Schijf/Trommelremmen achter?!

Captain Hook

Forumguru
Wanneer ik de technische specificaties op skoda.nl nakijk zie ik bij de Fabia II FL staan bij alle (op de RS na) motoruitvoeringen dat de achterremmen als trommelremmen zijn uitgevoerd. (in de PDF prijslijst/technische gegevens)

Kijk ik echter op skoda.at dan staat er vermeld dat de Fabia modellen vanaf 75PK schijfremmen achter hebben (?)
En op skoda.de kun je per motortype de technische specs opvragen en daar staat ook dat b.v. een 1.2TSI voorzien is van schijfremmen achter!
Bij skoda.co.uk wordt ook gesproken over 'disc brakes' achter.

Hoe zit het nou? Kan me moeilijk voorstellen dat voor een land als nederland de technische uitvoering zodanig wordt gewijzigd dat er andere remmen gemonteerd worden?

Heeft iemand wellicht al een 1.2TSI 77 kW en kan dit beamen?
Was gisteren bij de garage, maar die hadden er geen eentje in die uitvoering staan.
 

Wallie

Lid
Kan je iig van de 1.9TDI zeggen dat die ook trommels achter heeft in de FII, de FI die ik hiervoor had (ook een 1.9TDI), had schijven achter... Dus ja, in Nederland komen ze met trommels.
 

Captain Hook

Forumguru
Dus ja, in Nederland komen ze met trommels.
Trieste en bekrompen actie van Pon. :icon_smile_dead:
Altijd is veiligheid het stiefkindje. Is net zoals met ESP. In de landen om ons heen is het (ESP) op IEDERE Fabia standaard. Maar in NL tegen meerprijs of alleen bij een DSG inclusief.

Zelfs in België zijn er schijfremmen achter, afhankelijk v.d. motorisering.
 

Br3cht

Actief lid
je krijgt enkel schijfremmen als je ESP als optie aanduid, zo heeft mijn dealer het uitgelegd
 

corsaar

Senior Member
Captain Hook @Trieste en bekrompen actie van Pon.

Moet ik daar uit opmaken dat trommelremmen goedkoper zijn en minder goed.
Het voordeel van trommelremmen is dat je wielen schoner blijven,
dat is dan ook alles wat ik weet.
 

Captain Hook

Forumguru
Trommelrem:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelrem
Schijfrem:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem
http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake
http://rb-kwin.bosch.com/nl/nl/safety_comfort/drivingsafety/brakingsystems/index.html

Schijfremmen blijven schoner door hun open constructie. Ik heb liever een schoner remsysteem, dan een schoner wiel (ja, het liefst beide).
In de trommels wil nog wel eens vuil achterblijven.
En waarom zouden dan meer 'potentere' auto's rondom schijven hebben en de 'goedkopere' trommels? :koffie:
 

Captain Hook

Forumguru
Het voordeel van trommelremmen is dat je wielen schoner blijven,
dat is dan ook alles wat ik weet.
Dan moeten ze voor jouw auto ook vóór maar trommelremmen monteren, toch? Blijven je velgen lekker schoon... :grin:
Sorry, grapje.

Maar idd, trommelremmen zijn goeiekoper = meer marge voor Pon.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij is er door de RDW begin 90er jaren besloten om voertuigen van 100 PK en meer te voorzien van schijfremmen rondom.(op alle merken), Dit maakte het destijds ook eenvoudiger om ABS te plaatsen. Trommelremmen zijn moeilijker te doseren en dat ging niet goed samen met ABS.
 

Ron467

Actief lid
Tussen besluit en uitvoering zit dan nog marge.......
Mijn huidige Fabia2 van 105 pk (2008) heeft gewoon trommels achter, de schijfremmen zaten alleen op de tiptronic automaat uitvoering......

Voor de komende levering; we gaan het zien wat er onder zit bij mij.
 

Ron467

Actief lid
Schijfremmen blijven schoner door hun open constructie. Ik heb liever een schoner remsysteem, dan een schoner wiel (ja, het liefst beide).
In de trommels wil nog wel eens vuil achterblijven.
En waarom zouden dan meer 'potentere' auto's rondom schijven hebben en de 'goedkopere' trommels? :koffie:

Als je zelf je linkjes goed leest weet je dat het grote voordeel van schijf t.o.v. trommel de warmte afvoer is.
Te warme remmen verliezen remkracht en in uiterste geval treed fading op (door warmte dampbellen in de remvloeistof = bijna géén remmen meer).
In mijn jeugd met een ami 8 (Citroën) een keer meegemaakt in de bergen:eek: niet leuk!

Potentere auto´s belasten het remsysteem meer (automaat t.o.v. manueel ook), dus grotere veiligheidsmarge door schijven rondom.
 

FredV

Banned
Ik begrijp Captain Hook's vraag goed. Waarom hebben niet alle auto's schijfremmen als ze zoveel beter zijn? Toch prijspolitiek?
 
Op mijn Skoda Fabia Combi Scout 1.2TSI DSG7 van mei 2010 zitten gewoon trommels achter. Vond en vind ik de grootste tegenvaller.
 

Captain Hook

Forumguru
Trommelremmen zijn moeilijker te doseren en dat ging niet goed samen met ABS.
Maar vrijwel iedere auto heeft tegenwoordig ABS en er rijden er zat met trommels (achter) rond. Dus dat probleem is opgelost (?)

ps: onze andere (oeps, nu enige :smirk:) auto, een Yaris heeft ook trommels achter en ABS...
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat de remmen ingebouwd worden die nodig zijn om de auto binnen de wettelijke eisen af te remmen. Een lichte auto heeft minder remkracht nodig en daar aan voldoet zo'n auto ook met trommels achter.
Naarmate de auto's zwaarder en sneller zijn verandert er wel meer: grotere schijven, geventileerde schijven, keramische schijven. Allemaal om de gewenste remvertraging te verkrijgen en te behouden bij belasting.

Als de remkracht te groot is (rondom flinke schijven op een Smart bijvoorbeeld) dan moeten er weer maatregelen getroffen worden om de remkracht te doseren omdat je anders met de minste aanraking van het rempedaal door de voorruit ligt.

:ot: Mevr. LenK's voorwielen worden erg snel zwart van het remstof, maar mijn wielen worden helemaal niet zo vuil. Ligt ws aan de (hardheid) remvoering.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat de remmen ingebouwd worden die nodig zijn om de auto binnen de wettelijke eisen af te remmen.
Hmmm, waarom dan in NL trommels en in de andere landen schijfremmen? Volgens mij liggen die wettelijke eisen al lang op europees (gelijkwaardig) niveau.

M.i. is het gewoon prijspolitiek van Pon. Net zoals het feit ESP in Duitsland en Oostenrijk standaard is op de Fabia en in NL niet. :mad:

Enne, remkrachtdosering zit er ook al lang op. EBD; http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_brakeforce_distribution
 

FredV

Banned
blijft nog steeds de vraag, waarom geen standaard schrijfremmen op ALLE auto's en dus niet afhankelijk van gewicht en vermogen/prestaties.
 

Captain Hook

Forumguru
@FredV:
Da's nou juist het 'rare'; de GL heeft wel ESP, de overige modellen weer niet (tegen meerprijs), maar een DSG uitvoering weer wel.
Terwijl in de duitstalige landen, ALLE uitvoeringen ESP hebben. :icon_smile_question
 
Bovenaan Onderaan