Roomster: Voors en Tegens

Sant

Lid
Wij overwegen over te stappen van onze huidige Renault Scenic naar de Roomster. Alle voordelen van de Scenic willen we uiteraard niet zomaar laten verdwijnen en gelukkig zijn de meeste ook aanwezig in de Roomster.
Na een paar proefritten met de Roomster met zowel de schakelbak als de automaat/tiptronic, die wij willen, zijn we best wel tevreden over deze auto. Eigenlijk best wel enthousiast. Om een definitieve beslissing te gaan nemen wil ik naast de voordelen van de Roomster m.n. de nadelen/nadeeltjes aan jullie voorleggen en jullie mening hierover vragen.
Nadelen/nadeeltjes:
- de tildrempel in de kofferbak is iets te hoog. Deze was in de Scenic niet aanwezig.
- de zijramen van de voordeuren zijn weleenswaar leuk afwijkend van de standaard maar iets te klein. B.v. bij het te water raken is het lastig erdoor naar buiten te klimmen (vindt m.n. mijn vrouw)
- zittend in de hoogste stand van de voorstoelen, en dat gaan we zeker doen, is de voorruit iets te laag. De stoplichten zijn moeilijk te zien als we ervoor moeten wachten.
- de opbergvakken in het dashboard zijn van hard materiaal waardoor de spulletjes die erin liggen gaan rammelen, denken we
- de handgreep voor het openen van de voordeuren zitten iets te ver naar achteren. Ik kom met mijn linker elleboog tegen de de deurstijl bij het openen van de deur.
- de brede C-stijl zorgt voor een flinke dode hoek m.n. rechtsachter
- in de fijne grote spiegel zie je jezelf
- de achterruit is eigenlijk iets te klein
- bij de reserveband in de kofferbak is geen ruimte voor wat spullen zoals gevarendriehoek, sleepkabel, accukabels, sleutels, poetsdoeken e.d.
- tussen de achterstoelen en de harde hoedenplank is een open gleuf waardoor men in de koffebak kan kijken. Mijn voorkeur zou een oprolbare hoedenplank zijn.

Jullie moeten nu niet gaan denken dat wij de Roomster door het noemen van deze nadelen de Roomster niets vinden. In tegendeel want de voordelen wegen best wel op tegen de nadeeltjes.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Trol

Lid
Ik kan er eigenlijk weinig van zeggen buiten dat ik dit wel een tof autoke vind. Mischien bestaan er wel oprolbare hoedenplanken voor? En van die harde bakjes.. ja ik had in de roomster ook iets meer het gevoel dat het plastiekiger of zowat minder gestroomlijnd was (vanbinnen bedoel ik he vanbuiten is die dik in orde)dan de octavia maar om hem daar nu voor te laten.. ik denk dat in zachte bakje losse spullen ook gaan lawaai maken.. leg er ineens genoeg in dan beweegd het niet meer
winkie.gif

En van die dode hoek en spiegels.. wordt je wel gewoon om ook met de roomster veilig en -ik heb alles gezien- te rijden!

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sant</font><hr />

Wij overwegen over te stappen van onze huidige Renault Scenic naar de Roomster. Alle voordelen van de Scenic willen we uiteraard niet zomaar laten verdwijnen en gelukkig zijn de meeste ook aanwezig in de Roomster.
Na een paar proefritten met de Roomster met zowel de schakelbak als de automaat/tiptronic, die wij willen, zijn we best wel tevreden over deze auto. Eigenlijk best wel enthousiast. Om een definitieve beslissing te gaan nemen wil ik naast de voordelen van de Roomster m.n. de nadelen/nadeeltjes aan jullie voorleggen en jullie mening hierover vragen.

[/ QUOTE ]
Ik denk dat je zelf moet beslissen of je iets wel of niet goed vind. Als jij vind dat er een dode hoek is en iemand hier zegt dat dat niet (zo erg) is, is het bezwaar voor jou dan minder?
Je vind hem goed rijden en je bent enthousiast, is dat niet genoeg?
Heb je een alternatief? Vergelijk het dan eerst daarmee, want je huidige auto wordt niet meer gemaakt.

Mark

Banned

Nadelen/nadeeltjes:
- de tildrempel in de kofferbak is iets te hoog. Deze was in de Scenic niet aanwezig.

[/ QUOTE ]
In en uitladen gaat vlot, zeker met de achterklep die ver opengaat.
Je zit wel met een drempel maar te hoog vind ik hem zeker niet.

- de zijramen van de voordeuren zijn weleenswaar leuk afwijkend van de standaard maar iets te klein. B.v. bij het te water raken is het lastig erdoor naar buiten te klimmen (vindt m.n. mijn vrouw)
- zittend in de hoogste stand van de voorstoelen, en dat gaan we zeker doen, is de voorruit iets te laag. De stoplichten zijn moeilijk te zien als we ervoor moeten wachten.

[/ QUOTE ]
Bij mij staat de stoel haast ook in de hoogste stand en in het begin is het inderdaat even wennen in combinatie met de kleine voorruit dat je niet altijd de borden en verkeerslichten even vlot kunt zien.
De éérste dagen even aanpassen, nu geen last meer van.
De zijruiten zijn ook klein (van voor toch), maar als je nu al direct gaat denken dat je in de plomp gaat belanden kun je beter niet gaan rijden.

- de opbergvakken in het dashboard zijn van hard materiaal waardoor de spulletjes die erin liggen gaan rammelen, denken we

[/ QUOTE ]
Leg je er toh gewoon een doekje in? (zo heb ik het toch gedaan in het bovenste vak)

- de handgreep voor het openen van de voordeuren zitten iets te ver naar achteren. Ik kom met mijn linker elleboog tegen de de deurstijl bij het openen van de deur.
- de brede C-stijl zorgt voor een flinke dode hoek m.n. rechtsachter

[/ QUOTE ]
Van bijde geen last, je moet wel goed je spiegels instellen anders krijg je inderdaat dode hoeken (vooral rechts), maar door de grote zijruiten achter heb je een prima zicht rondom.
Vind dit juist een groot pluspunt van de wagen.

- in de fijne grote spiegel zie je jezelf

[/ QUOTE ]
Ja, hallo zeg!

- de achterruit is eigenlijk iets te klein

[/ QUOTE ]
Niet waar, de achterruit is volgens mij zelfs groter dan die van de scenic.
Bij mij staat er vanachter in de koffer een hondenbench (voor 2 honden dus geen kleintje) en dan nog heb ik een prima zicht naar achter.

- bij de reserveband in de kofferbak is geen ruimte voor wat spullen zoals gevarendriehoek, sleepkabel, accukabels, sleutels, poetsdoeken e.d.

[/ QUOTE ]
Je kan altijd optioneel extra bervakken/netten bestellen voor in de koffer.
Brandblusser hangt bij mij aan de pasagiersstoel, aftrekkertje ligt in het zijvak van de deur naast mij.
Gevaren driehoek ligt vast tussen de bench en de zijwand en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds geen verbanddoos in de wagen heb liggen (pleisters wel).

- tussen de achterstoelen en de harde hoedenplank is een open gleuf waardoor men in de koffebak kan kijken. Mijn voorkeur zou een oprolbare hoedenplank zijn.

[/ QUOTE ]
Is een inderdaat een minpunt dat ik hier ook al eerder heb vermeld, zelf heb ik er eigenlijk niet zo veel last van omdat ik de hoedenplank nog maar zelden gebruik.

Jullie moeten nu niet gaan denken dat wij de Roomster door het noemen van deze nadelen de Roomster niets vinden. In tegendeel want de voordelen wegen best wel op tegen de nadeeltjes.

[/ QUOTE ]

Octaviarijder

Actief lid
De meeste van deze punten zijn persoonlijk, de 1 vind het geen probleem en de ander kan het als lastig ervaren. Als de algehele indruk positief is moet je denk ik gewoon over die kleine dingetjes heen stappen, die houdt je denk ik bij elke auto wel.

EdK

Forumguru

[/ QUOTE ]
Nadelen/nadeeltjes:

[/ QUOTE ]- de tildrempel in de kofferbak is iets te hoog. Deze was in de Scenic niet aanwezig.

[/ QUOTE ]

Naar mijn menig een kwestie van gewenning en je aanpassen met spullen in je wagen zetten

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ] - de zijramen van de voordeuren zijn weleenswaar leuk afwijkend van de standaard maar iets te klein. B.v. bij het te water raken is het lastig erdoor naar buiten te klimmen (vindt m.n. mijn vrouw)

[/ QUOTE ]

Ik ben toch een voorstander om met de Roomster op het asfalt te rijden en niet op water. Maar indien een wagen te water raakt dan is er toch paniek en dan kan een zijraam ter grote van het achterraam nog te klein zijn !! Op dat moment komt het aan om niet in paniek te raken en als volgend te handelen 1 lichten aanzetten 2 ramen openen 3 gordel afdoen of lossnijden 4 je kinderen naar buiten werken en dan jezelf

[/ QUOTE ]- zittend in de hoogste stand van de voorstoelen, en dat gaan we zeker doen, is de voorruit iets te laag. De stoplichten zijn moeilijk te zien als we ervoor moeten wachten.

[/ QUOTE ]

Elke wagen zit weer anders en is dus een kwestie van de juiste stand zien te vinden, en dat vind je niet met een proefrit maar is een kwestie van zoeken en afstellen de eerste dagen dat je rijd.

[/ QUOTE ]- de opbergvakken in het dashboard zijn van hard materiaal waardoor de spulletjes die erin liggen gaan rammelen, denken we

[/ QUOTE ]
In de fabia lagen er matjes in bijmij van stof en van rubber, deze matjes zijn volgens mij verkrijgbaar bij Halforrds en dus wat grotere kopen en ff hobby'en met de schaar.

[/ QUOTE ]- de handgreep voor het openen van de voordeuren zitten iets te ver naar achteren. Ik kom met mijn linker elleboog tegen de de deurstijl bij het openen van de deur.

[/ QUOTE ]
Gewenning en aanpassen van je zithouding lijkt me

[/ QUOTE ]- de brede C-stijl zorgt voor een flinke dode hoek m.n. rechtsachter

[/ QUOTE ]
Spiegels instellen misschien ??

[/ QUOTE ]- in de fijne grote spiegel zie je jezelf

[/ QUOTE ]
mooi toch !! of toch niet goed ingesteld waardoor je ook een grotere dode hoek had ??

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]- de achterruit is eigenlijk iets te klein

[/ QUOTE ]
in de breedte of de hoogte te klein ?? persoonlijk vind ik het een aardige lap glas, zeker als ik het vergelijk met mijn Fabia

[/ QUOTE ]- bij de reserveband in de kofferbak is geen ruimte voor wat spullen zoals gevarendriehoek, sleepkabel, accukabels, sleutels, poetsdoeken e.d.

[/ QUOTE ]
kan ik nog geen oordeel over geven maar kom ik op terug als mijne is geleverd want voor elk probleem is een oplossing !!
Weet niet hoe reserve wiel is gemonteerd maar in de holle kant kan mijns inzien altijd wat in weggepropt worden, zekers een poetslap !

[/ QUOTE ]- tussen de achterstoelen en de harde hoedenplank is een open gleuf waardoor men in de koffebak kan kijken. Mijn voorkeur zou een oprolbare hoedenplank zijn.

[/ QUOTE ]

Dit was mij ook al opgevallen toen ik de Roomster voor het eerst bij de dealer zag staan. Ik wil eens gaan kijken of ik met een lap stof en klitteband wat kan doen !! maw een flexibele stoffen afsluiting maken, maar kan best zo zijn dat het een flop wordt.
Het is inderdaad een slordige afwerking van zo'n mooie wagen !!

[/ QUOTE ]

Boet

Actief lid
Ik ben het met een paar dingen die je stelt, Sant, wel eens. Het stoplichtenitem is me bekend, maar dat heb ik met vrij veel auto's. Dan maar even als Quasimodo achter het stuur zitten :, maar als je auto drie of vier in het rijtje bent, is dat geen issue meer.

Tweede punt is de bergruimte voor gevarendriehoek en zo. Het reservewiel is opgevuld met een stuk voorgevormd piepschuim waar dan je krik en wielsleutel inzitten. Goeie kans dat dat binnenkort de weg naar de Kliko gaat vinden, waardoor er veel meer ruimte voor krik, sleutel en driehoek overblijft. Wel even in een doek oid wikkelen. Hoor je meteen niets meer.

Kleine voorruiten? Tien tegen één dat ik eruit kom, en ik ben waarschijnlijk een stuk forser van postuur dan zowel jij als je vrouw. De stijlen zijn inderdaad fors, maar da's een kwestie van spiegels stellen, zoals Mark al aangaf. Zie je meteen jezelf niet meer
smirk.gif

En tja, die hoedenplank kon niet anders. Hoe kun je anders drie stoelen onafhankelijk van elkaar verplaatsen? Zou je drie rolafdekkingen moeten hebben.

Verder wordt het even wennen qua rijcomfort, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de Roomster verbazend goed op de weg ligt. Hellen doet het maar weinig, bij windkracht 11 is hij nog goed op de weg te houden en je wil niet weten hoe hard het een bocht doorkan, mocht de nood eens aan de man komen. Echt een lekkere, stabiele auto.

Had je al een idee welke uitvoering en motor je wenst?

Sant

Lid
Bedankt voor de vele reacties.
Natuurlijk is het in vele gevallen heel persoonlijk wat als voor- en als nadelen wordt ervaren. Genoemde punten vind ik nadeeltjes na de proefritten en bestudering van folders, informatie in de kranten, informatie op internet enz. Maar nogmaals moet ik zeggen dat deze nadeeltjes niet opwegen tegen de voordelen die ik nu toch ook maar wil opsommen zoals (groot en klein):
- zeer veel ruimte in de auto voor de passagiers en zeker ook in de kofferbak. Dit laatste is voor precies de maat die ik wil hebben n.l. ca 450 liter en de maten 100x80x60 (bxdxh) onder de hoedenplank en achterstoelen in normale stand.
- te verschuiven en te verwijderen achterstoelen
- 3 losse achterstoelen, ieder afzonderlijk naar voren te klappen
- zeer goede rijeigenschappen zover ik dit kan na die enkele km's proefrijden
- de Roomster neemt eenvoudig die verdomde irritante drempels. Wat mij betreft mijn nr.1 irritatie.
- lekker direct sturende auto. Mijn huidige Scenic stuurt juist best wel indirect.
- een model dat juist afwijkend is van de standaard, vind ik leuk
- de automaat/tiptronic, onze keuze, doet het prima en niet schokkerig waar ik beetje bang voor was
- de voordeuren hebben een 3-tal standen van openstaan. Dit is een voordeel bij het parkeren, lijkt me. Onder mijn carport in ieder geval wel; minder kans dat de deur tegen de muur botst in een onbewaakt ogenblik.
- de z.g. bedieningsorganen zitten zeer goed onder handbereik en zijn zeer eenvoudig te bedienen.
- als passagier zijn de benen goed weg te steken, veel been- en voetruimte
- de buitenmaten zijn wat mij betreft uistekend, zelfs is de lengte van de auto kort voor deze grote binnenruimte.
- de zithoogte voor de bestuurder is in de hoogste stand prima. Zeker voor mijn vrouw zelfs iets beter (lager) dan in de Scenic. Ik zelf prefereer een iets hogere stand van de bestuurdersstoel zoals ik dat in de Scenic gewend ben.

Mogelijk ontdek ik t.z.t nog wel een paar voordelen en/of nadelen. Graag ook nu weer jullie reacties.

EdK

Forumguru

Bedankt voor de vele reacties.
Natuurlijk is het in vele gevallen heel persoonlijk wat als voor- en als nadelen wordt ervaren. Genoemde punten vind ik nadeeltjes na de proefritten en bestudering van folders, informatie in de kranten, informatie op internet enz. Maar nogmaals moet ik zeggen dat deze nadeeltjes niet opwegen tegen de voordelen die ik nu toch ook maar wil opsommen zoals (groot en klein):
- zeer veel ruimte in de auto voor de passagiers en zeker ook in de kofferbak. Dit laatste is voor precies de maat die ik wil hebben n.l. ca 450 liter en de maten 100x80x60 (bxdxh) onder de hoedenplank en achterstoelen in normale stand.
- te verschuiven en te verwijderen achterstoelen
- 3 losse achterstoelen, ieder afzonderlijk naar voren te klappen
- zeer goede rijeigenschappen zover ik dit kan na die enkele km's proefrijden
- de Roomster neemt eenvoudig die verdomde irritante drempels. Wat mij betreft mijn nr.1 irritatie.
- lekker direct sturende auto. Mijn huidige Scenic stuurt juist best wel indirect.
- een model dat juist afwijkend is van de standaard, vind ik leuk
- de automaat/tiptronic, onze keuze, doet het prima en niet schokkerig waar ik beetje bang voor was
- de voordeuren hebben een 3-tal standen van openstaan. Dit is een voordeel bij het parkeren, lijkt me. Onder mijn carport in ieder geval wel; minder kans dat de deur tegen de muur botst in een onbewaakt ogenblik.
- de z.g. bedieningsorganen zitten zeer goed onder handbereik en zijn zeer eenvoudig te bedienen.
- als passagier zijn de benen goed weg te steken, veel been- en voetruimte
- de buitenmaten zijn wat mij betreft uistekend, zelfs is de lengte van de auto kort voor deze grote binnenruimte.
- de zithoogte voor de bestuurder is in de hoogste stand prima. Zeker voor mijn vrouw zelfs iets beter (lager) dan in de Scenic. Ik zelf prefereer een iets hogere stand van de bestuurdersstoel zoals ik dat in de Scenic gewend ben.

Mogelijk ontdek ik t.z.t nog wel een paar voordelen en/of nadelen. Graag ook nu weer jullie reacties.

[/ QUOTE ]

En als je de roomster hebt dan weet je ook welke stofzuiger je moet kopen en kun je tevens je buren daar het advies in geven !!

Sant

Lid
Reacties op Boet:

Door de kleine zijruiten kom ik ook echt wel i.g.v. nood.
De opening tussen hoedeplank en stoelen kan wel anders. In mijnhuidige Scenic, waar ook 3 verschuifbare en verwijderbare stoelen in zitten, kan ca. 15 cm van de hoedenplank omhoog gedraaid worden als de stoelen naar achter worden geschoven.

Als wij besluiten voor de Roomster dan wordt het een Style 1.6v automaat/tiptronic met diverse opties. Geen Comfort omdat wij geen zwart/donker interieur en ook geen leer willen. En een automaat/tiptronic is alleen met een 1.6v te bestellen, zover ik weet.

Okki

Forumguru
Met betrekking tot de lage voorruit:

Bij Halfords kun je een stoplichtkijker kopen. Dat is een rond plastic schijfje wat je met water aan de bovenrand van je voorruit "plakt" (aan de binnenkant)

Het werkt als een soort groothoeklens, fish-eye. Je kan dus, zonder Quasimodo houding, gewoon zitten en toch de verkeerslichten zien (ik ben 2.01 mtr, dus spreek uit ervaring)

Bij een auto met een rechte achterkant kun je zo'n ding ook op de achterruit plakken (aan de onderkant) kan je meteen op de centimeter nauwkeurig parkeren, want je ziet meer van de auto achter je.

Sant

Lid
Hartstikke bedankt. Heb ik nog nooit van gehoord. Ik ga er zeker naar kijken. Jij spreekt uit ervaring neem ik aan. Blijft het ook goede werken, ook al schijnt er bv de zon flink op?

Mirosa

Nieuw lid
Stoplichtkijker gebruik ik ook al (naar redelijke tevredenheid) paar jaar. Is niet in alle situaties goed bruikbaar. Bij tegenlicht van de zon kan dat inderdaad wat 'overschijnen' en in het donker gaat het beter dan overdag.

Frans

Vacaro

Senior Member
Kun je het probleem van de hoge drempel niet oplossen door een cargo platform pack te bestellen zoals bij de octavia2.
Heb op site nog niet gezien of dat op de Roomster leverbaar is. Zou al een oplossing zijn denk ik.
De rest zul je zelf moeten uitmaken of de voor en nadelen tegen elkaar opwegen voor dit model.

Sant

Lid
Nou ja, een echte hoge drempel vind ik 't nou ook weer niet. Maar ik wil eigenlijk geen/nauwelijks een tildrempel om mijn toch al zwakke rug zoveel mogelijk te sparen. En zo'n cargo platform zou inderdaad een uitstekende oplossing zijn. Helaas heb ik begrepen dat die niet voor de Roomster beschikbaar is. Ik heb hem op internet ook nog niet ontdekt, maar ik heb ook nog niet verder gezocht.
Eventueel ben ik zelfs van plan om zelf iets te maken; lijkt me een uitdaging.

Boet

Actief lid
Dan heeft Renault dat inderdaad goed opgelost, Sant. Had ik nog nooit gezien.

Die stoplichtkijkers ben ik bekend mee. Heb er eentje achterin een Baleno gehad. Was inparkeren tot op de centimeter; helemaal niet gek.

En als Okki er iets mee kan zien....
smile.gif

Toch lollig dat je juist geen donker interieur wenst. Ik ben oa. voor de Sport gegaan omdat ik daar een zwart interieur met donkere bekleding kon krijgen. Hoezo, verschil in smaak?

Al enig idee omtrent de kleur, overigens?

-zou ik bijna vergeten! Ik ben 1.86, mijn broer zowat 1.90. Je kunt je dus aardig voorstellen hoe wij normaliter achter elkaar in een auto zitten -we vinden onszelf een leuk testpanel
tongue.gif
-, maar in de Roomster kan mijn broer achter mij zitten en de krant nog eens lezen ook. Hoezo, ruim?

Sant

Lid
En zou de hierboven genoemde z.g. stoplichtkijker op de achterruit niet een goede vervanger kunnen zijn voor de achteruitrijsensoren? Werkt ie echt zo goed? Lijkt me wel veel goedkoper.

Bovenaan Onderaan