Hallo,
Wij hebben een lange zoektocht erop zitten over wat onze volgende auto moet worden. We rijden momenteel een Mini uit 2012, maar die heeft inmiddels flink wat KM's en is aan vervanging toe. Met de kinderwens op korte termijn hebben we bagageruimte sterk meegenomen in het kiezen van onze volgende auto.
De keus is uiteindelijk gevallen op of de Skoda Kodiaq 1.5 of de Karoq 1.0 of 1.5.
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. We gaan voor de automaat, een occassion en ons budget is 15-20K wat eventueel oprekbaar is tot 22-23K als de auto ook een dakraam heeft en helemaal naar wens is.
Met dit budget moeten alle 3 de opties mogelijk zijn, maar we hebben wat twijfel en daar zou ik graag jullie advies over willen.
1. De Skoda Kodiaq 1.5
Erg mooie auto, super ruim dus met de buggy en kinderspullen altijd makkelijk en nooit gepuzzel. Mooie auto, maar wat duurder in aanschaf dan de Karoq. Ook las ik dat de 1.5 maar net genoeg is om de Kodiaq fatsoenlijk te kunnen rijden, maar liever iets meer vermogen wenselijk was om het rijcomfort te verbeteren. Dat valt sowieso buiten budget, dus zal het de 1.5 worden als we voor Kodiaq kiezen. Een van de redenen om de Kodiaq te kiezen is de DQ automaat. In de Karoq zit, zover ik kon zien, bijna altijd de DQ200 wat schijnbaar een probleemgeval is. Ik kon het niet goed vinden, dus ik hoop hier de bevestiging te krijgen, is dat in de Skoda Kodiaq 1.5 altijd de DQ381 of DQ250 zit. Die zijn volgens vele een betere en betrouwbare automaat waar je uiteindelijk minder kosten aan hebt. Dit is dan ook de reden waarom we het budget van 20K op kunnen rekken naar 22-23K als we een Kodiaq kunnen kopen met een betere DSG automaat en hierdoor in de toekomst kosten besparen.
2. De Karoq 1.0 / 1.5
Eigenlijk geen super goede reden waarom we de 1.5 als optie hebben boven de 1.0. Ik las, vooral op buitenlandse fora, dat ze de 1.0 een onhandige bak vonden voor een redelijk grote auto als de Karoq. Tuurlijk het is geen sportmonster, dat hoeft ook niet. Onze Mini duurt momenteel 12,5e seconde voordat het op de 100 is dus is het toch al een kleine verbetering. Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen waarom we voor de 1.5 zouden moeten kiezen. Is het echt meer rij-comfort? Want zover ik kon zien wordt de 1.5 uit 2018/2019 ook gewoon geleverd met de DQ200 dus dit zou geen reden zijn om voor de 1.5 te kiezen op dit gebied.
Ik heb dus als vraag, is een Karoq groot genoeg om lekker op vakantie te kunnen gaan met 1 of eventueel 2 kindjes en bagage of loop je dan al tegen beperkingen aan (zonder dakkoffer). Aangezien we de auto wel van plan zijn zeker 5 jaar te rijden, is er een grote kans dat ook een 2e kind in ons leven is.
En vraag 2. Zouden jullie de meerprijs van de Kodiaq betalen om de betere DSG automaat te hebben (+ natuurlijk de meer ruimte).
Wij hoorden horror verhalen over de DQ200 automaat en dat heeft ons echt doen twijfelen tussen de Kodiaq en de Karoq. Ik hoop hier op jullie expertise en ervaringen.
Dankjewel!
Wij hebben een lange zoektocht erop zitten over wat onze volgende auto moet worden. We rijden momenteel een Mini uit 2012, maar die heeft inmiddels flink wat KM's en is aan vervanging toe. Met de kinderwens op korte termijn hebben we bagageruimte sterk meegenomen in het kiezen van onze volgende auto.
De keus is uiteindelijk gevallen op of de Skoda Kodiaq 1.5 of de Karoq 1.0 of 1.5.
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. We gaan voor de automaat, een occassion en ons budget is 15-20K wat eventueel oprekbaar is tot 22-23K als de auto ook een dakraam heeft en helemaal naar wens is.
Met dit budget moeten alle 3 de opties mogelijk zijn, maar we hebben wat twijfel en daar zou ik graag jullie advies over willen.
1. De Skoda Kodiaq 1.5
Erg mooie auto, super ruim dus met de buggy en kinderspullen altijd makkelijk en nooit gepuzzel. Mooie auto, maar wat duurder in aanschaf dan de Karoq. Ook las ik dat de 1.5 maar net genoeg is om de Kodiaq fatsoenlijk te kunnen rijden, maar liever iets meer vermogen wenselijk was om het rijcomfort te verbeteren. Dat valt sowieso buiten budget, dus zal het de 1.5 worden als we voor Kodiaq kiezen. Een van de redenen om de Kodiaq te kiezen is de DQ automaat. In de Karoq zit, zover ik kon zien, bijna altijd de DQ200 wat schijnbaar een probleemgeval is. Ik kon het niet goed vinden, dus ik hoop hier de bevestiging te krijgen, is dat in de Skoda Kodiaq 1.5 altijd de DQ381 of DQ250 zit. Die zijn volgens vele een betere en betrouwbare automaat waar je uiteindelijk minder kosten aan hebt. Dit is dan ook de reden waarom we het budget van 20K op kunnen rekken naar 22-23K als we een Kodiaq kunnen kopen met een betere DSG automaat en hierdoor in de toekomst kosten besparen.
2. De Karoq 1.0 / 1.5
Eigenlijk geen super goede reden waarom we de 1.5 als optie hebben boven de 1.0. Ik las, vooral op buitenlandse fora, dat ze de 1.0 een onhandige bak vonden voor een redelijk grote auto als de Karoq. Tuurlijk het is geen sportmonster, dat hoeft ook niet. Onze Mini duurt momenteel 12,5e seconde voordat het op de 100 is dus is het toch al een kleine verbetering. Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen waarom we voor de 1.5 zouden moeten kiezen. Is het echt meer rij-comfort? Want zover ik kon zien wordt de 1.5 uit 2018/2019 ook gewoon geleverd met de DQ200 dus dit zou geen reden zijn om voor de 1.5 te kiezen op dit gebied.
Ik heb dus als vraag, is een Karoq groot genoeg om lekker op vakantie te kunnen gaan met 1 of eventueel 2 kindjes en bagage of loop je dan al tegen beperkingen aan (zonder dakkoffer). Aangezien we de auto wel van plan zijn zeker 5 jaar te rijden, is er een grote kans dat ook een 2e kind in ons leven is.
En vraag 2. Zouden jullie de meerprijs van de Kodiaq betalen om de betere DSG automaat te hebben (+ natuurlijk de meer ruimte).
Wij hoorden horror verhalen over de DQ200 automaat en dat heeft ons echt doen twijfelen tussen de Kodiaq en de Karoq. Ik hoop hier op jullie expertise en ervaringen.
Dankjewel!