mijn collega's, maar toch goedkoper.
 

Cordoba

Forumguru
Hoogste verkoopcijfer van de Rapid in NL: 1.200 stuks in 2014 daarna terug dalend.
Vergelijkend met de octavia in dat jaar: 14.000 stuks.
Octavia heeft ook al een bepaald (positief) imago opgebouwd. Tegenwoordig krijg je een :thumbsup:als je octavia rijdt. Bij Rapid horen vele niet-autokenners het donderen in Keulen. Het mag mss iets anders zijn in NL, maar hier in BE is de Rapid amper verkocht.

Dat is de huidige Rapid, maar zoals gezegd Rapid heeft ook historie in de 20e eeuw, overigens net als de Octavia, want zo'n 40 jaar voor de Octavia I was er al de Octavia.
12skodaoctaviatsjahr1961quelleskoda.jpg


88_rapid_136_1988.jpg
 

EdK

Forumguru
Tsja die katten die er waren in de tijd van die Octavia en Rapid die zijn al lang dood.
Maar er is genoeg documentatie te vinden van deze oude echte SKODA modellen.

Tsja en waarom is de octavia zo poppie ??
Omdat het een geliefde lease bak is en dit geld ook voor de SuperB
Maar nieuw prive kijkend zal dit aantal sterk dalen.. als je nieuw lease / prive zou kijken dan vermoed ik dat je op een verhouding van 90 /10 procent uit zou komen.
En Rapid en Fabia worden veel meer privé aangeschaft vanwege hun nog redelijk betaalbare prijs voor de algemene hollandse consument.
Beide modellen heb ik ook tegen elkaar afgewogen , en doordat achter de zitruimte niet prio was en de Fabia meer ruimte in kofferbak had dan de Rapid ben ik bijna met full options voor de Fabia gegaan omdat ik hiermee goedkoper uitwas dan met de Rapid.
 

leon-cupra

Forumguru
99% van het Skoda cliënteel heeft geen enkele kennis van de historie van Skoda. Dus naar het verleden refereren heeft geen enkel zin. Het heeft dan meer zin om te verwijzen naar een gekend model met een goed imago. De octavia is nu al een concurrent van de golf dus waarom zou je naast een octavia een tweede naamvariant als concurrent voor de golf nemen? Dit zorgt alleen voor meer verwarring bij het cliënteel.
 
Bovenaan Onderaan