Skoda Enyaq

SGI84

Lid
[Q
Ik heb er lang over nagedacht en ik ben nu heel zeker van mijn keuze. Mijn inziens is het bereik bij koud weer sowieso ook met warmtepomp aanzienlijk minder. Naast koude temperaturen heeft een hogere luchtweerstand, wind en/of regen de meeste invloed hier op.

Verder had ik de volgende overwegingen

De basis:
De basis is bewust een iV80 met 19" wielen en snelladen. Obv mijn rijprofiel heb ik aan 200-225km range ruim voldoende.

Beperkt voordeel warmtepomp:
Daarbij wordt het maximale voordeel van 30% pak hem beet 20-30km alleen gehaald onder ideale omstandigheden. Onder 0c en boven 10c wordt het voordeel al snel veel minder.

Beperkte toepassing warmtepomp:
In een jaar is het vaker warmer dan 10c dan dat het kouder is, maar laten we het 50/50 houden. Dan heb ik een optie van €1200,00 die ik maar voor de helft van het jaar gebruik, waar het voordeel voor mijn smaak ook te beperkt is. De opties die ik nu in plaats van de warmtepomp heb, zijn opties waar ik elke keer dat ik rij profijt van kan hebben.

Overige nadelen warmtepomp:
Warmtepomp maakt flink wat lawaai als die aan is. Hoewel je dat binnen niet hoort wil ik een EV die gewoon zo stil mogelijk is als maar kan zijn. Ook van buiten

Extra stuk complexe hardware/software is ook weer meer kans op storingen.

Op dit moment lijkt alles qua leverweek (w22) nog ongewijzigd. Time will tell.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoweek

SKODA ENYAQ IV OOK ALS SPORTIEVE SPORTLINE

Skoda zet een nieuwe uitvoering op de bestellijst van de elektrische Enyaq iV. Hij komt namelijk op de markt als enigszins sportief uitgedoste Sportline. De Skoda Enyaq iV Sportline is vanaf het voorjaar te bestellen.

Schermafbeelding 2021-02-16 om 19.23.49.png

Vanbuiten is de als Sportline uitgevoerde elektrische Skoda Enyaq iV onder meer te herkennen aan een reeks glanzend zwarte accenten. De zwarte afwerking zien we niet alleen in de grille, maar ook op de raamomlijsting, de dakrails en in de diffuser in de achterbumper. De sideskirts zijn in carrosseriekleur uitgevoerd. Daarnaast staat de Tsjech standaard op 20-inch lichtmetaal, al zijn wielen met een diameter van 21-inch optioneel verkrijgbaar. Led-matrixkoplampen zijn eveneens standaard. Daarnaast ligt de Sportline-uitvoering aan de voorkant 1,5 cm en aan de achterzijde 1 centimeter dichter tegen het asfalt dan de reguliere versies.

Zwart overheerst in het interieur van de Sportline, al komen we op het dashboard kunstleer met grijze stiksels tegen. Het en der plakt Skoda een stripje nep-koolstofvezel. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen maken net als sportiever ogende pedalen en een driespaaks met leer bekleed stuurwiel eveneens deel uit van de uitrusting.

Schermafbeelding 2021-02-16 om 19.23.57.png

De Sportline-aankleding is verkrijgbaar op de Enyaq iV 60, iV 80 en iV 80x. Die eerste heeft een 180 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras en kan dankzij een 62 kWh accupakket zo'n 400 kilometer afleggen. De iV 80 heeft een vermogen van 204 pk, gekoppeld aan een 82 kWh accupakket. De iV 80x tenslotte heeft vierwielaandrijving en is dankzij twee elektromotoren goed voor 265 pk en 425 Nm. De actieradius ligt volgens Skoda op 'meer dan' 500 kilometer. De iV 80x heeft eveneens het accupakket van 82 kWh aan boord. Nederlandse prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.
 

Gerit

Nieuw lid
Ik heb vandaag een Enyaq 80 gekocht en de verkoper wist pertinent zeker dat de elektrische klep standaard is. Ook wist hij te vertellen dat er 100 enyaq s met de hand zijn gemaakt die nu in de showroom staan. Deze worden vernietigd zodra de productie modellen komen. Daarom mag er ook pertinent niet met de auto s gereden worden en kom je ook geen rij testen tegen.
 

Okki

Donateur
Ben benieuwd. Ik zou in februari nog gebeld worden voor een proefrit met een Enyaq. We hebben nog een paar dagen...
 

JeSko

Forumguru

Hoe meer ik hem zie hoe mooier ik hem vind, eindelijk een oprecht mooie EV, vind hem bangelijk!
 

Flem_nl

Forumguru
Mooi filmpje. Ben straks benieuwd welke opties er nu wel en niet bij mij opzitten. Heb comfort en niet comfort plus (lease budget dingetje). Enige verschil zou de virtual padel zijn en nog wel een elektrische klep. Dit laatste is dus een beetje iets waar ik bang voor ben dat het er uiteindelijk dus niet opzit.
 

Okki

Donateur
Zit hij (met z'n 2 meter) nou verkeerd, of is de ruimte echt zo krap?

Benen niet onder maar naast het stuur, knieën tegen het dashboard aan.

Screenshot_2021-04-14-19-53-38-826~2.jpeg Screenshot_2021-04-14-19-49-42-194~2.jpeg
 

Rataplan

Forumguru
Mooie wagen, heb 'm destijds overwogen, maar die topsnelheid van 160 km/h en uiteindelijke levertijd hebben mij weerhouden.

Heerlijk altijd hoe die Cornelis altijd presenteert.
 

Japanese Power

Donateur
Vandaag bij de dealer even proefgezeten. Netto auto, maar wat een geld als je hem een beetje aankleed.
Jan modaal koopt geen Enyaq, vrijwel zeker dat alle Enyaq's voor lease rijders zijn.
Ik ben zelf 1.93 en mijn zoon ook. Maar die zat toch mooi klem met z'n lange stelten achter me.
Gesitueerd tussen de Karoq en de Kodiaq, maar qua binnenruimte vond ik hem meer linken met een Karoq dan met een Kodiaq. Vanaf komende week mogen de demo's de weg op. Nu stonden ze nog netjes in de showroom te staan.
 

JeSko

Forumguru
Wel heeeeeeul krap daar vooraan zeg... Oogt niet comfortabel zo.

Trouwens, waarom komt het Enyaq topic nooit op de Voorpagina als er wat nieuws in word gepost?:pieker:
 

hemi24

Forumguru
Als ik die clown zo belabberd achter het stuur zie zitten, snap ik ook waarom ze bij Autoweek altijd zitten te zeuren dat ze bij VAG producten met de knie tegen de contactsleutel aan kunnen komen...

Is mij bij de vele VAG wagens die ik heb gereden nog nooit gelukt!
 
Bovenaan Onderaan