Skoda fabia combi start moeilijk

verhulstr

Forumguru
Ik heb ook een poos rond gereden zonder die kap op het blok......maar ik had er een reden voor.....mijn Faab luste om de zoveel tijd wel eens een slok koelvloeistof....dus was vaak onder de kap te vinden....
Ik heb toen de waterpomp vernieuwd...ging toen even goed...maar de auto begon weer te verbruiken....affijn valt genoeg te lezen in mijn draadje over de Fabia....maar ik vond de auto wel stiller MET kap op de motor...
 

gossy

Actief lid
OUch onder die kap huh.. Bussen?

Ja, als we hem nog tijdje houden ga ik wel wat restjes gebruiken van de garage - demping onder de motorkap plakken ^^
Kap houd ook wat hitte van die motorkap dus dat is wel een ding om te doen sowieso om de lak die er nog op zit mooi te houden
 

verhulstr

Forumguru
Ik heb de cilinderkop nooit zelf gelicht hoor....dat heeft de verkopende partij toen voor me gedaan....maar die hebben een pakking gestoken zonder versterkingen er in....ik heb er net nog geen jaar in gereden en em weg gedaan...ik had er weinig trek in om zelf de kop er nog eens af te halen na iemand zijn beun praktijken. Ik mis mijn Faab wel hoor.....ik rij nu Renault ...maar ik mis toch de comfort en luxe van de Faab...(had ik em nu toch maar gemaakt en gehouden)...
Ja onder de kop zitten losse cilinderbussen...en onder die bussen zitten afsluitende ringen....eenmaal die verbinding verbroken ..mag je motor uit elkaar....en daar zat ik niet op te wachten..plus dat ik daar de plaats voor heb om aan te werken (straat hobbyist :D)

Maare back on topic? Dit helpt de TS niet echt ..:thumbsup:
 

gossy

Actief lid
yep - we hebben hiervoor Citroen, Fiat, VW, Renault en Porsche gereden - de faab combi heeft ons t meest gedaan van dat rijtje.. De ophanging had beter gekund maar je kunt niet alles hebben.. Qua gewicht en ruimte en comfort hebben nog niks niet kunnen vinden van ook vandaag de dag aan bv een fabia III combi kan tippen.. Vrouw vind de C4 Cactus leuk maar bah..

In een 924 een rotonde pakken is wel een stuk lekkerder moet ik zeggen XD






Maar voordat de TS z'n mailbox vol raakt met praat XD ..
 

turboturbo

Forumguru
ik bedoel dit niet aanvallend naar u toe ( of naar wie dan ook) en ik wil echt niet overkomen als iemand die het beter weet dan een ander.
Oh in het geheel niet zo opgevat!

Ik begrijp wel dat je het zo las, als ik het zo terug lees dus m'n post aangepast. Maar ik bedoelde oprecht dat ik m'n te stellige conclusie in moest trekken omdat ik tenslotte onzin had verkondigd. Dus geen grammetje sarcasme!

Ik las jullie bijdrages en ik herinnerde me meteen dat jullie al daadwerkelijk gesleuteld hebben aan de 1.4 MPI. Dat bedoelde ik met 'echte experts' - dat jullie het ook écht beter weten! :)
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@TT en @verhulstr: Ja dat is het probleem met die 1.4 blokjes: ze lijken in niets op elkaar en toch worden ze heel vaak voor elkaar uitgescholden. Laat staan als er iets voor de motor zelf moet worden besteld. Zelfs als ik wel eens op kenteken bestel, dan nog krijg ik de verkeerde onderdelen. Maar het oude blok met onderliggende nokas is verder dik in orde. Ik hoop alleen dat er wat duidelijkheid komt betreffende deze klacht van slecht aanslaan.
 

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....een 4cilinder is een 4cilinder toch? Is het zelfde beestje dus zit het ook precies het zelfde in elkaar? :pardon:

@turboturbo ....heel fijn ..dank je wel voor het compliment :bloos: :thumbsup: ( ik begon aan mezelf te twijfelen....heb ik nou zojuist een aanvallende reactie neer gezet zodat iemand zijn reactie wijzigd/terugneemt? Fijn dat dat niet zo is:jaja:)
 
@verhulstr , ik kom uit amersfoort. Destijds mei , koppakking vervangen, sindsdien dit probleem. Ondertussen er ook schter gekomen dat de ketting niet wordt asngeraakt . Auto is van mijn vrouw al vanaf nieuw 2002 met 154000 km nu op teller. Ze heeft nu al 260 euro uitgegeven aan sensoren maar blijft nog steeds zelfde euvel hebben.

@gossy , auto gaat niet aan bij contact maken, start niet door zoals krukas sensor probleem zou zijn.
Deze laten vervangen ook , maar niet opgelost.

Ik denk eraan om injectorvloeistof erin te doen en of benzine filter te vervangen, maar is zonde geld als dat het ook niet blijkt te zijn, qoute mijn vrouw even .
 
En ook de reservesleutel geeft ook probleem.....2 sleutels met transponder probleem? Kan natuurlijk, xou wel toeval zijn haha
 
Lullige is wel dat ik vandaag auto meenam en starten en lopen hmmmm. Onderweg doet ie ook niet vreemd .
Misschien vrouwen kwaal
 

gossy

Actief lid
misschien bij t begin beginnen - t contact checken!
en de systemen erna ( zoals die waar t filmpje mee afsluit..)

En een filter na al die jaren ( nooit vervangen? ) is zeker geen weggegooid geld als de auto weer gaat slurpen tenminste ^^
 
Mooi filmpje, maar bij ons hoor je hem starten alleen pakt ie hem niet op

Vind dit allemaal wel top de reacties, echt super
 

Cordoba

Forumguru
:wavecry: Oops, ik was in mijn eerdere reactie in dit topic blijkbaar niet meer zo helder van geest, en begon te schrijven over een distributiewissel die er niet is geweest.:bloos:
(ik denk dat ik zaken heb verward met een topic dat ik daarvoor heb gelezen)

@verhulstr Ik zit me nog steeds af te vragen hoe het nu zit met de spanningsvoorziening tussen enkele bobine en de bougies. Vroeger met een rotor, contactpuntjes en 1 bobine, had je een bougiekabel tussen bougie en bobine. Op het moment dat je steekbobines kreeg die je direct op de bougie aansluit, had je geen bougiekabel meer nodig, maar 1 bobine en geen bougiekabels snap ik nog niet helemaal.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba .....hoe dat bij een AQW werkt weet ik ook niet precies...maar ik DENK dat de bobine (want het is 1 groot blok als je er naar kijkt aan de buitenkant) van binnen is verdeeld in 2 ontstekings blokken( bobines)....dus een bobine voor cilinder 1 en 3 en het 2e blok voor 2 en 4. Beide bobine’s krijgen tegelijkertijd spanning van de accu, maar de iedere bobine heeft zijn eigen “trigger draad”...die trigger draad stuurt de bobine aan om te vonken het signaal komt van de ECU af en de ECU bepaald afhankelijk van de nokkenas en krukas positie sensor wanneer welke bobine vonkspanning moet leveren. Meestal vonken deze om en om...eerst 1 en 3 daarna 2 en 4. De ECU stuurt de bobine aan welke van de 2 moet vonken aan de hand van de krukas/nokkenas positie sensor.

Bij de 4 losse pen bobine’s denk ik toch ook dat deze per 2 worden aangestuurd....ik weet het niet zeker...zoals al gezegd , ik DENK dar het zo te werk gaat...maar het precieze weet ik er niet van. Ik meer iemand van het mechanische....
 
Laatst bewerkt:
Wel moet ik zeggen , dat ik vanavond startte en gewoon deed, maar bij optrekken dacht ik heee hij gast afslaan, even wat gas erbij gegeven en opgelost. Miscchien dat dit er ook mee te maken heeft. Mijn vrouw vertelde dat ze dat ook wel eend heeft
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Cordoba: betreft de bobine(s) op de MPI.
Niet helemaal toevallig heb ik een nieuw exemplaar klaar liggen voor het geval een van de bobines het onderweg op reis het begeeft. Het zijn eigenlijk vier geschakelde bougiedoppen in 1 blok gegoten samen met de 4 bobines en een elektronische ontsteking in één. Geen bougiekabels meer en geen gedoe met contactpunten, verdelerkap en condensator en bougiedoppen.
Alles zit in 1 blok gegoten wat in 1 keer op de bougies wordt gezet en vastgeschroefd.
Als er wat mee is kun je het naar mijn weten niet repareren en wordt het hele blok vervangen. Het schijnt niet vaak voor te komen maar soms gaat er iets van de electronica kapot van binnen en dan komt er een nieuw blok op.
Voor de zekerheid, omdat ik redelijk vaak lange afstanden rij richting Bordeaux, neem ik altijd dat nieuwe blok mee. Trouwens gekocht in Duitsland via EBay. Was toen niet duur.
Het probleem met de meeste Franse garages is dat zij nauwelijks onderdelen vooradig hebben. Alles komt uit een centraal magazijn. Althans zo was het bij een kapotte enkele bobine bij mijn Renault VelSatis. Die moest uit Parijs komen hetgeen mij toen totaal 3 dagen kostte. Het lijkt mij, omdat je relatief weinig Škoda's in Frankrijk ziet en zeker geen Fabia's MK1, handig om dat als reserve bij je te hebben.
De sturing van de ontsteking gebeurt niet meer met een verdeler maar wordt direct afgenomen met een magnetische sensor van het vliegwiel.
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr en @Stripedkrijn Dank voor de toelichting, ik begrijp nu aardig hoe het zit bij de mpi-blokken. Ik ben volgens de meeste mechanisch ingestelde mensen, iemand die heel veel weet van electriciteit/electronica, en volgens de mensen die meer met electronen spelen ben ik iemand die alles weet van mechanica. In werkelijkheid heb ik op beide gebieden een redelijke kennis en ervaring, en combineer dat regelmatig, hoewel er ook technische gebieden zijn waar ik minder van weet.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba geen dank.....echt het hele fijne weet ik er niet vanaf ..er zullen vast mensen zijn die dat wel weten....maar het principe van hoe het wel zou kunnen werken. Idd het leuke van vroeger..contactpuntjes, bougie kabels, zorgen dat de ontstekings klok op tijd stond, puntjes netjes op 0,35 of 0,40 afstellen...elektrode afstand van je bougies correct hebben....je moest er vroeger veel meer moeite voor doen om je motor perfect lopende te krijgen.
Nu berekend je ECU dat dmv sensoren, stuurt het 1 en ander aan en het vonkt altijd.....heeft weinig last van vocht waar je vroeger met vocht van bijvoorbeeld een regenachtige dag, of ochtend dauw of vriesweer 9 van de 10 keer je auto niet wilde starten of dat je met een vlammen knallende uitlaat...of back fire ende motor de straat uit kwam om vervolgens alsnog op de hoek van de straat stil kwam te staan.....
Het is allemaal niet meer.......lang leven de techniek......qua betrouwbaarheid is het er wel op vooruit gegaan....maar het kan nog steeds kapot....en is er iets kapot..je hangt er een kast aan en vaak weet je wat er aan de hand is.....wil niet zeggen dat het gene dan makkelijk op te lossen valt..
 

turboturbo

Forumguru
:ot:
heb ik een nieuw exemplaar klaar liggen voor het geval een van de bobines het onderweg op reis het begeeft.
Slim!
Ik heb ook de oude, maar nog werkende krukas sensor en een paar penbonines in de auto liggen voor het geval dat. Die heb ik preventief vervangen maar wilde ze als reserve achter de hand houden...

Heb idd al dikwijls gelezen dat bij falen van dergelijke onderdelen op vakantie je rustig een paar dagen kan wachten op een onderdeel als je in de zuidelijke landen bent... :thumbsdown:
 

Stripedkrijn

Forumguru
@verhulstr : Gezien de terechte neiging van fabrikanten tot zo goedkoop mogelijk produceren lijkt mij jouw opstelling van 2 bobines voor 4 cilinders die dan electronisch geregeld dubbel vonken met 1 loze vonk de beste en meest logische opstelling. Zeg maar 2 ouderwetse Fiat 500 of Norton twinnetjes en dan achter elkaar op 1 krukas. Is inderdaad een puike oplossing. Mijn eerste koets was een Eend. Dus ook een 2 cilinder maar dan in boxer opstelling met 2 cilinders t.o. elkaar en niet naast elkaar zoals de Fiat of Norton.
Die twee blokken hebben ieder een aparte karakteristiek. Het Fiat blok ligt bij stationair lekker te schudden in de rubbers terwijl het Eendenblok mooi rustig blijft liggen. Op toeren loopt de Fiat uitstekend en het is veel meer een toerenmotor dan die Eendenmotor.
 
Bovenaan Onderaan