Schakelgedrag DSG7 icm 1.6 TDI

OctaviaWest

Actief lid
Na een tweetal jaar met mijn O3 Combi TDI 1.6 105pk met DSG7 kan ik enigszins de balans opmaken. Het is een goeie auto, wegligging, ruimte,... allemaal top. Het brandstofverbruik is zeer goed te noemen. De kwaliteit van het gebruikte leder (ik heb de half leder half stof uitvoering) mocht misschien ietsje beter zijn. Maar dat valt eigenlijk allemaal nog wel mee.

Er is maar één ding dat me dagelijks irriteert bij het rijden en dat is het schakelgedrag van de DSG7. In de D-stand probeert de bak steeds ergens rond de 1200 toeren uit te komen. Dat is ongetwijfeld goed voor het verbruik, maar op dat toerental heeft de motor vrijwel geen koppel. In de praktijk kom je dus meestal aan die 1200 toeren uit een bochtje getuft. (Iets wat een rij-instructeur bij het leren rijden met een manuele versnellingsbak waarschijnlijk zou bestempelen als een slechte schakelgewoonte!) Het gaspedaal reageert in de D-stand ook te traag op de vraag naar acceleratie. In plaats van een lagere versnelling te nemen bij het gas geven, wanneer we aan 1200 toeren uit het bochtje tuffen, probeert de auto alsnog in dezelfde (veel te hoge) versnelling op te trekken. Dat gaat uiteraard niet, dus dan geeft de chauffeur nog wat gas bij, waarna het toerental ineens tot boven de 3000 schiet en menig ander weggebruiker je als een hooligan staat te bekijken.

Anderzijds moet ik ook vaststellen dat de 7-bak eigenlijk maar een zesbak is. Tenminste in de D-stand. Bij het vertrekken blijft de wagen welgeteld één meter in de eerste versnelling, waarna er meteen naar de tweede versnelling overgeschakeld wordt, en ik als chauffeur aanvoel dat de koppeling van de tweede versnelling dat niet fijn vindt (onaangename trillingen). Hetzelfde gevoel alsof je met een auto met manuele versnellingsbak in tweede probeert weg te rijden.

Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen: heb je de S-stand nog niet geprobeerd? Jazeker, die heb ik al gebruikt. Een pak van de nadelen van de D-stand worden in de S-stand opgeheven. Er is ineens een echte eerste versnelling. De tweede versnelling wordt op een hoger toerental genomen zodat de trillingen daar ontbreken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: de S-stand is vrij extreem (ook qua verbruik) en blijft lang op hoge toerentallen hangen. Alsof ik een rally aan het rijden ben. Het is een ideale stand om op te trekken maar niet om in te vertragen of mee in de bebouwde kom te rijden. Je moet dus als het ware voortdurend schakelen tussen de S-stand en de D-stand.

Conclusie: in geen enkele stand heb ik het helemaal naar mijn zin. Ik wil eigenlijk een soort "best of both worlds". Mocht de bak het toerental ergens rond de 1500 à 2000 kunnen houden dan zou het verbruik misschien ietsje hoger uitvallen (maar daar hebben we wel wat marge) maar zou de auto voor mij een stuk prettiger zijn om mee te rijden.

Ik denk dat ik niet de enige ben met deze verzuchtingen en vraag me dan ook af of ik niet beter een 2.0 TDI met DSG6 had genomen in plaats van mijn huidige 1.6 TDI met DSG7. Of zou ik daarmee dezelfde problemen hebben gehad? Hoe zou je het schakelgedrag van de DSG6 kunnen omschrijven?
 

24qv

Actief lid
Heel herkenbaar wat de S-stand betreft: ideale stand om op te trekken, maar niet om in te vertragen of mee in de bebouwde kom te rijden. Zeker bij veel rotondes of stoplichten achter elkaar, een ge-hort en ge-rammel dat een lieve lust is, dat ik van lieverlee 'gewoon' weer handmatig ben gaan schakelen.
 

Skodajan

Nieuw lid
Ik heb me ook al eens afgevraagd of het schakelmoment niet op een hoger toerental afgesteld kan worden ( het is nu ook afgesteld op 1200 )
 

OctaviaWest

Actief lid
Toch jammer dat je als gebruiker niet kan instellen hoe je bak reageert.

Gaat de 2.0 TDI met DSG6 ook altijd tuffen op een toerental waar de motor geen trekkracht heeft?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Optimalisatie met wederom een eerste versnelling, later opschakelen in D en eerder in S. Ideaal. Is inderdaad al veel over gezegd hier
 

SNARFB

Senior Member
Als ik het verhaal van de topicstarter zo lees, ben ik in staat m'n bestelling per direct te annuleren (als dat zo makkelijk zou kunnen). Is het nou echt zo erg en ook i.c.m een 1.4 tsi?
 

peterrapid

Forumguru
DSG-6 (wat ik heb) 2.0 tdi RS probeert te schakelen in D rond de 2000 toeren bij rustig rijden, gaat soms ook lager tot ongeveer 1500 toeren bij echt traag rijden. 1e versnelling is bijna onbestaand na enkele meters gaat hij ook in zijn 2 of je moet beetje doortrappen bij vertrekken dan schakelt hij rond de 2000 à 2500 toeren. Valt goed mee die DSG-6 maar ga ook in de toekomst een optimalisatie laten uitvoeren.
 

cali05

Forumguru
Als ik het verhaal van de topicstarter zo lees, ben ik in staat m'n bestelling per direct te annuleren (als dat zo makkelijk zou kunnen). Is het nou echt zo erg en ook i.c.m een 1.4 tsi?
kom je van een handbak, zou ik zeker niet afbestellen. je kunt namelijk ook overdrijven over het slecht schakelen van de bak
 

CDK

Forumguru
slecht schakelen doet het zeker niet, een DSG schakelt zelfs voortreffelijk, alleen de momenten waarop..... daarom is een software aanpassing aan te bevelen :jaja: Na zo'n aanpassing (indien juist uitgevoerd) wil je never nooit een handbak meer :)
 

OctaviaWest

Actief lid
Mijn verhaal klinkt inderdaad wel een beetje overdreven, SNARFB. Voor de meerderheid van de rijders schakelt deze bak subliem. Voor sommige perfectionisten zoals ik is er toch nog hier en daar iets op aan te merken. Maar de meesten willen nooit meer een handbak, eens ze met een DSG gereden hebben. Ik eigenlijk ook niet.

Bovendien, zo vermoed ik, zal de bak in combinatie met de 1.4 benzine compleet anders aangestuurd worden wegens de andere aard van de motor. Kan een eigenaar van zo'n 1.4 DSG-bolide dit beamen of tegenspreken?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hij schakelt op zich prima. Maar het praktisch wegrijden in de 2 en het vroege opschakelen, stoorden me wel. Met een handbak schakel ik ook best vlot op, maar je kunt ook overdrijven. En dat doen de DSG en de schakel-indicator. Die laatste zou ik ook nooit volgen, maar iets later schakelen. En dat doet de geoptimaliseerde DSG ook.
 

ElScorpione

Forumguru
Lang leve de emissie eisen, want daar is het schakelgedrag van die automaat een direct gevolg van. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het zou als berijder totaal niet nodig moeten zijn om de software van je automaat aan te laten passen. Waarom geen profielen, zodat je zelf het profiel kan kiezen dat het beste bij je past? Of een bak die je min of meer kunt leren hoe te schakelen?
 

OctaviaWest

Actief lid
Even gegoogled, en een tripje naar Varsseveld en terug is 700 kilometer voor mij. Beetje heel ver! Ik woon in Vlaanderen, West-Vlaanderen om precies te zijn. Zijn er hier in mijn buurt ook professionals die mijn DSG goed kunnen laten schakelen?

ElScorpione, helemaal akkoord!
 

ElScorpione

Forumguru
@OctaviaWest je zou eens kunnen informeren bij Autobedrijf 's-Heer Arendskerke (http://www.autoshak.nl). Dit bedrijf is dealer van DSG dokter uit Varsseveld en zit op Walcheren. Dat is nog steeds in Nederland, maar vanuit West Vlaanderen in ieder geval beter te doen dan Varsseveld. Ik heb mijn Skoda destijds bij dat bedrijf gekocht. Als je via de Westerscheldetunnel rijdt, moet dat te doen zijn.
 

ohnoname

Nieuw lid
Na een tweetal jaar met mijn O3 Combi TDI 1.6 105pk met DSG7 kan ik enigszins de balans opmaken. Het is een goeie auto, wegligging, ruimte,... allemaal top. Het brandstofverbruik is zeer goed te noemen. De kwaliteit van het gebruikte leder (ik heb de half leder half stof uitvoering) mocht misschien ietsje beter zijn. Maar dat valt eigenlijk allemaal nog wel mee.

Er is maar één ding dat me dagelijks irriteert bij het rijden en dat is het schakelgedrag van de DSG7. In de D-stand probeert de bak steeds ergens rond de 1200 toeren uit te komen. Dat is ongetwijfeld goed voor het verbruik, maar op dat toerental heeft de motor vrijwel geen koppel. In de praktijk kom je dus meestal aan die 1200 toeren uit een bochtje getuft. (Iets wat een rij-instructeur bij het leren rijden met een manuele versnellingsbak waarschijnlijk zou bestempelen als een slechte schakelgewoonte!) Het gaspedaal reageert in de D-stand ook te traag op de vraag naar acceleratie. In plaats van een lagere versnelling te nemen bij het gas geven, wanneer we aan 1200 toeren uit het bochtje tuffen, probeert de auto alsnog in dezelfde (veel te hoge) versnelling op te trekken. Dat gaat uiteraard niet, dus dan geeft de chauffeur nog wat gas bij, waarna het toerental ineens tot boven de 3000 schiet en menig ander weggebruiker je als een hooligan staat te bekijken.

Anderzijds moet ik ook vaststellen dat de 7-bak eigenlijk maar een zesbak is. Tenminste in de D-stand. Bij het vertrekken blijft de wagen welgeteld één meter in de eerste versnelling, waarna er meteen naar de tweede versnelling overgeschakeld wordt, en ik als chauffeur aanvoel dat de koppeling van de tweede versnelling dat niet fijn vindt (onaangename trillingen). Hetzelfde gevoel alsof je met een auto met manuele versnellingsbak in tweede probeert weg te rijden.

Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen: heb je de S-stand nog niet geprobeerd? Jazeker, die heb ik al gebruikt. Een pak van de nadelen van de D-stand worden in de S-stand opgeheven. Er is ineens een echte eerste versnelling. De tweede versnelling wordt op een hoger toerental genomen zodat de trillingen daar ontbreken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: de S-stand is vrij extreem (ook qua verbruik) en blijft lang op hoge toerentallen hangen. Alsof ik een rally aan het rijden ben. Het is een ideale stand om op te trekken maar niet om in te vertragen of mee in de bebouwde kom te rijden. Je moet dus als het ware voortdurend schakelen tussen de S-stand en de D-stand.


Ik heb niets hier aan toe te voegen. Alle punten die jij beschrijft, spelen bij mij ook.
Ondertussen ben ik gewend geraakt om met de S-stand weg te rijden en deze in de 3e/4e versnelling terug op de D-stand te zetten. Dit is niet voor de acceleratie, maar voor het behoud van de koppeling.
 
Bovenaan Onderaan