Rugpijn in 2005 Octavia Combi

smg

Lid
Ik vind de stoelen ook niet zo geweldig als b.v. die van een Volvo V50, maar het gaat wel aardig. De lendesteun zou wat mij betreft meer uitgedraaid mogen worden.

Verder heb ik mijn rugleuning behoorlijk rechtop staan (ook gebaseerd op de ervaring van een aanrijding van achteren: wat was ik blij dat mijn rugleuning goed stond!). De pijnlijke en stijve onderrug komt evenwel. Door mijn bekken te kantelen zorg ik ervoor dat mijn rugspieren niet gaan verkrampen. Dus van voor naar achter naar links, naar rechts, van voor naar achter.... (etc.) Dat helpt behoorlijk goed.
 

Okki

Donateur
Ondanks het feit dat ik smal van bouw ben (en lang 2.01 mtr) heb ik toch sportstoelen gekozen. Reden: normaal zijn sportstoelen smaller, maar bij de O2 staan de zijstukken van de zitting (wangen) verder naar buiten dan bij de normale stoelen. Merkte dat na een proefrit.

Mijn broer vertelde mij (onafhankelijk) dat hij bij een proefrit in de O2 (hij heeft nu een 01) ook vond dat de stoelen vrij smal zijn.

Verder heeft het even geduurd voor ik mijn goede zit had gevonden. De rugleuning staat nu vrij rechtop!

Ervaring met lange stukken heb ik nog niet, wel met de O1 en die waren zeer goed te noemen (net zoals een Volvo V40)
 
Ik geloof dat het wel duidelijk is dat er aan jouw stoel iets mankeert als niemand er een goede houding in vindt. Dat je uitstraalpijn krijgt in je benen wijst echter wel degelijk op een geklemde zenuw en dat komt heus niet voort van een kapotte stoel, maar van een kapotte rug... Ik dacht niet dat alle 3 de chauffeurs die symptomen kregen. Er is een verschil tussen niet lekker zitten en echte herniasymptomen vertonen.

Als je je been echt moet strekken om de koppeling in te duwen, zit je zo goed als zeker te ver van je stuur en/of te laag. Zoals al door diverse mensen bevestigd is het ook erg belangrijk om niet onderuit te zakken of de rugleuning te schuin af te stellen. Dat je je bij een correcte(re) zithouding een "omaatje" voelt stoelt op een levensgroot misverstand omtrent een "sportieve" rijhouding. Let maar eens op hoe de echte piloten zitten in een rallywagen of bijvoorbeeld een DTM-tourwagen (zo hoog en dicht op het stuur dat hun armen bijna 90° gebogen zijn en ze moeiteloos de sequentiële pook kunnen bedienen die haast pal op het dashboard staat). Dat ze in een éénzitter meer onderuit liggen is niet uit vrije keuze, maar omdat het ontwerp van dat soort racewagens niet meer ruimte laat.

mijn vorige auto's waren een BMW 5 en een VW Passat en ik vind de relatief smalle en harde Octaviastoelen veruit de beste (ik ben dan ook maar 1,75m/70kg). Wat mijn houding betreft: ik hoef de stoel niet te verzetten als ik met de Polo van mijn vrouw rijd (1,65m/58kg)...
 
H

HeerlijkHelder

Ik heb het probleem ook, heb er wel aan gedacht dat het aan de stoelen zou kunnen liggen maar dacht meer dat het aan mijn rug lag. Nu herken ik het hier. Heb al bedacht dat het zou kunnen dat de stoel niet 100% recht staat achter het stuur waardoor je overhelt. Ik heb vooral links last. En inderdaad een hernia gevoel als je die omschrijving daarvan wel eens hoort.

Zal het eens aan de dealer voorleggen, die ziet me al aankomen met vraag / klacht 300 zoveel :tongue:
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat je je bij een correcte(re) zithouding een "omaatje" voelt stoelt op een levensgroot misverstand omtrent een "sportieve" rijhouding. Let maar eens op hoe de echte piloten zitten in een rallywagen of bijvoorbeeld een DTM-tourwagen (zo hoog en dicht op het stuur dat hun armen bijna 90° gebogen zijn en ze moeiteloos de sequentiële pook kunnen bedienen die haast pal op het dashboard staat).

Inderdaad, en da's ook om met beide handen aan het stuur een volledige stuuruitslag rondom te kunnen maken.
 

Arne

Lid
Het valt me toch op dat er redelijk wat personen zijn die deze klachten herkennen
- Draaien op stoel
- Rugpijn in lage onderrug
- Stoel 'extra' rechtop zetten om klachten te verminderen.

Hiervoor heb ik een tijdje een Golf 5 gereden, deze stoelen zaten uitstekend, nooit ergens last van gehad. Terwijl dit volgens mij vrij identieke stoelen zijn?
 

Wullum

Actief lid
Ik ben redelijk fors van bouw (ahum, understatement, hxb=190cmx120kg) en heb juist de sprotstoelen gekozen omdat ik van de standaard stoelen het gevoel kreeg "eraf te vallen".
Sportstoelen hebben toch betere "grip" voor rug (lendesteun + hogere rugleuning) en de zitting is niet zo achterlijk smal als in een VW Passat (daar zat mijn reedt als een wig klem in)

Door eerdere rugproblemen in Franse auto's (3 x Peugeot 305 en 1 x Citroën ZX, te zachte stoelen) en later ook nog in Golf IV zonder lendesteun ben ik uiteindelijk bij een bijna rechtopstaande stoel met maximaal uitgedraaide lendesteun uitgekomen. Dit werkte in mijn 2e Golf IV met standaard stoelen met lendesteun en in mijn O2 met sportstoelen uitstekend.

Ook geen portemonnaie meer in mijn zak tijdens het rijden, dat geeft na 2km al last in mijn rechterbeen.....

Ook een DSG helpt wel moet ik zeggen ;)
 
Ik ben niet al te groot (1.73) en heb vrij korte benen.
Ik heb de O2 nu sinds 1 April en heb nog steeds de goede zit niet gevonden.
Het zit gedeelte is voor mij te lang met als gevolg dat ik steeds naar onderen schuif om fatsoenlijk bij het koppelingspedaal te komen.
Rugpijn heeft het nog niet opgeleverd maar ik ben wel sneller moe tijdens het rijden.En dat gebeurde in mn vorige auto (Peugeot) veel minder.

Gr,

Aaron
 
Arne, hier heb je wel een punt. De stoelen in de Golf "lijken" identiek, maar zijn kwalitatief gewoon stukken beter. Laatst reed ik met iemand mee, nou het was een verademing. Stoelen zouden voor mij de rede zijn geen Skoda meer te nemen. Toen ik pas de Skoda had heb ik weleens een opmerking geplaatst over de stoelen ( ik kwam uit een Citroen), maar toen werd door forum leden opgemerkt dat het aan de bouw van mijn lichaam ( 1,73 mtr en 80 kg.) moest liggen want iedereen zat zo lekker. Daarom heb ik zo blij met dit draadje.
 
Ga jij eens 60.000 km per jaar in die stoelen zitten! Ik loop nu mooi bij de chiropractor met rug en schouder klachten
 

Arne

Lid
JohnS,

Zelf was ik ook in de veronderstelling dat het wel aan "mij" zou liggen.
Maar de reis naar zuid Frankrijk opende mijn ogen toch zeer! Zeker omdat de klachten zo specifiek zijn, en geen van ons ooit klachten heeft gehad in een autostoel

Tevens denk ik dat er op zo'n forum ook een zekere mate van Cognitieve Disonantie heerst. Maar dit is inherent aan alle merk fora.
 
Daarom heb ik er nu een Scheel in. Staandaard stoelen van de O2 zijn gewoon slecht, zeker voor iemand van 1.96mtr en 100kg

Groet WS.
 
Mijn ervaring is, dat de stoelen in de Octavia domweg te smal zijn op heuphoogte. Daarom zak je ietsje onderuit, zodat het niet gaat knellen. Als dan de lendesteun ook maar een beetje verkeerd staat, dan krijg je na verloop van tijd vanzelf pijn in je rug. Ik heb spijt dat ik geen sportstoelen heb, omdat die stoelen juist op heuphoogte niet zo drukken (gek genoeg zou je andersom verwachten). Met mijn 1.78m en 90kilo ben ik niet vreselijk slank, maar ook weer niet zo heel erg fors. In vorige auto's hier nooit last van gehad, uit deze auto verschillende keren met pijn! in m'n heupen uit de auto gekomen. Verder een fantastische automobiel.
 

Dutch4x4

Senior Member
Goh, Arne, zo te zien heb je de spreekwoordelijke can of worms geopend. :D

Maar wat vind je van het idee van een huur-Octavia?

En zitten er hier fysiotherapeuten in de zaal die kunnen verklaren waarom alleen de bestuurdersstoel last geeft? Omdat je in een passagiersstoel makkelijker eens helemaal scheef kunt gaan zitten, ter afwisseling?
 

purk

Senior Member
Ga jij eens 60.000 km per jaar in die stoelen zitten! Ik loop nu mooi bij de chiropractor met rug en schouder klachten

ja is goed, maar zal het niet gewoon aan jou zit, loop en lighouding te maken hebben. daar komen de meeste klachten vandaan, en niet van een bepaalde stoel.

als ik onderuitgezakt of scheef op een stoel zit, of de hele dag loop te slenteren door de stad dan heb ik ook last van mijn rug.....

Dus lees het nou niet alsof ik je aanvallen wil , ik probeer alleen maar mee te denken. en dat van die peugeot was maar gewoon een grapje.

Is het geen idee om een speciaal voor jou gemaakte stoel aan te schaffen. ik kan me niet voor stellen dat het met de stoel van de octavia te maken heeft, ik denk meer aan de houding achter het stuur
 

Roel

Lid
De stoelen van mijn RS zitten heerlijk. Met name de verstelbare lendesteun is een genot. De lekkere zit was één van de redenen om voor deze auto te kiezen. Ondanks mijn hernia verleden heb ik tot nu toe na een lange rit geen last van mijn rug.
Toch jammer dat Skoda dit in de evolutie niet mee heeft genomen in de O2.
 
veralgemenen is nooit een goed idee, ondanks mijn 1.93 en 110kg zijn de stoelen perfect.

Hoe lang zit je erin, half uur of twee uur of zoals ik wel eens 3,5 uur tot 6 uur per dag. Je moet bij lange ritten ook wat bewegen op de stoel en regelmatig effe uit de auto.

Heb in de passat die ik eerst voor de zaak reed en nu privé nooit zo veel last gehad van de standaard stoel, wel eens de vulling laten vernieuwen. Deze zit nu met 314000km nog steeds beter dan de standaard O2 stoel. In de O2 had ik al na een paar dagen last. Wat voor stand ik ook probeerde bleef last houden. Heb hetzelfde gehad met een 1998 opel astra 2.0di, ook slechte zit.

Ik blijf van mening dat er slecht over deze standaard stoelen is nagedacht en ze van slechte kwaliteit zijn, wat afbreuk doet aan de rest van de auto die echt wel goed is.

Ook een collega heeft problemen met de zit, stoelen zijn ook standaard met leer.

Heb nu nog een probleem, na een Scheel wil je niet anders, wat zit dat goed.

Groet WS.
 
Bovenaan Onderaan