Skoda Fabia Combi 1.0 of 1.2?

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zoek eens naar het autotopic van @RichTrip , die rijdt een 1 liter Octavia en trekt er een caravan mee.

Thanks :thumbsup: Ik ben inderdaad een verstokte 1.0 TSI lover geworden. We spreken hier dan wel over de 115pk/200nm versie.
Een erg fijne motor met meer dan voldoende power, super stil, zuinig en als je de motor wel hoort (als je even flink doorhaald) een fantastisch 3-cilinder brommetje :D
 

Tees

Donateur
@RichTrip: wat ik me afvroeg: schokt die 1.0 niet wat meer dan de 1.2? Het valt me wel eens op als ik in de Mii van m'n ouders rij (ook een 1.0 3-cylinder, maar geen turbo) dat de motor wat instabieler is dan bij een 4-cylinder. Logisch natuurlijk ook, maar misschien is dat bij de 1.0 TSI anders?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geen schokken, alleen trillen en brommen als je de DSG software origineel laat en in D rijdt.
Heb beide varianten gehad. De 1.0 voelt wat gretiger/sportiever aan vond ik; de 1.2 wat gezapiger
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De 1.0 schokt inderdaad helemaal niet. Bij stationair voel en hoor je eigenlijk helemaal niets. Je hebt niet door dat de motor aan staat......
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de 1.0 TSI 115pk in de Leon ST liggen en die bevalt mij prima.
Ook met 1100 kilo caravan erachter :jaja: (een maximum dat overigens merkwaardig genoeg niet voor elke Leon ST 1.0 geldt - er rijden jongere exemplaren rond met max. 1000 kg trekgewicht).

Van de vaak gesignaleerde ergernis over het (te) vroeg opschakelen van de DSG7 heb ik geen last. Ik rij altijd in S-stand en dan schakelt hij op en terug zoals ik het zelf handmatig ook zou doen, met uitzondering van een ook in S nog steeds ietwat kort uitgevallen eerste versnelling. Maar dat scheelt uiteindelijk zo weinig dat ik er echt geen 499 Euro voor over heb om de boel te laten optimaliseren; ik vind 't wel best zo.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Blijf het een raar fenomeen vinden; eigenaren en zelfs dealers die de DSG altijd in S rijden omdat de D stand niet echt bruikbaar is. Terwijl in die S stand dan juist weer onnodig lang wordt doorgetrokken in de toeren. Dat mag dan van mij wel wat eerder, op het moment dat het geen toegevoegde waarde meer heeft. Maar goed, oude discussie en als men met deze "oplossing" tevreden is, prima.
 

EdK

Forumguru
Tsja met een handbak bepaal je dat soort dingen allemaal lekker zelf... en in combi met de 1.0 3 pitter kachelt dat heerlijk..
 

Canon-Eye

Forumguru
Terwijl in die S stand dan juist weer onnodig lang wordt doorgetrokken in de toeren.
Om de een of andere reden doet de mijne dát nou juist niet: hij schakelt bij rond de 80 op de cruisecontrol gewoon door naar 7 (ja, óók als op de vlakke weg de caravan erachter hangt), gaat bij normaal gasgeven - dus niet planken - niet hoger in de toeren dan ik met een handbak zou doen, kortom hij doet gewoon wat ik van 'm verwacht.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb de benzine Fab combi model 1 met 1,4 aut,2 met 1,6 hand, én 3 gehad.
Fab 3 combi met 1,2 4 cil. motor, automaat 105 pk , nu Scala 1,0 met DSG.
De 3-pitter bevalt goed. Qua zuinigheid maak het fractioneel uit.
Was er eerst ook bang voor, maar valt me niet tegen, nu 13.000km gereden.
De bagageruimte van de Fab is -zeker gezien de wagenafmetingen- uiterst royaal.
Alle 3 fijne auto's geweest.

grtss
 

Rosinfield

† In Memoriam
Om de een of andere reden doet de mijne dát nou juist niet: hij schakelt bij rond de 80 op de cruisecontrol gewoon door naar 7 (ja, óók als op de vlakke weg de caravan erachter hangt), gaat bij normaal gasgeven - dus niet planken - niet hoger in de toeren dan ik met een handbak zou doen, kortom hij doet gewoon wat ik van 'm verwacht.

Ja, dat klopt. Zolang je normaal, rustig rijdt. Alleen wanneer je maximaal wilt versnellen en de DSG 2 verzetten terug laat schakelen door het gas vol in te trappen, dan mag het overschakelen daarna van mij wel eerder
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja weet ik, maar het is wel zo fijn als je niet dat voetje hoeft te helpen en het systeem dat zelf doet op het juiste moment. Vind ik dan. Ik ben heel blij met mijn huidige D; de S gebruik ik alleen soms om bij het afremmen te genieten van de pops & bangs (die werken alleen in S).
 

leon-cupra

Forumguru
Op dat vlak vind ik mijn 9tronic in de benz veel beter dan de DSG in mijn RS. Schakelt in comfort (normale stand)hoe je zelf zou schakelen. De S-stand is ook een stuk beter qua software. Het terugschakelen gebeurt steeds op het moment dat je het zou verwachten.
 

Atria

Actief lid
Ik rij al jaren regelmatig in de fabia van mijn schoonmoeder. Eerst een fabia 1.2 tsi 90 pk en nu de 1.0tsi 95 pk. Wat mij opvalt is dat de 1.0 tsi pittiger aanvoelt en vooral op de snelweg stiller is. Bij 100 en 130 hoor je de motor nauwelijks op contante snelheid, dus het verhaal dat je voor langere ritten de 1.2 moet hebben is in mijn ogen echt onzin. In juli zijn we er mee naar het zwarte woud geweest en heb ik heen en terug en daar gereden. Veel ervaring kms dus weer. Ook in de bergen voelt de 1.0 pittiger als de 1.2. Ook een erg fijne en motor op de autobahn. Bij flink gasgeven hoor je een 3 cylinder roffeltje, maar dat klinkt eerder leuk dan storend en is zeker niet luid. Verbruik is dan rond de 1 op 18 a 20 met stevig doorrijden. Wel lijken de versnellingen wat langer en dan vooral de 1e en 2e, dat kan een dingetje zijn als je een aanhanger trekt. De 1.0 loopt en klinkt erg mooi. Fijne 3 cylinder.
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Laatste commentaren verbazen mijn niets ;)

Ik zou de TS dan ook aanraden om eens een proefrit te maken met beide motoren.

Zeker weten dat ie dan daarna een 1.0 koopt :)
 
Bovenaan Onderaan