Skoda Kodiaq of toch de Karoq?

Helaas, tegendeel is waar!

Een DQ381 kent juist voorgeschreven periodiek onderhoud, waar een DQ200 in principe “onderhoudsvrij” is.
Je hebt gelijk, heb dit verkeerd verwoord. De olie moet om de 60.000 (?) km vervangen worden bij de DQ381 als ik het goed heb onthouden. Maar dit is een paar 100 euro vergelijken met de 2000eu kosten die je hebt bij een DQ200 als er iets kapot gaat. En de kans is daar gewoon groter dat het kapot gaat.

@Marcie216 Ik kan alleen uit ervaring spreken bij mezelf, heb geen Kodiaq of Karoq. Hier voor had ik een Focus mk3 station toen we nog 1 kleine hadden, met de 2de werd het krapper maar ging nog (incl dakkoffer).
....
En waarom geen Octavia combi 1.5 TSI? Zijn stukken lichter (dus goedkopere MRB) dan een Kodiaq en veel ruimte achterin en bagage.
Dankjewel! Als ik google zie ik adt de Focus MK3 station een bagageruimte heeft van 476L tegen de 521L van de Karoq. Dit is dus vergelijkbaar. Had jij de dakkoffer nodig voor kampeerspullen of sliepen jullie in een hotel en waren het de normale spullen die al teveel werden?
We hadden eerst de Octavia combi op de lijst staan, maar we vinden SUV's gewoon veel mooier dus toch de keus gemaakt om dan maar meer te betalen voor de Skaroq of Kodiaq.
Ik snap wat je zegt, Kodiaq kom je als het goed is nooit ruimte te kort.

Ik kom zojuist achter iets anders, schijnbaar heeft niet elke Kodiaq 1.5 standaard een DQ381? Alleen als het AWD of 4x4 zijn, anders zijn ze met DQ200. Klopt dit? Ik dacht dat alle modellen geleverd werden met een DQ381.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke dankjewel, het is best lastig dat dit niet gewoon duidelijk te vinden is omdat ik op internet lees dat het beide kan zijn bij de Kodiaq 1.5. Maar bedankt voor de opheldering.
 

Slider

Forumguru
@Marc126 De Focus had 490L, tegen de 610L die mijn O3 nu heeft.
We hadden toen ook al een dakkoffer, maar wij gingen niet kamperen. Steeds een huisje ergens.
Dus geen tent of kampeer spullen. Maar alleen al een wandelwagen mee kost al bijna je hele dakkoffer, camping bedje voor de kleine (liever eigen mee dan onbekend smerige in een huisje).
Veel kleding, want kleine kinderen. Speelgoed, voor regenachtige dagen entertainment. Ook wat eten, vooral de potjes. Ik ging het risico niet nemen dat de smaken potjes in het buitenland er niet in zouden gaan op vakantie, dus lekker de smaken van thuis mee voor de kleine :ROFLMAO:

De Focus zat toen vol tot het dak, met de O3 hoeft dat niet en recent hebben we minder mee te nemen nu ze ouder worden. Geen wandelwagen of camping bedje bv scheelt al enorm.

Smaak is heel persoonlijk, ik vind bv al die SUV's onnodig grote blokkendozen op wielen, daardoor te overdreven zwaar ook. Ik ben een station liefhebber :giggle:
 

EvilKnievel

Senior Member
Behalve dan de verhalen op reddit/andere fora dat ze met 2 kinderen niet genoeg plek hadden. Maar lees ook genoeg verhalen dat het wel ruim genoeg is voor met 2 kids.
Misschien zit daar een beetje het probleem, ik denk dat je beter zelf in het echt kan gaan kijken i.p.v. afgaan op meningen van anderen m.b.t. de ruimte.
Zelf heb ik eerst een Karoq gereden en nu een Kodiaq. De Karoq was ruim genoeg met twee pubers en bagage. De Kodiaq is natuurlijk een stuk ruimer, maar rijdt ook weer anders. De Karoq voelt net even wat strakker en sportiever aan.

Qua motorisering is het aantal pk's en koppel per kilo in het voordeel van de Kodiaq 1.5 t.o.v. de Karoq 1.0.
 
@Marc126 De Focus had 490L, tegen de 610L die mijn O3 nu heeft.
We hadden toen ook al een dakkoffer, maar wij gingen niet kamperen. Steeds een huisje ergens.
Dus geen tent of kampeer spullen. Maar alleen al een wandelwagen mee kost al bijna je hele dakkoffer, camping bedje voor de kleine (liever eigen mee dan onbekend smerige in een huisje).
Veel kleding, want kleine kinderen. Speelgoed, voor regenachtige dagen entertainment. Ook wat eten, vooral de potjes. Ik ging het risico niet nemen dat de smaken potjes in het buitenland er niet in zouden gaan op vakantie, dus lekker de smaken van thuis mee voor de kleine :ROFLMAO:

De Focus zat toen vol tot het dak, met de O3 hoeft dat niet en recent hebben we minder mee te nemen nu ze ouder worden. Geen wandelwagen of camping bedje bv scheelt al enorm.

Smaak is heel persoonlijk, ik vind bv al die SUV's onnodig grote blokkendozen op wielen, daardoor te overdreven zwaar ook. Ik ben een station liefhebber :giggle:
Dankjewel. Maar goed dat we allemaal een andere mening hebben, anders zou iedereen in dezelfde auto rijden.
En je hebt wel gelijk, de spullen die je nodig hebt voor kinderen is gigantisch haha.

Misschien zit daar een beetje het probleem, ik denk dat je beter zelf in het echt kan gaan kijken i.p.v. afgaan op meningen van anderen m.b.t. de ruimte.
Zelf heb ik eerst een Karoq gereden en nu een Kodiaq. De Karoq was ruim genoeg met twee pubers en bagage. De Kodiaq is natuurlijk een stuk ruimer, maar rijdt ook weer anders. De Karoq voelt net even wat strakker en sportiever aan.

Qua motorisering is het aantal pk's en koppel per kilo in het voordeel van de Kodiaq 1.5 t.o.v. de Karoq 1.0.
Ga ik ook zeker doen, maar vind het fijn om niet onnodig proefritten te maken en echt voor 1 of 2 specifieke modellen te gaan proefritten. Vandaar dit topic voordat ik ga rijden.
Vind het ook gewoon lastig in te schatten hoeveel spullen je nou echt nodig hebt. We hebben nog geen kinderen dus blijft lastig in te schatten. Veilige keus zal de Kodiaq zijn, maar dat is ook inderdaad wel wat duurder. Blijft een lastige keus.
We hopen eigenlijk dat wanneer we gaan rijden, we duidelijk een voorkeur hebben tussen de Karoq 1.0, Karoq 1.5 of de Kodiaq 1.5
 

Arjan1985

Forumguru
Vind het ook gewoon lastig in te schatten hoeveel spullen je nou echt nodig hebt. We hebben nog geen kinderen dus blijft lastig in te schatten. Veilige keus zal de Kodiaq zijn, maar dat is ook inderdaad wel wat duurder. Blijft een lastige keus.
Zie het zo, onze voorouders gingen met kleinere auto’s op vakantie.

Ik zou voor de grootste gaan. Je neemt niet alleen kinderen mee zoals @1983jeroen zegt. Met kids op komst zul je je auto als pakhuis gebruiken om ledikanten en de halve IKEA leeg te plukken.
Ik zou desalniettemin met de 2 types proefrijden. En voelen welke het lekkerst rijd.
 

Wullum

Actief lid
Precies... Hier in Duitsland zegt men "besser haben und nicht brauchen, als brauchen und nicht haben..."
 

Jer

Lid
Zeker. Heb zojuist wat rondjes gelopen door de wijk en heb alleen nog maar de Kodiaq gezien (2x) en 2x de elektrische varianten maar geen Karoq. Moet zeggen dat de Kodiaq inderdaad wel hele grote auto's zijn, maar of het te groot is weet ik denk ik pas zodra ik erin zit.
Wat zouden jullie doen met de verschillende motoren? Bij de Karoq kiezen voor de 1.0, want ruim voldoende en is wat goedkoper in budget, of kiezen voor de 1.5?
Wij hebben een Kodiaq, 150pk, DSG7, 7 sits.
Een fantastische auto, zeker met de nodige opties aangevinkt. Er zijn enkele minder gekende opties, die eens je ze hebt, serieus zal missen in een andere auto: bijvoorbeeld het zonwerende en geluidswerende glas. Dat maakt de auto echt stil en comfortabel. Of de Travel Assist waarbij je ACC werkt tot bij stilstand, super makkelijk in file verkeer. Als je je zorgen maakt over de afmetingen lijkt een 360° camera ook wel een troef. Dus ik zou ook kijken naar de rest van de uitrusting als je een keuze maakt. Natuurlijk in 2de hands is het altijd kiezen uit wat er beschikbaar is.
Op de DSG hebben we onlangs onderhoud gehad, dat is wel een prijzige interventie, met prijzige olie (bij 120k km).

Qua omvang van de wagen: hij is niet echt langer dan pakweg een Octavia, maar heeft een enorme kofferruimte en heel veel plaats voor de achterpassagiers op de 2de zitrij (behalve de middelste) in vergelijking met menig andere wagen. Beenruimte is immens. Toch blijft hij qua buitenafmetingen nog binnen de perken. Ons geeft hij het gevoel van binnenruimte van een Audi Q7 maar met eerder de buitenafmetingen van een Audi Q5. Wel even wennen bij parkeren en rijden als je uit een kleinere wagen komt.

Qua rijden / motor: volgepakt met 4 personen over de Duitse Autobahn op vakantie is echt geen probleem hoor met de 1.5. Natuurlijk het blijft een grote midsize suv en het is geen sportwagen. Hernemingen zijn vlot genoeg in dagelijks verkeer. De gasrespons voelt soms wat sloom bij wegrijden, dat is alles.
Ik vrees wel dat 20k een krap budget zal worden om een mooi, niet te oud exemplaar te vinden.
Geen ervaring met de Karoq, deze is kleiner dus zal wellicht in de 1.5 tsi versie iets vinniger aanvoelen dan de Kodiaq met dezelfde motor. Ik hoor van mensen met een VW Tiguan (de gewone, niet de allspace) wat toch een neefje is van de Karoq/Kodiaq dat de koffer hen te klein uitvalt. Een vriend heeft de Octavia 1.0 met 115pk en vindt die niet té sloom. Voor de kodiaq hadden wij een Octavia 1.5 combi, en die heeft ook pakken ruimte, ook een fijne auto, zoals hier wordt aangegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Sorry voor de late update. We zijn eigenlijk een hele andere weg ingeslagen en gaan hier hopelijk op korte termijn in proefrijden.
We zijn overtuigd geraakt van de Octavia. Goedkoper in aanschaf dan de Kodiaq, genoeg ruimte en het scheelt in de maandelijkse kosten.
Ik blijf de Kodiaq een erg mooie auto vinden, maar voor nu ligt de Octavia op plek 1 en verwacht deze snel te gaan kopen!
 
Bovenaan Onderaan