Skoda Rapid 1.2 TSI

Michel

Forumguru
Ik neem aan dat er binnenkort ook een test van de Ibiza op je blog wordt gepubliceerd?

Bij de Rapid heb ik altijd het vleesch noch vis gevoel gehad. Ik heb hem één keer als vervangende auto meegekregen. Een lekker motortje, de 1.2 TSI met 110 PK. Maar ik had aldoor ruzie met de pedalen, terwijl ik slechts schoenmaat 43 heb. De stoelen zijn me niet bijgebleven, maar ze zien er zo op de foto ook wel erg vormloos en simpel uit. Verder vond ik het een erg saaie auto. Niet dat mijn Superb heel erg sprankelend oogt, maar de kwaliteiten van die auto zijn wel duidelijk te merken als je erin rijdt. In de Rapid had ik dat gevoel niet. Maar daar is de prijs natuurlijk ook naar.
 

TurboT

Forumguru
Persoonlijk heb ik geen last van mijn rug. Maar goed ik ben een klein mannetje van 1.78m zonder overgewicht.

Je moet je goed afvragen waarom je een spaceback koopt. Juist, vanwege de ruimte en prijs/kwaliteit.

Ik had geen zin om een Golf of Leon te kopen met minimaal 6k verschil aan bijleggen. De kids gunde ik meer achterbankruimte. Daarom heb ik geen Ibiza of Fabia etc gekocht.

Qua uiterlijk is het geen spannende auto. Helemaal als standaard versie, maar ik heb deze auto met mn verstand gekocht en verder opgeleukt.
 

sitechris

Donateur
kan je een Rapid vergelijken met een Ibiza, Clio etc? Had je dan niet de fabia moeten pakken??

Zelfde prijsrange. Je kunt hem ook met een dacia vergelijken maar die heb ik nog nooit gereden. Wet betreft de ibiza, daar ga ik binnenkort ook review van maken idd
 

Okki

Donateur
Ieder zijn mening, mag uiteraard. Met 2.02 mtr pas ik prima in de Rapid (geen last van de console, benen gewoon recht onder het stuur) en ook mijn dochter van 1.81 mtr. past dan nog ruim achterin. Dat was een groot criterium voor de keuze en uiteraard de prijs (€20.000 voor een auto met automaat)

Dat van die harde kunststof....tsja dat is zo, maar ik zit niet de hele tijd met mijn vinger op het dashboard te duwen.

Persoonlijk hou ik wel van "saaie" interieurs (lees: weinig tierlantijnen) maar dat is volgens mij bij alle VAG auto zo. Alles wat er op moet zitten zit er op.

Alle waar naar zijn geld, maar zoals @Trangelang al zegt, geen zin om 6 a 7 K meer uit te geven. Na een debacle met 3 tweedehands auto's toch maar voor nieuw gekozen.


Stoelen gaven bij mij in het begin ook problemen (mede door mijn lengte en doordat ik hiervoor auto's met een hoge zit had) maar na 8 maanden en bijna 22.000 kilometer moet ik zeggen dat ik er geen last meer van heb, kwestie van inzitten (en wennen?)

Als ik 30k (of meer, ik durf niet eens te kijken wat zo'n BMW M140i kost) uit te geven had wist ik het ook wel, maar ik moet helaas reëel blijven. Daarom heb ik ook geen huis van een paar ton, ga ik maar 1 keer per jaar op vakantie e.d. en rijdt mijn vrouw een 13 jaar oude Fiat Panda.

Ach, van die Lelijke Eend en VW Kever heb ik ook veel plezier gehad. En of dat nou zulke geweldige auto's waren?
 
Laatst bewerkt:

Ronbe

Senior Member
Zo zie je maar, dat smaken verschillen......
Ik ben net bijzonder tevreden over mijn Rapid. Ook ik ben een kilootje te zwaar, maar vind de stoelen prima zitten.
Een wat sober interieur hoort nu eenmaal bij Skoda, maar alles is functioneel en goed afgewerkt.
Ook ik zit niet de hele dag aan het kunststof te voelen.
Inderdaad, de Rapid is geen auto met super rijeigenschappen, en de afwerking is niet op Premium niveau, maar als je een comfortabele auto wilt die bijzonder ruim is, met een goede prijs/kwaliteit verhouding, dan is de Rapid een goede keus.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is eigenlijk onzin om zonder meer te spreken van het vergelijken van auto's. Het gaat immers om de dimensie(s) waarop je vergelijkt. Zo heb ik bv weer voor de Fabia combi gekozen ipv de Ibiza die ik eerst op het oog had. Eigenlijk met als voornaamste reden dat de bagageruimte van de Ibiza ontzettend tegen viel. En dat is voor mij dan een belangrijke dimensie. Wanneer je echter puur voor de looks gaat en de bagageruimte van de Ibiza voor jou voldoende is, kies je mogelijk daarvoor. Vaak is het natuurlijk zo dat er meerdere dimensies in het spel zijn en dat dat het vaak razend moeilijk maakt een keuze te maken. En daarvoor hebben wij mensen nu een geweldige oplossing in de vorm van wat ik nog altijd het meest fraaie psychologische mechanisme vind: cognitieve dissonantie reductie.
Op een gegeven moment heeft men na lang wikken en wegen over de verschillende dimensies, een keuze gemaakt. Vervolgens zie je, na de keuze dus, dat men de positieve punten van het gekozene gaat benadrukken, terwijl de negatieve wat naar de achtergrond verdwijnen. En het omgekeerde uiteraard wat betreft dat wat men niet gekozen heeft. Bv in mijn geval (ook op mij is dit mechanisme van toepassing), ben ik dan de looks wat minder belangrijk gaan vinden, terwijl een grote bagageruimte toch wel erg ideaal is.
 
Tja.. ik heb voor de O3 een nieuwe Toledo gereden welke het zelfde is als de rapid.
Destijds voor de seat gekozen omdat deze met 4 jaar garantie kwam en de optie (destijds was dat optie die skoda niet had) schijfremmen achter. Doorslag was idd de zeer grote kofferbak waarom wij voor de toledo gingen..

En ja.. het is een beetje "goedkopere" auto.. dat merk je in de afwerking.. er was destijds beknibbeld op de raam besturing, alleen bij bestuurderskant met 1 druk op de knop omlaag, maar omhoog vast houden. alle andere 3 de ramen moest je zowel als omlaag en omhoog vast houden.. het is zelfs zo geweest bij de eerste modellen dat je als bestuurder de ramen achter uberhaupt niet kon bedienen. zaten gewoon geen schakelaars maar daar waren ze snel op terug gekomen.. anyway.. verder reed hij mij prima, had een 1.2. zuinig genoeg; haalde 1 op 16/17 ofzo ermee.. uiteindelijk voor de O3 gekozen omdat we automaat wilde rijden.. het is wel een boel geld; maar volgens mij was het instapmodel van de seat destijds verkrijgbaar vanaf 17.000 euro dacht ik.. dat is dan "maar" 7000 a 8000 euro meer dan een toyota aygo bijvoorbeeld.. staat wel tegenover dat je geen afwerking zoals op een octavia of superb moet verwachten..
 

sitechris

Donateur
Opvallend: de nieuwe ibiza is bijna net zo ruim als een Rapid. Als ik dan toch mag kiezen. Doe maar die mooie en superfijne Ibiza!
 

Okki

Donateur
Bagageruimte in elk geval kleiner, (nog) geen automaat verkrijgbaar.

afmetingen_orig.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, die viel mij bar tegen; voor mij een show stopper. Hij reed wel goed, al voelde het wat licht aan. Mogelijk door mijn ervaring met de Eibachs. En idd nog geen dsg en ook heeeeel lange levertijden
 

AGTon

Forumguru
Natuurlijk kan dat - je kunt (moet, eigenlijk) altijd alles met alles vergelijken wat er maar binnen je bereik ligt.
Dat is immers de enige manier om je voorkeur te bepalen?

Daar heb jij gelijk in, ik dacht echter dat de Clio, Ibiza etc meer te vergelijken was met de Fabia dan met de Rapid.


Hoe dan ook, Als iemand in de markt is voor een Rapid, dan zal daar bewust voor gekozen zijn (ruimte, prijs, etc). De Rapid zal niet potentiële golf/audi rijders uit hun polo/A1 trekken.

Wat bij mij vervolgens de vraag doet opkomen, "wat is vergelijkbaar met een Rapid/Toledo?" . Wellicht een Dacia Logan/MCW ? Ik weet het ook even niet.
 

Okki

Donateur
Gezien de (toenmalige) prijzen in Duitsland, kan je de Rapid Spaceback zelfs vergelijken met een Mini

http://www.auto-motor-und-sport.de/...da-rapid-spaceback-im-vergleich-11173729.html


Lijstje met auto's 5 deurs automaat tussen 19.000 en 21.000 euro (vanaf prijzen)

Citroën C3 € 20.330
Citroën C4 Cactus € 19.870
Honda Jazz € 20.450
Kia Picanto € 19.820
Lancia Ypsilon € 18.850
Mazda 2 € 19.990
Opel Corsa € 18.249
Peugeot 208 € 18.870
Seat Ibiza € 19.600
Seat Ibiza ST € 19.985
Skoda Rapid € 20.480
Smart Forfour € 18.713
Suzuki Baleno € 18.999
Suzuki Ignis € 18.499
Suzuki Swift € 18.749
Toyota Yaris € 19.595
VW Polo € 19.970
VW UP € 18.095
 
Laatst bewerkt:

memoscan

Senior Member
Helemaal eens met Rosinfield de spijker op zijn kop, wat mijn Rapid spaceback businessline pro 1.2 TSI betreft heel tevreden veel been en hoofdruimte genoeg ruimte in kofferbak het enige waar ik verdrietig van wordt is de inruilwaarde na 2 jaar en 3 maanden met 60000 km op de klok waarde bij dealer 11000 euri,s totale nieuwwaarde inclusief cobra alarm trekhaak en pdc,21000 euro, ga eens goed nadenken over volgende auto en dat na tevredenheid na mijn vorige 3 fabia,s
 
Laatst bewerkt:
Bij mij kreeg ik ook rond de 11 terug maar bii zelfverkoop toch iets meer dan 14. Dealer knijpt je altijd uit met inruil; die moet er immers ook weer geld op verdienen
 

Wodkadrinker

Actief lid
Ik kom zelf van een Nissan Juke en heb totaal geen spijt van mijn keuze voor de space back
De Juke was wel een eyecatcher van jewelste en de space back is een grijze muis.Echter kwa ruimte kwam de Juke veel te kort dan de Space back en ook hier veel plastic en afwerking soms veel minder dan de Skoda nu en dan heb ik nog niet eens gesproken over de service van bepaalde Nissan dealers ( ik had mijn eigen Nissanwielmonteur )

Rij eigenschappen van Juke waren ook niet echt goed te noemen, vering zeer stug en motorisvh ook niet dcht een snelheidswonder,wegligging was wel een punt waar de Juke voor mij thans goed op scoorde.
Ook de stoelen waren niet je van het maar ook nu voor mij niet echt een probleem.

Een auto koop ik om van a naar b te rijden en niet voor de show en als ik nu iets groots nodig heb past het er in terwijl ik bij de Juke soms iets moest laten thuis bezorgen.
Ik heb geen kinderen alleen een vrouw die ook nog eens geen rijbewijs heeft.

Groet Cor
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan