Skoda Octavia 3 1.6 TDI ratelend geluid bij distributie riem auto rijd verder prima

ertromp

Forumguru
En geen brandend motorlampje of zo? Zie je iets aan je koelvloeistof peil? Rookt de auto nu bij stationair draaien?
 

Roeland80

Forumguru
Nee geen lampje ik reed met open raam over de Camping toen ik de ratel hoorde. Koelvloeistof is okee geen rook…. Wel net volle tank diesel getankt hier in Italië…. Heb contact gehad met m’n garage in Nederland die zegt dat het aan de diesel in Italië kan liggen die schijnt wat beter te zijn waar door je de motor en de hogedrukpomp die de diesel I. Je motor pompt wat meer kan horen….
 

ertromp

Forumguru
Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn. Bij een TSI is dat tikkende geluid ook de hogedrukpomp. Blijkbaar afhankelijk van de smering van je diesel gaat die pomp dus meer tikken.
 

Roeland80

Forumguru
Ja heb nog niks gehoord van de garage is ook weekend hoop maandag meer te horen.. vind het tikken wel heel veel harder gaan…..
 

Cordoba

Forumguru
Hopelijk geen versprongen distributie (als dat beperkt is, kan het zijn dat de motor gewoon blijft lopen, maar wel veel power kwijt is en iets kromme kleppen heeft).
 

Roeland80

Forumguru
@Cordoba auto rijd verder prima! Geen vermogens verlies alleen dus die tik bij de hogedrukbrandstof pomp. Ik dacht zelf ook meer aan iets bij die distributie riem maar dan zou hij toch erg onregelmatig lopen en in noodloop gaan?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het zelf (lang geleden) gehad, en auto was echt niet in noodloop, maar wel duidelijk vermogensverlies en afwijkend motorgeluid. Dus onregelmatig lopen of noodloop kan, maar hoeft niet bij versprongen distributie.

Als je geen vermogensverlies hebt, zal er iets anders aan de hand zijn. Het mooiste zou zijn als je kon foutcodes kon uitlezen, dat geeft meer zekerheid dan blind gokken op het geluid.
 

catch me

Forumguru
Vanmiddag in Italië aangekomen, van de week ook tanken hier, ben benieuwd dan.....wat de diesel hier doet kwa geluid....:pieker::pieker:
 

Roeland80

Forumguru
Hij staat nu bij een garage hier in Italië hoop maandag diagnose te krijgen wij gaan woensdag weer terug naar Oostenrijk dus als de distributie riem versprongen is dan neem ik aan dat ze dat diagnostiseren….

@catch me je hebt PM zou je mij een video of geluidsfragment van jouw 1.6 TDI kunnen sturen? Of hier posten kan ik vergelijken….
 

Roeland80

Forumguru
Ze zeggen dat er lucht in het brandstofsysteem zit moeten verder zoeken waar die lucht vandaan komt….. alleen wil ik weten hoe lang ze bezig mee zijn en of het dan ook gefixt kan worden….
 

hemi24

Forumguru
Lucht bij je brandstofpomp kan volgens mij maar op 2 manieren ontstaan:
  • Defecte opvoerpomp in je tank;
  • Lek tussen opvoerpomp en brandstof waardoor valse lucht aangezogen kan worden;
Bij het laatste zou ik ook lekkage verwachten…
 

Roeland80

Forumguru
Maar volgens mij als er een lucht lek is hoe kan de auto dan wel rijden? Kan toch niet met een diesel?
 

Roeland80

Forumguru
Maar dacht inderdaad dat als de opvoer pomp stuk de hogedruk pomp wel meer geluid gaat maken om toch genoeg diesel de motor in te krijgen…..

Hier in Italië werkt het met de ANWB net wat anders ze checken niet eerst of ze het ter plaatsen kunnen repareren maar slepen gewoon af en kijken dan daar je geeft toestemming voor diagnose daar rekenen ze dan 1 uur kosten voor maar nu zeggen ze dat Ze langer nodig zijn….. vind ik prima als het maar gefixt word voor een beetje normaal bedrag
 

Roeland80

Forumguru
Nee helaas niet….. nog wel contact gehad met garage waar ik mijn auto in onderhoud heb is eentje die erg goed staat aangeschreven bij VAG fora’s die heeft de filmpjes van mijn motor geluid en die van @catch me door gestuurd naar een revisie bedrijf waar hij veel mee samen werkt… en die zeggen dat de motor niet “stuk” klinkt hooguit wat luider maar dat dit door de in Italië brandstof komt
 

Duijzer

Donateur
Als je lucht in het systeem hebt zou je een foutmelding moeten krijgen. Ik vraag me wel af waarom de ANWB de auto afgesleept heeft als hij goed rijdt en er geen storingen zijn? De motor klinkt goed, loopt niet onregelmatig, alleen nagelt hij wat. Maar dan geven ze vaak het adres van de dichtbijgelegen dealer. Toch besluit de ANWB hem af te slepen. Ik vraag me af wat hij zag of hoorde waardoor hij besloot de auto af te slepen…
 
Bovenaan Onderaan