Skoda O2 nogal gevoelig voor zijwind en oneffenheden in de weg

Cyrus

Actief lid
@Ron_2:

In geval van mijn beide Skoda's gaat het om aanschaf van een gebruikte auto. Mijn huidige OII is na aanschaf door de dealer uitgelijnd, onder garantie. Bij de vorige heb ik de kosten zelf betaald.

De auto's daarvoor waren allemaal nieuw gekocht (4x lease, en 1x zelf gekocht) en die heb ik ook allemaal vrijwel direct na aflevering laten uitlijnen, bij allemaal was de uitlijning toch niet helemaal op orde. Dat waren een Nissan Primera (1998), Seat Toledo (1999), Renault Laguna (2002), Toyota Verso (2005) en een VW Golf VI (2009, sportonderstel).

Kennelijk wordt er in de fabriek onvoldoende aandacht aan de uitlijning besteed of worden te ruime toleranties gehanteerd bij het in elkaar zetten c.q. afstellen van de wielophanging.

Hoewel onze Citroën C1 (2e auto, nieuw gekocht in november 2010) daar weer een uitzondering op is: die was qua uitlijning goed bij aflevering.

Ik begreep van mijn dealer dat voor de Octavia II (in ieder geval de PFL) vanuit Skoda een aangepaste uitlijning is voorgeschreven ten opzichte van de originele fabrieksspecificatie ten tijde van de introductie, met als beoogd voordeel een verbeterde stabiliteit en minder last van cuppen van de achterbanden.

Uitlijnen kost rond de EUR 75 dus dat is te overzien. Ik ga de discussie over de rekening meestal uit de weg: het uitlijnen moet toch gebeuren - neemt de dealer de kosten niet op zich, dan verdien ik die pakweg EUR 75 snel weer terug met meer rijplezier, verminderde (banden)slijtage en een pietsje minder brandstofverbruik (want verkeerde uitlijning levert hogere rolweerstand op en dus meer brandstofverbruik).
 

Ron_2

Senior Member
@Ron_2:
Uitlijnen kost rond de EUR 75 dus dat is te overzien. Ik ga de discussie over de rekening meestal uit de weg: het uitlijnen moet toch gebeuren - neemt de dealer de kosten niet op zich, dan verdien ik die pakweg EUR 75 snel weer terug met meer rijplezier, verminderde (banden)slijtage en een pietsje minder brandstofverbruik (want verkeerde uitlijning levert hogere rolweerstand op en dus meer brandstofverbruik).

Helemaal mee eens, ik heb het bij al mijn auto's laten doen, en vrijwel altijd was in ieder geval de sporing verkeerd.
Ik voel het vaak ook, in de jaren 80 ben ik ooit automonteur geweest en daar heb ik aan overgehouden dat ik altijd als het ware aan het "proefrijden" ben.
Alleen bij de Yeti, die mijn eerste nieuwe auto is, heb ik het niet laten doen, ik voel ook niets vreemds en ga er van uit dat het bij een nieuwe auto tegenwoordig toch wel op orde zal zijn, maar als ik jouw ervaringen zo lees?
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb altijd een erg goede feeling met de techniek gehad (dat viel ooit tijdens mijn rijlessen al op) en door een aantal rijvaardigheidstrainingen is dat alleen maar beter geworden. Daardoor voel ik meestal wel snel of er iets met de sporing niet helemaal lekker is.

Als een auto "zoekerig" aanvoelt of erg gevoelig is voor spoorvorming, is dat voor mij een duidelijk signaal om de uitlijning te laten controleren. Een ander signaal: bij een wat langere rit (pakweg 30 minuten aaneen) voel je o.a. aan je polsen al gauw of je auto goed recht spoort, of dat je ongemerkt continu een beetje aan het bijsturen bent. Zijwindgevoeligheid is ook zo'n aanwijzing, maar bij sommige auto's blijft het een issue (zoals mijn Toyota Verso, die heeft een hoge en redelijk vierkante bouw).

Zeker bij de Golf VI was een serieus verschil tussen "voor de behandeling" en "na de behandeling": volgens de uitlijner stond het sportonderstel afgeregeld op de uitlijning van het standaard-onderstel.... En de Laguna trok vreselijk naar links, direct vanaf de aflevering.
 

Ron_2

Senior Member
De Yeti stuurt gewoon goed, de enige windgevoeligheid die ik ervaar is recht van voren.
Dan zie ik het brandstofverbruik dramatisch verslechteren, maar daar helpt geen uitlijnen tegen ben ik bang. :(
Hij is nu eenmaal wat hoog en vierkant.
 

Avento

Lid
Ook mij viel eigenlijk meteen na aflevering van mijn huidige Octavia Combi op dat deze veel zijwindgevoeliger is dan de vorige. De huidige (FL) staat op een normaal onderstel met 16" Crateris velgen, de vorige (Pre-FL) had het slecht-wegdek-pakket en stond op de standaard 15" stalen velgen.
Met de caravan is het ook lastiger: de zuigende werking van inhalende bussen en ingehaalde vrachtauto's is erg duidelijk aanwezig, terwijl ik daar met de vorige absoluut geen last van had.
 

VEEJAY

Forumguru
Dit kwam ooit uit een recensie geschreven over mijn auto (16" 205mm banden Hatchback), waren ook de enige punten zo een beetje:

Ook wat minnetjes die wrsnl wel herkenbaar zijn voor de Octavia rijders:
- Windgeruis in pre-facelift Octavia is echt too much. In de facelift versie is dat een stuk minder (met dank aan nieuwe spiegels)
- Wel wat zijwindgevoelig.
 

Chatslet

Forumguru
Uitlijning voel je zo. bij een snelheid van rond de 120 stuur een beetje los laten en als de auto dan andere dingen gaat doen dan klopt die niet. Blijft het allemaal beroerd dan kun je bij de uitlijning vragen of ze de sporing iets meer naar binnen willen zetten. Verbruik wordt een fractie hoger en banden slijten ietsje harder maar de auto ligt vooral met wind en spoorvorming veel stabieler op de weg.
 

Cyrus

Actief lid
Uitlijning voel je zo. bij een snelheid van rond de 120 stuur een beetje los laten en als de auto dan andere dingen gaat doen dan klopt die niet.

Moet je wel op een perfect gladde asfaltweg rijden, zonder sporen, dwarsrichels en verkanting, anders zegt het nog niets.

Overigens is een zoekerig weggedrag en overdreven windgevoeligheid slechts een aanwijzing dat de uitlijning mogelijk niet goed is - wat meestal wel het geval is. Maar er kunnen ook prolemen zijn met bijvoorbeeld wiellager(s), draagarm(en) of stuurkogel(s). Dat wil namelijk ook nog wel eens een zoekerig weggedrag opleveren.
 

Chatslet

Forumguru
Dat is uiteraard waar, gelukkig is dat bij veel snelwegen (in ieder rond om de randstad) wel het geval.
 

Chrisjuhh

Nieuw lid
Bedankt voor alle reacties. afspraak met de dealer is gemaakt om er naar te kijken. zal zeker sporing en uitlijnen aangeven.
het gaat overigens om een nieuw geleverde Skoda Octavia uit Maart 2012.
het zoekende / dweilende rij gedrag treed al op bij 80KM per uur of daarboven en ja des te harder je rijd wordt het in de regel steeds erger.
wellicht gooien de uber eco michelins ook nog een beetje roet in het eten. zal posten hoe het afgelopen is :-)
 

Chatslet

Forumguru
Eco banden dragen daar weinig aan bij. Dat merk je alleen als je hard bochtjes pakt of bij nat wegdek.
 

Skodarno

Senior Member
Heb wel een paar tips:

Schroefset, veerpootbrugjes, stabilisatie stangen, 'race'rubber voor de ophanging en een rolkooi.

:laugh:
 

Relaxteb

Nieuw lid
Hoi ! Ik herken het helemaal ! Zwabberen, continu moeten ccorrigeren, gevoelig voor wind en met een caravan is het soms helemaal stunten ! Ik had een verlagingsset eronder maar naast stugheid gaf het niet meer spoorvastheid of stabiliteit. Auto is uitgelijnd, heb diverse merk en type banden geprobeerd en er zitten nu ook hulpveren voor de caravan onder. Ik heb een o2 uit 2007 met 205,55,16. Vermoeiend rijden, zeker na mijn vorige auto, een seat Leon 1 met sport onderstel en dezelfde maat velgen...die was stabiel en spoor vast ! Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is andere schokbrekers maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk zelf dat het totale pakket van vering, schokbrekers, maat velgen, type banden en het chassis met de gewichtsverdeling daarover gewoon niet optimaal zijn bij de o2.
Herken jij ook dat als je op de snelweg een bocht maakt dat je je stuur continue moet bijstellen ? Want hou je je stuur in een vaste hoek zeilt de auto naar binnen en naar buiten !
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 134.000 km gereden met een O2 1.9 TDI DSG combi in de periode van oktober 2007 t/m december 2010, o.a. met een redelijk forse aanhanger erachter. Er is niet aan het onderstel geknutseld en er zaten de standaard LM wielen met Conti EcoContact of zoiets, maat 195-6-15 als ik me goed herinner. Gewoon standaard dus.

Ik herken geen enkele van de hier genoemde klachten: ook op hogere snelheden geen centje pijn. Bij dwarswind voelde ik de carrosserie soms wel schudden, maar de auto bleef netjes in het spoor zonder correcties van betekenis, behalve bij windstoten met kracht 7 of hoger. Maar dán is een correctie niet zó raar natuurlijk...
 

Cyrus

Actief lid
[...] Ik denk zelf dat het totale pakket van vering, schokbrekers, maat velgen, type banden en het chassis met de gewichtsverdeling daarover gewoon niet optimaal zijn bij de o2.
Herken jij ook dat als je op de snelweg een bocht maakt dat je je stuur continue moet bijstellen ? Want hou je je stuur in een vaste hoek zeilt de auto naar binnen en naar buiten !

Hier herken ik totaal niets van. Mijn OII uit 2007 staat op het standaard onderstel, met 205/55/16 op Skoda Vega velgen. Auto is gewoon stabiel, geen "gehak" met sturen: gewoon strak door bochten en absoluut geen noodzaak tot continu bijsturen.

Idem mijn vorige OII combi. Ook gewoon stabiel, ook op hoge snelheid (>180 km/u op de Autobahn).
 

MarcoO2

Forumguru
mijn huidige o2 is twee maanden ouder dan die van ts, maar heeft wel een sportonderstel. Ik herken helemaal niets van de hier omschreven klachten.
 

Sparkie

Forumguru
Mijn O2 is ook van maart 2012, maar is alleen een Combi.

Ik herken niets in jouw ervaringen, maar misschien ligt dit in het feit dat mijn vorige auto een Citroen C4 Picasso was. Als je een auto moet noemen die zijwindgevoelig is, was het dat wel. Daarom misschien dat bij alles meevalt.
 

Michel

Forumguru
Ik herken me ook niet in de ervaringen van de TS. Mijn Octavia heeft inmiddels ruim 120.000 km gereden, maar ik heb nimmer het gevoel gehad om bij sterke zijwind of oneffenheden in de weg het stuur steviger vast te moeten pakken. De auto blijft in alle gevallen goed in het spoor, ook na wisseling van de originele Bridgestone Potenza banden naar Vredestein Quatrac 3 banden, maat 225/45 17.
 
Beste mensen,

Onze Octavia heeft er ook last van. Is in het begin 3xuitgelijnt (door dezelfde dealer) maar niet beter geworden.
- Idd gevoelig voor (zij) wind en erg gevoelig voor niet optimaal wegdek.
- Ook cuppen de banden erg snel met herrie als gevolg.


Weet iemand met zekerheid of de uitlijngegevens zijn aangepast (anders dan af-fabriek) en wat deze dan moeten zijn?
De wegenwacht heeft ook gezegd dat het mogelijk helpt als de voorbanden iets meer naar elkaar toestaan.
 
Bovenaan Onderaan