Skoda fabia 2002 1.4 MPI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stripedkrijn

Forumguru
Er is in de twee parallel lopende topics gesproken over verschillende merken bobineblokken. Omdat ik een paar jaar geleden ook al eens kapotte bobine blokken voorbij zag komen heb ik toen een reserveblok gekocht van NGK. Nog steeds nieuw en ongebruikt voor het geval dát...
Ik vermoed dat deze blokken uit één en dezelfde fabriek komen. Zie foto's. Netjes de oude nummers weg gefreesd en een nieuw NGK nummer erin gelazerd.
Verder zitten er onder de rubber aansluitkapjes veertjes verborgen. Die moeten op de bougies aansluiten. Mét die aluminium dopjes erop geschroefd anders maken die veertjes niet genoeg contact met de bougies
De stekkeraansluiting moet ook niet verbogen zijn.
 

Bijlagen

  • 20200609_121055.jpg
    20200609_121055.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 11
Dank je voor je reactie, tijdens test juist goed opgelet dat alles goed contact maakte. Misschien een rare vraag maar waar
woon je zodat ik misschien morgen even je reserve bobineblok kan lenen om te testen
 

Canon-Eye

Forumguru
Druk rechts bovenaan de pagina op "Conversaties", vervolgens op "Nieuwe conversatie". De rest wijst zichzelf.
 

turboturbo

Forumguru
Leuk om de update te lezen.

Goede samenwerking heren! :thumbsup:

@Stripedkrijn slim om zo’n onderdeel op voorraad te hebben.

Ik heb ook een paar oude maar nog werkende bobines (mijn Skoda heeft 4 losse) in de kofferbak liggen. Ik had ze over nadat ik ze preventief vervangen had. Die dingen gaan best wel eens stuk en vaak ook op momenten dat het niet uitkomt. Zal je net gebeuren op vrijdag of zaterdag middag laat onderweg naar Frankrijk dat er eentje mee ophoudt. En voordat je dan een vervangend exemplaar bemachtigd hebt....
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Ja klopt dát ze vaak stuk gaan. Van mijn garagist hoorde ik dat wanneer bougies zwakker worden of "versleten" zijn doordat ze er al "lang" in zitten, dat de desbetreffende stiftbobine óók vaak kapot gaat. Dus niet al te veel willen besparen op bougies door ze er langer in te laten zitten. Misschien is het zelfs wel verstandig om gewoon de eenvoudigste Bosch bougies te nemen en die bij elke olieverversbeurt te vervangen. Bosch stelt dat ze elke 15K moeten worden vervangen. Dat is bij onze simpele 1.4MPI 8V Oostblok-motortjes voldoende. Platina of Iridium electroden hoeft niet. Dat heeft pas zin als de bougies er 60K of langer in blijven zitten en kijk dan eens wat dié bougies kosten in een setje van vier...
Op dit moment rij ik ook gewoon Bosch.
 

turboturbo

Forumguru
Slimme tip inderdaad. Had het ergens anders ook al gelezen van iemand die _vaak_ bougies wisselt en dan die van 7,- per stuk neemt (Denso geloof ik) dus de gewone koperen.

Want de (dure) bobine slijt sneller / moet harder werken naarmate de (goedkopere) bougie slijt.

Ik heb nog wat voorraad platinum NGK weg te werken te nemen en hou voor nu ook maar een deel (helft?) van de voorgeschreven km’s aan. Overigens via internet kosten ze ook niet veel, ik betaalde nog geen tientje per stuk voor de laser platinum.
 
Laatste update, nieuwe bobine geplaatst werkt weer, nu andere melding:cry: van temp meter. Ben er nu klaar mee vandaag ingeruild voor focus station. Wat mij betreft slotje erop iedereen hartelijk dank voor de support en het medenken:bloemen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan