Roest bij pedalen/stuur: kopen of laten gaan?

hemi24

Forumguru
Bij inruil gaan ze altijd weer zeuren over het feit dat het een import-auto is en dat dit de prijs drukt, het is dat je het alvast even weet...

Als de auto tot daar in de kreukels heeft gezeten, zou je meer tekenen moeten kunnen terugvinden. Lijkt me persoonlijk iets té ver gezocht.
 

Okki

Donateur
De papa’s hebben zich er inmiddels ook mee bemoeid.

Ik zou zeggen, wat vindt je zelf? Als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Er komen er nog een heleboel voorbij, al zal je soms even wat verder moeten rijden.

Ik heb zelf een keer een misser gemaakt (te overhaast gekocht) en behalve een heleboel geld heeft het me vooral en flink aantal slapeloze nachten bezorgd.
 

Cordoba

Forumguru
Die kabelboom ziet er behoorlijk standaard uit voor de Vaggroep (ken de Yeti verder niet). Als de auto schade heeft gehad, denk ik dat de auto 'zonder schade' (deels) te water is geraakt, of in te diep water heeft gestaan (bijvoorbeeld parkeergarage waar een paar decimeter water heeft gestaan. Ik vind die roestplekken bij de pedalen nét iets te om helemaal niets te zijn, de auto lijkt in elk geval minimaal last te hebben van overmatig vocht in het interieur. Als het mogelijk is probeer de auto nog eens beter te bekijken en check of er meer vocht of roest tekenen zijn in het interieur (passagierszijde, of onder de stoelen enz.).

Ter illustratie van de kabel zie de foto hieronder van de OBD kabel (met aansluiting onder het stuur) zoals die in mijn vorige Fabia zat:
PICT1216.jpg
 
Misschien een leswagen geweest....? Er zit een gat halverwege het pedaal, misschien van dubbele bediening, daarom ook die scheur in het rubber dan heeft daar een steun van de dubbele pedalen gezeten. Heb zelf ooit een Seat gehad met een leswagen verleden
 

RoyS

Lid
Ik zou zeggen, wat vindt je zelf? Als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Er komen er nog een heleboel voorbij, al zal je soms even wat verder moeten rijden.

Ik heb zelf een keer een misser gemaakt (te overhaast gekocht) en behalve een heleboel geld heeft het me vooral en flink aantal slapeloze nachten bezorgd.

Ergens is deze auto voor deze prijs ook wel te mooi om waar te zijn...
 

RoyS

Lid
@Cordoba ik denk dat dat het wel heel goed zou kunnen verklaren. Er zat ook erg veel schimmel op de bestuurdersriem. We kwamen erachter tijdens het rijden toen we gingen wisselen. Daarna bleek er ook behoorlijk wat schimmel onder enkele matjes te liggen (zie foto). Volgens de verkoper kwam dit omdat hij helemaal goed was schoongemaakt, maar dat het matje nat was teruggelegd. Maar jouw uitleg zou het helemaal verklaren, en ook waarom de gordel en de bak waar de gordel in rust vol met schimmel zitten.

Vervolgvraag: is dat heel erg?
 

Bijlagen

  • IMG_2657.jpg
    IMG_2657.jpg
    889,5 KB · Weergaven: 73

JeSko

Forumguru
Matje nat terug gelegd daarvan schimmelt de boel niet, andere auto zoeken want hier is iets niet pluis. Pano dak is inderdaad geweldig, heb het ook op de mijne en kan niet meer zonder.
 

hemi24

Forumguru
Dat is niet een beetje schimmel..! :thumbsdown:

Mooi laten staan, dat is echt niet normaal.
Kan lekkage van het panoramadak zijn, maar deze is echt goed nat geweest!

Mooi laten staan inderdaad.
 

RoyS

Lid
Oké, gefeliciteerd en bedankt! Ik denk dat jullie de geheimen van deze Yeti hebben ontrafeld. Nog steeds vind ik het wel een beetje jammer, maar het kan eigenlijk niet anders dan dat jullie gelijk hebben. Hier nog een andere foto van de bestuurderszijde met mogelijk nog meer beschadigingen door vocht inderdaad.
 

Bijlagen

  • D134CFB1-7DD9-4E53-AB5C-0F8840359273.jpeg
    D134CFB1-7DD9-4E53-AB5C-0F8840359273.jpeg
    332,8 KB · Weergaven: 84

hendrik38

Forumguru
Pfff....boog omheen lopen. Veel te veel schimmel. P.s. ik heb bij mijn passat last gehad van lekkend pano dak tot tweemaal toe. Het lek water kwam daar terecht.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba ik denk dat dat het wel heel goed zou kunnen verklaren. Er zat ook erg veel schimmel op de bestuurdersriem. We kwamen erachter tijdens het rijden toen we gingen wisselen. Daarna bleek er ook behoorlijk wat schimmel onder enkele matjes te liggen (zie foto). Volgens de verkoper kwam dit omdat hij helemaal goed was schoongemaakt, maar dat het matje nat was teruggelegd. Maar jouw uitleg zou het helemaal verklaren, en ook waarom de gordel en de bak waar de gordel in rust vol met schimmel zitten.

Vervolgvraag: is dat heel erg?

Een auto die (deels) water heeft gezien, heeft in potentie minstens 5 jaar met allerlei vreemde elektrische storingen. Een auto die te water is geweest, is voor de verzekering dan ook per definitie total loss, want het gaat niet alleen om verroeste stekkkeraansluitingen, maar ook om allerlei elektronische modules die na een paar maanden de geest kunnen geven, en dat kan een hele forse kostenpost worden. Van nabij ook een keer meegemaakt: na het overlijden van mijn vader is zijn auto naar mijn schoonzus gegaan, en op een gegeven moment is die door een foutje met de neus het water in gerold tot net achter het voorwiel. De auto is toen met een paar dagen al in een droogcabine van een autospuiter geplaatst om zo snel mogelijk alle vocht er uit te krijgen. Ze heeft de auto nog anderhalf jaar gehad, maar toen weggedaan omdat er elke paar maanden weer een nieuw elektrisch/elektronisch probleem was, en dat allemaal als gevolg van het beperkte waterbad.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyS

SkodaFabiarijder

Actief lid
Daar kun je bijna gorgonzola van maken! Mijn auto heeft na een aanrijding ongeveer 2 maanden buiten stil gestaan in de regen(met een kier in de deur), hier was uiteindelijk 2 cm oppervlakkige schimmel te zien.

lekker laten staan en verderkijken :koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyS
Bovenaan Onderaan