Skoda Citigo 2016 - 1.0 G-TEC

SteGo

Donateur
Wat is het trouwens moeilijk om een CNG ato te verzekeren! Via independer bij 2 aanbieders (Inshared en nog 1) geprobeerd en ook bij hema geprobeerd, alle 3 werden geannuleerd.
Ohw ja .. verzekering .. dat was een dingetje inderdaad. ;) Ik was het zelf al bijna vergeten wat een gezeur dat was. Menig verzekeraar die geen CNG-auto's accepteert.
Wel interessant om te weten dat Inshared de verzekering annuleerde. Ik had een paar keer overwogen of ik misschien toch zou overstappen naar Inshared omdat het daar nog net iets goedkoper kon volgens hun website maar dat is dus zinloos. Al was ik eigenlijk op basis van een van hun andere voorwaarden al afgehaakt.

Maar fijn dat je de auto in ieder geval verzekerd hebt gekregen! Als je de slogan van Univé mag geloven ga je daar de vruchten van plukken. :D

kost meer omdat ze ervanuit gaan dat je meer km's maakt bij diesel ook..
Ik zat eerder ook bij Univé voor m'n autoverzekering (en ik heb er nog steeds een paar andere verzekeringen lopen) en daar moet je zoals Kanerr al aangaf je jaarkilometrage opgeven. Inmiddels zit ik bij Interpolis en daar hoef ik geen jaarkilometrage op te geven, maar is het toch goedkoper. Dus of ze de brandstofsoort nou direct gelinkt hebben aan jaarkilometrage vraag ik mij af. :pieker:
 

Tees

Donateur
Die verzekeraars hebben echt heel veel algoritmes om te bepalen wat je premie is, grotendeels op basis van risico. WA-premie wordt dan uiteraard anders bepaald dan het casco of allrisk deel. Zo betaal ik nu voor de Octavia een euro minder (voor WA) dan voor de Fabia, blijkbaar rijden O2-rijders minder vaak (niet-eenzijdige) schade dan F1-rijders.

Iets soortgelijks zal ook wel gelden voor CNG. Overigens betwijfel ik of CNG echt zoveel meer risico meebrengt dan benzine, ik heb wel eens filmpjes gezien van een H2 auto (en die staan op 600 bar) waar een gat in de tank geslagen was en aangestoken, en hetzelfde bij een benzineauto. Die benzineauto bestond niet lang daarna niet meer, de H2 auto had een hele mooie geconcentreerde vlam op de plek van het lek, en dat was dat.
 

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat de hogere nieuwwaarde van een CNG-auto, of extra gewicht een hogere premie veroorzaken. Andere oorzaak kan zijn dat de schade die je veroorzaakt als je bij een pompstation wegrijdt met de slang nog in de tank, dat je bij CNG wel veel meer gevolgen hebt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die benzineauto bestond niet lang daarna niet meer, de H2 auto had een hele mooie geconcentreerde vlam op de plek van het lek, en dat was dat.
Dat is misschien niet zo gek, als je bedenkt dat benzine uit de tank zich al brandend kan verspreiden (en moet verdampen om te kunnen branden), in tegenstelling tot gas dat geconcentreerd uit een opening komt onder zo'n hoge druk dat de vlam geen kans krijgt om in de tank te slaan.

Ik herinner me een incident met een gekantelde LPG-tanker op de rondweg bij Eindhoven waarbij ongeveer hetzelfde gebeurde: lekkage, ik meen uit een afsluiter, waarbij het ontsnappende gas in brand was geraakt. Niks ernstigs gebeurd, men had kans gezien om de afsluiter dicht te krijgen voordat de druk zover was teruggelopen dat de vlam wél naar binnen had kunnen slaan. Weet niet precies meer wanneer dit was - geen auto van ons bedrijf (wij zaten vooral in de vloeistoffen), maar wel een typisch "bespreekgeval" in allerlei veiligheidstrainingen etc. binnen de branche.
 

brepus13

Forumguru
Ach ja, er zitten wat extra zaken bij om rekening mee te houden met cng maar als je in een gebied woont waar het goed verkrijgbaar is dan is het wel lekker goedkoop rijden :-)
 

Kanerr

Forumguru
Ja dat zeker! Ik ben benieuwd, tot nu toe vind ik het best wel spannend en grappig allemaal, de side-exit uitlaat kwam ik ook vanmorgen achter toen mijn zusje de auto meenam :tongue: Dat ziet er ook geinig uit (zie foto van @SteGo eerder in mijn topic)
 

Kanerr

Forumguru
Monte carlo style gewrapt :geek:

a0daee30355751ad2694a3c82dd23011.jpg



e98c69cdeec2c6464446941456bc201d.jpg
 

JeSko

Forumguru
Netjes! Zelf gewrapped? Een S2 heeft namelijk eenzelfde grill, chrome omlijsting maar ook de grill zelf is van dat fijn opgelegd "chroom", heel lastig om te wrappen zoiets :(
 

Cordoba

Forumguru
Nee, de keuringspapieren komen verder helemaal nergens terug, behalve als je aansprakelijk wordt gesteld bij een cng gerelateerd ongeval gok ik..

Het zou kunnen dat bij de APK die papieren wel nodig zijn (of dat in de toekomst zo wordt).
 

SteGo

Donateur
Het zou kunnen dat bij de APK die papieren wel nodig zijn (of dat in de toekomst zo wordt).
Ik mag hopen dat het in de toekomst nodig gaat zijn, maar het is momenteel echt typisch Nederlands geregeld.
Er is bij de APK wel degelijk aandacht voor CNG- en LNG-systemen, echter;
2021-11-19 21_16_28-CNG- of LNG-installatie _ RDW.png
Je tankkeuring mag dus niet verlopen zijn, maar bij de APK toetsen we het niet. *zucht*
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/cng-installatie

In mijn CNG Citigo heb ik gewoon een kopie van de CNG-tankkeuring in het dashboardmapje liggen samen met het onderhoudsboekje, verzekeringspapieren, etc. Mochten ze het wel ooit nodig hebben om wat voor reden dan ook dan is het bij de auto aanwezig.
 
Bovenaan Onderaan