Skoda O2 nogal gevoelig voor zijwind en oneffenheden in de weg

Chrisjuhh

Nieuw lid
Hallo mede forum bezoekers,

Sinds Maart 2012 ben ik in het bezit van een Skoda Octavia Elegance Business Line 1.6TDI Hatchback.
hieronder liggen de standaard 16" Proxima velgen met Michelin Energy Saver banden.
Ik ervaar de rij eigenschappen niet altijd even prettig. zodra het een beetje waait buiten (en dat doet het nogal vaak ) dweilt en slingert de auto direct.
2 handen aan het stuur is dan echt nodig......
ook oneffenheden in de weg reageert de auto direct op.... ervaren jullie dit ook zo of klinkt dit bekend?
banden spanning heb ik al regelmatig aangepast van 2.0 bar tot aan de 2.6 maar dit maakt weinig verschil.
zodra het wegdek warm is en weinig wind gaat het wel....

iemand van jullie enig idee???

gr,
Chris
 

Stakie75

Senior Member
Hoi Chris,

Ik rijd ook een O2 EBL met 16" velgen en ik heb ook veel last van zijwind. Vooral op hogere snelheden heeft de Octavia daar zeer veel last van.
Voor zover ik weet/gelezen heb, is dit een algemene klacht van veel O2 gebruikers. Niettemin vind ik de O2 wel strak sturen en in de bocht liggen, zolang er maar niet teveel wind staat ja :laugh:
 

sitechris

Donateur
Ik heb ook veel last van zijwind. Is helaas een minpunt van de Octavia. Ik rijd ook in een hatchback. Mss heeft de combi hier wat minder last van?
 

Jasper02

Banned
Combi net zo goed.. Als het hard waaide voelde het altind een beetje alsof je in een "lullig" autotje zat haha. Met mjnn sc2 totaal geen last meer.
 

Cyrus

Actief lid
Hmm... ik heb er géén last van. Met mijn vorige OII combi ook niet, trouwens. En dan rijd ik nog wel regelmatig lange(re) stukken met hoge snelheden (160+ op de Autobahn).

Beide auto's heb ik direct na aanschaf goed laten uitlijnen en dat doet kennelijk wonderen.
 

ceid

Lid
Ik vindt de hatchback minder gevoelig dan de combi, echter wel gevoeliger in vergelijking met andere auto's die ik gereden heb. Uitlijning kan natuurlijk veel schelen echter dat de wind invloed heeft op de o2 is duidelijk.

Gr Charles
 

kupper

Nieuw lid
Geen last van, O2 combi met 225/17" op 2.4 bar en ik rij veel op snelwegen. Ik heb de wagen wel verlaagd een paar weken terug, de lange bochten iets te veel aan het deinen. Denk toch dat het komt door de inch maat en banden want volgens mij allemaal min of meer zelfde onderstel.
Had hiervoor een SUV, dus wel een ander referentiekader.

Gr. Karel
 

Chatslet

Forumguru
Je kunt ook eens proberen de bandenspanning bijvoorbeeld 0.2 bar lager te doen. Anders inderdaad eens laten uitlijnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb in de periode 10-2007 t/m 12-2010 dik 134000 km gereden met een O2 combi Businessline, zowel met de toen gebruikelijke standaard LM velgen als met de stalen wielen en winterbanden. Ik herken de klacht totaal niet... Ondanks het feit dat ik mijn banden standaard redelijk hard heb, namelijk op de waarden voor maximale belasting (hoewel ik er 80% van de tijd alleen in zat, zonder noemenswaardige bagage).

Uiteraard was dat een pre-FL model, maar het zou me toch ernstig verbazen als er bij een facelift een zo duidelijke verslechtering van de wegligging zou worden aangebracht. Hier zal m.i. dus iets anders aan de hand moeten zijn?
 

hemi24

Forumguru
Ik had ook het idee dat mijn 2e O2 wat gevoeliger was voor zijwind dan de 1e, maar heb het er altijd op gegooid dat dat meer spoorgevoeliger was door de 17" t.o.v. de 15"...

Uitlijning laten controleren kan natuurlijk nooit kwaad, maar houdt altijd in gedachten dat je in een auto rijd waarvan het platform eigenlijk oorspronkelijk bedacht is voor een auto die ca 40cm korter is (Golf V) en daardoor de wind ook wat meer grip heeft op de auto, zeker in relatie tot de wielbasis!
 
Vreemd.

Als vervent kiteboarder ga ik veel op pad met stevige wind, en ik heb er ook weinig last van.
Mijn vorige auto, een Audi A4 Avant had hier iets meer last van, maar ruim binnen wat ik zelf acceptabel vindt.

Ik heb er 17" 225mm onder mijn combi zitten met standaard onderstel. Wellicht dat uitlijnen hierbij erg belangrijk is?
Of misschien het gewicht van het motorblok?
 

Chatslet

Forumguru
Wat hemi24 zegt kan er inderdaad mee te maken hebben. Ik vind dat mijn Fabia 2 Combi toch wel wat last van wind heeft en die is dus gebouwd op het platform van een VW Polo als ik het goed heb. Maar zwabberend rijgedrag lijkt me meer iets met de sporing te maken te hebben. Vooral omdat de bandenspanning al uitgesloten is.
 

sitechris

Donateur
Overigens geldt wel dat de harder je rijdt, de meer last ik heb. Bi 120 is het goed te doen, maar bij 160 en eem beetje wind is het echt ergerlijk.
 
Merk weinig van de wind, auto staat op 16" crateris. Wellicht hebben de diesels er meer last ivm zwaardere voorzijde?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb er totaal geen last van, ik heb een combi, Elegance (niet businessline) met de standaard 15" LM velgen eronder, redelijk hard opgepompt. Ik rij vrijwel alleen snelwegen, maar nooit echt hard, ik hou me eigenlijk bijna altijd wel aan de maximumsnelheid. Ook als bv. bij knooppunt Ridderkerk de windwaarschuwingen branden heb ik er op de hoge flyovers geen last van, en rij daar 100 (de normale maximumsnelheid daar, bij wind geldt overigens een maximum van 70 km/u). Ik heb verder aan de auto niets veranderd, ook niet laten uitlijnen of zo. Dus misschien toch iets wat alleen bij hoge snelheden merkbaar wordt?
 

Cyrus

Actief lid
Dus misschien toch iets wat alleen bij hoge snelheden merkbaar wordt?

Nou nee....

Hmm... ik heb er géén last van. Met mijn vorige OII combi ook niet, trouwens. En dan rijd ik nog wel regelmatig lange(re) stukken met hoge snelheden (160+ op de Autobahn).

Zoals ik eerder schreef: goed laten uitlijnen wil vaak helpen. Daarnaast rijd ik niet op eco-banden, maar op wat sportievere banden met versterkte zijwangen. Dat gelt voor zowel bij mijn vorige OII combi als mijn huidige OII HB. Wellicht maakt dat het verschil.
 

Ron_2

Senior Member
Nou nee....



Zoals ik eerder schreef: goed laten uitlijnen wil vaak helpen.

Dat is vaak een wereld van verschil bij een instabiele auto, het kan sowieso nooit kwaad je auto eens in de zoveel tijd uit te laten lijnen.
Uit het bericht maak ik niet op of het een nieuwe auto is of een gebruikte, maar in beide gevallen zou ik het even opnemen met de dealer, uitlijnen is niet zo duur maar onder garantie is altijd goedkoper.
 
Bovenaan Onderaan