Schijfremmen achter op een fabia combi

CITIGO

Senior Member
Ik heb een fabia combi 1.2 van 2015 ambition 90 pk met trommelremmen. Ik zie af en toe ook fabia's met schijfremmen achter. Wanneer zijn deze geplaatst of zijn dit speciale uitvoeringen? Zou het duur zijn om schijfremmen achter te laten plaatsen, iemand hier ervaring mee?
 

Michelv.

Forumguru
Over het algemeen hebben de auto's met meer vermogen de schijfremmen achteraan, het eventueel ombouwen van trommel naar schijf is best te doen als je handig bent. Prijs geen idee, zou op de sloop kijken naar een auto waar je het af kan halen.
 

Cordoba

Forumguru
De Fabia III is nog dun gezaaid bij de sloperijen, en de meeste exemplaren die je daar treft hebben trommelremmen achter, maar in Friesland staat er één met schijfremmen:
2edfd75795e7d0c2778eed31dc565d69.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Wat is de reden dat je schijven zou willen hebben? Optisch? Of wil je meer remkracht? Of nog een andere reden kan ook natuurlijk :)

Het is in de regel idd motorisering; vanaf bepaalde kW krijgt de auto schijven. Kennelijk is de remkracht ietsje hoger van een schijfrem hoewel de achterste remmen sowieso toch maar relatief weinig remwerk doen.

Mijn O1 met 1.8 motor heeft schijfremmen achter, de modellen met 1.6 motor hebben trommels achteraan om maar een voorbeeld te noemen. Zal met jouw 1.2tsi ook zo zijn. Vanaf de sterkere modellen worden schijfremmen gebruikt.

Persoonlijk zou ik net zo lief trommels achter hebben; scheelt weer 2 velgen regelmatig ontdoen van het bruine remstof! Verder zijn trommel remmen onderhouds armer in mijn beleving...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Inderdaad hebben remtrommels minder duur onderhoud nodig: remvoeringen van een remtrommel gaan echt lang mee, mijn vorige Fabia is met meer dan 190k km de deur uitgegaan met de originele remvoeringen, maar rond de 200k km zouden die toch vernieuwd moeten worden. Remblokken gaan lang niet zo lang mee, en remschijven willen wel eens kromtrekken of te dun worden (de voorste remschijven van eerder genoemde Fabia waren al veel eerder vervangen wegens 'te dun'). Remtrommels moeten wel af en toe opengehaald worden om stof te verwijderen en eventueel de boel schoon te maken en af te stellen (remtrommels willen wel eens iets aan blijven lopen).
 

CITIGO

Senior Member
Bedankt voor de reacties, de remmen achter maken regelmatig een schurend geluid, vandaar mijn idee om over te stappen op remschijven. de fabia heeft nu een km stand van 61000, wilde ze binnenkort eerst maar eens laten schoonmaken.
 

EdK

Forumguru
7 jaar met de Yeti gereden met schijremmen en nu dus achter trommels
Wel verschil in remkracht merk ik eigenlijk geheel niet.
Voordeel is dat me velgen achter altijd vrij van remstof zijn en me velgen voor die geremd worden door schijven vaak al na 2 weken weer goor zwart / bruin zijn.
En bij regenachtige dagen ben ik er van overtuigd dat een trommel zijn werk beter doet dan een schijf.
De laatste zul je altijd eerst droog moeten remmen voor je een goede remkracht kunt realiseren.
Daarom was ik vroeger in mijn > 20 jarige motorfiets periode altijd blij met de trommel achter in dagen met regen en sneeuw.
Weigerde de remschijven goed te remmen dan had ik als backup altijd nog de trommel...
 

EdK

Forumguru
Nee, maar misschien moeten ze eens van binnen schoongemaakt worden
Dit hoort met een servicebeurt gedaan te worden maar of het werkelijk gedaan word....
Of de blokken zijn aan het eind van hun remvoering en moeten er nieuwe blokken ingezet worden.
Maw een bezoekje even brengen aan de garage kan geen kwaad, of je moet rechterhanden hebben en het zelf doen
 

fanSkoda-VW

Donateur
De Fab met 90 pk aan boord heeft trommelremmen, de 110 pk (met DSG zoals ik die heb) heeft schijfremmen.
Audi geeft de 90 pk óók schijfremmen mee, tja verschil moet er zijn.

Ik mag er van uit gaan dat VAG de schijfremmen niet voor de lol monteert.

De reden dat de voorste remmen door schijfremmen vervangen werden is omdat tijdens het remmen de meeste druk op de voorwielen komt te staan. Met name bij de wat duurdere auto’s zien we steeds vaker dat er zowel voor als achter schijfremmen aanwezig zijn. Omdat de auto tijdens het remmen naar voren wil duiken wordt via een remkrachtverdeler de remkracht over de voor en achter wielen verdeeld.

Trommelremmen zijn wel wat minder geschikt voor gebruik in combinatie met ABS, schijfremmen zijn beter in staat om het pulserende gedrag van een ABS pomp te volgen. Om die reden monteren sommige merken schijfremmen achter niet zo zeer icm een bepaald motorvermogen, maar icm wel of geen ABS cq ESP.

Ik weet ook niet of het remsysteem op zich ook moet aangepast worden: is je remsysteem vanachter nu gescheiden of niet. Indien neen, gaat dat wel het geval zijn voor de remschijven en ga je een andere remcilinder moeten gebruiken, remdrukregelaar, handremkabels en dergelijke om het zaakje naar behoren te laten werken. Kortom, ik weet niet wat er nog meer anders is bij de 110 pk t.o.v. de remmen van de 90 pk uitvoering.

zie ook de 1e post op: www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5190534

Onderhoud van schijf- en trommelremmen:

Schijfremmen zijn gemakkelijker te onderhouden dan trommelremmen. Bij schijfremmen is het gemakkelijker de remblokken te vervangen dan bij trommelremmen de remschoenen. Omdat bij schijfremmen alles open is word er ook veel minder remstof en vuil vast gehouden. Het vuil verdwijnt tijdens het remmen in de buiten lucht. Dit is herkenbaar aan de vervuilde voorwielen. Bij trommelremmen blijft de remstof in de trommel aanwezig en zal dus tijdens het onderhoud van de remmen verwijderd moeten worden.


grtssss
 
Laatst bewerkt:

aiva tco adoks

Forumguru
Is de achteras van een polo 6r/6c niet gelijk met een Fabia? De polo is veel uitgebracht met schijfrem achter.
De hele achteras vv met schijfrem is misschien een optie.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik wéét dat het niet aardig klinkt, maar als je zo veel geld wilt uitgeven en moeite doen om de remmen te vervangen is dat eigenlijk zonde van het geld ook.
Want bij inruil krijg je niets extra's terug. Ze kijken naar wat het kenteken voor auto aangeeft.
En elke auto heeft 4 remmen. Plus wat Antara schrijft, geen simpele opgaaf.

sterkte & grtss
 

kylimo

Senior Member
Ik vraag mij zelfs af of het mag zonder dat er een keuring aan te pas gaat komen. Nu weet ik dat er zo veel niet mag, maar dit is natuurlijk wel een ingreep.

Groeten Boy
 

fanSkoda-VW

Donateur
@aiva tco adoks Tja, je hebt gelijk. Ander chipje en je motor presteert méér. Simpel.
Maar moet je dan ook niet een keer de remmen 'chippen'?
Want waarom levert Skoda op de auto's met meer KW/PK schijfremmen rondom? Dat vraag ik mij af.
En is er misschien nog meer door Skoda aangepast?

Ik mee ooit ergens gelezen te hebben dat de schijfremmen ook nog een gadget hadden dat ze droger bleven bij nat weer opdat ze bij de 1e rempoging al meteen volledig aangrepen.

grtsss
 
Bovenaan Onderaan