Schakelgedrag DSG7 icm 1.6 TDI

peterrapid

Forumguru
@OctaviaWest de DSG in de RS is ook de DSQ250 wat hetzelfde model is als in de andere wagens 2.0tdi of tsi enkel de DSG7 is het model DSQ200 en de programmatie is voor alle modellen dezelfde hoor, maar DSG7 heeft iets meer moeite omdat het nog een extra 7e trap heeft in combinatie met motoren met minder koppel. De DSG6 zoals hij uit fabriek rolt is echt niet zo slecht hoor, enkel die 1e versnelling is bagger. Laat hem gewoon optimaliseren met het basispakket en je hebt al een andere bak hoor.
 

OctaviaWest

Actief lid
Bestaan er überhaupt auto's (eender welk merk) die je zo bij de dealer kan halen en waarvan de versnellingsbak niet schakelt als iemand die nog leert rijden (want dat gevoel heb ik wel)? En die zichzelf niet kapot rijdt? Dus over de grenzen van de automerken heen, wat is de beste (lekker rijdend en betrouwbaar) automatische versnellingsbak?
 

ertromp

Forumguru
Bestaan er überhaupt auto's (eender welk merk) die je zo bij de dealer kan halen en waarvan de versnellingsbak niet schakelt als iemand die nog leert rijden (want dat gevoel heb ik wel)? En die zichzelf niet kapot rijdt? Dus over de grenzen van de automerken heen, wat is de beste (lekker rijdend en betrouwbaar) automatische versnellingsbak?
Dan moet je een auto moeten selecteren waar de versnellingsbakken van ZF Getriebe onder liggen bijvoorbeeld Mercedes of BMW
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterrapid

Forumguru
@ertromp als ik mag eerlijk zijn, heb een collega met een Mercedes GLA en aut 2.2CDI en na een testritje moet ik eerlijk zeggen dat deze ook zo vlug mogelijk opschakelen hoor aan heel lage toeren, ik voel eerlijk niet het verschil in toeren wat ik wel kan zeggen is dat de DSG iets vlotter schakelt (je voelt het minder) maar veel ligt ook aan jezelf, in het begin had ik ook wat moeite met de DSG, nadat ik de auto iets beter leerde kennen en vooral de schakelpunten samen met de gasstand dan moet ik zeggen dat ik eigenlijk echt hou van de DSG behalve de 1e schakelgang.
 

ertromp

Forumguru
Maar betreffende duurzaamheid en het vloeiende schakelen heb ik de bakken van ZF wel wat hoger op de kwaliteitsladder staan dan de DSG's van VAG @peterrapid
Technisch ook niet vergelijkbaar en ik bedoel met ZF bakken niet het DCT systeem overigens van ZF want dat is vergelijkbaar met DSG
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij tegenwoordig wekelijks een paar uur als chauffeur op de buurtbus: een 8-persoons Mercedes busje met automatische bak. Ik vermoed dat het een 6-bak is, maar in de display staat alleen maar "D" en geen aanduiding in welke versnelling hij staat. Handmatig schakelen is wel mogelijk, maar dat is véél minder aangenaam dan de automatische stand. En ik hoef geen heuvels af, dus is er ook geen aanleiding voor.
Deze bak schakelt niet overdreven vroeg op - integendeel zelfs, hij gaat ook in de 1e heel behoorlijk in de toeren. Het is wel mogelijk om 'm iets eerder dan 'spontaan' te laten opschakelen door het gaspedaal een haartje te liften, maar als hij zelf vindt dat-ie nog niet genoeg toeren maakt dan gebeurt er dus nog niks. Het schakelen op zich gaat vloeiend, schokvrij en behoorlijk snel - doet voor mijn gevoel niet veel onder voor de DSG6 waar ik eerder een paar jaar mee heb gereden.

Onlangs was de Mercedes een paar dagen uit de running voor groot onderhoud zodat ik mijn rondje mocht maken met de oude bus: een VW met 500.000km op de klok en een automatische bak (geen DSG volgens mij). In vergelijking met de Mercedes echt een lelijke terugval: het opschakelen duurt lang en gaat gepaard met meer dan een seconde inhouden, dan opeens met een ruk doorschieten. Voor mijn eigen comfort en dat van de passagiers ben ik op veel plaatsen daarom overgestapt op handmatig schakelen, dat ging veel sneller en door met beleid gas te geven geen last meer van inhouden/wegschieten.
In vergelijking met de Mercedesbak echt een afgang, deze VAG-automaat.
 

tha a

Senior Member
@OctaviaWest : ik heb het sinds zo'n 45000 km (nu 69000) al even dus. Ook al aangekaart bij dealer maar toen we ermee rond reden was het euvel natuurlijk niet waar te nemen. Ze hebben toen wel "nieuwe software" ingeladen maar dat hielp niet. Hij staat dinsdag weer bij de dealer ivm problemen Navi (die werkt ineens niet meer: scherm werkt wel maar geen geluid, geen bleutooth enz) dus ga dit ook weer eens benoemen... zit nu nog garantie op...
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik heb mijn garantie verlengd van 2 naar 4 jaar. Maar het is zoals je zegt, vaak doet ie het dan wel goed als de garagist ermee rijdt....

Hoe staan Skoda-dealers over het algemeen tov tunings (motor of dsg) die je elders hebt laten uitvoeren?
 

Joske

Forumguru
Hoe staan Skoda-dealers over het algemeen tov tunings (motor of dsg) die je elders hebt laten uitvoeren?
jij spreekt toch vanuit Belgenland é?

euh


bye bye garantie als ze er achter komen :wavecry:

en het risico nemen van een babbeltje te doen met je dealer/garagist om wat te "bekennen" en dan hopen dat ze op hun communiezieltje plechtig zweren dat ze wel garantie zullen toekennen omdat het een "goede" tuner is?? Denk het niet...:laugh: maar het sta je vrij om het te proberen natuurlijk :cheers:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe dat in het algemeen zit, weet ik niet. De mijne heeft er geen enkel probleem mee. Denk wel dat het belangrijk is er open kaart over te spelen
 

EdK

Forumguru
Denk ook dat het er aan ligt op welke wijze de wagen is getuned.
Als je het maximale tegen de grens aan laat tunen dan zal je op weinig coulance van de garage kunnen rekenen. En maw ook geen garantie meer op het blok hebben.
Maar heb je een tuning laten uitvoeren die puur het rijgenot vergroot en ruim binnen de tolerancies van het blok blijft ......... dan zal een garage ( dealer ) er niet zoveel moeite mee hebben en zal de garantie op het blok gewoon blijven.
Let wel op , in principe kan een dealer in beide gevallen moeilijk doen, theoretisch gezien vervalt de garantie van het blok bij tunen....

Maar zoals Rosinfield zegt, speel open kaart met de dealer, en beste is om ervoor er al over te beginnen om de reactie te peilen.
 

Joske

Forumguru
zo gaat het misschien in Nederland.. maar bij mijn weten niet in België hoor. @peterrapid had een "deal" met zijn garagist, als hij maar niet te zwaar ging tunen. Maar bij mijn weten is Peter zijn RS nog niet gebeurd hoor... en ik heb zo een vermoeden dat dat toch aan die garantieperiode ligt :lezen:
(maar ik kan mis zijn natuurlijk!)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan zit er vrees ik niets anders op dan emigreren ;).
Maar ook hier in NL zijn velen huiverig om binnen de garantieperiode te tunen. Naar mijn idee volkomen ten onrechte als je op grond van common sense de kans inschat dat zich een probleem zal voordoen. Dan moet het ook nog aan de tuning gerelateerd kunnen worden en de dealer moet er een probleem van willen maken (en zo een klant verliezen). Uiteraard alles wel er van uitgaande dat de tuning plaatsvindt bij een gerenommeerde tuner en dat je open kaart speelt met de dealer. Ik denk dat het objectief gezien koudwatervrees is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had met mijn vorige auto een probleem dat een lampje af en toe ging branden. De dealer heeft toen het JD boxje er tussen uit gehaald om uit te sluiten dat het daaraan lag. En het ook weer keurig terug gemonteerd. En blijkbaar hadden ze het ook even flink uitgeprobeerd, te zien aan het gemiddelde verbruik dat fors was toegenomen toen ik de auto weer kwam ophalen :)
 

peterrapid

Forumguru
@Joske, deal is duidelijk max 220pk en 440Nm bij dealer maar een woord is maar een woord, er staat hiervan niks op papier dus eigenlijk is dit niks waard. Alles gaat erover of de importateur er wordt bij betrokken en specifieke logs worden opgevraagd bij een garantiegeval waar eventueel tuning op zichtbaar zou zijn, dat betekent heel simpel dat importateur geen garantie geeft en ... weet ik ook niet in hoeverre de dealer die kosten op zich gaat nemen ook de mijne niet want ik heb enkel een woord. Waarom de tuning er nog niet is is heel simpel, heb niet aanwezig kunnen zijn op TVS ... Maar het zit in de pijplijn maar wel via een ander systeem, ik begin meer en meer mij aangetrokken te voelen tot het systeem PPC BSR, wat via de PPC module kan geladen en heel simpel er weer af kan, moet enkel nog er voor kunnen zorgen dat ze dit programma (wat standaard is) op maat willen schrijven voor mijn auto. Ben in onderhandeling hiervoor en zie wel of ik mijn zin krijg of niet.
 

andrehj

Forumguru
Dus over de grenzen van de automerken heen, wat is de beste (lekker rijdend en betrouwbaar) automatische versnellingsbak?
Buiten de bakken van ZF hoor ik ook zeer positieve verhalen over de automaten van Aisin. Zij hebben o.a. een 8-traps automaat voor dwars voorin geplaatste motoren. Deze vind je o.a. in diverse Volvo modellen.
Bij ZF verwacht ik veel goeds van hun nieuwe 9HP, een 9-traps automaat voor dwars voorin geplaatste motoren. Deze automaat wordt nu in nog maar een paar modellen geleverd, maar zou wel eens groot kunnen worden.
Helaas is de 8-traps van ZF voor liefhebbers van een ruime auto (en dat zal de meerderheid op dit forum zijn) totaal oninteressant, want enkel geschikt voor in lengterichting geplaatste motoren.
Mijn DSG-7 zou ik echter graag inruilen voor een 9-traps ZF of een 8-traps Aisin. Helaas gaat dat niet zo makkelijk.
 
Bovenaan Onderaan