Zo, de bak, gevuld met H
2SO
4 en PbO
2 / Pb platen is vervangen.
Het elektrochemische fabriekje kan weer aan de slag om mijn Skoda van verse elektroontjes te voorzien.
En ik kon het weer duidelijk merken! De Skoda startte nog sneller dan anders, vertrok als een speer uit de startblokken en alle displays en lampjes branden nog feller dan voorheen.
Nee, alle gekheid op een stokje; ik merk eigenlijk geen verschil.
De accu die er uit kwam (af-fabriek) bleek trouwens een Banner accu te zijn (Oostenrijks fabrikaat).
https://www.bannerbatterien.com/de/Unternehmen/The-Power-Company
Het was een 44Ah 220A model. Dus de oorspronkelijke codering was wel correct, maar als alternatieven (Varta, Bosch, e.d.) verwijst ETKA naar een wat zwaarder model (52Ah 470A).
Afijn die wat zwaardere Varta zit er nu in en het was werkelijk een heel simpel klusje.
De accu zit met een bout/klem vast; die haal je los. Vervolgens de min-pool losgehaald, daarna de plus-pool, accu eruit, nieuwe accu erin. De accuklemmen nog ff opgeruwd met wat fijn schuurpapier aan de binnenzijde, schoongemaakt, ingevet met akku-pool-vet (lekker roze spul), de boel weer vastgezet en de sleutel weer omgedraaid.
Spannend... hij doet het gewoon.
Alleen het digitale klokje in de Maxidot moest ik opnieuw instellen en de vastgelegde gemiddelden uit de BC stonden weer op nul. Maar voor de rest, de radio (met alle geheugeninstellingen), werkte alles meteen weer. Zelfs de elektrische ramen hoefde ik niet opnieuw in te leren qua eindstanden.
Het meeste tijd kostte eigenlijk dat dikke zwarte jasje van de oude accu afhalen en weer netjes ronde de nieuwe vormen. Blijkbaar is dat een soort isolatiemateriaal (tegen temperatuurswisselingen?).
Maar ook dat duurde amper een paar minuutjes.
In z'n geheel was ik nauwelijks een kwartiertje bezig. Inclusief pakken/opruimen van m'n gereedschap.
Eigenlijk onvoorstelbaar dat een accu, waar ik als consument 65 euro voor betaal, diezelfde wisseling bij de Skoda garage zowat 300 euro (!) moet kosten?!?
Ik zie, vooral bij deze auto, toch weinig super expertise, veel arbeidstijd, en/of specialistisch gereedschap dat benodigd moest zijn, wat de mogelijke exorbitante tarieven van een Skoda garage zou rechtvaardigen.
Ben wel benieuwd of zo'n Varta accu net zo lang meegaat als die Banner die er in zat.
Dat was werkelijk topkwaliteit; heeft 11 jaar lang zonder mankeren gefunctioneerd.
