Skoda fabia combi start moeilijk

Er zit er ook nog 1 onder de skoda badge,en hij moet met een buis om je oliepijlstok heen zit zitten.
Zodra hij op die punten vast zit zal de gehele kap best wel vast moeten zitten.
 

gossy

Actief lid
Onderkant van de kap zit nog een koker die de boel afdicht - t gat inkijken lijkt het alsof niks afdicht maar dat is dus (redelijk ) wel zo ( blijft idd raar systeem vind ik zelf ook)
Er zit nog een siliconen ring aldaar ook die je dus niet ziet als je het gat in kijkt - zo een ring hoef je niet per sé van Skoda zelf aan te schaffen mocht die weg zijn - een garage weet daar wel raad mee voor weinig zou ik denken.

Oh en ik dook nog eens even in de wijsheid of niet van het helemaal verwijderen van de kap - Behalve dat ze warmte van de motorkap houd, houd ze ook warmte binnen - en t carter is bestens goed warm te houden om sludge vorming tegen te gaan en zo geen verstopte ontluchting te krijgen.. Dus mijn kap blijft zitten helaas toch denk ik
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Onderkant van de kap zit nog een koker die de boel afdicht - t gat inkijken lijkt het alsof niks afdicht maar dat is dus (redelijk ) wel zo ( blijft idd raar systeem vind ik zelf ook)
Er zit nog een siliconen ring aldaar ook die je dus niet ziet als je het gat in kijkt - zo een ring hoef je niet per sé van Skoda zelf aan te schaffen mocht die weg zijn - een garage weet daar wel raad mee voor weinig zou ik denken.

Oh en ik dook nog eens even in de wijsheid of niet van het helemaal verwijderen van de kap - Behalve dat ze warmte van de motorkap houd, houd ze ook warmte binnen - en t carter is bestens goed warm te houden om sludge vorming tegen te gaan en zo geen verstopte ontluchting te krijgen.. Dus mijn kap blijft zitten helaas toch denk ik


Mijn kap is jammer genoeg stuk zag ik :( ( beide ophangpunten ) vandaar dat het ook niet goed ging sluiten.
Maar eens eerdags kijken naar een goed model op de sloop
 
Onderkant van de kap zit nog een koker die de boel afdicht - t gat inkijken lijkt het alsof niks afdicht maar dat is dus (redelijk ) wel zo ( blijft idd raar systeem vind ik zelf ook)
Er zit nog een siliconen ring aldaar ook die je dus niet ziet als je het gat in kijkt - zo een ring hoef je niet per sé van Skoda zelf aan te schaffen mocht die weg zijn - een garage weet daar wel raad mee voor weinig zou ik denken.

Oh en ik dook nog eens even in de wijsheid of niet van het helemaal verwijderen van de kap - Behalve dat ze warmte van de motorkap houd, houd ze ook warmte binnen - en t carter is bestens goed warm te houden om sludge vorming tegen te gaan en zo geen verstopte ontluchting te krijgen.. Dus mijn kap blijft zitten helaas toch denk ik
Ik heb een jaar zonder die kap gereden en niks geen last gehad van sludge ondanks dat ik maar op 10 kilometer van mijn werk woon,gewoon af en toe eens wat langer rijden dan maar 5 minuten doet al wonderen.
Als je een beetje rij wind hebt doet die kap ook niet zoveel lijkt mij,en je carter zit aan de onderkant,dus daar helpt die kap ook niet echt.
 

gossy

Actief lid
Na ja - bij mij in de koelkast blijft de mayo ook niet aan de deksel plakken maar zinkt netjes t potje in XD - sludge me dunkt doet het zelfde. Ik wil die plastic rommel maar al wat graag kwijt hoor dat wel. Stuk beter zicht op alles zo hup met de klep open etc..

De sludge vormt onder t kleppendeksel - als de temp aldaar te koel is condenseert de blow by met de waterdamp en mayo.. Hoe heter t blijft aldaar hoe beter - dan blijft de waterdamp damp en kan t via de kanaaltjes weg en word t verbrand.


Maar ik zal je t nummer van m'n vrouw geven - kun jíj haar zeggen dat ze even nog een rondje moet blazen op de snelweg op de terugweg van haar werk - ík waag mij daar niet aan :D
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Mijn kap is jammer genoeg stuk zag ik :( ( beide ophangpunten ) vandaar dat het ook niet goed ging sluiten.
Maar eens eerdags kijken naar een goed model op de sloop
aaah oh ja - nou ik zal volgend bezoekje alhier aan Ooievaar ogen open houden voor je; als de kap er is dan zit die dop er ook wel bij - zo niet is hij bij mister auto 3€ meen ik

Maar als het de boutjes zélf zijn die stuk zijn en niet het plastic van de kap wellicht ook het handigst om nieuw schroefdraad te tappen en betere boutjes te gebruiken
 
Na ja - bij mij in de koelkast blijft de mayo ook niet aan de deksel plakken maar zinkt netjes t potje in XD - sludge me dunkt doet het zelfde. Ik wil die plastic rommel maar al wat graag kwijt hoor dat wel. Stuk beter zicht op alles zo hup met de klep open etc..

De sludge vormt onder t kleppendeksel - als de temp aldaar te koel is condenseert de blow by met de waterdamp en mayo.. Hoe heter t blijft aldaar hoe beter - dan blijft de waterdamp damp en kan t via de kanaaltjes weg en word t verbrand.


Maar ik zal je t nummer van m'n vrouw geven - kun jíj haar zeggen dat ze even nog een rondje moet blazen op de snelweg op de terugweg van haar werk - ík waag mij daar niet aan :D
Als je echt die zwarte sludge hebt zul je toch wat vaker je olie moeten wisselen.
Beetje mayo aan de dop betekent die ie niet warm genoeg word,of een plastic kap boven op de motor daarmee helpt...
Ik weet het niet,ik zou hem eens goed warm rijden en op z'n donder geven,maarja,vrouwen kunnen inderdaad wel eens een beetje dwars zijn.
Die van mij wil zo zuinig mogelijk rijden,dat arme polo blokje van haar heeft volgens mij nog nooit de 3k toeren gezien.
 

gossy

Actief lid
Tja - koken met deksel op de pan of zonder - 20% scheelt t kennelijk ^^
Als ze zónder die plastic kappen afkonden, zou waarschijnlijk t metaal van kleppendeksel weer dikker moeten ..
Of isolatie onder de motorkap plakken af fabriek. Wat ze kunnen uitsparen qua kosten en gewicht doen ze áltijd.

Oh mijn vrouw trapt hem graag in hoor +_+ ïk ben t oude vrouwtje achter t stuur..
Onze vorige kar, een Porsche 924 zag maar zelden 120km/u =S

t zou kunnen als je je boze pet op zet dat die rot kap er af halen elke keer in de garage lekker wegtikt op de declaratie….. =_=
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Tja - koken met deksel op de pan of zonder - 20% scheelt t kennelijk ^^
Als ze zónder die plastic kappen afkonden, zou waarschijnlijk t metaal van kleppendeksel weer dikker moeten ..
Of isolatie onder de motorkap plakken af fabriek. Wat ze kunnen uitsparen qua kosten en gewicht doen ze áltijd.

Oh mijn vrouw trapt hem graag in hoor +_+ ïk ben t oude vrouwtje achter t stuur..
Onze vorige kar, een Porsche 924 zag maar zelden 120km/u =S

t zou kunnen als je je boze pet op zet dat die rot kap er af halen elke keer in de garage lekker wegtikt op de declaratie….. =_=


zal het niet geplaatst zijn ivm goedkeuring geluidsmetingen ? scheelt wel aardig wat geluid
 

gossy

Actief lid
Waarschijnlijk speelt dat ook wel mee idd Henk maar erg veel denk ik niet - alle beetjes helpen wel. Alhier met of zonder die plastic kap en de motorkap open maar een heel klein beetje verschil. Kan net dat beetje zijn wat de regeltjes bevredigt wel ^^
Zoiets als onze rot/geweldige Dyson stofzuiger.. Wat een kreng is dat qua herrie. Tikt met dbA meting net aan 84 aan - precies binnen de regeltjes. Meet t met dbC - net wat reeeler en nee dat valt onder oordoppen op mee werken lol..
 
Tja - koken met deksel op de pan of zonder - 20% scheelt t kennelijk ^^
Als ze zónder die plastic kappen afkonden, zou waarschijnlijk t metaal van kleppendeksel weer dikker moeten ..
Of isolatie onder de motorkap plakken af fabriek. Wat ze kunnen uitsparen qua kosten en gewicht doen ze áltijd.

Oh mijn vrouw trapt hem graag in hoor +_+ ïk ben t oude vrouwtje achter t stuur..
Onze vorige kar, een Porsche 924 zag maar zelden 120km/u =S

t zou kunnen als je je boze pet op zet dat die rot kap er af halen elke keer in de garage lekker wegtikt op de declaratie….. =_=
De olie wordt zo snel rondgepompt dat het me sterk lijkt dat het veel afkoelt van de rij wind,hier is tijdens de ontwikkeling van het blokje natuurlijk gewoon rekening mee gehouden,na 3 keer die kap verwijderen zijn mensen er zat van en laten ze hem eraf of hij is kapot,als die kap zo goed isoleert zou je motor nooit warm worden als het vriest zonder die kap.
Wat ik na een beetje rondspeuren op het www kan vinden is dat het vooral een cosmetisch dingetje is,en natuurlijk bijgeluidjes van je injectoren en kleppenaandrijving een beetje te dempen.

EDIT : de 1.4 mpi is gewoon een doorontwikkelde 1.3 mpi,daar heeft volgens mij ook nooit een kap op gezeten,en dat werkte ook gewoon.
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Tja – als alles zo rap en warm verloopt als je mag hopen dan zou mayo nooit vormen – dit doet het wel, en hoofd oorzaak is temperatuur – een lichte kouval ergens en condensatie van de waterdamp uit de brandstof en dan mayo..Mijn waterkoker is van dunner plastic als die kap maar als ik em aanraak terwijl t water kookt voel ik bar weinig van de roodgloeiende elementen die erin zitten. Qua geluid dempt het héél erg weinig idd – maar misschien net dat beetje storende getik van de injectors idd wel een wat.. Cosmetisch ( aangezicht en vloeistoffen die anders in t rond slingeren soms en stof weg van de bobine unit houden) en thermisch is wat degene die de grote klusjes aan onze faab doet mij zegt – met 50 jaar ervaring neem ik dat wel aan. Wel zei hij als je em eraf wil haal je em eraf – erg veel zal het niet schelen maar wie weet – t zit er niet helemaal voor niks.. En echt mooi is die kleppen deksel eronder na 17 jaar niet – hier tenminste XD Ik blijf t een ondingetje vinden wel maar goed – die dopmaat staat vooraan in mn wagentje en hij is eraf met een minuutje.. Zoek wel een Skoda badge voor erop ergens vandaan want die sneuvelde t eerste jaar dat we em hadden al ^^
 

HenkHenkHenk

Senior Member
op zich geeft het wel een clean look , ik denk wel dat ik de originele olievuldop-huls afhaal van de kap zodat ik de reserve dop kan gebruiken. heb je het beste van beide :tongue:

ik had door de kou wel sludge op mijn dop van mijn motorfiets, maar de carter van de motor vangt letterlijk een hoop koud water ed als je rijdt. een carterbeschermer maakte wel verschil.

ik vermoed niet dat het ontbreken van de kap voor sludge gaat zorgen, zo ja kom ik er snel genoeg achter als he tooit winter wordt
 
Het ziet er inderdaad een stuk strakker uit met die kap erop,dat gecorrodeerde aluminium is nou niet echt mooi om te zien.
De enigste keren dat ik mayo aan de dop had was toen ik veel kleine stukjes had gereden waardoor de olie niet lekker op temperatuur kwam,zodra ik wat langer had gereden naar onze oosterburen was het ook weer weg.
En toen ik een lekke koppakking had,maar dat was meer alsof iemand een paar potten had gedumpt in mijn blok.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia I met 1.2 12V motor zat als ik me goed herinner wat techniek in die kap. Het motor luchtfilter zat erin; alsmede een gedeelte van de aanzuig route van de aangezogen lucht. Ook een lucht slangetje van het een of ander was op de zijkant van die kap aangesloten....

De kap van de 1.6 SR motor (oa uit de O1) heeft dacht ik ook iets van een temperatuur gestuurde klep voor de inlaat lucht. Da's maar een ander voorbeeld.
 

Mark77

Lid
Hallo allemaal. Ik wil de temperatuur sensor vervangen. Ik heb een 1.4 16 v 75 pk bky motor. Hij start nu ook slecht en verdenk de sensor. Als ik het goed heb zijn er twee. Eentje in de behuizing van de thermostaat. Deze is twee polig. Ik kan de andere nergens vinden. Deze moet dan vier polig zijn. Weet iemand waar deze zit?? Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan