Skoda O2 nogal gevoelig voor zijwind en oneffenheden in de weg

Pendragon

Forumguru
Ik heb een O2 met 17" velgen en sportonderstel, totaal geen last van zijwind. Natuurlijk wel wat meer van slecht wegdek, maar dat weet je met stuggere verging. Vorige week nog 180 gereden op de Autobahn en dat ging zonder problemen.
 

Chrisjuhh

Nieuw lid
Eindelijk een status update :-)
Auto is uitgelijnd en inmiddels voorzien van de 30.000 KM beurt.
aan de ophanging, banden etc. niks vreemds kunnen ontdekken (dealer) het wordt er echter niet beter op.
zodra het enigzins waait, een groter voertuig mij inhaalt of er kleine oneffenheden in de weg zitten zwabberd en schaatst de o2 er op los.
Dit is zwaar frustrerend en vermoeiend tegelijkertijd. daarnaast heb ik vreemde mankement dat de stuur bekrachtiging een "eigen" leven leidt. oftwel dezelfde weg. dezelfde snelheid stuurt de o2 de ene keer licht de andere keer erg zwaar.
ik kom op internet zaken tegen als stuurhoek sensor en stuurbekrachtiging. dit wordt het volgende om na te kijken.

ik heb met de dealer afgesproken om de winter banden wissel af te wachten om te kijken of dit beter gaat. nu komt het...! na de winter banden rijdt de auto 2 dagen prima..... ook grote afstanden (200+ KM) en vanochtend ineens zelfde euvels. ......

lijkt toch iets elektronisch te zijn..... banden spanning wederom diverse malen aangepast (2.2 tot 2.6 bar)
ik merk overigens wel dat de auto zich beter gedraagt bij spanning van rond de 2.6 bar...... oftewel wordt vervolgd.
 

Cordoba

Forumguru
Chris: toevallig ESP aanwezig op de auto? Zoja, bij de dealer vragen of ie de ABS-sensoren kan checken. Ik krijg het idee, dat er mogelijk één of meer ABS-sensoren vervuild zijn, waardoor ook de ESP af en toe verkeerde waarden meet, en de auto dus onstabiel wordt doordat er op één of meerdere wielen wat wordt afgeremd. Als het vuil van de ring weg is, zal ie het goed doen, verhinderd het vuil een goede meting van de ABS-sensor krijg je geklooi.

Het is een wilde gok, met een beetje onderbouwing, maar misschien kun je er wat mee.
 
Ik heb begrepen dat er nieuwe uitlijngegevens zijn uitgebracht (vanwege de genoemde problemen). Heeft iemand de nieuwe data?
 
Bovenaan Onderaan