Schijf/Trommelremmen achter?!

Captain Hook

Forumguru
Inmiddels weten we voor 99% zeker dat in NL Pon dus bezuinigt en Fabia's met trommelremmen laat uitleveren, terwijl in de ons omliggende landen schijfremmen achter, wel op de modellen met motoren >75pk worden gemonteerd.

Blijft een bizar iets! De importeur wil net iets meer marge pakken (en het verschil trommel- versus schijfremmen zal in de productiefase echt geen duizend euro bedragen) en op 'sneaky' wijze wordt zo'n feature wegbezuinigd. Getuigt echt van respect voor je klanten, NOT. :mad:
Houdt ook in dat werkplaats manuals en onderhoudsinstructies landafhankelijk zijn...

Je zou haast alleen al hierom een import auto nemen. :icon_smile_dead:

Maar zoals iemand anders al zei: "m'n achtervelgen worden niet zo vuil meer" Kunnen ze gebruiken als verkoopargument: "Nu uniek, Fabia met schoon blijvende achtervelgen!":uitlachen:
 

piair1982

Forumguru
Wel leuk al die afkortingen. Straks zie je: nu leverbaar met S.I.Z. , R.B.S. en V.B.V.V.

Oftewel Spiegels In Zonneklep, Rechter Buiten Spiegel en Van Binnenuit Verstelbare Voorwielen:winkie:
 

Ron467

Actief lid
Veel leuker om een beetje te gissen;

  • EDS is weer een afkorting voor tractie controle waarvoor door skoda ook de term ASR gebruikt wordt.
  • HBA is remassitentie die de druk verhoogd naar maximaal als hij een noodstop detecteerd.
  • HHC is natuurlijk Hill Hold Controle (wegrijhulp op helling)
Maar wat is nu ABS (ja die weet ik) inclusief MSR en dual rate????

Trouwens nu ik de laatste technische specificaties nóg beter bestudeer staat daar echt in: - remmen achter trommelremmen of schijfremmen (afhankelijk van de motor) En dat in het boekje waar de RS (en de greenline) versie niet in staan. Ik verwacht ze dus toch op mijn 77 KW uitvoering.
Maar stukje terug de scout ook met DSG (dus ook 77 kw) heeft trommels, ga toch even langs de dealer.........
 

piair1982

Forumguru
Er staat zelfs meer dan alleen ASR, nl
ESP incl. EDS, HBA en HHC

EDS = elektronisch differentieel sperring
HHC= Hill Hold Control
HBA= Hydraulic Brake Assist
MSR = Motor Slip regeling
Dual rate is een soort van backupsysteem voor de remmen
Nog meer weten? :aangenaam:
 

corsaar

Senior Member
Voorlopig niet, je heb tegenwoordig een cursus nodig,
alleen al voor de afkortingen i.i.g bedankt.
 

Ron467

Actief lid
Zo net even op de motor naar Vepreda geweest, lekker motorweer en geen weekend dus veel leuke stuurweggetjes niet verboden!
De baas is op vakantie (wist ik), dat van de schijven achter wisten ze niet zeker maar wat er stond (ook de TSI DSG), had trommels :biggthumpdown:

Ach aan de andere kant mis ik ze nu ook niet; dan zien de velgen er voor en achter meestal maar "anders" uit.... ik ben niet zo een poetser :grin:


Positief nieuws (voor mij) is dat:
  1. de productie in week 37 is (dan week 40 evt in NL)
  2. dat men nog bezig is met mijn verzoek om evt. de auto in Tsjechië op te halen. (zie ander draadje)
  3. en dat ik idd in week 37 en een stukje van 38 vlak bij de fabriek aanwezig ben, dus wie weet ga ik heen vliegen en terug de nieuwe lekker inrijden.
 

FredV

Banned
@Piair1982
Hartelijk dank, weer wat geleerd:)
Valt me mee dat ze engelse afkortingen gebruiken en geen duitse...alhoewel, MSR weer Nederlands is, motor slip regeling.
 

FredV

Banned
@Ron467, als je je auto daar ophaalt, dan tijdig bij je dealer je kentekenplaten meenemen en je verzekering regelen (maar dat wist je waarschijnlijk al).
Overigens toen ik daar in de fabriek was, werd mij desgevraagd verteld dat afhalen niet mogelijk was, wel bij VW in Wolfsburg.
 

piair1982

Forumguru
MSR = (Motorslipkoppelregeling) Deze functie is geïntegreerd in het ESP en zorgt bij het doorslippen van de aangedreven wielen voor een vermindering van het motorkoppel tot de wielen weer grip hebben. Deze functie heeft hetzelfde doel als ASR, maar grijpt in door de aandrijfkracht te verminderen in plaats van de wielen af te remmen.

MEt wiki kom je een eind
 

Ron467

Actief lid
@fredv,
ach ik ga er vanuit dat het niet lukt, maar als het onverhoopt wel kan, zou het leuk en een primeur zijn (voor mij en de dealer!).
Museum en fabrieksbezoek staan sowieso op het programma.
En als het niet (op tijd) gaat, komen er gewoon wat meer kilometers op mijn in te ruilen Fabia te staan..:winkie:
 

FredV

Banned
@fredv,
Museum en fabrieksbezoek staan sowieso op het programma.
Zeker de moeite waard! Overigens heb je wel je auto nodig als je de fabriek bezoekt, de (persoonlijke) gids rijdt met jou mee in jouw auto naar de verschillende hallen!
(De fabriek ligt achter het museum. ingang museum en NIET de afslag fabriek kiezen).
 

Ron467

Actief lid
Helaas/lekker nog wat extra kilometers maken met de huidige Fabia II.
Net te horen gekregen dat het nog niet mogelijk is om de skoda elders af te laten leveren (lees op de fabriek ophalen).
Dus in September nog met de HB naar Dolni Lanov en naar de skoda fabriek en kijken of ik de nieuwe kan spotten. Onze vrienden regelen het bezoek (kan ze haar Tsjechies lekker oefenen).

Bedankt voor de tip "ingang museum".
 
Bovenaan Onderaan