Rollerbank 1.0 autoweek

laagvlieger

Forumguru
Als ons blok standaard al zn 128pk 235Nm behaald, dan is de winst uit tuning ineens een stuk minder interessant.
Als je de opgegeven waardes bekijkt bij bijvoorbeeld VAG Techniek (135pk / 225Nm) dan schiet je er niet veel mee op...

Dat was net mijn gedachte, de winst die je er in de praktijk uit haalt is dus te verwaarlozen. Je wint er zo'n 17 pk en 15 Nm mee ... Maar elke nieuwe motor heeft in de praktijk heel wat meer in zich dat wat er op papier staat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zie her en der waarden van 145 pk en meer, hier op het forum was zelfs iemand met 150 pk. Niet een gigantische winst, maar beslist wel de moeite waard. Ik heb het als een wereld van verschil ervaren en doe dat nog altijd
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

laagvlieger

Forumguru
Ik zie her en der waarden van 145 pk en meer, hier op het forum was zelfs iemand met 150 pk. Niet een gigantische winst, maar beslist wel de moeite waard. Ik heb het als een wereld van verschil ervaren en doe dat nog altijd

We hebben het nu bij die 1.0 TSI op de rollenbank natuurlijk over piekvermogen/koppel. Ik denk dat je bij kwalitatieve chiptuning een vlakkere en/of verplaatsende curve krijgt waardoor de beleving inderdaad beter wordt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
We hebben het nu bij die 1.0 TSI op de rollenbank natuurlijk over piekvermogen/koppel. Ik denk dat je bij kwalitatieve chiptuning een vlakkere en/of verplaatsende curve krijgt waardoor de beleving inderdaad beter wordt.

Wat bedoel je precies met kwalitatieve chiptuning? Ik vermoed "van goede kwaliteit" bij een gerenommeerd bedrijf?
En bij die beleving speelt de toename in koppel denk ik mede een belangrijke rol
 

Sk_Hans

Forumguru
DE 1.0 TSi motor wordt in verschillende auto's geleverd met vermogen van 85pk tot 115pk. De de motoren met meer pk heeft de fabriek de instellingen zelf al verbeterd. Eigenlijk een soort van tuning door de fabriek. Daardoor is de extra te behalen winst bij die uitvoering van de motor kleiner dan bij eentje die standaard minder vermogen heeft.

De Fabia van mijn vrouw heeft hetzelfde met een 1.2TSi motor die standaard geleverd wordt met 85pk of met 105pk. Hij kan ook getuned worden naar iets van 140pk. In de eerste uitvoering een een flinke winst, in de tweede uitvoering is de winst er nog steeds maar al een stuk kleiner.
 

laagvlieger

Forumguru
Wat bedoel je precies met kwalitatieve chiptuning? Ik vermoed "van goede kwaliteit" bij een gerenommeerd bedrijf?
En bij die beleving speelt de toename in koppel denk ik mede een belangrijke rol

Uiteraard uitgevoerd door een gerenommeerd bedrijf. Maar ook chiptuning die niet als uitgangspunt heeft om het maximale eruit te halen, maar die binnen bepaalde grenzen blijft en vooral ook om die rijbeleving te verbeteren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ah zo ja.
Uiteraard is de winst minder dan wanneer je uitgaat van een 95 pk versie. Voor die laatste had ik dan ook zeker gekozen, ware die met DSG leverbaar geweest
 

dj.verhulst

Forumguru
vraag me af of ie geen euro 98 tankt ,, ik merk als ik zoals laatst ik een 2 tanken euro 95 tankte omdat de prijs over de grens niet interessant was zag ik het verbruik stijgen en wat lomer aanvoelen,, nu weer euro 98 en het verbruik zakt en de O3 voelt feller aan bij het doortrekken als ik een snelweg op wil.
Op het WWW zijn zogenaamde dauertesten te vinden bijvoorbeeld eentje uit 2015 van bijvoorbeeld een Ford 1.0 Ecoboost 3 cilinder die bij 100K geen slijtsporen heeft op cilinderwanden/zuigers/nokkenassen en geen slijtage turbo. Die 300K ga je zeker redden bij normaal gebruik.
Bij Skoda heb je waarschijnlijk bij 100K geen afwerking meer op het stuurwiel zitten en de versnellingspook knop is totaal weggesleten ;)

ik heb dat ook gezien, als men zorgt dat de boel thermisch goed voor elkaar is kan het prima een klein blok met een hoog specifiek vermogen, en als men zoals aangegeven rustig warm rijd, en goede olie gebruikt , en ander onderhoud serieus neemt ,, ga je de laatste 10 a 15 min voor je aankomt rustig rijden zodat de meeste hitte eruit komt ,, zou je idd behoorlijk hoge km standen moeten kunnen halen.

de ene downsize zal wel kapot gaan en de ander niet , kwestie van ontwerp, kwaliteit materialen , gebruiks omstandigheden.

ik heb een 1,2 105 pk zit wel eens te denken aan andere software , maar als het uitkan zou ik toch bij de volgende voor een 1.4 gaan die 250 nm !!,, ik rij nu een 1 op 19 gemiddeld de afgelopen 50 K
 
Bovenaan Onderaan