Roomster een heerlijk saaie auto...

EdZ

Donateur
Ik heb die 1.4 voortijdig ingeruild voor een 1.2tsi 105pk. Komend uit een 2 liter Focus was die 1.4 wel een erg grote stap terug...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Niels83

Forumguru
Maar niet alleen in de lengte en den hoogte maar ook in de kont !
Vandaar dat achter wielstel van de Oct 1 is

En dan te bedenken dat de Fabia Combi al een uitgetrokken HB is.

Ik krijg bij de rooster toch ernstige Multipla gevoelens. Dat was ook een erg praktische auto, maar de buitenkant was een mislukte kindertekeningen.

Nu geef ik niet veel om het uiterlijk van een auto, ik denk dat ik dan ook niet voor de F2 had gekozen. Als ik het goed zag is het max trekvermogen 1000kg dat is voor mij gewoon te weinig. De aankoop andere auto zou samen gaan met een nieuwere caravan in de eisen.
 

Captain Hook

Forumguru
Afgelopen week had het ruiten wis&veeg gebeuren van mijn saaie auto toch wat aandacht nodig.
De ruitenwisserbladen waren te stroef geworden, er zaten teveel algen op (van het weinige gebruik en de vele ik-sta-slechts-in-de-regen uurtjes). En toch wat meer ergernis qua strepen trekken.

Dus tijd voor een wis & vervang actie.
2 (Hella) wisserbladen laten komen, via Amazon. En voor 2 x 9 euro zitten er weer verse wissers op.

Binnenkort eens wat tijd vrijmaken om de bougies te vervangen:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/show-je-aankoop.23893/page-188#post-944438
materiaal is binnen. Nu nog ff een knutseluurtje plannen.
 

Captain Hook

Forumguru
Ai...
Vanochtend vroeg besloot onze Roomster z'n saaie probleemloze karakter ff thuis te laten. :(

Ik was, in het donker, op weg naar een fotolocatie om wat zonsopgang foto's in de mist te gaan maken. Begint ineens het stuur nogal te trillen. Ik dacht in eerste instantie aan een lekke band o.i.d. En het verbruik (terwijl ik 80km/h op de cc reed) ging ook fors omhoog.
Eerst maar ff gestopt om te kijken of ik iets kon zien. Hmmm, geen lekke band in ieder geval.
Maar weer doorgereden.
Trilling was weer weg, verbruik weer normaal.

Nadat ik een paar afslagen/zijwegen genomen had en bijna op mijn bestemming was, begon het weer.
Weer gestopt. Hé, denk ik, wat ruik ik? Het ruikt 'heet', enigszins verbrand.
Met een zaklamp (het begon bijna licht te worden) rondom de wielen gecheckt. En rechtsvoor voelde ik de hitte uit de velgopeningen komen. Wow; die was heet. Alsof ik continu op de rem had gestaan.
Hmmm, mogelijk iets met de remblokjes/schijven?

Eerst maar eens de boel laten afkoelen (terwijl ik in de verte de zon de mistvelden op de heide zag verdrijven). Maar gelijk weer richting huis, voor het geval ik vandaag nog wat moet (laten) repareren. (want vanmiddag zou ik een familielid naar een begrafenis moeten brengen).

Halverwege de terugreis toch maar weer gestopt op een [P] en de ANWB gebeld. Je weet het maar nooit.
Afijn, die was er al na een kwartiertje.
De auto is opgekrikt (op zo'n fraai luchtkussen) en de beste man heeft blokken + remklauw losgehaald. Ophanging gecontroleerd. Stuurbeweging gecheckt. En in eerste instantie liep het wiel idd aan; de blokken zaten gewoon op de schijf gedrukt. Terwijl linksvoor gewoon vrijliep.
Remcilinder gecheckt; dat werkte allemaal prima. Nog wat visuele controles en hij gaf aan dat de blokken + schijf nog gewoon als nieuw waren (zitten er toch al 15kkm op).
Alles schoongeborsteld, de bewegende delen met kopervet ingevet, de blokken/schijf gereinigd, alles schoongeborsteld en -geblazen. Alles weer gemonteerd, keurig de wielbouten met momentsleutel nagedraaid.

Ik vroeg nog of hij een idee had wat het had kunnen zijn. Tja... hij maakte het wel eens mee, dat toch de boel een keertje iets aanloopt, door de wrijving heet wordt en zich vaster zet. Maar dat dat vrijwel altijd (mits er geen beschadigde/versleten onderdelen zijn) met een demontage/schoonmaak/montage weer verholpen is.

Afijn, de beste man vriendelijk bedankt en weer richting huis gegaan. Het verbruik was nu nog lager dan voorheen (dus waarschijnlijk liep de boel al eerder een klein beetje aan). En geen trillingen meer.
Na een kilometer of twintig zie ik ineens het ANWB busje weer in m'n achteruitkijkspiegel en hij gebaarde nog of alles nu oké was. Ik heb hem nog een duimpje omhoog gegeven en een bedankknikje gedaan. :thumbsup:

Dan is het toch wel weer prettig om de rijdende garage te kunnen bellen. En dan zo vlot en netjes geholpen te worden.
Gelukkig was het pas de 1ste keer met deze auto dat ik de ANWB nodig had.
 
Laatst bewerkt:

AGTon

Forumguru
Heerlijk saai he ;). Bij die van ons ook geen vreemde zaken en dat bij een kilometerstand die boven de 200K is uitgekomen.
 

Captain Hook

Forumguru
Vandaag was het lekker knutselweer. Prima om eens wat spannends te doen met onze saaie Roomster.
Nieuwe bougies monteren en uiteraard de oude er uit.

Al eerder had ik een plaatje geplaatst van een verse vonkplug:



Dit zijn de oude die er uit kwamen:



en van dichtbij kun je wel enigszins zien dat de elektrode ingesleten is van de miljoenen vonkjes:


Maar dan nog, na bijna 7 jaar en 70kkm verder valt het me nog enigszins mee.

Het klusje zelf ging trouwens bijzonder gemakkelijk. De kabels kwamen zonder al te veel gesjor redelijk makkelijk los. Niks beschadigd en/of gecorrodeerd. Alleen rond de bougiemoer zelf zie je wat corrosiesporen, waarschijnlijk van jarenlang zoutstrooierij en het feit dat die rubberen kappen toch niet helemaal afsluiten.

Alles ging er ook weer soepeltjes in en weer vast. Uiteraard met de momentsleutel aangedraaid.
En dan komt het grote moment dat je de sleutel weer omdraait... zou 'ie het doen?
Gelukkig; hij doet 't!

En ik merkte het meteen; wat een kracht, wat een souplesse, veel meer power, sportiever geluid en een stuk zuiniger. Wow. :D
Nee, natuurlijk niet, alle gekheid op een bougiestokkie. De Roomster reedt als vanouds; gewoon prima, niks bijzonders; lekker saai. Hij doet het gewoon.

Qua werkzaamheden stelde het niet veel voor. Ik was uiteindelijk langer bezig om alles netjes klaar te leggen en weer op te ruimen en m'n handen te wassen, dan het daadwerkelijke wisselen.

Maar toegegeven; het is wel zeer specialistisch werk dat het forse uurloon van de monteur in de garage normaliter rechtvaardigt. ;)

Ik moest 37 euro voor de originele Bosch bougies betalen (+ 5 euro verzendkosten).
Het reguliere Skoda werkplaatstarief voor 4 nieuwe bougies bedraagt 120 euro. Dus tja...
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
En ik merkte het meteen; wat een kracht, wat een souplesse, veel meer power, sportiever geluid en een stuk zuiniger. Wow. :D
Nee, natuurlijk niet, alle gekheid op een bougiestokkie. De Roomster reedt als vanouds; gewoon prima, niks bijzonders; lekker saai. Hij doet het gewoon.

:maakmegek::thumbsup:
 

SteGo

Donateur
Qua werkzaamheden stelde het niet veel voor. Ik was uiteindelijk langer bezig om alles netjes klaar te leggen en weer op te ruimen en m'n handen te wassen, dan het daadwerkelijke wisselen.

Maar toegegeven; het is wel zeer specialistisch werk dat het forse uurloon van de monteur in de garage normaliter rechtvaardigt. ;)

Ik moest 37 euro voor de originele Bosch bougies betalen (+ 5 euro verzendkosten).
Het reguliere Skoda werkplaatstarief voor 4 nieuwe bougies bedraagt 120 euro. Dus tja...

Het stelt inderdaad niet zoveel voor, ik heb het onlangs ook zelf gedaan bij mijn Citigo. En zo kun je inderdaad ook nog weer een paar tientjes uitsparen. ;)

Wat betreft dat 'forse uurloon' van de monteur ... dat zou de monteur wel willen. Maar tussen zijn uurloon en het werkplaatstarief per uur zit een heel groot verschil. :D Anders zou iedereen wel monteur willen worden als je ongeveer €65,- per uur zou krijgen, of bij merkdealers zelfs nog meer.:maakmegek:
 

Captain Hook

Forumguru
@SteGo Of ze de monteur nou 10 euro/uur of 100 euro/uur per betalen, zal mij worst wezen.

Het gaat er om wat ik als klant uiteindelijk moet betalen... En of dat fair is t.o.v. de geleverde dienst(verlening).
 

Fmoon

Forumguru
Nou voortaan ook gewoon je olie zelf doen en je filtertjes vervangen en je hoeft bijna nooit meer naar de garage. (Ik doe m’n remvloeistof tegenwoordig ook zelf elke 2 jaar).
 

Captain Hook

Forumguru
Olie zelf vervangen ben ik wat huiverig voor.
Daarvoor moet je de auto toch hoger kunnen zetten, om er onder te kunnen. En die mogelijkheid heb ik niet. Als ik dan eerst weer een brug/knutselplek ergens moet huren, dan is de besparing al gauw weer nihil.

En dan wat 'vies' gedoe met die afvalolie en het opvangen en wegbrengen daarvan. Volgens mij is dat nauwelijks lonend (zeker niet als je weinig rijdt) om dat zelf te doen...
Als ik zie dat ik de laatste keer bij de lokale vakgarage voor een kleine onderhoudsbeurt met olie verversen + oliefilter, nog geen 100 euro betaalde...
 

Fmoon

Forumguru
Oké ja dat valt dan inderdaad mee. Bij mijn Octavia kom ik er zeer makkelijk bij. Heb destijds een hele doos vol nieuwe olie afstappluggen besteld. (Draai elke keer een nieuwe erin). Krik hem iets op, plug eruit dan laat ik de krik weer zakken en laat het lekker lang uitdruppelen. Filter zit bovenop dus dat is ook echt makkelijk. Ben voor een oliewissel zelf €50,- kwijt (Castrol Edge olie). Maar snap dat je voor die paar euro meer geen moeite wil doen je moet het ook maar leuk vinden natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Ach, een brug huur je voor een euro of 15 per uur, alleen olie wisselen ben je bij lange na geen uur mee bezig. Ik haal Shell Helix Ultra online voor 30 euro voor 5L, filtertje erbij, ben je met 50 euro wel klaar. Snel verdiend!
Maar ieder z'n ding natuurlijk! Ik vind t leuk, een ander vindt t vies gedoe, en ik ben dan ook lid van een sleutelclub, de meeste mensen gaan naar de garage.
 

Captain Hook

Forumguru
Niemand een opmerking over de bougies die er uit gekomen zijn?
Naar mijn idee vertonen ze bar weinig slijtagesporen en zien er eigenlijk best wel 'netjes' uit?

Iemand hier meer ervaring mee?
 

Tees

Donateur
Zeker Erik, die zijn er erg netjes uit, vooral gezien de tijd dat ze erin zitten! De mijne heb ik gewisseld na 60k en 6 jaar en zagen er iets vuiler uit (verkleuring), maar ook niet dramatisch.
 

ippe

Nieuw lid
Vandaag,na lang beraad,besloten om de Roomy te vervangen door een nieuwe "ludospace".
De vereisten waren: airco, cruise control, automaat, laadruimte voor de fietsen én fijn rijgedrag.
Na een uitgebreide testrit is de beslissing genomen en hebben we de nieuwe Caddy maxi diesel DSG besteld.
Spijtig dat Skoda geen opvolger van de Roomster uitgebracht heeft anders was dit voor mij een no brainer om terug één te kopen, maar ja, dat is hun verlies.
Nu nog een maandje of 8 geduld...
 
Bovenaan Onderaan