Skoda Kodiaq of toch de Karoq?

Helaas, tegendeel is waar!

Een DQ381 kent juist voorgeschreven periodiek onderhoud, waar een DQ200 in principe “onderhoudsvrij” is.
Je hebt gelijk, heb dit verkeerd verwoord. De olie moet om de 60.000 (?) km vervangen worden bij de DQ381 als ik het goed heb onthouden. Maar dit is een paar 100 euro vergelijken met de 2000eu kosten die je hebt bij een DQ200 als er iets kapot gaat. En de kans is daar gewoon groter dat het kapot gaat.

@Marcie216 Ik kan alleen uit ervaring spreken bij mezelf, heb geen Kodiaq of Karoq. Hier voor had ik een Focus mk3 station toen we nog 1 kleine hadden, met de 2de werd het krapper maar ging nog (incl dakkoffer).
....
En waarom geen Octavia combi 1.5 TSI? Zijn stukken lichter (dus goedkopere MRB) dan een Kodiaq en veel ruimte achterin en bagage.
Dankjewel! Als ik google zie ik adt de Focus MK3 station een bagageruimte heeft van 476L tegen de 521L van de Karoq. Dit is dus vergelijkbaar. Had jij de dakkoffer nodig voor kampeerspullen of sliepen jullie in een hotel en waren het de normale spullen die al teveel werden?
We hadden eerst de Octavia combi op de lijst staan, maar we vinden SUV's gewoon veel mooier dus toch de keus gemaakt om dan maar meer te betalen voor de Skaroq of Kodiaq.
Ik snap wat je zegt, Kodiaq kom je als het goed is nooit ruimte te kort.

Ik kom zojuist achter iets anders, schijnbaar heeft niet elke Kodiaq 1.5 standaard een DQ381? Alleen als het AWD of 4x4 zijn, anders zijn ze met DQ200. Klopt dit? Ik dacht dat alle modellen geleverd werden met een DQ381.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke dankjewel, het is best lastig dat dit niet gewoon duidelijk te vinden is omdat ik op internet lees dat het beide kan zijn bij de Kodiaq 1.5. Maar bedankt voor de opheldering.

Slider

Forumguru
@Marc126 De Focus had 490L, tegen de 610L die mijn O3 nu heeft.
We hadden toen ook al een dakkoffer, maar wij gingen niet kamperen. Steeds een huisje ergens.
Dus geen tent of kampeer spullen. Maar alleen al een wandelwagen mee kost al bijna je hele dakkoffer, camping bedje voor de kleine (liever eigen mee dan onbekend smerige in een huisje).
Veel kleding, want kleine kinderen. Speelgoed, voor regenachtige dagen entertainment. Ook wat eten, vooral de potjes. Ik ging het risico niet nemen dat de smaken potjes in het buitenland er niet in zouden gaan op vakantie, dus lekker de smaken van thuis mee voor de kleine :ROFLMAO:

De Focus zat toen vol tot het dak, met de O3 hoeft dat niet en recent hebben we minder mee te nemen nu ze ouder worden. Geen wandelwagen of camping bedje bv scheelt al enorm.

Smaak is heel persoonlijk, ik vind bv al die SUV's onnodig grote blokkendozen op wielen, daardoor te overdreven zwaar ook. Ik ben een station liefhebber :giggle:

EvilKnievel

Senior Member
Behalve dan de verhalen op reddit/andere fora dat ze met 2 kinderen niet genoeg plek hadden. Maar lees ook genoeg verhalen dat het wel ruim genoeg is voor met 2 kids.
Misschien zit daar een beetje het probleem, ik denk dat je beter zelf in het echt kan gaan kijken i.p.v. afgaan op meningen van anderen m.b.t. de ruimte.
Zelf heb ik eerst een Karoq gereden en nu een Kodiaq. De Karoq was ruim genoeg met twee pubers en bagage. De Kodiaq is natuurlijk een stuk ruimer, maar rijdt ook weer anders. De Karoq voelt net even wat strakker en sportiever aan.

Qua motorisering is het aantal pk's en koppel per kilo in het voordeel van de Kodiaq 1.5 t.o.v. de Karoq 1.0.

@Marc126 De Focus had 490L, tegen de 610L die mijn O3 nu heeft.
We hadden toen ook al een dakkoffer, maar wij gingen niet kamperen. Steeds een huisje ergens.
Dus geen tent of kampeer spullen. Maar alleen al een wandelwagen mee kost al bijna je hele dakkoffer, camping bedje voor de kleine (liever eigen mee dan onbekend smerige in een huisje).
Veel kleding, want kleine kinderen. Speelgoed, voor regenachtige dagen entertainment. Ook wat eten, vooral de potjes. Ik ging het risico niet nemen dat de smaken potjes in het buitenland er niet in zouden gaan op vakantie, dus lekker de smaken van thuis mee voor de kleine :ROFLMAO:

De Focus zat toen vol tot het dak, met de O3 hoeft dat niet en recent hebben we minder mee te nemen nu ze ouder worden. Geen wandelwagen of camping bedje bv scheelt al enorm.

Smaak is heel persoonlijk, ik vind bv al die SUV's onnodig grote blokkendozen op wielen, daardoor te overdreven zwaar ook. Ik ben een station liefhebber :giggle:
Dankjewel. Maar goed dat we allemaal een andere mening hebben, anders zou iedereen in dezelfde auto rijden.
En je hebt wel gelijk, de spullen die je nodig hebt voor kinderen is gigantisch haha.

Misschien zit daar een beetje het probleem, ik denk dat je beter zelf in het echt kan gaan kijken i.p.v. afgaan op meningen van anderen m.b.t. de ruimte.
Zelf heb ik eerst een Karoq gereden en nu een Kodiaq. De Karoq was ruim genoeg met twee pubers en bagage. De Kodiaq is natuurlijk een stuk ruimer, maar rijdt ook weer anders. De Karoq voelt net even wat strakker en sportiever aan.

Qua motorisering is het aantal pk's en koppel per kilo in het voordeel van de Kodiaq 1.5 t.o.v. de Karoq 1.0.
Ga ik ook zeker doen, maar vind het fijn om niet onnodig proefritten te maken en echt voor 1 of 2 specifieke modellen te gaan proefritten. Vandaar dit topic voordat ik ga rijden.
Vind het ook gewoon lastig in te schatten hoeveel spullen je nou echt nodig hebt. We hebben nog geen kinderen dus blijft lastig in te schatten. Veilige keus zal de Kodiaq zijn, maar dat is ook inderdaad wel wat duurder. Blijft een lastige keus.
We hopen eigenlijk dat wanneer we gaan rijden, we duidelijk een voorkeur hebben tussen de Karoq 1.0, Karoq 1.5 of de Kodiaq 1.5

Arjan1985

Forumguru
Vind het ook gewoon lastig in te schatten hoeveel spullen je nou echt nodig hebt. We hebben nog geen kinderen dus blijft lastig in te schatten. Veilige keus zal de Kodiaq zijn, maar dat is ook inderdaad wel wat duurder. Blijft een lastige keus.
Zie het zo, onze voorouders gingen met kleinere auto’s op vakantie.

Ik zou voor de grootste gaan. Je neemt niet alleen kinderen mee zoals @1983jeroen zegt. Met kids op komst zul je je auto als pakhuis gebruiken om ledikanten en de halve IKEA leeg te plukken.
Ik zou desalniettemin met de 2 types proefrijden. En voelen welke het lekkerst rijd.

Bovenaan Onderaan