Ruiten ijsvrij houden....tips

namleop

Actief lid
Nu kennen we allemaal de achteraf inbouwkacheltjes van bv. defa welke je op 220v aansluit en welke het interieur verwarmt of de koelvloeistof.
maar weet niet of het praktisch is.

Vorig jaar nog met zo'n hoes over de voorruit gedaan, maar sinds vorige maand een DEFA kacheltje. En dat is ZEER praktisch! Kost weinig en als je de auto dicht bij huis hebt staan ideaal. Als ik ga aankleden zet ik 'm met een klik-aan/uit ding aan, en als ik mijn brood op heb is de auto ontdooid en warm van binnen.
Inbouwen was even knutselen maar is prima gelukt.
 

Cordoba

Forumguru
slecht voor motor en omgeving; beter eerst krabben, dan starten en dan wegrijden

Dat is de officiele versie. In de praktijk heb je dan vaak last dat binnen 100-200 m na vertrek de ramen aan de binnenzijde aanslaan, en je alsnog moet stoppen of het risico lopen dat je ergens tegen aanrijdt. (en een aanrijding is pas echt slecht voor het milieu)
Dat is voor mij ook de reden dat de auto open, starten, achterruitverwarming en blower aan, zijramen krabben en even een trekkertje over het achterraam. Als ik na pakweg 2 minuten ga rijden heb ik net genoeg warmte in de motor om zicht te houden.
 
nog een beetje hout op het vuur???

gewoon de auto starten voorruit ontwasseming (TDI) aan en lekker ontbijten (5.00 uur) en dan in lekkere warme auto naar het werk.
en de buurman "groet" ook nog even.

hahahaha
 

TL@

Forumguru
Dan heb je kans dat hij toch een keer weg is, vrees ik :winkie:

Ik start altijd eerst, dan alle ruiten ijsvrij maken en dan op de lekker warme stoel gaan zitten (zetelverwarming)
 
Zorgen dat je 's ochtends gereed hebt ;
Heteluchtfohn ( verfafbrander ) in stalen mandje ( v. rollator v. opa bijv. ) fixeren m.b.v. tyribs .
OP achterbank plaatsen met blaasopening naar voor ;
Verlengkabeltje eraan en dan 10 min. laten blazen .
 

deusjevo

Forumguru
Motor starten, achterruitverwarming aan, ventilator voorruit op ontwasemen, ruiten rondom krabbelen (evt inspuiten met ruitontdooer) en wegrijden op m'n heerlijk koele stoel.
Wil geen stoelverwarming.... :)
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Onze wagen staat altijd onder onze carport, hierdoor hoeven we nooit te krabben.:xyxthumbs:
Waarom staat dit onderwerp onder Octavia 2 ? Hebben andere skoda's soms geen last van bevroren ruiten ?:grin:

Nee! alleen Octavia's hebben hier last van!

Geintje...wist niet waar ik hem moest plaatsen, bij handigere locatie mag ie natuurlijk verplaatst worden.
 

RefleCs

Forumguru
Ook hier.... Starten, ontwazeming aan, achterruit verwarming aan en krabbelen maar. 5 minuutjes en klaar. Heb ook zo'n folieding gehad maar ook bij mij is ie eens vastgevroren en daar wordt je niet vrolijk van. Aangezien de auto 70 meter verderop staat (woon aan een autovrij hofje) is een verlengsnoer met een kacheltje ook niet echt een optie :tongue:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alweer een reden om nooit een ex lease auto te kopen. Ook voor de directe omgeving schadelijk, die uitstoot en stank
 

Skoody Boo

Actief lid
Alweer een reden om nooit een ex lease auto te kopen. Ook voor de directe omgeving schadelijk, die uitstoot en stank

Als jij het milieu een dienst wil bewijzen, ga dan hier eens op in op onderstaande reactie:

Dat is de officiele versie. In de praktijk heb je dan vaak last dat binnen 100-200 m na vertrek de ramen aan de binnenzijde aanslaan, en je alsnog moet stoppen of het risico lopen dat je ergens tegen aanrijdt. (en een aanrijding is pas echt slecht voor het milieu)


Verder is er niks mis met ex-lease auto's, omdat ieders invloedssfeer voorzover het een aankoop van een auto betreft niet verder reikt dan het eigen gebruik. Het gebruik in het verleden door een vorige eigenaar kan je niet beinvloeden. Waar hoop je nou op, dat de waarde van lease auto's gaat dalen doordat jij hier tot een boycot "inspireert?"

Verder moet je uitstoot, stank, (en in geval van een nagelende diesel om 5:00 's ochtends in de straat ook lawaai), altijd afwegen tegen wat het oplevert. Als je motor even laten draaien veiligheid als resultaat heeft, dan is dat denk ik een sterk argument. Als je vervolgens niet verder komt dan roepen dat uitstoot en stank slecht zijn moet je gewoon GEEN auto kopen en gaan lopen. Dat is namelijk gezeur herhalen en niet deelnemen aan het gesprek waardoor een pro-milieu standpunt minder geloofwaardig overkomt. Jammer.
 

michelover

Forumguru
Voorruit krabben en zij- en achterruit met ontdooispray auto starten en weg rijden. Werkt althans voor mij het beste geen last van beslagen ramen na 100m.
 

reeseend

Forumguru
(Off topic)Ik sluit me aan bij Scooby doo. Als je zo pro milieu bent doe dan je auto weg en kom niet meer op een auto forum.
Verder heb ik nog geen één auto kapot zien gaan van het stationair laten draaien dus die onzin kan je hier ook niet kwijt. (amen)
(On topic) Een spuitbusje met ijsvrij-spul erin is ook best wel handig.
 

Rosinfield

† In Memoriam
enig gebruik van de onvolprezen zoekmachine van Google, maakt duidelijk dat het niet bepaald gezond is voor de motor om deze geruime tijd na de (zeer) koude start stationair te laten draaien. Ik woon naast zo'n idioot die dat bij bevroren ruiten elke ochtend doet met zijn Mercedes diesel bus. Ik kan je verzekeren dat dit in een rustieke omgeving geen onverdeeld genoegen is voor de omwonenden. Verder snap ik niet waarom ik dan nooit last heb van dat meteen weer beslaan. Blijkbaar doe ik iets verkeerd dan: krabben, starten, blower hard op de ruit (airco aan). Nog nooit last van gehad.
 

Rosinfield

† In Memoriam
bovendien gaat het vergelijken met "normale" milieuschade door automobielen niet op, daar het in deze situatie gaat om niet goed verbrande brandstof (zeer giftig)
 

RefleCs

Forumguru
Als ik met alles wat ik doe in mijn leven rekening moet houden met hoe wel of niet schadelijk het voor het mileu is dan wordt ik daar een niet vrolijk persoon van. Dit is de gewoonte die ik heb en niet alleen met mijn leaseauto, ook met de prive auto. Dus de reden om geen ex-leasebak 2e hands te kopen vind ik volkomen onzinnig.

Ook ik heb nog nooit een auto kapot zien gaan van stationair draaien.

Ik ben geen mileu fanaat maar draag echt wel mijn steuntje bij door velerlei andere aanpassingen in en om het huis. Als je zonodig mileuvriendelijk bezig wilt zijn kan je beter op de fiets gaan. (en niet in een Prius rijden want die vervuilt in de bouw en afbreuk meer dan menig andere auto).

De een heeft de ene gewoonte de ander een andere. Ik heb deze en daarmee ben ik tevreden en dit werkt voor mij. Ik was niet van plan het aan te passen.
 

Noord26

Forumguru
Wat is er verkeerd aan stationair laten draaien van een motor? Als ik meteen weg zou rijden moet ik eerst lang een berg stoplichten en heb je exact hetzelfde; met een nog koudere olie en watertemp..
 

Skoody Boo

Actief lid
De stelling is dus: Na starten langere tijd de motor stationair laten draaien geeft per saldo meer onvolledig verbrandde brandstof en daardoor schadelijker gassen dan dat je direct wegrijdt.
Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou kunnen. Ik kan er wel aan toevoegen dat - uitgaande van milieu in de micro-situatie van de ademende buren in de straat - deze gassen wel meer geconcentreerd op een plek blijven hangen omdat de auto nog niet rijdt.

Mijn ervaring is dat mijn vorige twee auto's bij lage temperaturen wel 5 minuutjes moesten lopen tijdens het krabben, omdat anders inderdaad de adem aan de binnenkant van de ruit beslaat of zelfs bevriest, hoe hard de blower ook staat. Maar dat kan natuurlijk per auto verschillen.

Wat hierbij HELPT (tip van mijn vriendin) is dat je de autoruiten van binnen zo vetvrij mogelijk houdt. Dus af en toe een doekje met glassex zorgt er voor dat de autoruit minder snel beslaat, en je dus de periode van stationair laten draaien korter kunt houden. Maakt echt veel uit. Door viezigheid op de ruit blijven zwevende watermolekuultjes eerder hangen en dat voorkom je dus.

Over milieufreaks: ik ben milieufreak genoeg om hier te durven opmerken dat wie zijn auto tijdens het ontbijt volledig laat ontdooien door de motor vast aan te zetten de verkeerde afwegingen maakt. Dan heb je een beetje last Mc-Donaldsmentaliteit. In de zin van gemakzuchtig en ongezond dan, want goedkoop lijkt het me ook nog niet eens.
 
Bovenaan Onderaan