Skoda fabia combi start moeilijk

Beste,
De auto start moeilijk zowel koud als warm. De ene keer doet ie het ineems , de andere keer na 3 of 4 keer.
Zojuist is krukas sensor vervangen maar helaas.
Gisteren aauto dag bij gargage geweest , en raad het al geen problemen.
Voor zekerheid weer nieuwe sensor geplaatst.
Vanochtend wederom 4x starten en dan pas lopen.
Zit ook nieuwe accu in.
3 maanden geleden is nieuwe koppakking geplaatst.
Weet iemand wat het kan zijn ? Of die hetzelfde mee heeft gemaakt ?
Is een fabia combi 1.4 uit 2002 , met 150.000 km.

Alvast bedankt
 

Duijzer

Donateur
Het kan zoveel zijn. Een goede garage begint met te kijken of er ontsteking is (bougies, bougiekabels, bobine(s)) en of er brandstof komt (brandstoffilter, brandstofpomp) Nieuwe accu, dus dat kan het probleem niet zijn (doormeten!). Onlangs de riem vervangen. Startte hij daarvoor ook al slecht, of is het direct daarna begonnen? Dan heb je kans dat de timing niet goed staat. Kun je sensors vervangen wat je wilt, maar als hij niet op tijd staat, gaat hij het niet goed doen.

Zomaar even snel wat tips. Goed uitlezen kan al veel uitsluitsel geven.
 

verhulstr

Forumguru
Is je brandstoffilter ooit al eens vervangen?....injector cleaner in je tank gooien em rijden maar. Kan zijn dat je brandstof systeem/toevoer vervuild is.....
 
Na vervanging koppakking is het begonnen, kabels en bougies bleken goed.
Riem heeft ie niet, nog een ketting.
Brandstoffilter ga ik proberen, en injectorcleaner ook goed plan.
Kan het zijn dat transponders in sleutel niet goed zijn ?
 

Cordoba

Forumguru
Het gaat dus om een 1.4 blok, en de koppakking is vervangen, dus waarschijnlijk een MPI-blok (en dus geen 1.4 16V blok)? Ik gok dat de distributiewissel niet goed is uitgevoerd.

Als de transponder in de sleutel niet goed zou zijn, dan start de motor gewoon en valt direct weer uit (binnen 2 sec), en kun je dus ook na 4 keer starten niet rijden.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Als de koppakking is vervangen dan is de distributie los geweest. In het geval van de 1.4 MPI is dat een ketting.

Als die niet of soms niet op tijd staat (bijv omdat de spanner of spanrol het af en toe niet goed strak krijgt) dan staat ie niet hoed op tijd. De ketting of riem kan zelfs af en toe een paar tandjes van tijd verspringen. Als een distributie niet op tijd staat kan dat zeker startproblemen veroorzaken.


Hoe oud (km + leeftijd) is de distributie die er op dit moment op zit?

Temperatuur sensor is ook een bekende verdachte bij start problemen, maar dat speelt dacht ik meer bij de VAG motoren dus de 16V varianten en hoger. Als het een MPI blok (een doorontwikkeling op de oudere 1.3 MPI Skoda motor) is weet ik niet zeker of de temperatuur sensor een verdachte is.

Tot slot, een mogelijk risico specifiek bij reparatie koppakking bij MPI motoren zijn verzakte cilinderbussen (geen idee of dat te relateren is aan de huidige problemen of wat je daarvan zou merken)
 
Laatst bewerkt:
Idd een mpi motor, en dat zal oorzaak kunnen zijn. Vanaf koppakking vervangen is dit euvel ontstaan.
Ik zeg valt onder garantie, dus garage maar even bellen.
Thnx allen voor hulp
 

verhulstr

Forumguru
De distributie ketting heeft bij een MPI blok niks te maken bij het loshalen of monteren van de cilinder kop. Dit type motorblok heeft een onderliggende nokkenas die werkt met stoterstangen ( de nokkenas ligt in het onder blok en niet in de cilinderkop) Dus bij dit blok kan je de cilinderkop demonteren zonder de distributie eerst op tijd te moeten zetten voor men het spul de-monteerd. Verder heeft dit blok ook geen loop of geleide blad of spanners voor de ketting. Deze loopt los over de tandwielen.
Plus een MPI heeft geen bougie kabels.....dit type motorblok gebruikt 1 bobine met 4 uitgangen die direct op de bougies gemonteerd is....dus aan bougie kabels kan het niet liggen.

Transponders in je sleutel(s) kunnen ook een oorzaak zijn idd.
@Elroybok .....waar woon je ergens?
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo, ik heb ook een MPI. Maar met 280K op teller. Het zou mogelijk ook aan de brandstofpomp kunnen liggen.En inderdaad dat en eventueel in combinatie met een verstoppend brandstoffilter. Mijn Fabia had langzamerhand ook last van lastig starten. Vooral met warme motor moest de motor enkele keren rond draaien voordat hij pakte. Na vervanging van de pomp was het over. Bij koude start wacht ik overigens zelf even een paar seconden met contact aan, om de pomp gelegenheid te geven de brandstofdruk op te bouwen. Je kunt dat horen aan het verschil in geluid dat de pomp maakt. Officieel moet de druk na uitzetten van de motor door de pomp worden vastgehouden, maar in de loop der tijd en na pak'm beet 10.000 liter brandstof te hebben gepompt naar de MPI kan verwacht worden dat de pomp opbrengst wel eens wat minder kan zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Oei, de daadwerkelijk 1.4mpi experts / sleutelaars hebben zich gemeld (no sarcasm!) ik pas mijn stellige post even aan :bloos:

Edit; dit leest misschien alsof ik me aangevallen voel maar ik bedoel dit oprecht. Dus ik bedoel dat ik te vroeg een te stellige conclusie had getrokken en dat is niet goed natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Heb je een OBDII lezer zelf? Wellicht zijn er foutcodes uit te lezen die een hint kunnen geven. Dingen zijn niet duur en handig om te hebben.

Ons beestje is al een wat oud - als je de brandstofpomp hebt kunnen horen de laatste tijd - goede indicator dat die ofwel op z'n retour is ofwel t filter verstopt en toe aan vervanging is idd als Cordoba opmerkte.


Maar wanneer je schrijft dat drie vier pogingen nodig zijn om te starten en je vraagt of de sleutelcode wellicht niet werkt bedoel je dan dat er bij het draaien van de sleutel naar de start positie er níks gebeurt drie vier keer? Geen startmotor die de motor aan probeert te jagen dus? Of relais die je hoort gaan? Of het gezoem van de brandstofpomp die druk opbouwt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Plus een MPI heeft geen bougie kabels.....dit type motorblok gebruikt 1 bobine met 4 uitgangen die direct op de bougies gemonteerd is....dus aan bougie kabels kan het niet liggen.
Hoe heten die kabels dan, die naar de bougies gaan?

Ik herinner mij van mijn VW Kever 1200N uit 1970 dat de bougiekabels in de herfst altijd wel een keertje werden losgetrokken en ingespoten met Chevron Aquaban vochtverdrijver. Ook de kabels uitwendig en de binnenkant van de verdeelkap kregen zo'n behandeling en dan had ik de hele periode tot het volgende voorjaar geen startproblemen meer, ondanks de 6 volt installatie en ongeacht hoe vochtig of mistig het was. Trucje afgekeken van de toenmalige dealer in Vlaardingen: 1e keer na een haperende start kostte 15 gulden, spuitbus bleek maar 5,75 gulden.
Hij (die kever dus) begon bij wijze van spreken al met z'n trekhaak te kwispelen als ik aan kwam lopen... ;)
 

verhulstr

Forumguru
E8F44D63-9CF6-4FCD-A69C-16D242DFB71B.jpeg

Foto als voorbeeld ...het gaat niet om het item in het cirkeltje, maar om de bobine die hier duidelijk te zien is op dit AQW blok van Skoda....ik zie hier op dit blok waar het hier over gaat in dit topic...echt geen bougiekabels...

@Canon-Eye ....wat jij bedoelt zijn wel bougie kabels...maar dat is op een AQW blok niet aan de orde...

@turboturbo........ik bedoel dit niet aanvallend naar u toe ( of naar wie dan ook) en ik wil echt niet overkomen als iemand die het beter weet dan een ander.....maar ik weet hoe zo een motortje in elkaar steekt. Ik heb zelf de distributie ketting van mijn eigen Fabia vorig jaar gewisseld...en zo zijn er velen hier die het al eens gedaan hebben....deze mensen hadden ook dit antwoord kunnen geven....laten we verder gaan met een vrolijke noot en deze forum member helpen met zijn probleem :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
di-elektrische pasta ja - dat kan geen kwaad
0_0_productGfx_e73d56b6fbed82eb50150130ee2b1f93.jpg

in de foto net boven filter te zien de bobine unit - stekker erop, loshalen, unit losschroeven en eraf
daaronder dan de bougies bij de onze Eye
 

gossy

Actief lid
lol nou de mijne ziet er waarschijnlijk net zo ghetto uit als de jouwe hoor Verhulstr XD
Ik ga die verfoeide plastic kap er wel zms afhalen zodra ik een passende oliedop heb..

Zoveel prettiger als niet elke klus begint met haal die kap eraf - en je ziet een stuk beter als er wat mis is..


Beetje kleppendekselpoets erop en wellicht net zo mooi als t plaatje dan ^^
 
Bovenaan Onderaan