Achterremmen nemen maar 1/5 van de taak voor hun rekening. Daar komt bij dat trommelremmen minstens zo hard remmen als schijfremmen, ze hebben alleen meer last van warmlopen/fading. Tijdens een noodstop heb je daar verder geen hinder van, dat merk je alleen bij langdurig(er) zwaar remmen. Vrachtwagens maakten in elk geval tot voor kort nog veelvuldig gebruik van trommelremmen, ook op de vooras. Zelfs veel Parijs Dakar trucks gebruiken nog geregeld trommels. Trommelremmen zijn bovendien zelfbekrachtigend, hebben dus een soort progressieve remwerking en vergen minder van de rembekrachtiging. Handig ook voor gebruik als handrem. Het maakt ze wel wat minder geschikt voor gebruik in combinatie met ABS, schijfremmen zijn beter in staat om het pulserende gedrag van een ABS pomp te volgen. Om die reden monteren sommige merken schijfremmen achter niet zo zeer icm een bepaald motorvermogen, maar icm wel of geen ABS cq ESP.
Het verschil in noodstoplengte tussen de Fabia en de Ibiza zal niet zo zeer afhangen van het gebruikte remsysteem, maar meer nog van de banden.