Skoda Octavia 3 1.6 TDI ratelend geluid bij distributie riem auto rijd verder prima

Roeland80

Forumguru
Was geen ANWB auto was dat maar zo…. was eentje van ACI die jongen had geen verstand van auto’s kwam hem dus alleen maar ophalen zo schijnt dat te werken in Italië….

Net bericht gekregen dat ze nog 6 uur nodig zijn om de diagnose te kunnen verkrijgen schijnt intern ergens lucht/ vacuüm te verliezen….. kan niet anders dan hier op akkoord te gaan ander ook geen vervangen vervoer van de ANWB….
je denkt via de ANWB alles geregeld te hebben maar als je ze nodig hebt ho maar ik heb alles zelf moeten regelen…

Ik kan nu een huur auto ophalen 100km hier vandaan want in de buurt niks te krijgen zegt ANWB ik zal wel moeten want als de auto niet gefixt kan worden zal ik toch met iets naar huis moeten…..
 

Roeland80

Forumguru
@hemi24 is een apparaatje tegen marters heb ik uit mijn vorige auto gehaald daar eens een marter onder de motorkap gehad sinds dit ding niet meer dus tja of het werkt…..
 

hemi24

Forumguru
Kan aan de opname liggen, maar ik vindt dat de motor wel heel hard tikt, meer dan je zou verwachten…
Andere diesel kan wel iets andere loop geven, maar dit klinkt wel anders dan wat ik van de Golf herinner met dezelfde motor!
 

Kanerr

Forumguru
Sterkte. Als een garage dat tegen mij zegt terwijl de auto nog rijdt, haal ik hem op en neem ik risico. Lijkt me onwaarschijnlijk dat de auto lucht aanzuigt terwijl hij verder goed loopt. Klinkt echt als geldklopperij.

Heb het filmpje nogmaals geluisterd naar @hemi24 zijn reactie. Tikt hard inderdaad maargoed, als je verder geen rare dingen hoort zou ik me er geen zorgen om maken, vooral niet als je onderhoudsgarage dat zegt.
 

Roeland80

Forumguru
Kan aan de opname liggen, maar ik vindt dat de motor wel heel hard tikt, meer dan je zou verwachten…
Andere diesel kan wel iets andere loop geven, maar dit klinkt wel anders dan wat ik van de Golf herinner met dezelfde motor!
Ja precies daarom ook maar gekozen voor diagnose…. Klinkt in het echt nog harder hoor…


Sterkte. Als een garage dat tegen mij zegt terwijl de auto nog rijdt, haal ik hem op en neem ik risico. Lijkt me onwaarschijnlijk dat de auto lucht aanzuigt terwijl hij verder goed loopt. Klinkt echt als geldklopperij.

Heb het filmpje nogmaals geluisterd naar @hemi24 zijn reactie. Tikt hard inderdaad maargoed, als je verder geen rare dingen hoort zou ik me er geen zorgen om maken, vooral niet als je onderhoudsgarage dat zegt.

het klinkt in het echt nog veel harder dan op het filmpje… en ik vind zelf niet okee klinken…. We zouden morgen terug naar Oostenrijk over de Brennerpas ziet het niet zitten om met deze auto daar overheen te gaan en stil te komen staan met de kids achterin….
 

hemi24

Forumguru
Sta liever in de klim stil dan in de afdaling..!
(nog liever helemaal niet!).

Wat is de km stand eigenlijk?
 

Roeland80

Forumguru
Ja precies en daarom wil ik het toch gemaakt en gecheckt hebben…..

KM stand is 170.000km dus net ingereden….
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik vreemd vind, is dat het op de afwijkende Italiaanse dieselbrandstof wordt gegooid. Dan zouden toch alle Italiaanse auto's met dieselmotor net zo moeten klinken? Wat je op de terugreis ook kunt doen, is om zo snel mogelijk niet-Italiaanse diesel te tanken, dan zou het volgens de brandstoftheorie snel beter (stiller) moeten worden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Klinkt als mijn oude Ford 2.0TDCI.

Die klonk zo ook wanneer ik géén 2takt olie toevoegde aan de diesel. Werd veroorzaakt omdat met de huidige brandstof de injectoren niet van binnen gesmeerd worden.

Heb lang gereden met die toevoeging en na eerste toevoeging duurde het geen 5km voor het geluid weg was.

Om de tankbeurt 200ml toevoegen.

Het geluid varieerde of ik Shell/BP tankte of honkietonkie in de achterlanden van Frankrijk.
 

Cordoba

Forumguru
Lucht bij je brandstofpomp kan volgens mij maar op 2 manieren ontstaan:
  • Defecte opvoerpomp in je tank;
  • Lek tussen opvoerpomp en brandstof waardoor valse lucht aangezogen kan worden;
Bij het laatste zou ik ook lekkage verwachten…

Ik zie nog een 3e mogelijkheid:
  • lucht zit opgelost in de Italiaanse diesel, en door de HD-pomp komt dat er onder hoge druk als luchtbelletjes uit. Dit kan ook prima het extra geluid verklaren, en doordat de luchtbelletjes door de ECU worden gecompenseerd door extra brandstof in te spuiten, blijven de prestaties gelijk. Als deze aanname klopt, zal het natuurlijk wel ten koste gaan van de levensduur van de onderdelen voor de inspuiting, maar 1 tank op een autoleven zal geen significant verschil maken.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik zie nog een 3e mogelijkheid:
  • lucht zit opgelost in de Italiaanse diesel, en door de HD-pomp komt dat er onder hoge druk als luchtbelletjes uit. Dit kan ook prima het extra geluid verklaren, en doordat de luchtbelletjes door de ECU worden gecompenseerd door extra brandstof in te spuiten, blijven de prestaties gelijk. Als deze aanname klopt, zal het natuurlijk wel ten koste gaan van de levensduur van de onderdelen voor de inspuiting, maar 1 tank op een autoleven zal geen significant verschil maken.
@Cordoba en mijn ervaring?
 

Cordoba

Forumguru
@PizzaPieter Je bedoelt de 2-takt olie toevoegen? Bij een oudere diesel zeker het proberen waard, maar moderne diesel zijn nogal kieskeurig als het over brandstof gaat, 40 jaar terug kon je vrij makkelijk de diesel vervangen door frituurolie, slaolie of zonnebloemolie, bij een moderne dieselmotor moet je dat niet proberen. Ik weet niet van welk bouwjaar jouw Ford was (om een idee te krijgen, of het een serieuze optie kan zijn voor Roeland). Ik durf daar dus geen oordeel over te geven, omdat ik niet het idee heb, dat ik dit goed kan beoordelen.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba , mijn Mondeo was van 2005, TDCI met 289000.

Nog nooit zo mooi gelopen als met 2 takt olie erin. (Half-synthetisch overigens - Shell).

Of het in een auto zoals in deze post kan mag gaat past wil - geen idee. Geluid was hetzelfde. Tikkende injectoren
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Ik had via de app ook al aangegeven dat het misschien ook wel eens zo zou kunnen zijn dat er bij het vullen van de tank bij het pompstation iets fout gegaan zou kunnen zijn,
Dat de diesel van het tankstation niet 100 procent goed is, afwijkt
Ben zelf ooki in Italië, maandag de auto vol getankt, verder geen verschil in motor geluid en prestaties
 

Roeland80

Forumguru
Goedemorgen ik heb gisteren een vervangende auto op gehaald:

Ik heb nog wat spullen uit mijn eigen auto gehaald toen stond hij er zo bij dus ben bang dat er wat meer aan de hand is dan alleen iets met de brandstof….. ze zeggen dat hij intern lucht/ vacuüm verliest….. ben benieuwd wanneer hij klaar is….
 
Bovenaan Onderaan