skoda 1.8 tsi elegance business

gregorius

Nieuw lid
Hallo forummers,

Ik zal me even voorstellen.

Mijn naam is Gregory en ben woonachtig onder de rook van Rotterdam.
Al jaren rijd ik een Opel Vectra Station met een dikke 2.6 V6 motor.
Nu is het toch wel tijd geworden voor iets anders.

Jarenlang verwend geraakt door de brute kracht en de grote kofferbak van de VEC.

Vandaag een proefrit gemaakt in een skoda 1.8 tsi elegance business (DSG).

De auto is van 2011 en heeft 88.000 km weg.

Wat is jullie ervaring met deze auto en wat zijn de zwakke punten van deze auto.

Ik ben erg gevallen door de riante ruimte achterin en de inmens grote kofferbak.

Ook de automaat is verassend snel.

Hoor graag van jullie.

Groet Gregory
 

hemi24

Forumguru
Je kunt geluk hebben, maar persoonlijk zou ik een 1.8TSI, zeker met een DSG-7 van die periode mooi laten staan!
Motor is uit de serie die bekend staat om overmatig olievervruik.
De DSG is er één met droge koppelingsplaten en die willen nogal eens vroegtijdig de geest geven.

Ik denk niet dat de prijs zo laag kan zijn dat je de gok op die reparaties kunt wagen.
Of er moet een hele goede onderhoudshistorie bij de wagen zijn!
 

gregorius

Nieuw lid
Bedankt Voorde reactie ,

Denk zakelijke lease geweest.
Heeft zijn beurten gehad bij Skoda dealer vlgs onderhoudschema
 

hemi24

Forumguru
2011 en dan 88k is weinig; bijna té weinig voor een dergelijke wagen.
Dat de auto z’n onderhoud heeft gehad bij de officiële dealer is mooi, maar dat betekent nog steeds niet dat het geen olieschuit zal zijn met versleten koppeling!
Persoonlijk zou ik met een kilometerstand die het dubbele was er eerder voor durven te gaan..!
 

haassie

Forumguru
@hemi24 ben bang dat ook die vlieger niet opgaat......Ik heb dezelfde combinatie van motor en bak....het oliespook kwam bij mij bij 190K (gekocht bij 122). In het begin gering tot geen verbruik, maar liep heel snel op naar 1L op 1000KM na 190K.... vroeg of laat krijgen ze het allemaal ben ik bang, ondanks lange afstanden en gepland onderhoud (om de 15-20K netjes een oliewissel)
Mijn auto bij een dealer gekocht, super nette staat, 122K op de teller.

@gregorius ding dus alvast een 2300 euro af voor een toekomstige reparatie voor het olieprobleem haha (dat was de prijs die ik moest betalen). Maar nu wel 100% vrij van olieverbruik, dat dan wel. Voor wat betreft de DSG van dit type lopen de meningen uiteen, mijn mening: kijk a.u.b naar handgeschakelde, of zoek een tweeliter met een 6bak dsg (zijn er niet veel van te koop), dan heb je nog steeds de kans op een olieboot aangezien het ook voor de 2 liter geldt maar de bak is veel betrouwbaarder en sterker.....de combi 1.8tsi en dq200 in deze Superb is gewoon niet goed (genoeg). Onlangs nogmaals bevestigd, op vragen die ik had gesteld aangaande wat kleine ergernissen, door TVS die het omschrijven dat de deze combinatie wat "comfort problemen" kent. Bij mij uitte dit "comfort" probleem zich in twee vervangen koppelingen (beide gelukkig onder garantie,bij 124K versleten en 180K vv vanwege overmatige slip) een massavliegwiel (onderdeel zelf betaald a 400) en een te dure tuning/optimalisatie (700eu) die niet het gewenste "comfort" resultaat heeft gehad....Als ik alles van tevoren had geweten, maar goed nu weet jij het wel denk ik :nono:

Misschien nog een tip, vraag via het VIN nummer de hele "dealer" geschiedenis na.....
 

TDI_DSG

Senior Member
Inmiddels mijn 3e superb 1.8tsi dsg nu maar de 1e ( van bouwjaar 2010) was vanaf 100000 km een oliedrinker en een dsg koppeling verbruiker. 1liter op 1000 km op het laatst en in 160000 km 2x de koppeling vervangen. De 2e van bouwjaar 2014 geen olieverbruik maar wel 1 keer de koppeling. De 3e van bouwjaar 2018 ook geen olieverbruik maar wel 1 keer de koppeling. Dus laten staan die auto zou ik zeggen als ‘deskundige’
 

gregorius

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties, zo te lezen geen beste auto. Jammer, want hij reedt heerlijk en heeft alles erop wat wij nodig hebben.
Dan maar een jonger model op de kop weten te tikken
 

Tees

Donateur
De DSG7 is helaas bekend om die koppelingsplaatproblemen. En zeker met een wat steviger motor tikt dat natuurlijk nog wat harder aan.

Maar bedenk ook: je hoort (hier en elders) altijd de problemen, maar zelden de tevreden gebruikers. Ja, olieverbruik is een risico, en ja de DSG7 ook. Maar er rijden er ook enorm veel van rond, dus de vraag is hoe groot de kans uiteindelijk echt is en of je bereid bent dat risico te nemen.
 

hemi24

Forumguru
Er bestaat niet zoiets als "de DSG7"; het type wat gevoelig is is enkel de DQ200.

Daarnaast zijn er nog DQ en DL varianten voor zwaardere vermogens, die géén droge plaatkoppelingen hebben.
 

haassie

Forumguru
Als je een auto op het oog hebt met potentieel twee dure problemen, waarvan een zeker, het olieverbruik, zou ik zeggen laten staan. Ik wist het niet anders had ik deze ook laten staan. Het statistische verhaal van er rijden er heel veel rond zal werken voor de lichtere autos en motorisering waarvan er meer zijn maar neem je binnen dit totaal de zwaardere autos met een dq200 denk ik echt dat de nummers anders liggen. De mijne heeft af fabriek de 4e set koppelingen er in zitten op 230dkm in een bak die bij uitlezen altijd goed was (mechatronic)

De superb is zeker geen slechte auto, verre van, super ruim en perfecte reiswagen. Maar in mijn geval wel met een extra prijskaartje en kopzorgen. Had dit reparatie geld liever uitgegeven aan een auto in de vorm van duurder onderhoud bij een premium merk maar wel rijden met minder frustratie.

Was ook verbaast te lezen dat de laatste generatie 3v hierboven genoemd nog steeds hetzelfde probleem kent met de dq200.
 

TDI_DSG

Senior Member
@haassie. Het probleem is de schakelmomenten van de dsg. Deze zijn zo milieuvriendelijk afgesteld. Ik rij 40000 km per jaar waarvan helaas redelijk wat file. Als ik de auto gewoon laat kruipen dan schakelt de dsg van 1 naar 2 en de auto rolt dus met een hele lage snelheid in de 2e versnelling. Dat kost vroeg of laat een koppeling. Bij mijn laatste superb begin dit al bij 10000 km merkbaar te worden dat de koppeling slecht was. Bij 12500 km onder garantie een nieuwe erin gegaan en nu staat hij op 150000 en nog geen klachten. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het materiaal van de koppeling weer gewijzigd is…
 

haassie

Forumguru
@TDI_DSG daarom ben ik langs tvs geweest voor optimalisatie. Hiermee heb ik een “echte” 1e veranelling en iets andere schakelmomenten. Desalniettemin ging de koppeling eraan. De koppeling die er nu in zit is van de laatste generatie met idd ander frictie materiaal. Slip heb ik niet meer maar met de huidige tvs afstelling af en toe nukkig schakelen (hikje) met name van 3 naar 4. Andere versnellingen ok. Bii heel rustig rijden geen probleem. Volgens tvs niet op te lossen…dus maar geaccepteerd met gepaste tegenzin haha….terug naar het topic ipv mijn auto.
 

gregorius

Nieuw lid
Ben nu al een tijdje aan het rondkijken, maar kom toch met ons budget geen mooier exemplaar dan deze.

Ik zal de link hieronder even delen;


Misschien dat het iets meer informatie geeft over de auto en ik de evt. aanschaf echt uit mijn hoofd kan zetten :-) of misschien toch nog een sprankeltje hoop krijg.

De auto ziet er cosmetisch gezien super uit!

De auto vanonder op de brug gezien, ziet er ook nog top uit, geen lekkage carterpan , na een dik uur rijden.

Verders heb ik niet heel veel verstand van auto`s . Lampje bandenspanning ging branden onderweg, maar daar was logische verklaring voor.
Achter waren er nieuwe banden opgezet en na een reset was het weg.
De automaatbak reageerde naar mijn idee prima.

Ik rij zelf 8500 km per jaar, en dan voornamelijk lange ritten.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@hemi24 de DSG6 is toch juist de betere (want natte koppeling) van de DSGs? En dat is wat in deze Sup zit (aangenomen dat de advertentie klopt).
 

Canon-Eye

Forumguru
Loont wel de moeite om in de onderhoudshistorie na te kijken of de DSG-olie is vervangen - zou als ik me goed herinner bij 60k gebeurd moeten zijn. Weet uit ervaring (met O2c tot 2011) dat dit best verschil maakte in het schakelgedrag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik moet eerlijk zeggen dat het me al verbaasde dat er een DSG6 in zou zitten, voor zover ik me kon herinneren is die nooit geleverd met de 1.8 TSI (want 250 NM, wat de grens is van de DQ200). Maarja, een exotisch modelletje kan ik niet uitsluitten en ik dacht: een garagist kan toch wel tot 7 tellen? Blijkbaar niet dus...:pieker:
 
Bovenaan Onderaan