Rollerbank 1.0 autoweek

Japanese Power

Donateur
Grappig om te zien zo’n resultaat maar aan de andere kant wel zo realistisch om vraagtekens te zetten bij het resultaat van downsizen van motoren op de lange termijn / kilometrage.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik had ook al een beetje de indruk dat de auto eigenlijk vlotter aanvoelt dan i op basis van de fabrieksgetallen mocht verwachten en dit lijkt hiermee dus wel te worden bevestigd. Hoewel je natuurlijk ook niet weet in hoeverre de ene 1.0tsi hetzelfde presteert als de andere.
Maar met zo'n 14-15k km/jaar kan ik nog wel effe vooruit, hoop ik toch: 4 of 5 ton ga ik er vast niet mee rijden... ;)
 
D

Deleted member 26486

Mooi resultaat!

Wat het levensduurvraagstuk betreft, ik heb een vrij rustige rijstijl, rij netjes warm op de olietemperatuurmeter, 15.000km per jaar waarvan 80% snelweg. Dan zou ik best een theoretische 20 jaar met mijn 1.2’tje met 90pk kunnen doen denk ik. Zou niet eens een gek idee zijn, deze Faab blijven rijden totdat het echt elektrisch moet worden.

Nu valt een 1.2 4-cilinder 90pk tsi alweer al bijna geen downsize meer te noemen tov een 1.0 3-cilinder met bijna 130pk...
 

Smeeuwis

Donateur
Ha dat klinkt goed in de oren nu mijn 1.0 net is besteld. De 1.6 TDI die ik nu heb zit ook hoger dan opgegeven, 125 pk, is VAG dan te bescheiden met de getallen?!? Wel benieuwd naar de levensduur idd...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mits je niet als een idioot rijdt, kan zo'n motortje het best aan gedurende de tijd die de overgrote meerderheid er mee doet. Zelfs bij chiptuning waarmee hij ergens rond de 145 pk komt.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Het bevestigd wel het gevoel wat ik had na de proefrit met de 1.0. Ik was zeer positief verrast door de prestaties. Had een tijdje in een 140pk Astra 1.4 Turbo gereden. Die voelde niet wezenlijk sneller, eerder wat lomer.....
Mede daardoor besloten om toch maar de 1.0 te bestellen.
 
D

Deleted member 26486

Mercedes-Benz gaf medio jaren ‘90 al aan (met intro van de eerste C-klasse) geen auto meer te bouwen voor de zoveelste eigenaar (niet lang daarna werd pijnlijk duidelijk wat men daarmee bedoelde, gelukkig ging dat later weer beter) dus als het 250.000/300.000 mee gaat vind de industrie het meer dan prima.
Mazda bouwt dan weer technisch top maar roesten voor de 300.000 onder je weg, is geloof ik ook pas een paar jaar iets beter onder controle. VAG heeft een decennium geleden ook wat grappen uitgehaald die de betrouwbaarheid onderuit haalden en je met de meeste blokken niet probleemloos meerdere tonnen kon rijden, wat mede bijgedragen heeft aan het huidige imagoprobleem. Ook zij lijken lering getrokken te hebben.
Zo is er bijna overal wel wat, daarom hou ik het het liefste een beetje basic, geeft hopelijk de minste problemen. Fingers crossed, tot op heden ben ik ontzettend positief verrast door mijn Faab en hoop ik er 150.000km(= 10 jaar) mee te kunnen rijden. Zwaar leven heeft ‘ie niet want daarvoor hebben we nog een dikke Japanse alleskunner (de groene Superb gaat het niet worden, de RAV4 is 4 jaar oud en kan eigenlijk nog jaaaaaaren mee)
 

RoelF

Forumguru
Het bevestigd wel het gevoel wat ik had na de proefrit met de 1.0. Ik was zeer positief verrast door de prestaties. Had een tijdje in een 140pk Astra 1.4 Turbo gereden. Die voelde niet wezenlijk sneller, eerder wat lomer.....
Mede daardoor besloten om toch maar de 1.0 te bestellen.
Ik had zo'n Astra even te leen voor een paar dagen. Viel me in eerste instantie ook tegen... tot ik de sport knop gebruikte, dan is ie wel degelijk vlot. Response op het gas verschilde enorm.
 

ertromp

Forumguru
Op het WWW zijn zogenaamde dauertesten te vinden bijvoorbeeld eentje uit 2015 van bijvoorbeeld een Ford 1.0 Ecoboost 3 cilinder die bij 100K geen slijtsporen heeft op cilinderwanden/zuigers/nokkenassen en geen slijtage turbo. Die 300K ga je zeker redden bij normaal gebruik.
Bij Skoda heb je waarschijnlijk bij 100K geen afwerking meer op het stuurwiel zitten en de versnellingspook knop is totaal weggesleten ;)
 
D

Deleted member 26486

Bij de 100.000km Dauertest die laatst in AW stond was er technisch ook niks aan te merken op de 1.2 TSI, inwendig ook als nieuw. Zolang je de olie op peil houdt, de oliewissels tijdig doet en met de juiste olie (en daarnaast ook verder gedegen onderhoud natuurlijk) dan zie ik geen beletsel om een hoge kilometerstand te halen.
 

Sk_Hans

Forumguru
JD heeft voor het tunen van mijn auto ook eerst een nul-meting gedaan op de rollenbank. Toen scoorde de auto ook een stuk hoger dan de fabrieksopgave. De waarden waren:
134pk ipv 125pk
244Nm ipv 200Nm

De motor is een 1.4TSi MQB.
 

Jstruijk

Senior Member
Als ons blok standaard al zn 128pk 235Nm behaald, dan is de winst uit tuning ineens een stuk minder interessant.
Als je de opgegeven waardes bekijkt bij bijvoorbeeld VAG Techniek (135pk / 225Nm) dan schiet je er niet veel mee op...
 
Bovenaan Onderaan