Schijf/Trommelremmen achter?!

Ronnie

Forumguru
Maar vrijwel iedere auto heeft tegenwoordig ABS en er rijden er zat met trommels (achter) rond. Dus dat probleem is opgelost (?)
Tegenwoordig zijn trommelremmen voorzien van zeer fijn doseerbare opstelmechanieken; bij het tot stand komen van de RDW afspraken (rond 1990) was dit nog niet zo, er reden nog veel auto's rond met trommelremmen die handmatig opgesteld dienden te worden; en dus een grote hoeveelheid slijtagespeling tussen voering -en trommel overbrugd diende te worden.

P.s: het zwart worden van de velg kan ook nog liggen aan de vorm van de velg; hij kan het stof naar binnen zuigen of naar buiten blazen.....
Auto's welke veelal in 't stadsverkeer rijden krijgen in meer of mindere mate last van "verglazing" van remblokken, dit ontstaat wanneer er niet voldoende hard geremd wordt om de voeringen te doen slijten.
 

Ronnie

Forumguru
Is verder niet verontrustend.... Inderdaad na een paar stevige remacties slijt de "glaslaag" er weer af. Erger wordt het wanneer de remblokken verbranden; ze worden dan door-en- door hard en moeten vervangen worden.
 

piair1982

Forumguru
Zover ik het heb gezien heeft de FII fl GreenLine schijven achter i.c.m. de standaard esp. Althans de demo bij mn dealer heeft die wel...

Maarrrrrr als ik bij mede forummers kijk met een GL zie ik inderdaad trommelremmen achter... Das typisch...

Betekent dus dat dan alleen de DSG schijven achter heeft?
 

FredV

Banned
Zover ik het heb gezien heeft de FII fl GreenLine schijven achter i.c.m. de standaard esp. Althans de demo bij mn dealer heeft die wel...
Raar, de demo die ik heb gereden, niet...die had trommels achter.
Was het toevallig geen 1.4 TSI met greenline sticker?
 

piair1982

Forumguru
Het was zeker een 1.2 tdi, met start en stop systeem. Kan niet missen:winkie:

Toch dan weer een actie van Pon dan. Want zij beslissen inderdaad welke opties op welk model te leveren zijn. Misschien prijspolitiek?
 

FredV

Banned
Nu begrijp ik er helemaal niets meer van, Fabia's II 1.2 TDI Greenline met en zonder schijfremmen achter...
 

kit

Lid
Misschien kan GO66 hier uitsluitsel over geven.

Of een andere bezitter van een Greenline.

Dus Greenline bezitters loop naar buiten en kijk even, laat ons niet langer twijfelen.
 

FredV

Banned
de documentatie is er duidelijk in: alleen de 1.4 TSI heeft achter schijven. En wat ik heb gereden als proefrit met de Combi GL had trommels.
Maar Piair1982 heeft een GL gereden met schijven.
Voor zover ik weet hebben de bezitters ook trommels.
Blijft nu de vraag, zijn er twee uitvoeringen van de GL?
 

AKP

Lid
Het was me al opgevallen dat de voorste velgen veel smeriger waren dan de achterste, even beter gekeken dus: onze GL heeft achter trommelremmen en voor schijfremmen.
 

FredV

Banned
@piair1982, t enige wat ik kan bedenken is dat de dealer een duitse 1.2 TDI heeft 'geleend'? Want de duiste versie heeft WEL schijven achter
 

LenK

Forumguru
Ik zou zeggen: als ie maar goed remt.
Zou het belangrijker vinden dat er ESP op zit.
 

FredV

Banned
@L&K daar heb je ook helemaal gelijk in. Bovendien, ik kan er niets aan veranderen.
Maar ik verwonder me er wel over.
 
LenK helemaal met je eens als hij goed remt is het prima schijven of trommels ach ja. ESP lijkt me wel zo veilig.
 

van_der_P

Senior Member
Zou het dan zo zijn dat op de uitvoering met trommels achter het ESP alleen werkt op de vooras ?
Omdat er in de folder staat "ESP met ASR".
Het ASR werkt toch ook alleen maar op de aangedreven wielen.
In het geval van de Fabia zijn dat de voorwielen.
Het is vreemd als het zo is, maar zou niet ondenkbaar zijn.
 

Ron467

Actief lid
Zou het dan zo zijn dat op de uitvoering met trommels achter het ESP alleen werkt op de vooras ?
Waarom? een rem is een rem.

Anti-blokkeersysteem: ABS
Anti-slipregeling of tractiecontrole: ASR, TCS, ASC, ETC, ETS
Stabiliteitscontrole: ESP, ESC, DSC, VDC, DSTC, PSM, VSA, VSC
Noodremassistentie: EBA, BAS
Elektronische remkrachtverdeler: EBD, EBV


FredV, waar staan de door jou genoemde afkortingen voor? Heeft skoda weer nieuwe aan de bovenstaande toegevoegd?
 

peperskoda

Forumguru
ESP werkt alleen via 4 wielen. Het kan nooit op slechts 2 wielen gemonteerd worden want dan gaat het echt niet werken. Wordt alleen je voorkant in bedwang gehouden, maar je achterzijde stuitert alle kanten op. Resultaat zou dan zijn dat je alsnog "even Apeldoorn" moet bellen i.v.m. opgelopen schade.....
 
Bovenaan Onderaan