Skoda Rapid 1.2 TSI

Cordoba

Forumguru
Helemaal eens met Rosinfield de spijker op zijn kop, wat mijn Rapid spaceback businessline pro 1.2 TSI betreft heel tevreden veel been en hoofdruimte genoeg ruimte in kofferbak het enige waar ik verdrietig van wordt is de inruilwaarde na 2 jaar en 3 maanden met 60000 km op de klok waarde bij dealer 11000 euri,s totale nieuwwaarde inclusief cobra alarm trekhaak en pdc,21000 euro, ga eens goed nadenken over volgende auto en dat na tevredenheid na mijn vorige 3 fabia,s

Komt omdat de Rapid als model toch niet helemaal geslaagd is, als je de verkoopaantallen bekijkt. Dat betekent dat ie ook niet zo bekend is, en dus ook als occasion niet zo gevraagd is, en dan zijn de inruilprijzen naar verhouding laag. Bij een model als de Seat Exeo en de Seat Toledo zie je iets soorgelijks, omgekeerd zie je dat modellen die jarenlang populair zijn, ook bij inruil relatief veel geld opbrengen.
 

Cordoba

Forumguru
@sitechris Zoals velen die zelf zowel een Seat als Skoda hebben gehad, ben ik het met je eens dat de zitpositie in een Seat over het algemeen een stuk beter is. Wat ik me wel afvraag, als je aangeeft dat je rugpijn krijgt, je been tegen de middenconsole, dan vraag ik me af of je misschien je stuur niet te ver naar voren (ingeschoven) hebt staan. Door het stuur verder uit te trekken (dus naar achteren) kun je met je rug/schouders verder naar achteren, en dus ook met je stoel, waardoor je dus minder in de clinch ligt met de middenconsole. Overigens was dat het probleem dat ik met mijn Cordoba had: stuur wel in hoogte verstelbaar maar niet uittrekbaar, waardoor je dit probleem had (zelfs met mijn 1,78 m).
 

Okki

Donateur
Verstelbaar stuur.....? Zit dat er ook op voor dat geld?

Overigens heb ik mijn stoel zelfs 3 standen naar voren staan en dan nog ruimte zat.
Heb weleens in dikke auto's gezeten met die brede middenconsoles en daarin kan ik dan weer mn benen niet kwijt.
 

sitechris

Donateur
@sitechris Zoals velen die zelf zowel een Seat als Skoda hebben gehad, ben ik het met je eens dat de zitpositie in een Seat over het algemeen een stuk beter is. Wat ik me wel afvraag, als je aangeeft dat je rugpijn krijgt, je been tegen de middenconsole, dan vraag ik me af of je misschien je stuur niet te ver naar voren (ingeschoven) hebt staan. Door het stuur verder uit te trekken (dus naar achteren) kun je met je rug/schouders verder naar achteren, en dus ook met je stoel, waardoor je dus minder in de clinch ligt met de middenconsole. Overigens was dat het probleem dat ik met mijn Cordoba had: stuur wel in hoogte verstelbaar maar niet uittrekbaar, waardoor je dit probleem had (zelfs met mijn 1,78 m).

Ik zet mijn stuur altijd max naar achteren, dus dat is het probleem niet.
 

sitechris

Donateur
Bij mij kreeg ik ook rond de 11 terug maar bii zelfverkoop toch iets meer dan 14. Dealer knijpt je altijd uit met inruil; die moet er immers ook weer geld op verdienen

Overigens kan het per dealer ook veel verschillen. Het loont echt om een paar bedrijven te bezoeken met je auto en ze evt daarna ook nog even tegen elkaar uit te spelen.

Inruilbedragen op mijn GTD:
VW 1 : 24k
VW 2: 28k
Ford: 26k
BMW 1: 30k
BMW 2: 31,5k

Gat tussen slechtste en beste bedraagt 7,5k (notabene in nadeel van eigen merkdealer)
 

Cordoba

Forumguru
Vreemd-merkdealer geeft vaak de hoogste inruilprijs, omdat ie vaak subsidie krijgt van de importeur om mensen uit een ander merk over te laten stappen naar hun eigen merk.
 

sitechris

Donateur
Klopt, maar ook het verschil tussen de dealers van zelfde merk is altijd vrij groot.

Grootste verschil wat ik heb meegemaakt. Ik kreeg voor mijn toenmalige golf 6 gti bij de ene VW dealer 12k en bij de andere VW dealer 20k terug op mijn 130i. Een verschil van 8k! Bijna het dubbele!
 

Captain Hook

Forumguru
Wel 'grappig' de conclusie van de TS. :pieker:

De auto wordt voornamelijk afgekraakt op het feit dat de stoelen slecht zitten voor de testrijder. Maar dat is ten eerste iets heel persoonlijks, afhankelijk van iemands postuur/massa. En bovendien vaak op te lossen op allerlei mogelijke manieren.
Zo heb ik destijds, bij onze Roomster, nadrukkelijk gekozen voor sportstoelen (heeft niks met sport te maken btw), maar die zitten een stuk beter en zijn prima verstelbaar. En zelfs nu, 7 jaar later, nog in perfecte, niet doorgezakte conditie.
En ik ben zelf redelijk groot/stevig.:D

Of een dashboard aaibaar is? :arghh:WTF; gaat daar de auto beter van rijden dan? Dat heb ik nooit begrepen, dat dat überhaupt belangrijk is.

En dat het interieur saai is? Woeha; dat vind ik juist een heel groot voordeel! Al die tierlantijntjes, glimrandjes en kleurtjes leiden alleen maar af en zijn snel, qua looks, verouderd. Vooral de franse merken zijn daar sterk in; het ene moment oogt het hip, kek en fris, nog geen jaar later is het weer uit de mode.
Nee, geef mij maar niet-afleidend, saai, mat grijs. Heerlijk!

Zo reed ik laatst mee met iemand in een spiksplinternieuwe (lease)Audi, en ik verbaasde me er over wat voor een ongelofelijke blingbling dat tegenwoordig geworden is. Afgrijselijk gewoon; wat een afleidende kitschzooi imho.
En hoe duurder de uitvoering, des te meer kitsch schijnt er in te zitten. Aan de andere kant; het pas wel goed bij een gouden Rolex met diamanten bezel. :maakmegek:

Vind het zelf al vervelend dat de deur hendels in onze Roomster van die glimmende chromen dingen zijn. En al die glimtroep op logo's en de grille hoeft voor mij ook niet. Wordt alleen maar snel lelijk en dof. Waarom niet gelijk af fabriek, gematteerd en voorzien van een vuilwerende coating? (zoals b.v. op PV panelen zit) Dat zou pas ideaal zijn en wel doordacht. 'Simply Clever'

Gelukkig maar dat smaken verschillen... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Hear, hear. De woorden uit mijn mond ;) Het schijnt dat je bij sommige auto's tegenwoordig wel kunt kiezen voor een uitvoering in matte lak (dacht Mercedes). Dat had ik ook graag gedaan.

En ja, het woord sport is ook in het geval van auto's natuurlijk volkomen uit zijn verband gerukt. Ik vind dat trouwens ook als het gaat om de zgn "denksporten", waarbij gewoon sprake is van een spelletje waaraan geen enkele direct fysieke inspanning te pas komt. Om maar te zwijgen over "sporten" waarbij anderen gevangen, gepijnigd of gedood worden
 

Nick2203

Forumguru
Die arme Christian Schilder is eigenlijk ongeschikt om reviews te schrijven. Ongeacht de auto waarin hij zit, moppert hij over de stoelen (tenzij sport). Ik zou hem graag een paar maandjes meenemen naar de sportschool, zodat hij niet langer de stoelen van een auto, maar zichzelf af kan beulen...
 

AGTon

Forumguru
Die arme Christian Schilder is eigenlijk ongeschikt om reviews te schrijven. Ongeacht de auto waarin hij zit, moppert hij over de stoelen (tenzij sport). Ik zou hem graag een paar maandjes meenemen naar de sportschool, zodat hij niet langer de stoelen van een auto, maar zichzelf af kan beulen...

:deuk::deuk:

Dat is natuurlijk ook een manier om het te benaderen.

Zo zie je maar weer hoe smaak en bouw afhankelijk het allemaal wel niet is. Bij sportstoelen zit ik totaal niet lekker, als een ingeblikt sardientje.
 

spikehome

Forumguru
Overigens kan het per dealer ook veel verschillen. Het loont echt om een paar bedrijven te bezoeken met je auto en ze evt daarna ook nog even tegen elkaar uit te spelen.

Inruilbedragen op mijn GTD:
VW 1 : 24k
VW 2: 28k
Ford: 26k
BMW 1: 30k
BMW 2: 31,5k

Gat tussen slechtste en beste bedraagt 7,5k (notabene in nadeel van eigen merkdealer)
Beetje offtopic
Maar wat wilde je dan terug bij de dealer kopen?
Als ik een dikke 7 bij bmw koop krijg ik meer terug dan dat ik een up wil bij volkswagen.
 

duopenotti

Senior Member
Ben zelf over gestapt van een fabia greenline naar een rapid en was juist blij verrast met het interieur. Het is du maar net wat je gewend bent. Ik vind overigens de Seat interieurs een van de saaiste grijze interieurs die er bestaan. En dat juist in een Spaans merk ;). Met het bocht gedrag ben ik het ook helemaal niet eens. Ligt misschien aan mijn 17 inch velgen maar het is iig een stuk beter dan de faab. De stoelen is idd persoonlijk. Ik zit er heerlijk in. Net weer met de auto op vakantie geweest en geen centje pijn.
De prijs ruimte verhouding is ongekend. Mijn tieners zitten heerlijk ruim achterin en dan ook nog een aardig grote kofferbak. Dat doet zelfs een golf niet na.
Kortom in mijn optiek een sterk ondergewaardeerde auto die een dergelijk chagrijnig stuk niet verdiend.
 

LT83

Forumguru
Ik moet chris toch wel enigszins gelijk geven, heb ooit bij de dealer een kijkje genomen in de Rapid en schrok mezelf de t*ring.
Het goedkoop en glimmend plastic komt je tegemoet zodra je het deurtje opendoet :D
Qua ruimte e.d. zal het allemaal best wel ok zijn, maar wil je ook een beetje een kwaliteitsgevoel dan moet je niet bij de Rapid zijn.
Let wel; dat is uiteraard mijn mening.

@sitechris; lees ik nu tussen de regels door dat je geen fan van Muntstad bent, hahahahahaha ;)
 

Okki

Donateur
Het goedkoop en glimmend plastic komt je tegemoet zodra je het deurtje opendoet :D

Bij mij glimt er in elk geval niets zo hard als in de nieuwe S3. Over "goedkope" uitstraling gesproken....

img_3078-jpg.61178
 
Bovenaan Onderaan