[S2] Voor de mensen met een Premium CarKit (rSAP)

Vandaag een Samsung Galaxy S II gekocht met Android 2.3.3 en ik kan bij deze bevestigen dat deze goed verbind met de carkit. Alle contacts (telefoon, niet SIM) netjes over kopieerde en de eerste belletjes waren ook geen probleem. Vervolgens ging het ontkoppelen en het online komen van de telefoon ook prima! :super::super::super:

Dus nog geen dagen ervaring mee, maar tot op heden werkt het 100% goed!

Aangezien ik hier in het verleden zelf gruwelijke problemen mee heb gehad, eventjes deze vermelding. Telefoons welke het half ondersteunde (Samsung i8910) en eigenlijk je enige keus het verouderde Symbian is (Mijn Nokia N900 met meamo is het nooit gaan ondersteunen). Wil ik dit nieuws toch eventjes met jullie delen.

Ik verwacht dat er nog wel meer mensen hier zijn welke hun telefoon keuze bepaald krijgen door deze (toch wel heel erg) belabberde carkit.

Dan wil ik ook melding maken dat voor mensen met een HTC Desire (HD) er ook een oplossing lijkt te zijn gekomen in de vorm van : http://www.android-rsap.com/
 

foex

Nieuw lid
Beste Quindor,

Hier zat ik op te wachten. Ik heb een Octavia EBL met AF-fabriek bluetooth besteld en kan nu ook mijn abonnement verlengen met het liefst de Samsung Galaxy S II (Huidige is inderdaad de verouderde N97 mini). Op internet kun je hier verder nog niet veel over vinden behalve dat de vorige Galaxy S alléén SIM-contacten synchroniseert. Wel vreemd dat bij jou juist alleen de telefooncontacten worden gesynchroniseerd en juist niet de SIM-contacten.

Ik vind het belangrijk dat mijn nieuwe telefoon ook volledig functioneert met de Octavia zoals de Nokia zou doen, daarom mijn volgende vragen:

Hoe staat het met het ontvangen en versturen van SMS-berichten en wordt in het maxi-dot ook alle info weergegeven, zoals batterij- netwerkstatus en provider? Zijn er zaken waarvan je weet dat het maxi-dot/columbus wel kan, maar de Galaxy S ii niet ondersteund?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Beste Quindor,

Hier zat ik op te wachten. Ik heb een Octavia EBL met AF-fabriek bluetooth besteld en kan nu ook mijn abonnement verlengen met het liefst de Samsung Galaxy S II (Huidige is inderdaad de verouderde N97 mini). Op internet kun je hier verder nog niet veel over vinden behalve dat de vorige Galaxy S alléén SIM-contacten synchroniseert. Wel vreemd dat bij jou juist alleen de telefooncontacten worden gesynchroniseerd en juist niet de SIM-contacten.

Ik vind het belangrijk dat mijn nieuwe telefoon ook volledig functioneert met de Octavia zoals de Nokia zou doen, daarom mijn volgende vragen:

Hoe staat het met het ontvangen en versturen van SMS-berichten en wordt in het maxi-dot ook alle info weergegeven, zoals batterij- netwerkstatus en provider? Zijn er zaken waarvan je weet dat het maxi-dot/columbus wel kan, maar de Galaxy S ii niet ondersteund?

Alvast bedankt voor je reactie.
Eens zien.

Een SMS ontvangen heb ik nog niet, maar van wat ik er gezien hebt werkt dit hetzelfde als met mijn oude nokia. Ik verwacht dan ook dat dit gewoon werkt. SMS versturen heb ik nog nooit als mogelijkheid gehad, verwacht dat nu ook nog steeds niet?

Verder werkt alles zoals netwerkstatus ook prima. Batterij status word niet weer gegeven.

Maar worden deze carkits nog steeds geleverd af fabriek? Ik dacht de dealers ondertussen slimmer waren geworden en een aftermarket model mee leveren welke deze problemen allemaal niet heeft, en ook dat skoda/vag een nieuwe versie heeft welke geen rSAP meer vereist. Ben benieuwd!
 

foex

Nieuw lid
Quindor,

Ik had ergens gelezen dat je ook een sms kunt versturen met de Columbus, maar goed zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met dit systeem en vind ik ook niet zo belangrijk. Het belangrijkste voor mij is:

- Sms lezen op maxi-dot / Columbus (zodat de mobiel onder het rijden in de zak kan blijven en dus handsfree kan lezen).
- Alle contacten van zowel SIM als eigen telefoongeheugen met meerdere nummers per contact gesynchroniseerd worden (dit omdat ik meer contacten in mijn telefoon heb staan dan op een SIM-kaart kan worden opgeslagen, bovendien ondersteund de SIM geen contacten met meerdere nummers)

Batterijstatus is ook eigenlijk wel het minst belangrijk van de drie die ik vroeg (eerlijk gezegd op mijn huidige Parrot CK3100 kijk ik er ook niet echt naar omdat ik de telefoon toch elke dag aan de stroom leg en eventueel een lader in de auto heb liggen). Provider vind ik wel belangrijk zodat ik kan zien of ik aan het roamen ben als ik in het grensgebied rijdt voor ik ga bellen.

Bij het bestellen van de auto had ik inderdaad de keuze uit het MoBridge bluetooth systeem als accessoire en af-fabriek bluetooth. Ik heb gekozen voor de af-fabriek-versie met UHV en rSAP-ondersteuning.

Ik hoor graag nog een reactie op mijn hierboven gevraagde twee punten (omdat dit niet werkt in combinatie met de vorige Galaxy S) zodat ik eventueel de Galaxy S II ook kan gaan bestellen (altijd een Nokia gehad waarvan de huidige N97 mini, maar wil nu weleens Android gaan proberen).

Alvast bedankt voor je reactie.
 
tests

SMS zal ik laten weten zo snel als ik een SMS krijg. Tegenwoordig met whatsapp en zo gebeurt dat niet zo vaak meer. ;)

Wat wel lastig is, is dat als je via rSAP verbonden bent, je uiteraard geen data connectie meer hebt op de telefoon. Logisch, maar soms wel lastig.

De contacts uit het telefoon geheugen komen iig met alle nummers, etc. netjes over. Gisteren ook nog eventjes een update geforceerd omdat ik wat nummers had toegevoegd aan enkele contacten en dit werd netjes overgenomen. SIM geheugen ga ik niet testen, aangezien al mijn contacten via Exchange binnen komen. En zeker met android je eigenlijk nooit meer iets op je SIM zet, je contacten worden eigenlijk altijd ge'synced.

Provider word netjes weer gegeven eventjes uit mijn hoofd. Zal dat nog eventjes controleren. ;) Nooit op gelet.

Ook heb ik enkele uren in de auto gezeten en ben meerdere keren gestopt en weer verder gegaan, en alle keren reageerde de carkit en de telefoon perfect. Beter dan ik ooit gehad heb met mijn oudere toestellen welke WEL rSAP ondersteunde.

Maar goed, alle features welke er binnen rSAP zijn werken zo te zien prima met de Samsung Galaxy S II, een verademing in mijn ogen. Ik heb nu al 2,5 jaar gewerkt met een extra "carkit" telefoon in de auto. Elke keer switchen, contacten updaten, pfff... werd er gestoord van. Dit werkt gewoon out of the box! Geweldig! :shocked:
 

foex

Nieuw lid
Quindor,

Sms- en provider-weergave hoor ik graag dan nog.

Maar van dat rSAP dat je dan geen dataconnectie meer krijgt; als er dan een mail naar je gestuurd wordt en je bent op dat moment verbonden met je carkit komt deze niet binnen omdat hij dan geen dataconnectie kan opbouwen? Is het dan wel nodig dat je rSAP toelaat op je telefoon of worden dan weer je contacten niet meer gesynced? Wat is er dan verder mogelijk door die rSAP-mogelijkheid i.c.m. SGS II in de Columbus? Ik blijf een beetje doorvragen omdat er over android i.c.m. met bluetooth VW/Audi/Skoda/Seat veel (connectie-) problemen zijn en alleen de eerste Galaxy S hooguit een verbinding opbouwt en enkel de SIM-contacten synchroniseert. Er is namelijk verder nog weinig te vinden over SGS II met de genoemde bluetooth verbindingen. Als ik de telefoon nu bestel en de auto krijg ik pas rond week 40 zou het jammer zijn als ik nu een supermooi toestel heb die vervolgens niet zal werken met de Skoda.
 
Je telefoon heeft geen netwerk meer dus ook geen internet of sms.
Dat is het concept van rsap. Voordeel is weer dat de carkit de verbinding houd via de externe antenne en dat scheelt weer energie voor je telefoon.
De nieuwe rsap carkit zou wel data door geven naar je telefoon.
Ben benieuwd of ze rsap eruit kunnen halen porten naar andere android's.
Vwb de eerder genoemde link: dat gaat waarschijnlijk alleen werken voor HTC Sense toestellen omdat Sense toegang geeft tot het adresboek.
 

RogerS

Forumguru
De nieuwe rsap carkit zou wel data door geven naar je telefoon.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat je ermee kunt. Mijn ervaring met een Samsung H1 en een Blackberry 9780 is dat ze bij een RSap connectie "gelocked" zijn. De enige keuze die je op het scherm ziet is dat je de RSAP connectie kunt afbreken voor de rest kun je niets met het toestel doen.
 
rSAP staat voor Remote Sim Access Profile. Het stelt de carkit instaat om via bluetooth de informatie op je SIM uit te lezen en zijn eigen zender in de lucht te brengen met deze gegevens. Vervolgens zet hij je telefoon in flight mode, dus alle zenders gaan uit (deels om stroom te besparen en deels omdat je niet 2x tegelijk 'online' kunt zijn).

Dat is dan ook dat enkele functies van je telefoon niet meer werken als dit actief is.
 

foex

Nieuw lid
Beste Quindor,

Kun je ook zonder rSAP te gebruiken de telefoon connecten en synchroniseert het telefoonboek dan nog wel? Ik vind het gebeuren dat de telefoon wordt overgenomen goed om de accu te besparen, maar voor mij hoeft dat niet. Op de huidige N97 mini is dit protocol namelijk een optie en vind het wel fijn om mails onderweg te ontvangen zoals dat nu ook werkt i.c.m. met de Parrot.

Had je nog gekeken naar de provider/sms in je Maxidot? Het is echt een schitterend toestel zoals al in diverse reviews te lezen is, dus ga hem zeker bestellen als hij goed werkt i.c.m. de Skoda.
 
Niet alleen accu maar ook het ontvangst word door een externe antenne gedaan.
oh ja, je kunt ook de op je carkit ontvangen sms kopieeren naar je telefoon sim (met een nokia en de 2010 carkit althans).
bij mijn originele nokia carkit in mijn vorige auto ging deze zelfs naar mijn postvak-in...
 
Vandaag eventjes getest. Netwerk word prima weergegeven en een SMS ontvangen werkt ook prima op de maxidot. Net als alle andere functies zo te merken. Ben er erg blij mee dat het eindelijk gewoon eens werkt.

Maar als je een carkit krijgt welke ook gewoon een andere modus kan, dan moet je voor jezelf eens bekijken wat je zelf het fijnste vind.

En de telefoon? Die is echt echt geweldig! :super:
 

foex

Nieuw lid
Beste Quindor,

Bedankt voor je tests. Afgelopen vrijdag heb ik met een collega (in het bezit van de eerste Galaxy S) een test gedaan met een EBL (My 2011) van een andere collega en hierbij verbond het toestel via rSAP (helaas niet goed gezien of er een mogelijkheid is bij het koppelen van de apparatuur om zonder rSAP te verbinden, dus via HFP of in het Duits: UHV). Inderdaad smsen was toen mogelijk, echter kon er op de SGS zelf niets meer gedaan worden met communicatie (mail, internet). Ook de telefoonnummers werden bij hem niet gesynced (kan ook een instelling zijn?). Omdat het toestel verder wel goed werkte en het lezen van jouw berichten heb ik de SGS II nu ook besteld. Eindelijk iets anders dan een Nokia. De ontwikkelingen blijven behoorlijk achter bij bijvoorbeeld Android en het veel duurdere Apple.

Tegen de tijd dat ik de auto en het toestel heb ga ik wel aan de slag met de sync van contacten en verbinden via HFP/UHV i.p.v. rSAP. Wil namelijk onderweg nog wel mails kunnen ontvangen.
 
Kijk eens aan. Het niet sync'en van de contacts heb ik vaker gehoord met een SGSI. Deze sync'd schijnbaar alleen maar SIM contacts. Niet echt handig naar mijn mening.

Mijn SGSII heeft geen SIM contacts maar alleen telefoon adres boek contacts en deze worden netjes over gekopieerd en geupdate. Dus dat gaat wel werken verwacht ik!

Je schrijft SMS'en was toen mogelijk? Je bedoelt dat ook het versturen mogelijk was? Ik zou niet weten waar ik dat zou moeten zoeken!

Ik verwacht dat je heel erg blij gaat worden van het toestel. Ik zelf kom ook van Nokia's af. De laatste een N900, erg mooi ding, maar deze samsung Galaxy S II is something else. Erg erg nice! :D
 

foex

Nieuw lid
Beste Quindor,
Het toestel van mijn collega bevatte ook geen SIM-contacts (is ook ouderwets naar mijn mening). Bij het connecten gaf de Maxi-dot aan dat contacts werden gesynced, echter bleef
de teller op '0 entries' staan.

Volgens TNT moet de SGSII vandaag, morgen of maandag geleverd gaan worden. Bij mijn test met de SGSI weet ik niet heel zeker of je vanuit de
Columbus een sms kon sturen. Met mijn huidige Nokia 97 mini kan dat zeker wel (let op: alfabetisch toetsenbord i.p.v. querty op de Columbus). Voordeel van de Nokia is dat je in de BT-instellingen
kunt aangeven of je wil connecten middels rSAP of HFP (Externe SIM-modus aan of uit). Ik hoop dat de SGSII ook zo'n optie heeft, want ik ontvang liever wel mijn mail onderweg
i.p.v. sms op de maxi-dot/Columbus.

Mijn vader heeft ook de N900 met dat Maemo-gebeuren gehad. Naar mijn mening is dat systeem nooit netjes afgemaakt.

Na de 8310, 6610, 6230, 6230i, 6300, 6500c, 6700c, N97 mini nu een SGSII. Ik ben benieuwd.
 
Er is dus op dit moment geen enkele mogelijkheid om buiten rSAP met een Samsung Galaxy S2 en een premium Skoda BT carkit verbinding te maken.
Pretty annoying dat ik (als ik uiteraard stil sta) geen mail/whatsapp/social media of wat dan ook voor online content kan checken.

Heb heeeeel veel zitten lezen maar ik kan niets vinden, iemand??
 

RogerS

Forumguru
WillemN: Als de niet spraak diensten zo belangrijk zijn dan stel je de verbinding toch in op het Hands Free Profile (HFP)?
 
Helaas, inherent aan het protocol.

Helaas, dat is helaas inherent aan het protocol. Deze kopieert je SIM via bluetooth en zet de zender van je teleoon uit. Hierdoor heb je altijd perfect ontvangst, maar helaas heeft het ook wat nadelen.

Hier is helaas geen andere manier voor. Ik vind het zelf inderdaad ook niet handig vanwege whatsapp. De andere varianten van de carkits kunnen wel andere vormen van connecties aan. En ik heb ooit iemand horen vermeleden dat er op een manier toch data connectie mogelijk is, maar hoe dat zou moeten werken heb ik geen idee van. Bij mij gaat dat voor zover ik weet iig niet.
 
Bovenaan Onderaan