Superb 3 Skoda dealer pest BMW met marketingstunt

peterrapid

Forumguru
@Bakkertje je hebt gelijk hoor wat betreft die afwerking, de Volkswagen (ook de Golf) is net iets meer afgewerkt met hoogstaande materialen tov de Skoda, en ik denk dat de VAG-groep dit ook zo wil gewoon omdat mocht het afwerkingsniveau op gelijke hoogte staan dan denk ik dat we allemaal voor die S3 gaan.

sandervdw

Actief lid
@Bakkertje je hebt gelijk hoor wat betreft die afwerking, de Volkswagen (ook de Golf) is net iets meer afgewerkt met hoogstaande materialen tov de Skoda, en ik denk dat de VAG-groep dit ook zo wil gewoon omdat mocht het afwerkingsniveau op gelijke hoogte staan dan denk ik dat we allemaal voor die S3 gaan.
Dat effect moet je ook wel relativeren. Skoda blijft bij elke niet-autokenner een negatieve klank hebben. Zelfs al zouden ze die beter afwerken dan een Audi, dan nog zou een groot deel van de bevolking liever een VW kopen dan een Skoda. Ik vind een Superb beter afgewerkt dan een Golf, zit in dezelfde prijsklasse en toch zie je veel vaker een Golf rijden...

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of ik het helemaal eens kan zijn met je @sandervdw
Het is natuurlijk een hele grote kwestie van smaak, maar kijk zelf maar eens naar onderstaande screenshots
Superb (2015):
Skoda-Superb_Combi-2016-1024-14.jpg

Golf (2013):
Volkswagen-Golf-2013-1024-3c.jpg

De verschillen zitten hem in details als de plek van de startknop, cruisecontrol bediening op het stuur, materiaalgebruik, aluminium randjes links en rechts (bijvoorbeeld op de deurgreep).

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar bij VW allemaal net even wat anders afgewerkt. Zo kun je in de Passat ook het active info display krijgen en bij de Superb niet. Allemaal dingen om zoals @peterrapid toch onderscheid te houden tussen VW en Skoda.

Qua naam denk ik dat het oude oostblok imago er echt wel af is inmiddels. Met de vorige generatie Superb en de voordelige Octavia is dat er voor mij gevoel echt wel af. En ja, de Audi rijder zul je nog steeds niet in een Skoda krijgen.

Maar om het allemaal toch in het juiste perspectief te houden: Ik heb met enorm veel plezier 6 jaar Skoda gereden (heb een Octavia en een Superb gehad) en zou het zo opnieuw doen.

sandervdw

Actief lid
Andersom heb je in de Superb dan ook weer een led-strip die doorloopt, elektrische zetels, paraplu's, ...
Ik vind de VW eerder "anders" dan persé "beter".
(die loshangende gordelbevestingen vind ik trouwens maar niks :s)

Schep

Forumguru
Het is natuurlijk een hele grote kwestie van smaak, maar kijk zelf maar eens naar onderstaande screenshots
Nou heb ik toevallig beide auto's een redelijke tijd gereden, vrijwel identiek aan de screenshots, en de Superb heb ik nog steeds.
Om te beginnen vind ik die kleur leer van de Golf 'lelluk', maar dat is persoonlijk.

De Golf (en de Passat ook, want qua dashboard scheelt dat bar weinig) steekt beter in elkaar. Probeer het scherm van een Discover Pro maar eens te bewegen; lukt je niet. Ga nu datzelfde doen met de navi unit van de Superb; die beweegt lekker mee.

Het hoogglans plastic was ook véél minder besmettelijk dan in de Superb, op de een of andere manier.
Het materiaal in de deuren is mooier en, zeker in de Passat, de handgrepen zijn comfortabeler. De LED strips in het interieur zijn logischer weggewerkt (in de Sup sluiten ze niet visueel aan tussen deuren en dashboard) en die startknop zit idd niet puur op de plek waar normaal een slotgat had gezeten.

Voor mij zijn het details die de Passat het niet lieten winnen van de Superb, mede omdat ik al 2,5 jaar naar dat dashboard van een Golf 7 had zitten staren, maar er is wel degelijk een verschil, als je goed zoekt. In de dagelijkse praktijk mis ik die details niet.

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Heb destijds gereden in een 5 touring en Superb. Allebei bj 2010, 2e hands. Bmw veel mooier van binnen, alles voelt heel degelijk. Automaat is perfect. Maar...veel minder ruimte (vooral achterbank) en: Prijsverschil van bijna 20k bij vergelijkbare motor...Dus voor de Superb gekozen..

peterrapid

Forumguru
Nu begrijp me niet verkeerd hé, ik hou van mijn Skoda en zonder blinken zou ik direct terug kiezen voor de O3 RS tov de Golf GTD gewoon omwille van het design, extra uitrusting en de extra ruimte voor een zelfde prijs, maar moeder VAG heeft het gewoon zo gewild dat de Skoda en Seat kopers niet hetzelfde krijgen van interieur en afwerking als Volkswagen en dit enkel en alleen om Volkswagen nog wat te beschermen tegen kannibalisme binnenin hun eigen groep, alhoewel ik de indruk heb dat er toch veel VW-rijders toch nu de stap maken naar Skoda en Seat omwille van meer evolutie, prijs, ruimte en gelijkwaardige motorcomponenten. Audi speelt gewoon op een niveau hoger in de VAG-groep en die afwerking is echt nog wat anders of alle andere VAG-producten.

plaza

Forumguru
Heb destijds gereden in een 5 touring en Superb. Allebei bj 2010, 2e hands. Bmw veel mooier van binnen, alles voelt heel degelijk. Automaat is perfect. Maar...veel minder ruimte (vooral achterbank) en: Prijsverschil van bijna 20k bij vergelijkbare motor...Dus voor de Superb gekozen..

Perfect omschreven , hopelijk helpt dit je van je vervelende gevoel af , Erikw....:)

Eemspoort

Forumguru
Prachtige actie.
Ik weet niet hoe de SIII rijd, maar ik verkies mijn SII boven de 520i Executive (nieuwste model) van mijn vader.
En dat heeft niks met het verschil in motor-vermogen te maken. Begrijp me niet verkeerd, de 5 rijd is heus een fijne auto, maar ik vind de Superb toch fijner. En na 3,5 jaar BMW 118iA High Executive was de Superb een openbaring.
Maar goed, een 1 tegen een Superb is ook niet eerlijk.
Toegegeven, met de 1 kon je lekker hoeken, maar hoe vaak doe je dat? Een lange rit was een martelgang.
Anderzijds, als je met 4 man in een 5 op pad wil, veel succes voor de achter-passagiers. Wat is dat ding klein achterin!
Ik zat achter mijn vader (allebei circa 1,80 lang) en ik had mijn knieën zowat in mijn nek. Drama.

Ik snap ook niet zo heel goed waar de discussie over gaat eigenlijk. Je kiest wat bij je past.
En over smaak valt niet te twisten. BMW beter dan Skoda? Hangt er vanaf wat je zoekt.
Ook met een BMW kan je stukken krijgen, net zo goed als met een Skoda.
Betere afwerking e.d. zijn details. Je geeft erom of niet. En als je daar die premium-prijs voor wilt betalen, dan moet je dat vooral doen.

Voor mij persoonlijk? Ik hoef geen BMW weer. Ik ben genezen. Ik hoop nog heel veel jaren plezier te hebben met mijn SII. :)

Eemspoort

Forumguru
Als je de E39 535i bedoeld, aanradertje! Mijn vader heeft een '97 535i Exe met M-onderstel gehad. Buitengewoon fijne auto.
Wacht ff, ik zie nu je onderschrift... Je zal dan wel de nieuwste 535i bedoelen, want er zit niet veel verschil tussen een SII V6 en een E39 535i. Nou ja, de Superb is sneller en ruimer, maar verder? :D

[QUOTE="Schep, post: 618545, member: 19438]
De Golf (en de Passat ook, want qua dashboard scheelt dat bar weinig) steekt beter in elkaar. Probeer het scherm van een Discover Pro maar eens te bewegen; lukt je niet. Ga nu datzelfde doen met de navi unit van de Superb; die beweegt.[/QUOTE]

Ben in afwachting van de S3 dus kan daar nog niet veel van zeggen. Ik hoop eigenlijk dat het allemaal wat beter vast zit dan in de Golf VII. In mijn Golf waren ze een paar bouten achter het dashboard vergeten in de fabriek. Het deel dat wel vastzat stond onder spanning. Het gekraak was haast niet te overstemmen met de radio, ook op vlakke snelweg.. ook een slangetje van het schuifdak af fabriek verkeerd gemonteerd waardoor de auto volliep bij elke bui. De navi pro zat zeker vast :Dverder was ik van de bouwkwaliteit van het VW interieur niet erg onder de indruk.

Materialen waar je als bestuurder naar keek waren in de Golf wel erg mooi. Eenmaal achterin was het hard glimmend kunststof (met raamslingers in een highline executive plus uitvoering van totaal €40k :tegek:) . Bij de proefrit heel tevreden over de "look & feel" van de S3. En voor €4k meer dan de Golf veeel extra ruimte en veel completer. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt

erikw

Lid
Ik ben wellicht ook te veel verwend met de vorige auto

Wat voor motor ligt er in je Superb dan ?
En wat voor motor lag er in de BMW van je ?

Wanneer je de huidige Superb 3 met snelste diesel of snelste benzinemotor hebt in de meeste luxe variant , ben je nog altijd minimaal 15000 € goedkoper uit bij een vergelijkbare 5 serie.

Het afwerkingsniveau van Audi , Bmw en Mercedes ligt logisch een paar klassen hoger , je zit ook in een heel andere klasse te vergelijken.

Ik had een 118dA met alle toeters en bellen. Rij nu in een 1.6A SIII combi (hok op wielen). Dus motor technisch geen goede vergelijking idd. Echter de vergelijking houdt niet op bij de motor mijn inziens. De automaat van de bimmers zijn epic en voor de rest klopt ook gewoon alles in tegenstelling tot de SIII. Het is en blijft geen premium auto maar een poging om dat te benaderen.

De plaatsing van de mediacenter (waarom in hemelsnaam op kniehoogte?), ontbreken besturing met de knop in de midden console, de stoelen ga zo maar door. De aftersales service was zo slecht dat ik op het punt heb gestaan om er juridisch werk van te maken. Heb er nog niets over geschreven hier (is ook wel wat risky om non-comformistische posts te plaatsen)

Maar eerlijk is eerlijk, ik had ook een offerte voor een 5 liggen en die was idd 20k duurder. Echter de beslissing of ik deze auto privé zou overnemen na afloop contract staat al wel vast.

plaza

Forumguru
[QUOTE="erikw,

Ik had al een vermoeden , maar je hebt de zwakste motor in de grootste en zwaarste Skoda , en het 1e rijplezier wordt je daar door ontnomen, waardoor je een beetje een vertroebeld beeld hebt.
Ik ben het totaal niet met je eens , en ik denk dat 99 % van alle forumleden het met me eens zijn , dat de nieuwe Superb, met de juiste aankleding en met een iets sterkere motor een fantastische auto is , en er zijn al meerdere vergelijkende autotesten geweest met de nieuwe superb, waarbij de concurrentie is weggeblazen om dat te onderschrijven .
Mijn advies is , ga bij een goede tuner verantwoord je motorvermogen en bak aan laten passen , en je zal zien hoe blij je hier van wordt.

erikw

Lid
@plaza herken dat vertroebelde beeld ook en onderschrijf het ook. Ik kan het bedrag verschil tussen de 5 en SIII wel besteden aan een goede psycholoog om mijn perceptie bij te laten stellen. Wellicht lukt dat maar ik vrees dat ik voor het leven verpest ben ;)

Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Ik ben zelf geen BMW fan, eigenlijk heb ik helemaal geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald merk en de afgelopen jaren verschillende merken gereden. Ik kijk veel meer naar de wensen en eisen die ik aan een auto stel en dan rolt er vanzelf een lijstje uit met kanshebbers.

Wat mij opvalt bij de BMW's en Volkswagens van deze wereld is dat je een kale carosserie koopt die je vervolgens zelf af mag gaan bouwen met de lange lijst aan optie's en pakketen die de fabrikant aan biedt. Als je bijvoorbeeld naviagtie en telefoonondersteuning wilt hebben, ben je al enkele duizende euri's verder. Een uitvoering waar dit standaard op zit is er bijna niet. Dat de afwerking van deze merken beter is zal best, maar is het belangrijk?

Voordat ik zo ver was dat ik daawerkelijk een nieuwe auto mocht gaan bestellen heb ik, puur uit nieuwsgierigheid, gekeken naar een BMW. Daar wordt je niet vrolijk van. Klein van binnen en zo kaal als een nieuwbouwhuis. Ook heb ik bij de VAG dealer een offerte laten maken op basis van de Passat connected en een aantal opties die ik perse wilde hebben. Het bedrag kwam aardig overeen met een S3 Style BL met de door mij gewenste opties, maar bij Skoda kriij ik wel vel meer auto voor mijn geld. Wat standaard is op de Style BL is in veel gevallen een optie op de Passat.

Verder heb ik op internet heel veel tests en reviews bekeken en daar kwam regelmatig naar voren dat de S3 zich kan meten met een BMW 5. Nu moet ik daar wel de kanttekening bij plaatsten dat de test auto steevast de L&K uitvoering was.

Ik ga voor "value for money" en kies dan voor de S3.

Ik had een 118dA met alle toeters en bellen. Rij nu in een 1.6A SIII combi (hok op wielen). Dus motor technisch geen goede vergelijking idd. Echter de vergelijking houdt niet op bij de motor mijn inziens. De automaat van de bimmers zijn epic en voor de rest klopt ook gewoon alles in tegenstelling tot de SIII. Het is en blijft geen premium auto maar een poging om dat te benaderen.

De plaatsing van de mediacenter (waarom in hemelsnaam op kniehoogte?), ontbreken besturing met de knop in de midden console, de stoelen ga zo maar door. De aftersales service was zo slecht dat ik op het punt heb gestaan om er juridisch werk van te maken. Heb er nog niets over geschreven hier (is ook wel wat risky om non-comformistische posts te plaatsen)

Maar eerlijk is eerlijk, ik had ook een offerte voor een 5 liggen en die was idd 20k duurder. Echter de beslissing of ik deze auto privé zou overnemen na afloop contract staat al wel vast.
Smaken verschillen. Ben zelf juist gevallen voor het comfort. En die 5 serie, tja. Ook gewoon een budget dingetje. Een 518d op 16" zwenkwieltjes met stemmige unilak kan er wel vanaf maar of ik daar nu zo gelukkig van wordt. Dat de Superb je tegenvalt is natuurlijk balen. Maar komend uit een sportieve achterwielaangedreven "premium" c segmenter (die kennelijk heel goed beviel) zou ik toch uitgebreid zijn gaan proefrijden alvorens te kiezen voor een merk dat zich vooral wil profileren met comfort en veel ruimte. Dan zouden de tegenvallende prestaties, rijgedrag en plaatsing en werking van de navi toch al wel voor de druk op de bestelknop bekend kunnen zijn (en had je wellicht wel kunnen kiezen voor die extra €20k voor de 5 serie, of €5k extra en een dikke motor in je S3)

Of doe je proefrit van 4 jaar om daarna wel/niet te kopen:maakmegek:

BBO

Senior Member
Een audi A6 of een bwm 5 zijn qua detail beter afgewerkt als een Superb. Maar een Superb brengt je ook van punt a naar punt b. En 50 jaar geleden reden de mensen ook in hun VW kever of Citroën 2 pk van punt a naar punt b.

Ik voel mij in mijn Superb niet minder gelukkig omdat bv de bedienning van de cruise control met een apparte hendel is en niet op het stuur zit (alhoewel de cruise control bediening bij een A6/ A7 de hendel op dezelfde plaats zit als in een Superb 3... Mercedes heeft ook een aparte hendel voor de cruise control).

Bij de 'grote' 3 heb je tal van kleur combinatie's, bij de superb kan je per niveau maar uit twee kleuren kiezen. Hoe meer keuze, hoe duurder de productie.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem van belang is.

Ik ben teruggekeerd naar de Superb, na een Volvo V70, puur omwille van de binnenruimte. Als jonge vader en vertegenwoordiger is dit enorm belangrijk voor mij. En ik wou geen monovolume of SUV. Mijn vader heeft een E klasse berline, die is van belange niet zo ruim als een Superb.

Over smaken valt er ook niet te twisten, maar niemand kan ontkennen dat een nieuwe Superb nu een aantrekkelijker design heeft gekregen. Verschillende van mijn klanten die niet wakker liggen van een auto of imago dachten dat ik mij een Audi had aangeschaft...

Maar mensen die zich gelukkiger voelen in een Audi A3 of in een BMW 1 als in een Superb moeten dit niet laten voor mij omwille van het merkimago. Net als de mensen die 20k of meer teveel hebben/ willen/ kunnen spenderen aan een A6 of een 5 moeten dit ook niet laten.

Elk merk heeft zijn bestaans recht, kijk maar wat een succes Dacia is....

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan