Skoda Karoq

CharlesTucker

Forumguru
Diesels zullen het eerste verdwijnen. Volvo maakt al geen diesels meer.
Wie maakt ze dan wel, want Volvo verkoopt ze nog wel gewoon. Ik dacht overigens wel ergens gelezen te hebben dat Volvo geen nieuwe dieselmotoren meer zou ontwikkelen. Nieuwe auto's (even gechecked, V90 en V40, de rest heb ik niet bekeken) kun je prima met een variatie aan diesels kopen.

Overigens ben ik het wel met je eens, ik denk ook wel dat de diesels als eerste zullen verdwijnen, maar de vraag is wel wanneer. Toyota is wat betreft "verder", vorige week uit interesse eens gekeken wat een Avensis zou moeten kosten, maar die is dus niet meer leverbaar met een dieselmotor, de Auris Touring Sports trouwens ook niet.

Wel een dilemma, als ik nu een nieuwe of jong gebruikte diesel zou kopen, van welk merk dan ook, wanneer mag ik dan m'n eigen stadscentrum niet meer in, of ga ik een "strafbelasting" moeten betalen??
 

Japanese Power

Donateur
Wie maakt ze dan wel, want Volvo verkoopt ze nog wel gewoon. Ik dacht overigens wel ergens gelezen te hebben dat Volvo geen nieuwe dieselmotoren meer zou ontwikkelen. Nieuwe auto's (even gechecked, V90 en V40, de rest heb ik niet bekeken) kun je prima met een variatie aan diesels kopen.
Volgens mij is het zo dat Volvo ze niet meer ontwikkelt maar nog wel produceert. Dit zal tot 2023 zijn en dan stoppen ze ook met de productie. Denk hierbij ook dat vooral de dieselmotoren in de vrachtauto's langer gebruikt zullen worden als in personenauto's.

Toyota is wat betreft "verder", vorige week uit interesse eens gekeken wat een Avensis zou moeten kosten, maar die is dus niet meer leverbaar met een dieselmotor, de Auris Touring Sports trouwens ook niet.
Klopt, Toyota is wat dat betreft koploper dat vrijwel de hele vloot nu als hybride leverbaar is. Maar heb jij weleens in een Auris TS gezeten? Dat zal je zwaar tegenvallen qua ruimte, al vanaf de voorste rij, 2e rij is drama en de kofferbak is niet om over naar huis te schrijven. Avensis komt meer in de buurt qua ruimte maar is een behoorlijk poepie duurder dan een Auris TS... en wat je zegt: game over voor diesels bij Toyota, tenzij je nog een slag groter qua model gaat, dan kun je nog lekker dieselen...
 
Laatst bewerkt:
Op zoek naar een nieuwe leaseauto, vandaag in de Karoq gezeten. Toch een interessante auto die aan veel wensen voldoet. Nu ben ik een beetje door de standaard en optie lijsten aan het snuffelen van de Ambition.
Maar het is me onduidelijk wat de standaard radio Swing nu wel/niet aan mogelijkheden heeft.

Tot op heden heb ik nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden of onderstaande functionaliteit wel of niet op de radio Swing zit:

* Bluetooth carkit
* muziek afspeelbaar via Bluetooth
* Aux in
* navigatie
* Dab
* 4 of 8 speakers
* 5 of 6,5 inch scherm

- Skoda-auto.com schrijft dat, Bluetooth, DAB, 4 extra speakers en smartlink allen optioneel zijn. Maar spreekt weer over een 6,5 inch scherm
- Dab is in de NL configurator tool een optie van €100,—
- Via de NL configurator tool zie ik dat het volgende standaard is, maxidot, 4 extra speakers 8 in totaal en radio swing.
- uit de update portal van Skoda, maak ik op dat de bovenstaande functionaliteit wel met de Swing mee komt, echter die gaat weer uit van een 5” scherm
http://updateportal.skoda-auto.com/?appLanguage=nl-NL&appVIN=

Ook heeft de dealer me geen uitsluitsel kunnen geven over de hoedenplank, is de oprolbare hoedenplank nu enkel voor de varioflex stoelen of zit deze er ook bij de in twee delen neerklapbare achterbank. Ik meen foto,s te hebben gezien met een vaste hoedenplank, een vaste hoedenplank is ivm de hond niet zo handig.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ook heeft de dealer me geen uitsluitsel kunnen geven over de hoedenplank, is de oprolbare hoedenplank nu enkel voor de varioflex stoelen of zit deze er ook bij de in twee delen neerklapbare achterbank. Ik meen foto,s te hebben gezien met een vaste hoedenplank, een vaste hoedenplank is ivm de hond niet zo handig.

Ga er maar vanuit dat je bij de varioflex stoelen een vaste hoedenplank zal hebben.
Als ik de RR en de Yeti (beide gehad ) als voorbeeld neem dan zaten daar standaard de varioflex stoelen in en in beide een vaste hoedenplank, die wel weer uitneembaar is en je dan dus in de gang moet zetten.
En als je een vaste in 2 deelbare achterbank hebt dan is het makkelijker om de oprolbare toe te passen.

Zou zeggen kijk eens bij de dealer in een Yeti ( als die er nog staat (new / Old ) en ga maar eens met die varioflex stoelen spelen ( voor en achter schuiven en met rugleuningstand spelen )en dan denk ik dat je op zelfde conclusie komt als ik nu heb neergezet hier
 

Brightstar1981

Forumguru
onze Superb ( benzine ) heeft nu 98.000 km op 2 jaar.
Ik ben sterk aan het overwegen om opnieuw te veranderen,gezien het hoge aantal km's op een jaar.
Nu we een 2de verblijf kochten in de ardennen gaan die km's nog sneller omhoog !
We twijfelen echt tussen een Karoq of een Seat Ateca Fr.
Wel opnieuw een voorkeur naar diesel.
Ook qua afwerking vinden we de Karoq mooier afgewerkt dan de Ateca.
Moeilijke keuze:nailbiting:
 

EdK

Forumguru
mocht vandaag, maar ach had er al in gezeten en hem gezien toen ik me Fab ging halen , dus vond het zonde van me tijd om er langs te gaan en in de rij moeten staan voor een ritje.....
Nu lekker uit kunnen slapen, was me meer waard deze keer......
 

Bakboord1

Forumguru
Ik vraag me af of je met een afgeplakt dashboard het verschil merkt qua rijden met een Ateca of kodiaq.
Ik vermoed dat de verschillen vrij klein zijn. Het lijken me allemaal prima auto’s.
 

ertromp

Forumguru
Ik vraag me af of je met een afgeplakt dashboard het verschil merkt qua rijden met een Ateca of kodiaq.
Ik vermoed dat de verschillen vrij klein zijn. Het lijken me allemaal prima auto’s.
Zeker zijn er verschillen in rij eigenschappen.
Lees maar eens de testen van @sitechris op zijn website driveaholic.nl
Hij heeft zowel de Tiguan als de Ateca alsook de Kodiaq getest
Wanneer komt de Karoq @sitechris :D
 

sitechris

Donateur
De Seat is vrij stug en de Skoda vooral erg comfortabel. De Karoq heb ik nog niet op mijn lijstje staan. Imo iets teveel van hetzelfde (weer een VAG SUV). Ik ga liever op pad met de Arteon 280 pk TSI en de Up GTI
 

wakkie

Senior Member
Vanmorgen de Karoq mogen aanschouwen en natuurlijk hadden ze een “full-option” in de showroom staan (ruim 46 mille). Een stukje kunnen rijden in een 1.0 TSI DSG. Viel niet tegen maar de tijd was te kort om een goed oordeel te kunnen geven. Als het zover is ga ik nog een keer proefrijden met de 1.5 om een goede vergelijking te kunnen maken. Al met al is de eerste indruk positief. Ben benieuwd wat de levertijden gaan worden. Konden mij (uiteraard) geen zinnig antwoord geven.

Wat me nog opviel: de elektrische parkeerrem ontgrendelt automatisch bij het wegrijden, maar moet je handmatig inschakelen als je de motor afzet. Opmerkelijk! In mijn huidige auto wordt de rem automatisch ingeschakeld bij het afzetten van de motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn huidige auto wordt de rem automatisch ingeschakeld bij het afzetten van de motor.
Dat is voor mijn gevoel geen aanbeveling. Ik ben nog van de school dat ik de handrem alleen gebruik bij hellingproef-wegrijden, maar niet bij het parkeren op een normale redelijk vlakke plek. En al helemáál niet in de winter!
In het algemeen is de 1e versnelling (en toen ik een dag reed: de P-stand) mijn parkeerrem. En dat hou ik zo...
 

CDK

Forumguru
Wat me nog opviel: de elektrische parkeerrem ontgrendelt automatisch bij het wegrijden, maar moet je handmatig inschakelen als je de motor afzet. Opmerkelijk! In mijn huidige auto wordt de rem automatisch ingeschakeld bij het afzetten van de motor.
Bij mijn Kodiaq schakelt hij wél zelf in, dus zal wel een instelling zijn vermoed ik.
 
Bovenaan Onderaan