De Fab met 90 pk aan boord heeft trommelremmen, de 110 pk (met DSG zoals ik die heb) heeft schijfremmen.
Audi geeft de 90 pk óók schijfremmen mee, tja verschil moet er zijn.
Ik mag er van uit gaan dat VAG de schijfremmen niet voor de lol monteert.
De reden dat de voorste remmen door schijfremmen vervangen werden is omdat tijdens het remmen de meeste druk op de voorwielen komt te staan. Met name bij de wat duurdere auto’s zien we steeds vaker dat er zowel voor als achter schijfremmen aanwezig zijn. Omdat de auto tijdens het remmen naar voren wil duiken wordt via een remkrachtverdeler de remkracht over de voor en achter wielen verdeeld.
Trommelremmen zijn wel wat minder geschikt voor gebruik in combinatie met ABS, schijfremmen zijn beter in staat om het pulserende gedrag van een ABS pomp te volgen. Om die reden monteren sommige merken schijfremmen achter niet zo zeer icm een bepaald motorvermogen, maar icm wel of geen ABS cq ESP.
Ik weet ook niet of het remsysteem op zich ook moet aangepast worden: is je remsysteem vanachter nu gescheiden of niet. Indien neen, gaat dat wel het geval zijn voor de remschijven en ga je een andere remcilinder moeten gebruiken, remdrukregelaar, handremkabels en dergelijke om het zaakje naar behoren te laten werken. Kortom, ik weet niet wat er nog meer anders is bij de 110 pk t.o.v. de remmen van de 90 pk uitvoering.
zie ook de 1e post op:
www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5190534
Onderhoud van schijf- en trommelremmen:
Schijfremmen zijn gemakkelijker te onderhouden dan trommelremmen. Bij schijfremmen is het gemakkelijker de remblokken te vervangen dan bij trommelremmen de remschoenen. Omdat bij schijfremmen alles open is word er ook veel minder remstof en vuil vast gehouden. Het vuil verdwijnt tijdens het remmen in de buiten lucht. Dit is herkenbaar aan de vervuilde voorwielen. Bij trommelremmen blijft de remstof in de trommel aanwezig en zal dus tijdens het onderhoud van de remmen verwijderd moeten worden.
grtssss