Skoda Kodiaq of toch de Karoq?

Hallo,
Wij hebben een lange zoektocht erop zitten over wat onze volgende auto moet worden. We rijden momenteel een Mini uit 2012, maar die heeft inmiddels flink wat KM's en is aan vervanging toe. Met de kinderwens op korte termijn hebben we bagageruimte sterk meegenomen in het kiezen van onze volgende auto.

De keus is uiteindelijk gevallen op of de Skoda Kodiaq 1.5 of de Karoq 1.0 of 1.5.
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. We gaan voor de automaat, een occassion en ons budget is 15-20K wat eventueel oprekbaar is tot 22-23K als de auto ook een dakraam heeft en helemaal naar wens is.
Met dit budget moeten alle 3 de opties mogelijk zijn, maar we hebben wat twijfel en daar zou ik graag jullie advies over willen.

1. De Skoda Kodiaq 1.5
Erg mooie auto, super ruim dus met de buggy en kinderspullen altijd makkelijk en nooit gepuzzel. Mooie auto, maar wat duurder in aanschaf dan de Karoq. Ook las ik dat de 1.5 maar net genoeg is om de Kodiaq fatsoenlijk te kunnen rijden, maar liever iets meer vermogen wenselijk was om het rijcomfort te verbeteren. Dat valt sowieso buiten budget, dus zal het de 1.5 worden als we voor Kodiaq kiezen. Een van de redenen om de Kodiaq te kiezen is de DQ automaat. In de Karoq zit, zover ik kon zien, bijna altijd de DQ200 wat schijnbaar een probleemgeval is. Ik kon het niet goed vinden, dus ik hoop hier de bevestiging te krijgen, is dat in de Skoda Kodiaq 1.5 altijd de DQ381 of DQ250 zit. Die zijn volgens vele een betere en betrouwbare automaat waar je uiteindelijk minder kosten aan hebt. Dit is dan ook de reden waarom we het budget van 20K op kunnen rekken naar 22-23K als we een Kodiaq kunnen kopen met een betere DSG automaat en hierdoor in de toekomst kosten besparen.

2. De Karoq 1.0 / 1.5
Eigenlijk geen super goede reden waarom we de 1.5 als optie hebben boven de 1.0. Ik las, vooral op buitenlandse fora, dat ze de 1.0 een onhandige bak vonden voor een redelijk grote auto als de Karoq. Tuurlijk het is geen sportmonster, dat hoeft ook niet. Onze Mini duurt momenteel 12,5e seconde voordat het op de 100 is dus is het toch al een kleine verbetering. Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen waarom we voor de 1.5 zouden moeten kiezen. Is het echt meer rij-comfort? Want zover ik kon zien wordt de 1.5 uit 2018/2019 ook gewoon geleverd met de DQ200 dus dit zou geen reden zijn om voor de 1.5 te kiezen op dit gebied.

Ik heb dus als vraag, is een Karoq groot genoeg om lekker op vakantie te kunnen gaan met 1 of eventueel 2 kindjes en bagage of loop je dan al tegen beperkingen aan (zonder dakkoffer). Aangezien we de auto wel van plan zijn zeker 5 jaar te rijden, is er een grote kans dat ook een 2e kind in ons leven is.

En vraag 2. Zouden jullie de meerprijs van de Kodiaq betalen om de betere DSG automaat te hebben (+ natuurlijk de meer ruimte).
Wij hoorden horror verhalen over de DQ200 automaat en dat heeft ons echt doen twijfelen tussen de Kodiaq en de Karoq. Ik hoop hier op jullie expertise en ervaringen.

Dankjewel!

hemi24

Forumguru
Ook las ik dat de 1.5 maar net genoeg is om de Kodiaq fatsoenlijk te kunnen rijden, maar liever iets meer vermogen wenselijk was om het rijcomfort te verbeteren.

Klopt, ik heb hem nooit harder dan 224 km/h kunnen krijgen en maar 128 km/h met een 1500 kg caravan.
Kortom: echt behelpen dus…! :arghh:

Als je een automaat niet mist, zou ik voor een handgeschakelde versie gaan.
Een DSG hoeft niet minder betrouwbaar te zijn, punt is alleen dat áls je er iets mee krijgt, de portemonnee wel steviger wordt aangesproken.

DQ200 zijn wel een beetje berucht om vroegtijdig versleten koppelingen, maar de DQ381 wil ook nog wel eens incidenteel wat problemen kennen met de mechatronica.

Een Karoq is een heerlijke auto, maar een Kodiaq staat toch echt een treetje hoger en voelt volwassener/ steviger aan.

Succes met je zoektocht en keuze!

Dankjewel! Een automaat is een must, dus vandaar dat we goed aan het zoeken zijn naar de verschillen. We zijn namelijk echt onbekend met auto's dus het heeft even geduurd voordat we het enigsinds snapte.

Het blijft een lastige keus tussen de 3 opties!

Komende vanuit een Mini is alles natuurlijk groot; en verdwaal je wellicht wel in een Kodiaq?
Zeker. Heb zojuist wat rondjes gelopen door de wijk en heb alleen nog maar de Kodiaq gezien (2x) en 2x de elektrische varianten maar geen Karoq. Moet zeggen dat de Kodiaq inderdaad wel hele grote auto's zijn, maar of het te groot is weet ik denk ik pas zodra ik erin zit.
Wat zouden jullie doen met de verschillende motoren? Bij de Karoq kiezen voor de 1.0, want ruim voldoende en is wat goedkoper in budget, of kiezen voor de 1.5?

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou het allemaal in de praktijk proberen te vergelijken - niet alleen wat betreft de ruimte maar ook, als je ze kunt vinden, de versdhillende motorisaties. Adviezen en meningen van anderen kunnen helpen, maar uiteindelijk gaat er niets boven zélf ervaren hoe het rijjdt en voelt.

Tees

Donateur
Volgens mij rijden er hier genoeg rond met iig een 1.0 in een Octavia (sommigen zelfs met caravan!) en is dat voor de meesten prima. Dus een Karoq met 1.0 moet ook prima kunnen. Een Kodiaq met 1.5 zou toch echt meer dan genoeg vermogen moeten hebben, volgens mij rijden er echt niet zoveel met een 2.0 rond in NL...

1983jeroen

Forumguru
Houdt met de DQ200 gewoon rekening met een keer koppeling vervangen in de toekomst. Kost je rond de 1300 euro heb ik hier gelezen.
Ik heb ook deze automaat. Staat nu op 88.000km met originele koppelingen.
Heb wel bij 55.000 ofzo de DSG (+motor) laten tunen waardoor de koppeling minder snel zou moeten slijten. Kost je een paar honderd euro.

De 1.0 zal meestal ook voldoende zijn hoor. Ik ben 1 van die personen hier die er ook gewoon een caravan mee trok naar het buitenland. Ging verrassend goed.
Heb nu de 1.5 in mijn Octavia. Die lijkt me ook voor een Kodiaq wel genoeg.

De 1.0 is overigens ook veel zuiniger.
Alleen de combinatie 1.0 met DSG heb ik in een Polo gereden. Dat was niet zo fijn, want veel te laag in toeren op 80km wegen waardoor het brommerig werd.
Ook dat is wel op te lossen met aanpassing van de schakelmomenten.

Ga ze dus gewoon lekker proefrijden en zelf ervaren

Wij hebben ook voor zelfde "keuze" gestaan. Uiteindelijk toch gekozen voor een Karoq 1.5TSI DSG.
De vraag is ook hoe vaak zit je met het hele gezin en spullen in de auto en hoe vaak alleen of met z'n twee. Er zit in principe voldoende ruimte in de Karoq ook voor buggy, maar het licht uiteindelijk ook aan hoeveel spullen/koffers je zelf nog mee wil nemen.

Betreffende welke DSG uitvoering, daar hebben wij uiteindelijk niet meer naar gekeken, komt het naar voren, dan gaan we het zien.

In de Kodiaq heb je altijd zeeën van ruimte.

Heel veel succes met de keuze.

Japanese Power

Donateur
Ik heb 4 jaar in de Kodiaq 1.4 met 125PK gereden en nooit het gevoel gehad niet mee te kunnen komen of te kort te hebben. De 1.5 150PK is een prima blokje en als je meer PK’s wilt zit er genoeg ruimte in het blokje om hem te tunen.

Arjan1985

Forumguru
Ik heb dus als vraag, is een Karoq groot genoeg om lekker op vakantie te kunnen gaan met 1 of eventueel 2 kindjes en bagage of loop je dan al tegen beperkingen aan (zonder dakkoffer).
Hangt een beetje van de leeftijd af van de kids en hoe lang je weggaat en of er een wasmachine voorhanden is én wie je de auto laat inpakken.
En besef je kan alles op locatie kopen zoals luiers etc. De tijd dat men nog voor een week eten mee nam tot aan aardappelen aan toe is denk ik geschiedenis.

Maar wij redden het in de Octavia met 3 kids. 9,7,6. Zonder dakkoffer én met zicht door de achterspiegel.

Toen ze klein waren als in baby, namen we wel veel meer spullen mee. Toen reden we in een Opel Zafira B.
Als ze nog in de kinderstoel zitten kun je nog heel veel kwijt tussen de voorstoel en de achterbank.
Kunnen ze lekker met gestrekte benen ipv hangende benen op een pak luiers of weekend tas rusten.

Dankjewel allemaal voor de nuttige reacties.
We zullen na onze vakantie maar eens in alle versies gaan rijden en zullen we keus maken. Wij zelf zijn niet groot, beide onder de 1.80m, maar we houden er wel van om redelijk wat spullen mee te nemen. Maar dit zal gaan om een extra koffer t.o.v. 'normale' gezinnen dus niet baanbrekend veel.
Ik heb het gevoel dat de Kodiaq en de Karoq hiervoor beide groot genoeg zijn, dus het pure rij-gevoel gaat de doorslag geven

Tees

Donateur
Als een Karoq groot genoeg is, waarom dan extra geld uitgeven voor ruimte die je niet gaat gebruiken?

Ik heb het met een jong gezin eerst wel gerooid met een Fabia, maar toen de tweede kwam werd dat toch te krap. Vooral omdat ik bijna 2m ben en achter mij te weinig ruimte overbleef. Dus toen is de Octavia er gekomen.

Moet er wel bij zeggen dat we kamperen op vakantie, dus de bagageruimte (plus een dakkoffer) is bij ons hard nodig voor tent en alle andere kampeerspullen.

Wij hebben momenteel nog geen baby, dus voor ons klinkt het met de Karoq bagageruimte en op het oog meer dan genoeg. Ik lees echter verschillende mensen die een Karoq met 2 kinderen toch te klein vind, met name de bagageruimte. Aangezien we van plan zijn deze auto zeker 5+ jaar te rijden, willen we het meteen goed doen.
De verzekering, wegenbelasting en extra benzine zullen iets van 30 euro per maand duurder zijn, onderhoud iets duurder per jaar maar de totaalkosten buiten aanschaf vallen reuze mee.
Ik denk dat we een verschil hebben van zo'n 3.000 euro op aanschaf van de Kodiaq of de 1.5 Karoq, vandaar dat we dit toch als serieuze optie meenemen. Zeker als de DQ381 (Kodiaq) minder onderhoud nodig heeft, lopen we dit prijsverschil al in.
Sommige vinden de Karoq fijner rijden, andere de Kodiaq blijkt uit onderzoeken. Wij gaan niet kamperen met tent, alleen de vakantie naar Italie/Spanje/Oostenrijk, maar dit zullen koffers zijn.

• Leuk
Waarderingen: Tees

In de Karoq zit, zover ik kon zien, bijna altijd de DQ200 wat schijnbaar een probleemgeval is. Ik kon het niet goed vinden, dus ik hoop hier de bevestiging te krijgen, is dat in de Skoda Kodiaq 1.5 altijd de DQ381 of DQ250 zit. Die zijn volgens vele een betere en betrouwbare automaat waar je uiteindelijk minder kosten aan hebt.

Nog even een toevoeging.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar probeer realistisch te zijn.

We moeten niet vergeten dat er miljoenen DSG bakken zijn verkocht. Zie ook dit bericht in onderwerp 'DSG7 problemen?' https://www.skodaforum.nl/forum/i/dsg7-problemen.45870/post-997395

Je zou bijna hypochonder worden als je de problemen leest, ik bemerk dat ook bij mezelf, maar je leest zo goed als niets over de positieve ervaringen, waardoor het sentiment van "probleem bak" ontstaat.
Koop je een auto tweedehands, dan is je risico mogelijk groter, want hoe heeft de vorige eigenaar gereden. Kilometerstanden geven al snel een indicatie voor veel gereden stadsverkeer of snelweg.

Of zoals een ANWB expert in 2019 plaatste:
- Het aantal problemen met deze versnellingsbak bij normaal gebruik is op dit moment niet buitensporig hoog.
Wij zijn van mening dat uitsluitend software updates van de importeur uitgevoerd dienen te worden. Bron: https://experts.anwb.nl/auto/post/v...ern-dq200-met-droge-koppeling-NBMMq2b6JherErv

Daarnaast bestaat er tegenwoordig een wettelijke garantie voor 12 maanden, die al veel dekt. Een DSG die binnen 12 maanden problemen gaat vertonen, zou afhankelijk van aanschafprijs, leeftijd, geadverteerde tekst/omschrijving, verkoopgesprek, wat voor kwaliteit je (dus) mag verwachten, mogelijk onder deze garantie kunnen vallen en rechtsbijstand daarbij is handig/aanrader. BOVAG garantie gaat iets verder dan de wettelijke garantie, maar er is al veel overlap en kost aardig wat extra in/bij de aankoopprijs. Zie ook de uitleg https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie

Wij hebben momenteel nog geen baby, dus voor ons klinkt het met de Karoq bagageruimte en op het oog meer dan genoeg. Ik lees echter verschillende mensen die een Karoq met 2 kinderen toch te klein vind, met name de bagageruimte. Aangezien we van plan zijn deze auto zeker 5+ jaar te rijden, willen we het meteen goed doen.
De verzekering, wegenbelasting en extra benzine zullen iets van 30 euro per maand duurder zijn, onderhoud iets duurder per jaar maar de totaalkosten buiten aanschaf vallen reuze mee.

;)
De ruimte is idd een keuze.
Ik kan mij nog herinneren dat wij als gezin met twee kleine kinderen, auto stoeltjes, buggy en bagage op vakantie zijn geweest met een Suzuki Alto (noodgedwongen). Ondanks dat we gewend waren aan een Golf variant, paste het precies door het maken van juiste bagage keuzes.
En hoe meer ruimte je hebt, hoe minder bagage keuze je maakt en weer denkt ruimte tekort te komen. Nu passen wij prima in de Karoq als 4 lange mensen met bagage ruimte over.

Nog even een toevoeging.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar probeer realistisch te zijn.

We moeten niet vergeten dat er miljoenen DSG bakken zijn verkocht. Zie ook dit bericht in onderwerp 'DSG7 problemen?' https://www.skodaforum.nl/forum/i/dsg7-problemen.45870/post-997395

Je zou bijna hypochonder worden als je de problemen leest, ik bemerk dat ook bij mezelf, maar je leest zo goed als niets over de positieve ervaringen, waardoor het sentiment van "probleem bak" ontstaat.
Koop je een auto tweedehands, dan is je risico mogelijk groter, want hoe heeft de vorige eigenaar gereden. Kilometerstanden geven al snel een indicatie voor veel gereden stadsverkeer of snelweg.

Of zoals een ANWB expert in 2019 plaatste:
- Het aantal problemen met deze versnellingsbak bij normaal gebruik is op dit moment niet buitensporig hoog.
Wij zijn van mening dat uitsluitend software updates van de importeur uitgevoerd dienen te worden. Bron: https://experts.anwb.nl/auto/post/v...ern-dq200-met-droge-koppeling-NBMMq2b6JherErv

Daarnaast bestaat er tegenwoordig een wettelijke garantie voor 12 maanden, die al veel dekt. Een DSG die binnen 12 maanden problemen gaat vertonen, zou afhankelijk van aanschafprijs, leeftijd, geadverteerde tekst/omschrijving, verkoopgesprek, wat voor kwaliteit je (dus) mag verwachten, mogelijk onder deze garantie kunnen vallen en rechtsbijstand daarbij is handig/aanrader. BOVAG garantie gaat iets verder dan de wettelijke garantie, maar er is al veel overlap en kost aardig wat extra in/bij de aankoopprijs. Zie ook de uitleg https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie

;)
De ruimte is idd een keuze.
Ik kan mij nog herinneren dat wij als gezin met twee kleine kinderen, auto stoeltjes, buggy en bagage op vakantie zijn geweest met een Suzuki Alto (noodgedwongen). Ondanks dat we gewend waren aan een Golf variant, paste het precies door het maken van juiste bagage keuzes.
En hoe meer ruimte je hebt, hoe minder bagage keuze je maakt en weer denkt ruimte tekort te komen. Nu passen wij prima in de Karoq als 4 lange mensen met bagage ruimte over.
Dankjewel, juper handig! Dat is het een beetje, ik ben bang met een Karoq te weinig bagageruimte te hebben met in de toekomst 2 kids, maar dit is nergens op gebaseerd. Behalve dan de verhalen op reddit/andere fora dat ze met 2 kinderen niet genoeg plek hadden. Maar lees ook genoeg verhalen dat het wel ruim genoeg is voor met 2 kids.

Ik zou liever een extra tas meenemen, want die voegt zich veel makkelijker naar de beschikbare ruimte.
Met tassen heb je geen, of veel minder, stuwverlies.
Ja koffer/tas is voor mij even om het even. Bedoelde inderdaad gewoon een vakantiebagage. Tas is inderdaad veel flexibeler!

Slider

Forumguru
@Marcie216 Ik kan alleen uit ervaring spreken bij mezelf, heb geen Kodiaq of Karoq. Hier voor had ik een Focus mk3 station toen we nog 1 kleine hadden, met de 2de werd het krapper maar ging nog (incl dakkoffer).

Net als @Tees ben ik 2m en moest ik beenruimte zien te maken voor de achterbank (kleintjes werden groter, iets met eten geven heb ik gelezen ergens), vandaar de keuze naar de Octavia Combi. Heb daar zoveel plezier van, de ruimte, de vakantie bepakking.
Motor voor de 1.0 TSI gekozen en heb er nog steeds geen spijt van. Maar ook dat is pure eigen beleving.
Vriend van mij kocht ook een O3 combi 1.0, komende vanaf een C4 Grand Picasso diesel en klaagt nog steeds over te weinig vermogen op vakanties.
Mijn Focus had ook een 1.0 3cil met 125Pk, maar die was langzamer dan de 1.0 van VAG met 115Pk. Cijfers zeggen soms weinig, je moet je gewoon ervaren en testen.

Ik denk dat je beter nu de grotere keuze kan maken, zeker als je hem 5+ jaar wilt gebruiken voor mss 2 kids. Als dan pas blijkt dat een Karoq te klein is, sla je jezelf voor je hoofd.

En waarom geen Octavia combi 1.5 TSI? Zijn stukken lichter (dus goedkopere MRB) dan een Kodiaq en veel ruimte achterin en bagage.

Bovenaan Onderaan