Schijfremmen achter op een fabia combi

hemi24

Forumguru
Als je de auto voor circuitgebruik gaat inzetten is het wellicht een nuttige upgrade, en voor langdurige (zeer) snelle bergritten (rallye's) ook, maar wie hier doet dat?

In dat geval was je hoe dan ook beter uit geweest met een motorisch sterkere versie waar de schijfremmen al standaard waren gemonteerd...
 

turboturbo

Forumguru
Op AW vond ik nog een topic waar ik een mi goede post van s velthuis tegen kwam. Lees ook zijn opmerking over relatie banden mbt de remweg - zelf nog niet eerder aan gedacht! :geek:

Achterremmen nemen maar 1/5 van de taak voor hun rekening. Daar komt bij dat trommelremmen minstens zo hard remmen als schijfremmen, ze hebben alleen meer last van warmlopen/fading. Tijdens een noodstop heb je daar verder geen hinder van, dat merk je alleen bij langdurig(er) zwaar remmen. Vrachtwagens maakten in elk geval tot voor kort nog veelvuldig gebruik van trommelremmen, ook op de vooras. Zelfs veel Parijs Dakar trucks gebruiken nog geregeld trommels. Trommelremmen zijn bovendien zelfbekrachtigend, hebben dus een soort progressieve remwerking en vergen minder van de rembekrachtiging. Handig ook voor gebruik als handrem. Het maakt ze wel wat minder geschikt voor gebruik in combinatie met ABS, schijfremmen zijn beter in staat om het pulserende gedrag van een ABS pomp te volgen. Om die reden monteren sommige merken schijfremmen achter niet zo zeer icm een bepaald motorvermogen, maar icm wel of geen ABS cq ESP.

Het verschil in noodstoplengte tussen de Fabia en de Ibiza zal niet zo zeer afhangen van het gebruikte remsysteem, maar meer nog van de banden.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Onze Roomster stamt uit 2010.
Een model met 1.2 TSI, ESP, ABS en DSG-7. Heb altijd begrepen dat vooral de combinatie van DSG-7 met ESP (en ABS) de reden was voor schijfremmen rondom (V + A).
Ik zie ook modellen, van dezelfde leeftijd, met het 1.2 TSI blok, echter handgeschakeld en geen ESP, die achter trommelremmen hebben...
 

kylimo

Senior Member
Ik had een Fabia II (1.2 TSI uit 2010) met DSG, ESP en ABS welke achter gewoon trommeltjes had. Nooit geen hinder van ondervonden. Was met tuning van motor en dsg.

Groeten Boy
 

Huibert

Forumguru
Ondanks wat sommige mensen denken is een goede trommelrem zeker geen inferieur product, wat pure remkracht aangaat zeker beter dan een schijfrem!! Vroeger een Moto Guzzi motor gehad met een Grimeca remtrommel met vier oplopende remschoen, kan je garanderen dat dat werkelijk beestachtig goed remt. De grote nadelen van deze constructie zijn zoals al genoemd de vervuiling van de trommel en de matige doseerbaarheid. Op deze punten scoort de schijfrem veel beter, er is alleen snel een rembekrachtiger nodig om de nodige remkracht te bereiken.
 

Vlaar032

Senior Member
Trommelremmen maak ik doorgaans 1 x per jaar zelf maar schoon. Garages doen het niet, kijken alleen maar door het gaatje in de rem ankerplaat (achterplaat) of er nog genoeg voering op zit.

Ik haal dan de trommels er af, schuur met n schuurpapiertje de schoenen en de trommel. Blaas stof er uit met een fietspomp en zet t weer in elkaar. Lukt in 50 minuten lol, geleerd van een monteur.

Ik zal hier mn laatste fotootjes nog even neerzetten van de F3, onlangs gedaan. Ik heb nog eens extra goed gekeken en volgens mij is er bij F1, F2, F3 helemaal niets aan die trommel remmen gewijzigd.

En volgens mij zijn schijfremmen op een Fabia achter alleen maar...Mooier om te zien...?
Er zit overigens achter de naaf van de as een abs sensor dus ook de remzuigers van de trommels worden aangestuurd door de abs. En esp is alleen voor de voorwielen.
 

Bijlagen

  • Remtrommel pijl bestuurderskant SMALL.jpg
    Remtrommel pijl bestuurderskant SMALL.jpg
    319,5 KB · Weergaven: 31
  • Remtrommel pijl bijrijderskant SMALL.jpg
    Remtrommel pijl bijrijderskant SMALL.jpg
    337,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Verschil tussen de trommels van de F2 en de F3 is dat die van de F3 piepen waar ik dat bij de F2 nooit gehad heb. Maak ze 2x per jaar schoon en schuur lichtjes mar dat mag niet baten
 

Vlaar032

Senior Member
Huibert, hoekjes vd remschoen voeringen beetje afvijlen.
Bij mij piept 't trouwens ook wel ns, maar ik hoor dat maar als bevestiging dat ze het doen...
 

Vlaar032

Senior Member
Zekers, tenzij je 4 x 4 hebt. Esp voorkomt doorslaan van wielen dmv aantrekken remmen en/of electronisch lossen van het gas. Als ze niet aangedreven zijn hoeft dat niet.
 
Bovenaan Onderaan