Skoda Fabia Combi 1.0 of 1.2?

Skoman

Nieuw lid
Hallo Allemaal, mijn eerste topic. Rijd momenteel Peugeot Partner VTC, ruimtewonder waar ik in werk en privé veel plezier aan heb beleefd. Evenwel overweeg ik nu overstap naar een Fabia Combi III. Wat ik verlies: bergruimte, hoge instap, schuifdeuren achter. Wat ik verwacht te winnen: beter geoutilleerde eigentijdse échte auto met relatief veel bergruimte, lager belastingtarief, lager brandstofverbruik, lagere CO2 uitstoot, meer veiligheid en fraaie look. So far so good.

Intussen diverse tests, reviews, artikelen geconsumeerd en twee keer proefrit gemaakt. (Mede daardoor vielen eerdere kandidaten - Ford B-Max, Seat Ibiza ST en Dacia Logan MCV - af).
Resteert één vraag: 1.0 of 1.2? Kwam daarover nogal wat verwarrende info tegen. Zo zou de 1.0 zuiniger zijn, maar de 1.2 stukken rustiger rijden. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen: welke versie rijd je en wat zijn je ervaringen?
 

leon-cupra

Forumguru
Heb vorig jaar een 1.0 combi verkocht in mijn bijberoep. Zelf ook wat ritjes mee gedaan. Gewoon verkeer , rustig rijden op het gemakje is dit blokje voldoende. Wil je een beetje vlotter rijden, moet je redelijk hoger in toerental gaan en het pedaal dieper intrappen. Een sprintwonder zal dit echter nooit worden. Had ooit een potentiele koper die uit een diesel kwam. Na een testritje kwalen ze teleurgesteld uit de wagen. Terug testritje met mij erbij. Reden zoals ze met een diesel reden :banghead:.. dan maak je het blokje "dood". Gezegd hoe ze ermee moesten rijden ... dus niet zoals een diesel en kunnen overtuigen van het blokje.

Veel hangt natuurlijk af van hoe je dagelijkse trajecten eruit zien. Rij je eerder in stad en op provinciale wagen, is de 1.0 voldoende. Doe je redelijk wat autostrade, zou ik eerder opteren voor de 1.2. Inhalen ed zal dan wat vlotter verlopen.
 

Skoman

Nieuw lid
Dank leon-cupra, voor je eerste reactie. Begrijp - simpel gezegd - dat je voor gebruik in eigen omgeving 't beste voor een 1.0 kiest, terwijl een 1.2. 't beter doet op de langere afstanden. Is de 1.2. dus pittiger dan de 1.0? (Even afgezien van aantal PK's)
 

leon-cupra

Forumguru
Blijft een kwestie van eigen voorkeur. Een 1.2 zal in alle situaties wat vlotter zijn. Als boodschappenwagen (dus rond de kerktoren rijden) vind ik de 1.0 voldoende. Maar nog eens, dat is een persoonlijke mening. Zelf testrijden is de enige juiste manier om te bepalen wat voor jou de "beste" motor is.
 

Skoman

Nieuw lid
Beide proefritten met Fabia Combi deed ik in een 1.2 tsi 90 PK en dat beviel goed. Toch lees ik veel lovende verhalen over driecilinders, ook van Ford, Renault en Dacia. Daarbij spreken lager brandstofverbruik en lagere CO2 uitstoot me aan.
 

brepus13

Forumguru
Zoals je ongetwijfeld weet is de 1.0 een 3 cilinder. Bij wat meer vermogen vragen hoor/voel je dit. Dat men de 1.2 als rustiger omschrijft komt door die extra cilinder.

ik koop/verkoop nog wel eens fiatjes. Ook hier zie je liefhebbers van de 2 cilinder blokjes 0,9L of de 1.2 4 cilinder.

om weer terug te gaan naar de tsi.
beide zijn bewezen blokken. Voel wat je prettiger vind.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja brandstofverbruik ... zoooo afhankelijk van je rijstijl en je rijtrajecten.
Naar verbruik zou ik niet uitgaan van de boekjes maar eerder een uitgebreide testrit doen op ongeveer dezelfde trajecten dezelfde rijstijl.
 

Skoman

Nieuw lid
Dank brepus13. Begin steeds meer te neigen naar een 1.2. Op de site van Bynco las ik zojuist: "Rijdt u veel lange afstanden? Dan is de keus voor een viercilinder meer een betere. Zeker als u regelmatig de grens overgaat en het vlakke Nederland achter u laat. Een viercilinder doet het beter dan een driecilinder in bergachtige gebieden. Ook als u met een aanhanger of caravan rijdt of fietsen achterop hebt, is een viercilinder een betere keuze.''
Wij willen nog wel 's met fietsenrek naar bergachtige streken. Zijn er 1.0 eigenaars die ook daar goede ervaringen hebben met fietsenrek en/of caravan?
 

EdK

Forumguru
Rij nu een 3 jaar in de Fabia 3 combi en ik moet zeggen dat hij mij prima bevalt.
Heb verder geen vergelijk met de 1,2 daar ik uit een 1,4TSI Yeti kom.
Geloof dat @Rosinfield wel beide motoren heeft gereden in een Fab 2 en Fab 3.
Nu heb ik wel een fabrieks update genomen bij VAG techniek te nuenen.
Kort samengevat houd het in dat je de software uit het blok van de 1,0 TSI 3cil van een VW Polo in de Fab3 word gezet waardoor je van 95 naar 125 Pk/200Nm gaat.
Hierdoor rijd hij net ff fijner en soepeler naar mijn mening.
Tsja en zuiniger, weet niet wat je auto nu doet maar ik zit in 3 jaar gemiddeld op 1 op 18,2
Maar als ik lange ritten rij van 90Km en meer dan is voorjaar en zomer een gemiddelde van 1 op 23 ook makkelijk haalbaar.
En uiteraard zoals gezegd het is geen racemonster , ook niet met de fabrieks update...
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn verschillende 1.0 versies: de instapmodellen die ook ten tijde van de 1.2 geleverd zijn, maar ook de 1.0 versies die de standaard 1.2 zijn opgevolgd (en daar ook nog de tamme 1.0 versie die daarnaast nog geleverd wordt).
 

Skoman

Nieuw lid
Dank Peter-036. RichTrip heeft goede ervaringen met een Octavia 1.0, maar hoe doet een Fabia Combi 1.0 met caravan 't in de bergen?
 

Skoman

Nieuw lid
OK Cordoba, wat is precies 't verschil tussen die verschillende 1.0 versies? En hoe verhouden ze zich tot de blijkbaar superieure prestatie van de 1.2 in bergen en op lange afstanden?
 

brepus13

Forumguru
Ik denk dat het qua prestaties echt niet veel onderdoet voor elkaar. Het is meer het gevoel en geluid en dat de blokken een ander karakter hebben. Als de 1.0 een Octavia met caravan goed trekt dan is dit voor de fabia helemaal geen probleem. Wel levert de 1.0 in de Octavia weer meer vermogen dan in de fabia dacht ik? Maar goed er zijn genoeg tuning bedrijven die hier wat aan kunnen doen. Probeer beide motoren eens uit en voel het verschil.
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn verschillende 1.0 versies: de instapmodellen die ook ten tijde van de 1.2 geleverd zijn, maar ook de 1.0 versies die de standaard 1.2 zijn opgevolgd (en daar ook nog de tamme 1.0 versie die daarnaast nog geleverd wordt).
Denk dat @Skoman best even meldt welk vermogen hij in de 1.0 en de 1.2 voor ogen heeft. Zal al veel ophelderen want vrees dat de ervaringen zullen gebasseerd zijn op de verschillende vermogens die beschikbaar zijn geweest in de voorbije jaren.
 

Cordoba

Forumguru
Hier een 1.2 (90 pk) Fabia III, wel met trekhaak, maar nooit zware aanhangers erachter gehad, laat staan in de bergen, dus geen idee hoe die het met caravan in de bergen zou doen.
 
Bovenaan Onderaan