Scheeftrekken

Zijn er al meer mensen die probleem hebben mat scheeftrekken van de auto?
Binnen een week na ophalen auto bij de dealer begon hij zonder aanwijsbare oorzaak naar links te trekken.
Gelijk naar de dealer. Bandenspanning gecontroleerd, uitlijnend nagekeken. Alles goed. Blijkt het een fout in de software voor de elektrische stuurbekrachtiging te zijn. Upjes schijnen er ook last van te hebben. Fabriek is er al mee bezig.
 

Cordoba

Forumguru
Als het probleem inderdaad in de stuurbekrachtiging zit, vind ik het vreemd dat het niet direct is, en de meeste Citigo's, Ups en Mii's nergens last van hebben. Ik denk eerder aan een productiefout in de servoklep van de de stuurbekrachtiging (poort die niet juist is geboord t.o.v. van de zuiger ofzo, en na minimale slijtage langs de zuiger lekt in de middenstand)
 
Volgens de dealer zijn er zo'n 25 anderen die er ook last van schijnen te hebben. Maar als de fabriek er al mee bezig is zal ik echt niet de enige zijn. Het vreemde is ook dat er nu niets meer van te voelen is.
 

Cordoba

Forumguru
Als het nu weer weg is, krijg ik het idee dat er iets anders aan de hand is: of je hebt last gehad van sterke zijwind, zonder dat je je dat bewust was, of er is iets anders aan de hand.

Nu schijnen er sinds enige tijd nieuwe systemen te zijn, die zelf compenseren voor een weg die afloopt naar links of rechts, of compenseren voor dwarswind. Mogelijk dat daar iets fout zit in de software, en dat het probleem alleen optreedt als dat compensatiesysteem in werking treedt.
 

tikumo

Lid
Nergens last van , maar omdat mijn vorige auto wel een afwijking had heb ik eigenlijk altijd het stuur goed vast.. Ik zal voor de gein er eens op letten of hij naar links of rechts trekt..
 
Dit probleem heb ik al eens eerder ergens gelezen. Een waarschijnlijke oorzaak was de stand van het stuur bij het parkeren. Als het stuur volledig naar één kant gericht is voor een langere periode, klopt de middenstand niet meer.
Het verdwijnt vanzelf als de auto maar stilstaat met het stuur in de middenstand.
 

Joske

Forumguru
Dit probleem heb ik al eens eerder ergens gelezen. Een waarschijnlijke oorzaak was de stand van het stuur bij het parkeren. Als het stuur volledig naar één kant gericht is voor een langere periode, klopt de middenstand niet meer.
Het verdwijnt vanzelf als de auto maar stilstaat met het stuur in de middenstand.

Dat lijkt me nu wel heel sterk hoor.. :pieker: (zou er mijn hand niet voor in het vuur durven stoppen)
 
Klinkt heel sterk, maar ik heb iets vergelijkbaars ook een keer gehad.

Had al wat verhalen gelezen op het upforum dat er aardig wat Up's waren die een probleem hadden met naar links trekken en die hadden een softwareupdate nodig, dus ik was redelijk alert dat het misschien bij mij ook zou kunnen gebeuren.

Nu had ik 1 keer op de weg terug naar huis dat de auto heel sterk naar links trok, dus ik dacht dat ik het probleem had, maar de volgende dag was het probleem alweer weg. Ik weet niet zeker of ik met gedraaid stuur heb geparkeerd, maar een andere oorzaak kan ik ook niet verzinnen.
 
Ik heb het toen op het up forum gelezen maar een link kan ik niet meer vinden.
In de berichten was het ook maar een aanname dus bewijs heb ik ook niet.
 

Hetzer

Forumguru
Met onze 2 Citigo's geen last van het scheef trekken, dat van die stuurstand vind ik ook een beetje een broodje "aap"" verhaal
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dat van die stand van het stuurwiel kan ik nu wel bevestigen. Iedere keer als ik de auto heb geparkeerd met de wielen volledig gedraaid, dan trekt hij vervolgens onder het rijden naar 1 kant. Maakt niet uit links of rechts. Parkeer hem nu dus maar steeds met de wielen rechtuit. Dan heb ik er geen last van. Hoop wel dat ze snel een oplossing hiervoor hebben.
 

tikumo

Lid
Ik parkeer hem ook vaak met de wielen scheef, maar nog nooit iets gemerkt. Zal hem straks eens wat extra scheef teruzetten en kijken wat ie doet morgen..
 

Cordoba

Forumguru
Absurd verhaal, dat parkeren met ingedraaide wielen effect heeft. Mensen die file parkeren tussen andere auto's in, staan heel vaak met ingestuurde wielen geparkeerd. Ik kan me nog voorstellen als het contact langere tijd aanstaat dat het dan wel effect heeft, maar zonder contact aan, zou het toch geen effect moeten hebben. Lijkt me een kwestie dat de middenstand niet gecorrigeert moet worden op basis van gegevens als contact uitstaat, of nog beter de ABS-sensoren geen beweging vaststellen.

(als garage of iemand anders aan de auto werkt, kan ik me voorstellen dat het contact aan staat, om bepaalde zaken te testen/meten, vandaar dat voorwaarde van de ABS-sensoren mij beter lijkt)
 

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: ik twijfel niet aan je verhaal/ervaring (wel aan de vakkennis van degenen die de software hebben ontwikkeld).
 

CDK

Forumguru
ik kan me wel vinden in Cordoba's post, het zou niet moeten uitmaken wat de stand van de wielen is bij inparkeren, ik sta bij fileparkeren altijd met (bijna) volledige stuuruitslag, zonder problemen gelukkig! maar feit is en blijft wel dat er problemen zijn helaas....
 
Bovenaan Onderaan