Skoda fabia 2002 1.4 MPI

Topic in 'Fabia I' gestart door JimF, 17-03-2020.

  1. JimF

    JimF Lid

    Goedendag allemaal,
    Ik rij op dit moment een Skoda Fabia 2002 1.4 MPI en er zijn wat problemen waar ik niet achter kan komen wat het is. Tijdens het optrekken stottert de motor nogal en dit geeft geen verschil als de motor warm of koud is. Ook tijdens stationair lopen schommelt het toerental. Ik heb er nu 2 keer een bus reiniger voor gaskleppenhuis in gespoten en daarna zijn de symptomen weg. Na een week ongeveer komen de symptomen weer terug.
    Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
     

  2. NIels23

    NIels23 Lid

    Vervuild gasklephuis?
     
  3. Monteurtje

    Monteurtje Forumguru

    Heb je daarna ook de basisafstelling van de gasklep uitgevoerd?
     
    turboturbo en Cordoba vinden dit leuk.
  4. JimF

    JimF Lid

    Nee heb ik niet gedaan. Heb je een link voor me waar dat staat uitgelegd?
     
    Last edited by a moderator: 17-03-2020
  5. JimF

    JimF Lid

    Wat zou dan het probleem zijn dat het na een week ongeveer alweer vervuild is?
     
  6. NIels23

    NIels23 Lid

    Waarschijnlijk is de reiniging net ff goed voor een weekje maar het is wel duidelijk dat het probleem daar ligt. Er zijn bedrijven die ze reviseren, daar zou ik eens naar kijken. Kost ff wat maar dan heb je het weer goed.
     
  7. Monteurtje

    Monteurtje Forumguru

    Dat moet met een testkast gebeuren of iemand met VCDS (VAG com)
     
  8. JimF

    JimF Lid

    Last edited by a moderator: 17-03-2020
  9. Monteurtje

    Monteurtje Forumguru

  10. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Uit eigen ervaring zou ik stellen dat je het gasklephuis ook niet goed schoon krijgt als je er alleen maar wat in spuit. Demonteren is het beste en dan met een zachte doek goed schoonmaken met dat spul. Ook de onder/achterkant van het gasklephuis.

    En daarna idd inleren / basis afstelling resetten.
     
  11. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Gasklep huis goed schoon maken daarna basis instellingen laten doen.

    Kijk ook even naar de bougie kabels en bougies in welke staat deze zijn.
     
  12. Stripedkrijn

    Stripedkrijn Forumguru Donateur

    Ik vraag mij af bij gasklep problemen of het voldoende is om er even met de spuitbus langs te gaan om plakkerigheid door vervuiling aan te pakken. Zo zit er ook een electrische en elektronische component aan vast bestaande uit een stelmotor met overbrenging en een variabele weerstand, zeg maar potentiometer, die de positie van de klep terugkoppelt naar de computer. Daar wordt e.e.a. berekend zodat er constant door de stelmotor wordt bijgeregeld zodat uiteindelijk ook de inpuiting van de brandstof, het ontstekingsmoment en de stand van de gasklep steeds varieert om het meeste rendement te krijgen.
    Kortom, er gebeurt heel veel en dat continu. Als er wat hapert door speling op de tandheugel of door slijtage van het weerstandsbaantje in de weerstand, dan krijg je zeg maar hetzelfde effect als het kraken van het geluid bij een oude radio met een versleten "volumeknop" maar dan in het gasgeven of stationair draaien. Een mogelijkheid om te proberen zou kunnen zijn dat gedeelte open maken en contactspray gebruiken om te kijken of je het daar weer een tijdje goed kunt krijgen. Bij mijn toenmalige Opel Omega zat daar een soort klein trimmertje in wat erg iel was uitgevoerd en dat gaf uiteindelijk problemen. Door periodiek losmaken en het inwendige met contactspray te reinigen en smeren heb ik nog een aantal jaar met de koets eigenlijk probleemloos kunnen doorrijden.
    Er zijn in het buitenland, Engeland en waarschijnlijk ook Duitsland, reparatiesetjes te koop om dat binnenwerk te vervangen.
    Let op: niet elke gasklep is te herstellen. Dat hangt af van het type motor. Mogelijk dat in Tsjechiƫ of Polen ook het e.e.a te vinden is.
    Ik vermoed bovendien dat het karakteristieke wisselende toerental bij stationair draaien van de MPI 1.4 motoren hiermee wordt opgelost. Ik heb in het verleden hier eerder over geschreven. Ik weet nu niet meer exact wanneer.
    Zie verder op Google: throttle body repair of Drosselklappen reinigung of -Reparatur.
     
    Laatst aangepast: 02-04-2020
  13. JimF

    JimF Lid

    Het probleem is verholpen het lag aan de de bobine die was niet goed meer. Bedankt allemaal voor het meedenken, ik hoop dat jullie ook nog een idee hebben voor het volgende probleem.
    Sinds gisteren rijdt hij enorm slecht. Auto uitgelezen en de volgende foutcodes komen boven:
    16684: meerdere cilinders misfire
    16685: cilinder 1 misfire
    16688: cilinder 4 misfire.
    Dingen die ik al heb geprobeerd.
    - Nieuwe bobine + bougies
    - injector cilinder 1 omgewisseld cilinder 3
    - cilinder 1 en 4 injectoren door gespoten met rem reiniger en elektriciteit. Spuiten goed.

    Ik hoop dat iemand een idee heeft.
     
  14. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Bougiekabels?
     
  15. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Enthousiaste steenmarters in de buurt?
     
  16. JimF

    JimF Lid

    Bobine gaat rechtstreeks op de bougies dus zit geen kabel.
     
  17. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Dan zal er toch een kabel naar de bobine gaan..............of heeft die geen stroom nodig? :)
     
  18. JimF

    JimF Lid

    Uiteraard wel een stroomkabel. 4 polige stekker is deze door te meten?
     
  19. JimF

    JimF Lid

Deel deze pagina