Over de al dan niet perfecte auto gesproken:
Er bestaat geen perfecte auto!
Nu zullen een heleboel mensen roepen; ja maar, een absurd dure Bentley of Rolls-Royce dan?
Neen. Want die auto's zuipen brandstof, zijn enorm zwaar en log, passen niet in menig parkeervak en als er iets mis mee is, zit je vast aan gespecialiseerd bedrijf om problemen op te lossen. Auto technisch gesproken eigenlijk een wangedrocht.
Wil je b.v. smalle bergweggetjes rijden in Noord-Italië; dan zijn zulke gedrochten vrijwel onbruikbaar. Het past gewoonweg niet...
En prijzige sportauto's, zoals een Ferrari, AMG GT, een Lambo of een Audi R8 dan?
Ook niet; Ten eerste krijg je pijn in je rug bij het in- en uitstappen. Het brandstof- en andere resources verbruik is enorm (verkwistend). Je kunt vrijwel niks meenemen.
De berijderspositie is zodanig dat je een beroerd overzicht hebt over de verkeerssituatie om je heen. Het ongevalsrisico is vrij hoog en de bescherming van die 1 (of maximaal 2) inzittenden is vaak een stuk slechter dan bij een gemiddelde gezinsauto.
Nog een poging dan. De monstrueuze super SUVs; a la Q7, MB GLS, Bentayga, Cadillac Escalade? Is idd aan te bevelen indien de bestuurder last zou hebben van de welbekende
penis minima forma afwijking.
Ook hier gelden weer veel van de al eerder genoemde nadelen. Kortom, wederom ongeschikt voor dagelijks praktisch gebruik en letterlijk een gedrocht op de weg.
Een enorme massa aan nutteloos blik wat het grootste deel van z'n levensduur stilstaand aan het wegkwijnen is.
De perfecte auto zou (o.a.):
- Voldoende ruimte voor de te verplaatsen personen en hun spullen
- Hoog niveau van de toegepaste ergonomie
- Efficiënt + effectief qua krachtbron, voortbeweging, levensduur en energieverbruik
- Veilig
- Handelbaar
- Prettig en leuk om in te rijden
- Betaalbaar (!)
- non-invasief in andermans verkeersruimte en -deelneming.
Het is zo jammer dat menigeen denkt dat kwaliteit vormgegeven wordt door overdaad, het toevoegen van tierlantijnen, het uiten van expressieve bling-bling.
Toegegeven, het is zeer zeker veel lastiger, maar kwaliteit uit zich in de kunst van het weglaten. En in het niet zichtbaar zijn van technologisch vernuft. Geavanceerde technologie en verfijning toepassen, zonder schreeuwerig te zijn, is moeilijk.
Groot nadeel van die ingetogenheid: het is lastig pronken ermee.
Want de beoogde bewonderaar zal
niet, al mondvocht verliezend, langs de tentoongestelde
vacca sanctus schrijden...
Voor zover deze aflevering van ene mijmerende techneut.
En ja, in al dat soort vehikels heeft ondergetekende wel eens kortere of langere tijd (mee)gereden.