S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

CDO

Forumguru
De plotselinge stijging verbaast me ook. Aan het in de gaten houden van het peil en een beetje bijvullen was ik al wel gewend. Aan brandende lampjes wanneer je ze nog lang niet niet verwacht was ik nog nog niet gewend...
 

Joske

Forumguru
Probeer eens niet tot max te vullen maar tot Halfweg en kijk eens of ie dan olie verbruikt. Welke olie gebruik je nu? Volsynthetisch? 0w30?

Dikkere olie kan je probleem eventueel oplossen indien hetin de motor mag.
 

CDO

Forumguru
Via via begrepen dat er een serie 1.8TSI motoren is CDAA code die niet helemaal fijn is. Alleen niet alle motoren hebben / krijgen er last van.

Olie verbruik neemt zienderogen toe bij die motoren resulterend in uiteindelijk een onderzoek dmv olieweging en daarna allemaal de motor los om zuigers en veren te vervangen en waarschijnlijk andere troep te verwijderen.

Kosten plaatje richting de 4500 euro, coulance tot 4 jaar na aankoop. De mijne is 3,5 jaar oud nu. Ik kijk het nog even aan en anders auto eruit of als de kosten meevallen revisie.

Als het waar is dan is het m.i. ongelofelijk dat een merk als Skoda (en VW en Audi en Seat) hier nog mee weg komt.

Daar hoef je je dan met een japanner weer veel minder zorgen over te maken.
 

Joske

Forumguru
Dan zal je je best zo snel mogelijk naar je dealer reppen ;) (betreft coulance regeling!)

de 4.5K is de regeling met coulance!?
 

TL@

Forumguru
Hm, op 3000 km een halve liter bijvullen? Dat gaat inderdaad helemaal de verkeerde kant op. Die van mij verbruikt ongeveer 1 liter op 25.000 km, wat ik nog acceptabel vind. Maar veel meer moet het idd niet worden. 1 liter op 6000 km begint aardig onacceptabel te worden.
Qua olieverbruik doen veel andere merken het toch een stuk beter. Renault bijvoorbeeld. De Laguna die ik voor de Superb had verbruikte met 285.000 km op de klok nog steeds maar ca 0.5 liter op 15.000 km, en onze tweede auto (een Twingo) verbruikt maar een paar tiende liter op 30.000 km (bijvullen tussen beurten dus nooit nodig). Hier kan VAG nog wat van leren!

Hou ons op de hoogte!

Mijn O2 (2.0TDI en DSG) verbruikt toch echt geen druppel olie.

Van mijn 4 VAG wagens heeft er maar 1 olie verbruikt. Hangt wat af van de manier van inrijden en het gebruik en natuurlijk moet je ook wat geluk hebben.
 

CDO

Forumguru
Mijn O2 (2.0TDI en DSG) verbruikt toch echt geen druppel olie.

Van mijn 4 VAG wagens heeft er maar 1 olie verbruikt. Hangt wat af van de manier van inrijden en het gebruik en natuurlijk moet je ook wat geluk hebben.

Ik heb ook al heel wat VAG auto's versleten (kijk maar eens in mijn profiel). Olieverbruik heb ik altijd gehad en hoort erbij maar was altijd miniem. Een keer met een TDI Passat op longlife ook relatief veel verbruik gehad wat verminderde / nihil werd nadat ik over was gegaan op beurten om de 15K en andere olie.

Inrijden in de zin van wisselend belasten e.d. is allemaal keurig gedaan. Ik rij gemiddeld dik 1 op 13 dus een scheurneus ben ik ook niet echt.

Het schijnt dat deze motoren meer te lijden hebben van de schakelindicator en halfgas rijden dan van volgas geven. Bij halfgas en op de schakelindicator rijden worden er relatief veel gassen weer naar het inlaattraject geleid waardoor koolvorming. Daarnaast schijnt deze serie 1.8 TSI een probleem te hebben met de zuigerveren. Tsja waar ben je dan met je nette gedrag....
 

CDO

Forumguru
Om het olieverbruik te beperken zou je nog een 5w40 vol synthetische olie kunnen proberen. (kreeg ik ooit als tip op een beetle forum)
Zelf gebruik ik de mobil 5w40: https://www.deolieconcurrent.nl/products/Mobil-Super-3000-X1-5W40-5Liter.html voor onze beetle 2.0 en die staan normaal ook bekend (lees berucht) om hun olieverbruik, die van ons verbruikt nagenoeg niets.
Wellicht nog iets om te proberen?


Eerst even kijken hoe het gaat op longlife met bijvullen tot max. Volgende beurt is bij circa 120.000 km. In die periode kunnen we mooi meten wat het verbruik is. Daarna maar eens kijken of we over gaan op kortere termijn tussen beurten en andere olie of dat het zo erg is en ik de revisie met coulance pak.

En als het me helemaal niet zint gaat ie in de verkoop......
 

CDO

Forumguru
Zo net bijgevuld tot maximaal. Kijken wat er gaat gebeuren. Ik zal het verbruik bijhouden en posten.
 

CDO

Forumguru
@andrehj dat hoop ik zeer zeker voor je. Schijnt dat met name CDAA en CDAB als minder bekend staan qua motorcode. Daarvoor en daarna wel goed. IK weet niet wat voor motorcode je hebt.

Briskoda had ik al gezien, word je niet vrolijk van. OP Duitse fora staat ook een en ander met ook verwijzingen naar het Russische forum. Daar worden de motoren gewoon vervangen, zal in NL wel weer anders afgehandeld worden...
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij hebben alle 1.8 TSI blokken die in NL in de S2 zijn geleverd vanaf 2009 of zo de motorcode CDAA. De mijne dus ook. CDAB is de code van de variant met 152 pk, die volgens mij in NL nooit geleverd is.
 

PeetZ

Actief lid
Die van mij gebruikt denk ik ook behoorlijk. Heb een Superb 2 1.8 tsi dsg en heb hem nu een goeie 2 maanden en 2000km verder en heb er al een halve liter olie bij gevuld. Er staat nu 83.000 op de teller en hij is van 2011.Ik was helemaal weg van deze auto's maar heb nu me twijfels of ik er wel goed aan heb gedaan. heb altijd Opel gereden en nog nooit een druppel olie hoeven bij te vullen. Automaat vond ik ook beter als deze dsg.Nu ik op diverse forums alle problemen lees zit ik toch wel weer een beetje te denken om deze weer in te ruilen voor een Opel. Misschien wat voorbarig maar heb er tot nu toe nog geen goed gevoel bij helaas. Ik had misschien beter eerst kunnen kijken op dit forum en dan pas kopen.
 

Joske

Forumguru
En heb je olie bijgevuld omdat het lampje ging branden of omdat je het peil gecontroleerd had? (en je dat te weinig vond)
 

PeetZ

Actief lid
Peil gecontroleerd en hij stond op het minimum. Nu staat die weer in het midden en ben benieuwd hoe lang die zo blijf staan.
 

PeetZ

Actief lid
Nee die ging niet branden. Zover laat ik het ook niet komen want meestal als die gaat branden ben je al te laat. Althans dat was vroeger wel zo.
 

Joske

Forumguru
klopt wel hoor, maar reden dat ik dit vraag is omdat ik hetzelfde had bij mijn O2 tdi, ik vond dat die "te laag" stond.. Dus ik laat een stuk bijvullen door de garage. Wel.. die olie is gewoon terug opnieuw verbrand waardoor het peil van mijn O2 terug stond waar het daarvoor stond...

Maw, het zou wel eens kunnen dat alles wat je er nu bijkapt, gewoon terug verbruikt wordt en je dus het idee blijft houden dat hij olie verbruikt.

Als je de olie peilde en die stond ONDER het min, vind ik het een ander verhaal, dan verbruikt hij naar alle wsl wel olie. (of moest hij gewoon nodig bijgevuld worden)

Als het een eenmalig feit van een halve liter is, zou ik mij absoluut nog geen zorgen maken ;)
 
Bovenaan Onderaan