OctaviaWest
Actief lid
Na een tweetal jaar met mijn O3 Combi TDI 1.6 105pk met DSG7 kan ik enigszins de balans opmaken. Het is een goeie auto, wegligging, ruimte,... allemaal top. Het brandstofverbruik is zeer goed te noemen. De kwaliteit van het gebruikte leder (ik heb de half leder half stof uitvoering) mocht misschien ietsje beter zijn. Maar dat valt eigenlijk allemaal nog wel mee.
Er is maar één ding dat me dagelijks irriteert bij het rijden en dat is het schakelgedrag van de DSG7. In de D-stand probeert de bak steeds ergens rond de 1200 toeren uit te komen. Dat is ongetwijfeld goed voor het verbruik, maar op dat toerental heeft de motor vrijwel geen koppel. In de praktijk kom je dus meestal aan die 1200 toeren uit een bochtje getuft. (Iets wat een rij-instructeur bij het leren rijden met een manuele versnellingsbak waarschijnlijk zou bestempelen als een slechte schakelgewoonte!) Het gaspedaal reageert in de D-stand ook te traag op de vraag naar acceleratie. In plaats van een lagere versnelling te nemen bij het gas geven, wanneer we aan 1200 toeren uit het bochtje tuffen, probeert de auto alsnog in dezelfde (veel te hoge) versnelling op te trekken. Dat gaat uiteraard niet, dus dan geeft de chauffeur nog wat gas bij, waarna het toerental ineens tot boven de 3000 schiet en menig ander weggebruiker je als een hooligan staat te bekijken.
Anderzijds moet ik ook vaststellen dat de 7-bak eigenlijk maar een zesbak is. Tenminste in de D-stand. Bij het vertrekken blijft de wagen welgeteld één meter in de eerste versnelling, waarna er meteen naar de tweede versnelling overgeschakeld wordt, en ik als chauffeur aanvoel dat de koppeling van de tweede versnelling dat niet fijn vindt (onaangename trillingen). Hetzelfde gevoel alsof je met een auto met manuele versnellingsbak in tweede probeert weg te rijden.
Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen: heb je de S-stand nog niet geprobeerd? Jazeker, die heb ik al gebruikt. Een pak van de nadelen van de D-stand worden in de S-stand opgeheven. Er is ineens een echte eerste versnelling. De tweede versnelling wordt op een hoger toerental genomen zodat de trillingen daar ontbreken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: de S-stand is vrij extreem (ook qua verbruik) en blijft lang op hoge toerentallen hangen. Alsof ik een rally aan het rijden ben. Het is een ideale stand om op te trekken maar niet om in te vertragen of mee in de bebouwde kom te rijden. Je moet dus als het ware voortdurend schakelen tussen de S-stand en de D-stand.
Conclusie: in geen enkele stand heb ik het helemaal naar mijn zin. Ik wil eigenlijk een soort "best of both worlds". Mocht de bak het toerental ergens rond de 1500 à 2000 kunnen houden dan zou het verbruik misschien ietsje hoger uitvallen (maar daar hebben we wel wat marge) maar zou de auto voor mij een stuk prettiger zijn om mee te rijden.
Ik denk dat ik niet de enige ben met deze verzuchtingen en vraag me dan ook af of ik niet beter een 2.0 TDI met DSG6 had genomen in plaats van mijn huidige 1.6 TDI met DSG7. Of zou ik daarmee dezelfde problemen hebben gehad? Hoe zou je het schakelgedrag van de DSG6 kunnen omschrijven?
Er is maar één ding dat me dagelijks irriteert bij het rijden en dat is het schakelgedrag van de DSG7. In de D-stand probeert de bak steeds ergens rond de 1200 toeren uit te komen. Dat is ongetwijfeld goed voor het verbruik, maar op dat toerental heeft de motor vrijwel geen koppel. In de praktijk kom je dus meestal aan die 1200 toeren uit een bochtje getuft. (Iets wat een rij-instructeur bij het leren rijden met een manuele versnellingsbak waarschijnlijk zou bestempelen als een slechte schakelgewoonte!) Het gaspedaal reageert in de D-stand ook te traag op de vraag naar acceleratie. In plaats van een lagere versnelling te nemen bij het gas geven, wanneer we aan 1200 toeren uit het bochtje tuffen, probeert de auto alsnog in dezelfde (veel te hoge) versnelling op te trekken. Dat gaat uiteraard niet, dus dan geeft de chauffeur nog wat gas bij, waarna het toerental ineens tot boven de 3000 schiet en menig ander weggebruiker je als een hooligan staat te bekijken.
Anderzijds moet ik ook vaststellen dat de 7-bak eigenlijk maar een zesbak is. Tenminste in de D-stand. Bij het vertrekken blijft de wagen welgeteld één meter in de eerste versnelling, waarna er meteen naar de tweede versnelling overgeschakeld wordt, en ik als chauffeur aanvoel dat de koppeling van de tweede versnelling dat niet fijn vindt (onaangename trillingen). Hetzelfde gevoel alsof je met een auto met manuele versnellingsbak in tweede probeert weg te rijden.
Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen: heb je de S-stand nog niet geprobeerd? Jazeker, die heb ik al gebruikt. Een pak van de nadelen van de D-stand worden in de S-stand opgeheven. Er is ineens een echte eerste versnelling. De tweede versnelling wordt op een hoger toerental genomen zodat de trillingen daar ontbreken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: de S-stand is vrij extreem (ook qua verbruik) en blijft lang op hoge toerentallen hangen. Alsof ik een rally aan het rijden ben. Het is een ideale stand om op te trekken maar niet om in te vertragen of mee in de bebouwde kom te rijden. Je moet dus als het ware voortdurend schakelen tussen de S-stand en de D-stand.
Conclusie: in geen enkele stand heb ik het helemaal naar mijn zin. Ik wil eigenlijk een soort "best of both worlds". Mocht de bak het toerental ergens rond de 1500 à 2000 kunnen houden dan zou het verbruik misschien ietsje hoger uitvallen (maar daar hebben we wel wat marge) maar zou de auto voor mij een stuk prettiger zijn om mee te rijden.
Ik denk dat ik niet de enige ben met deze verzuchtingen en vraag me dan ook af of ik niet beter een 2.0 TDI met DSG6 had genomen in plaats van mijn huidige 1.6 TDI met DSG7. Of zou ik daarmee dezelfde problemen hebben gehad? Hoe zou je het schakelgedrag van de DSG6 kunnen omschrijven?