S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

PeetZ

Actief lid
Nee ik wacht het ook eerst nog wel even af wat die doet. Maar als je niet gewend bent om olie bij te vullen vind je dit al gauw een olieboot. Zit wel te denken als die zijn beurt nodig heeft om er dan 5w40 in te gooien. Schijnt die minder te gebruiken. Ik laat hem toch elk jaar met de keuring een beurtje geven dus die longlife hoeft van mij ook niet zo nodig.
 

CDO

Forumguru
Zo, weer wat kilometers verder en weer een beetje meer inzicht in het olie verbruik. Zoals beloofd zou ik het een beetje bijhouden in het topic.


Op 111.800 olie bijgevuld tot max. Juiste olie met juiste specs.
Nu staat de teller op ruim 116.800 dus een dikke 5000 km verder en oliepeil staat nu net boven de min. op de peilstok.

Lijkt net alsof hij door het harde werken (caravan er achter) uiteindelijk minder olie is gaan gebruiken.

Misschien de schraapveren even ontkoold doordat ie flink aan de bak moest:jaja: Wie het weet mag het zeggen....
 

CDO

Forumguru
Volgende beurt achter de rug. Bij 116.000 km begon de SuperB te pingelen dat hij naar binnen wou.

Bij 118.000 km op de klok inmiddels de 120K beurt laten uitvoeren. Bandjes van voor naar achter gewisseld, nieuwe olie en een nieuw filter erop en gaan maar weer. Gevraagd bij de garage of er nog bijzonderheden waren ....... maar niets bijzonders te melden.

Wel bijzonder om te zien dat sinds de laatste olie bij vulling naar maximaal peil bij 111.800 tot het moment van de beurt bij 118.000 ( toch weer een dikke 6000 verder) het olie lampje niet weer is gaan branden en het oliepeil boven het minimum is gebleven.

Januari 2011 - Augustus 2014 is dus al weer 3 jaar en 8 maand verder en 118.000 km praktijk ervaring achter de rug met de S2C 1.8TSI en nog steeds elke dag met een glimlach instappen.

Wat een fijne auto.
 

CDO

Forumguru
Inmiddels al weer een paar duizend kilometer verder en het oranje motorstoringslampje begon te branden.

Uit laten lezen bij de garage: P2015 storing in het inlaatspruitstuk.
Garage heeft inmiddels sensor / potmetertje vervangen en storing weer opgelost.

Gaan maar weer....
 

CDO

Forumguru
En om het overzicht compleet te houden nog even de kosten van de kleine beurt.

215 euro incl BTW. Rekening van het verhelpen van de storing nog niet binnen
 

CDO

Forumguru
Rekening verhelpen storing inmiddels ook binnen. € 413,00 incl. BTW. Storingsdiagnose + draaihoeksensor vervangen en nog wat klein spul. Onderdelen 120 euro, rest arbeid. Hele inlaatspruitstuk moest er af om onderdeel te vervangen. Kosten zitten hem dan ook in de arbeidsuren.

Daarnaast bij 121.000 een halve liter longlife olie erbij.....

Heel apart om te zien dat de motor onder zwaardere belasting minder olie verbruikt dan onder lage belasting tijdens de dagelijkse woon-werkverkeer parade van tussen de 80 - 120 km/h.
 

Joske

Forumguru
dat heb ik hier nog al eens gelezen, een TSI met olieverbruik waarvan de berijder altijd heel rustig er mee rijdt = olieverbruik (genre 1 liter per 1000km), vervolgens zwaarder belasten (bij warme motor uiteraard) en ineens olieverbruik naar beneden.. (naar 1 liter per 4-5000km)
 

CDO

Forumguru
@Joske: ik ga ook lekker door zo. Nu een halve liter op 3.000 km (en dus een hele op 6.000 waarschijnlijk). Hiervoor meer dan 6.000 weggekacheld zonder bij te vullen voor de laatste beurt 9en toen stond die nog dik boven minimum).

Als het te gek word stap ik over op onderhoud om de 15.000 km in plaats van longlife en ga ik er wat dikkere olie in doen.
 

Schippersss

Forumguru
Rekening verhelpen storing inmiddels ook binnen. € 413,00 incl. BTW. Storingsdiagnose + draaihoeksensor vervangen en nog wat klein spul. Onderdelen 120 euro, rest arbeid. Hele inlaatspruitstuk moest er af om onderdeel te vervangen. Kosten zitten hem dan ook in de arbeidsuren.

Daarnaast bij 121.000 een halve liter longlife olie erbij.....

Heel apart om te zien dat de motor onder zwaardere belasting minder olie verbruikt dan onder lage belasting tijdens de dagelijkse woon-werkverkeer parade van tussen de 80 - 120 km/h.
Dit is mij ook al opgevallen. Sinds de tuning en sinds dat hij meer belast wordt is het olie verbruik toch echt een heel stuk gezakt.
 

CDO

Forumguru
Afgelopen week met 123.500 begon het olielampje weer te branden. 2.500 kilometer verder en een halve liter olie opgestookt.

Moet er wel bij zeggen dat er een aantal kilometers bij zaten die met hoge snelheid zijn afgelegd (200km/h +) dus dan lust die denk ik ook wel wat.......

Lieter bijgevuld en kijken hoever we komen deze keer.
 

CDO

Forumguru
Tussen de laatste bij vulling van olie op 123.500 en de huidige kilometerstand 1/2 liter verstookt.

Nu op circa 128500 km nu de motor laten flushen met Tunap en nog Tunap injectorreiniger in de benzine. Kwam aardig wat zwarte troep uit, als het goed is zijn de zuigerveren weer losgeweekt en is de koolaanslag opgelost. Nu kijken wat dit doet voor het olie verbruik.

Olie weer Longlife, nog niet omgezet op een korter verversingsinterval.
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Oh ja en bijna vergeten, over een week of twee 4 jaar onderweg in mijn S2C en nog steeds elke dag met een glimlach instappen en rijden.

Blijf nog maar een jaartje (of 2) sturen denk ik.
 

CDO

Forumguru
Zo weer eens tijd voor update.

Kilometerstand nu circa 138.000 km. Olie bijvullen blijft wel nodig zo nu en dan. Voor de rest niets nieuws te melden. Auto gaat nog steeds als een speer en bij de volgende geplande onderhoudsbeurt (bij circa 150.000) stap ik over van longlife naar 1 x per 15.000 km.

Volgend jaar maar eens op zoek naar een vervanger.....
 

CDO

Forumguru
Korte tussentijdse update. Olieverbruik redelijk stabiel 1 liter per 3.000 km.

Als ik ga trappen (hoge snelheid > 150mm/h) of hem hoog in de toeren doortrek zie ik wel eens eens wolkje in de spiegel.

Binnenkort naar de garage voor een onderhoudsbeurt (staat nu op 142.500 en geeft aan dat ie over 1.200 naar binnen moet voor een beurt). Ik laat hem dan overzetten op normaal onderhoud om de 15.000 km en ga iets dikkere olie gebruiken. Kijken wat dit oplevert.
 

andrehj

Forumguru
Korte tussentijdse update. Olieverbruik redelijk stabiel 1 liter per 3.000 km.
Hm, dat zal best stabiel zijn, het is wel stabiel veel. Ik hoop nog steeds dat mij dit bespaard gaat blijven, maar met mijn huidige km-stand is daar nog niet veel over te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDO

Forumguru
@andrehj : klopt helemaal. Het is stabiel en stabiel (redelijk) veel. Maar ik lees ook verhalen van binnen de 1.000 km al een liter en zover ben ik nog (lang) niet.

Revisie kost toch al snel een duizendje of 3 tot 4. Kan ik voorlopig nog een boel olie van kopen.

Tevens zoals gezegd vanaf eind deze week over op een iets dikkere olie en om de 15.000 km verversen. En volgend jaar maar eens kijken naar een vervanger dus ik red me wel.
 

CDO

Forumguru
Een week of twee geleden kleine beurt laten uitvoeren en omgezet van longlife naar onderhoud per 15.000 km.

Bijzonderheden: remblokken voor vervangen (eerste set, lijkt me netjes)

Kilometerstand 143.800 bij de beurt
 

RogerS

Forumguru
@CDO Ben benieuwd naar je ervaring aangaande het olieverbruik! Ik zit nu ook op zo'n 1 liter per 3000 km. Als het overzetten van longlife naar normaal, met dikkere olie, zou helpen om het olieverbruik (drastisch) te reduceren dan zal ik overwegen dit ook te gaan doen.
 

CDO

Forumguru
@RogerS ik verwacht er geen wonderen van maar de olie is in ieder geval een stuk goedkoper (is toch wel fijn als je wat vaker moet bijvullen).

Ik zal mijn ervaringen blijven posten.

Ik moet wel zeggen dat er veel over oliegebruik van VAG producten wordt geschreven. Als je er eens wat dieper op induikt zijn er echter wel meer merken / types die nu en/of in het verleden aardig last gehad hebben.

Je hoort verhalen van BMW (had ik niet verwacht), Kia (Sorento 2.4), Opel van bepaalde bouwjaren en zelfs japanners.
 

RogerS

Forumguru
@CDO Klopt ook Japanners. Een vriend van mij heeft een Avensis diesel ook problemen gehad met hoog olie verbruik, bij 160.000 KM en 5 jaar oud. Alleen de ervaring is dat de coulance regeling van Louwman toch een stuk ruimer is dan die van Pon....
 
Bovenaan Onderaan